Badana teoria współzależności
Celem niniejszego badania było znalezienie możliwej różnicy pomiędzy wynikami dwóch różnych grup dwujęzycznych (dominujących dwujęzycznych i zrównoważonych dwujęzycznych/biliterów) w odniesieniu do ich wyników na dwóch grupach umiejętności, tj. BICS (Basic Interpersonal Communicative Skill) i CALP (Cognitive Academic Language Proficiency). Badanie miało również na celu ustalenie ewentualnej współzależności tych umiejętności zgodnie z teorią Common Underlying Proficiency, zaproponowaną przez Cummins'a (1979). Hipotezowano, że różne rodzaje dwujęzycznych języków obcych wykonują takie same testy z czytania jak CALP i mówienia jak BICS. W sumie studiu wzięło udział 96 starszych studentów EFL z uniwersytetów w Kurdystanie w Iranie i Salahaddinie w Iraku. Pięćdziesiąt dwie studentki (28 kobiet i 24 mężczyzn) były bilitowanymi uczniami kurdyjsko-arabskimi z Uniwersytetu Salahaddina w Kurdystanie w Iraku. Pozostałych 44 (12 kobiet, 32 mężczyzn) to kurdyjsko-perscy dwujęzyczni studenci angielskiego z Uniwersytetu Kurdyjskiego w Kurdystanie w Iranie. Przedział wiekowy tych przedmiotów wynosił 21-24 lata. Typologia językowa, wiek, pochodzenie językowe i płeć zostały utrzymane na stałym poziomie.