Artyści wykonawcy - prawa i ich ochrona
Stan prawny na 1.02.2008 r.Sztuka stała się dla współczesnego człowieka częściążycia w skali dotychczas nieznanej. Zjawiska związanez kreacją, percepcją czy też obrotem sztukąwywołują różnorodne skutki społeczne, stąd rosnącezainteresowanie prawem autorskim. Trudno jednaknie zauważyć, że zarówno ustawodawca, jaki doktryna, koncentrując uwagę na przedmiocie prawaautorskiego - utworze, nie dostrzegają w należytymstopniu faktu, że percepcja wielu utworówodbywa się przez obcowanie z dwoma dobrami materialnymi:utworem i jego artystycznym wykonaniem.Artystyczne wykonanie stanowi zatem odrębne odutworu dobro, którego kreacja niewątpliwie uzasadniaprzyznanie stosownej ochrony prawnej. Regulacjechroniące prawa artystów wykonawców pojawiłysię w polskim systemie prawa cywilnego stosunkowoniedawno, wprowadzono je bowiem dopiero w 1994 r.ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Niniejsza monografia przedstawia problematykępraw do artystycznego wykonania oraz jego ochronyprawnej, uwzględniając zarówno kwestie teoretyczne,jak i zagadnienia natury praktycznej. Rozważania ilustrowanesą orzecznictwem polskich sądów.
Adresatami książki mogą być więc nie tylko profesjonaliści zajmującysię tą problematyką, lecz również osoby chcąceposzerzyć swą wiedzę z zakresu prawa autorskiego.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-1833-4
- EAN: 9788326418334
- Liczba stron: 172
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów 7 Wstęp 9 Rozdział I Problematyka ochrony prawnej artystycznych wykonań przed wejściem w życie ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych 17 1. Uwagi wstępne 17 2. Ochrona artystycznych wykonań na podstawie przepisów kodeksu cywilnego 18 3. Ochrona artystycznych wykonań a prawo autorskie 20 4. Ochrona artystycznych wykonań w oparciu o instytucje prawa pracy 27 Rozdział II Miejsce praw do artystycznego wykonania w systemie prawa 29 1. Prawo własności intelektualnej a prawo cywilne 29 2. Przedmioty praw pokrewnych a artystyczne wykonania 34 2.1. Uwagi wstępne 34 2.2. Fonogramy i wideogramy 35 2.3. Nadania programów 37 2.4. Pierwsze wydania oraz wydania naukowe i krytyczne 38 Rozdział III Przedmiot ochrony 41 1. Pojęcie artystycznego wykonania 41 1.1. Artystyczne wykonanie utworu 41 1.2. Artystyczne wykonanie dzieła sztuki ludowej 53 2. Ustalenie a utrwalenie artystycznego wykonania 56 3. Artystyczne wykonanie jako pierwsze ustalenie utworu 59 4. Formy udostępnienia publicznego artystycznego wykonania 61 5. Rodzaje artystycznych wykonań 65 5.1. Uwagi wstępne 65 5.2. Działania aktorów 65 5.3. Działania tancerzy 72 5.4. Działania mimów 78 5.5. Działania recytatorów 83 5.6. Działania instrumentalistów 85 5.7. Działania wokalistów 90 5.8. Działania dyrygentów 95 5.9. Działania osób przyczyniających się w twórczy sposób do powstania artystycznego wykonania 97 Rozdział IV Podmiot praw do artystycznego wykonania 100 1. Artysta wykonawca jako podmiot praw pokrewnych 100 2. Współwykonawstwo 105 3. Artystyczne wykonania połączone 109 4. Artystyczne wykonanie pracownicze 110 5. Producent utworu audiowizualnego jako podmiot praw do artystycznego wykonania 113 Rozdział V Treść i ochrona praw do artystycznych wykonań 116 1. Podstawowe koncepcje praw artystów wykonawców 116 2. Prawa osobiste artystów wykonawców 118 2.1. Pojęcie praw osobistych artystów wykonawców 118 2.2. Uprawnienia osobiste artysty wykonawcy 125 2.3. Ochrona praw osobistych artystów wykonawców 132 3. Prawa majątkowe artystów wykonawców 134 3.1. Konstrukcja praw majątkowych 134 3.2. Dozwolony użytek chronionych artystycznych wykonań 141 3.3. Czas trwania praw majątkowych do artystycznego wykonania 147 3.4. Obrót prawami majątkowymi do artystycznych wykonań 147 3.5. Ochrona praw majątkowych do artystycznego wykonania 153 Bibliografia 159