Analiza sytuacji Wielkopolski w kontekście transformacji wiedzy w sieciach gospodarczych
Ze wstępu:
Prezentowane tu rozważania są efektem badań realizowanych w Instytucie Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej w ramach projektu „Foresight »sieci gospodarcze Wielkopolski« – scenariusze transformacji wiedzy wspierające innowacyjną gospodarkę”. Efektem tego projektu ma być opracowanie scenariuszy transformacji wiedzy o produktach, technologiach i nowych koncepcjach zarządzania z perspektywą roku 2030. Projekt adresowany jest do społeczności Wielkopolski i ma wspierać innowacyjność regionu.
Niniejsza książka stanowi podsumowanie prac nad zadaniem pierwszym, związanym z przygotowaniem analiz wstępnych oraz określeniem celów i obszarów badawczych. Podzielono ją na cztery zasadnicze części:
– Potencjał innowacyjny Wielkopolski,
– Funkcjonowanie sieci gospodarczych w Wielkopolsce,
– Proces transformacji wiedzy do przedsiębiorstw i pracowników,
– Podsumowanie, stanowiące wyniki analiz PEST i SWOT dla regionu.
W części pierwszej, opracowanej przez Arkadiusza Borowca, opisano sytuację regionu, stan sektora małych i średnich przedsiębiorstw oraz wskazano wiodące przedsiębiorstwa. Prezentacja istoty i modelowych podejść do innowacji poprzedziła relacje o stanie wdrażania Regionalnej Strategii Innowacji oraz o sytuacji sieci małych i średnich przedsiębiorstw na rynku zamówień publicznych.
Część druga, opracowana przez Paulinę Golińską, koncentruje się na teoretycznych i praktycznych aspektach funkcjonowania przedsiębiorstwa w sieciach gospodarczych. Opisano tu wyniki badań wśród wielkopolskich przedsiębiorców, relacje w sieciach dostaw, mechanizmy tworzenia klastrów
i rolę izb gospodarczych w budowaniu sieci współpracy.
W części trzeciej skoncentrowano się na uwarunkowaniach systemowych oraz lokalnej ofercie istniejącej w zakresie transferu i transformacji wiedzy do gospodarki regionu. Zaprezentowano tu nie tylko system edukacji, ale także przedstawiono wyniki badań dotyczące rynku szkoleń i doradztwa. Analizy czynników politycznych, ekonomicznych, społecznych i technologicznych (PEST) oraz szans, zagrożeń, słabych i mocnych stron (SWOT) Wielkopolski stanowią podsumowanie rozważań zawartych we wcześniejszych rozdziałach monografii. Wskazują one na sprzyjające warunki do rozwoju transformacji wiedzy w gospodarczych sieciach regionu.
Zaprezentowane tu wyniki prac w powiązaniu z efektami prowadzonych obecnie badań dotyczących trendów w Wielkopolsce, po konsultacjach społecznych, stanowić będą podstawę do budowania scenariuszy przebiegu transformacji wiedzy w sieciach gospodarczych regionu w przyszłości. Prezentowana książka kierowana jest do przedsiębiorców, ale być może – stanowić będzie interesującą lekturę dla wszystkich, którym zależy na rozwoju Wielkopolski.
- Kategorie:
- Redakcja: Magdalena K. Wyrwicka
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7143-888-2
- Liczba stron: 354
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp – Magdalena K. Wyrwicka 5 I. Potencjał innowacyjny Wielkopolski – opracowanie Arkadiusz Borowiec 7 1. Identyfikacja sytuacji gospodarczej Wielkopolski – Przemysław Bartkiewicz 11 2. Wielkopolska w kontekście innych regionów Polski i Unii Europejskiej – Paweł Przepióra, Teresa Łuczka 29 3. Stan sektora MSP w Wielkopolsce i wiodące przedsiębiorstwa regionu – Małgorzata Rembiasz 47 4. Istota i modele innowacji – Lechosław Cichowski 61 5. Regionalna Strategia Innowacji i jej realizacja w Wielkopolsce – Arkadiusz Borowiec 75 6. Sieci gospodarcze małych i średnich przedsiębiorstw na rynku zamówień publicznych w Wielkopolsce – Arkadiusz Borowiec 89 II. Funkcjonowanie sieci gospodarczych w Wielkopolsce – opracowanie Paulina Golińska 103 7. Analiza relacji sieciowych w gospodarce opartej na wiedzy – ocena stanu obecnego i perspektywy rozwoju na terenie Wielkopolski – Paulina Golińska, Leszek Pacholski, Magdalena K. Wyrwicka, Marek Fertsch 105 8. Współpraca wielkopolskich firm w sieciach gospodarczych – wyniki badań – Leszek Pacholski, Magdalena K. Wyrwicka, Paulina Golińska 133 9. Bariery i zagrożenia funkcjonowania MSP w sieciach gospodarczych – Maria Ładzińska-Depko, Eleonora Sołtysiak, Zbigniew Wawrzyniak 147 10. Relacje w sieciach dostaw – wstępne wyniki badań – Grzegorz Klimarczyk, Zygmunt Kopacz, Michał Masadyński 163 11. Rola Izb Gospodarczych w tworzeniu sieci współpracy – Maria Ładzińska-Depko, Eleonora Sołtysiak, Zbigniew Wawrzyniak 179 12. Certyfikacja wyrobów i przedsiębiorstw jako promocja dobrych praktyk - Katarzyna Ragin-Skorecka 193 III. Proces transformacji wiedzy do przedsiębiorstw i pracowników – opracowanie Agnieszka Grzelczak 209 13. Istota procesu transformacji wiedzy z odniesieniem do Wielkopolski – Maciej Szafrański, Marek Goliński 211 14. Identyfikacja istniejącego sytemu transformacji wiedzy do gospodarki – Krzysztof Grupka 229 15. Szkolenia jako sposób zwiększania kompetencji pracowników – Katarzyna Ragin-Skorecka 243 16. Wielkopolski rynek usług szkoleniowych na tle rynku krajowego – Hubert Paluch 257 17. Wyniki badań internetowych wielkopolskiego rynku doradztwa i szkoleń oraz skuteczności programów pomocowych dla MSP – Beata Mroczek, Michał Leitgeber 271 18. Analiza systemu szkoleń dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej w Wielkopolsce – Anna Jarmuszkiewicz 279 19. Tryb zdobywania uprawnień zawodowych – Katarzyna Ragin-Skorecka 295 20. E-learning jako działanie wspierające proces szkolenia pracowników – Agnieszka Grzelczak 311 IV. Podsumowanie 325 21. Analiza PEST i SWOT dla transformacji wiedzy w sieciach gospodarczych Wielkopolski – Hanna Włodarkiewicz-Klimek, Joanna Kałkowska, Marek Goliński 327 O projekcie – Magdalena K. Wyrwicka 343 Aneks 347