Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka
Książka poświęcona jest badaniom jakościowym w pedagogice, przedstawia ich miejsce w tradycyjnym modelu empirycznych badań pedagogicznych. Szczegółowo opisuje dwie metody: wywiad narracyjny i obiektywną hermeneutykę, prezentuje ich założenia, zasady interpretacji materiału empirycznego, na przykładach wyjaśnia ich praktyczne zastosowanie. Intencją autorek jest nie tylko przedstawienie wymienionych metod badawczych, ale także zwrócenie uwagi na organizację procesu badawczego i interpretacji zgromadzonych danych, teoretyczne uwarunkowania i konsekwencje decyzji badacza co do wyboru paradygmatów badawczych. Praca jest oryginalnym polskim opracowaniem problematyki empirycznych badań jakościowych w pedagogice. Większość książek na ten temat, które pojawiły się na polskim rynku w ostatnich latach, to tłumaczenia. Książka autorstwa polskich badaczek może wypełnić pewną lukę w metodologii nauk społecznych i humanistycznych w Polsce.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-17658-7
- ISBN druku: 978-83-01-17238-1
- Liczba stron: 304
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie (Danuta Urbaniak-Zając) 7 Rozdział 1. Jakościowa orientacja w badaniach pedagogicznych (Danuta Urbaniak-Zając) 19 1.1. Pozycja badań jakościowych w tradycyjnym modelu empirycznych badań pedagogicznych 19 1.2. Konsekwencje podporządkowania się nauk społecznych pozytywistycznemu modelowi nauki 32 1.3. Nieautonomiczność metody badawczej 39 1.4. W labiryncie badań jakościowych 47 1.4.1. Między naturalizmem a konstruktywizmem (konstrukcjonizmem) 54 1.4.2. Między opisem a uczestnictwem 62 1.4.3. Zakończenie 82 Rozdział 2. Wywiad narracyjny jako metoda badań empirycznych (Ewa Kos) 91 2.1. Teoretyczne założenia metody 91 2.1.1. Status narracji autobiograficznej 93 2.2. Sposób pozyskiwania materiału badawczego i metodyka interpretacji 98 2.2.1. Przebieg wywiadu narracyjnego – gromadzenie materiału empirycznego 98 2.2.2. Proces interpretacji danych narracyjnych w koncepcji F. Schützego 104 Rozdział 3. Przykład interpretacji narracji z wykorzystaniem metody F. Schützego („…ja nie bałam się robić w życiu tego, czego chcę, i nie bałam się chcieć…”) (Ewa Kos) 117 3.1. Nawiązanie kontaktu z narratorką i przebieg wywiadu 119 3.1.1. „Zachęta” do opowiadania i jej ratyfikacja przez narratorkę 121 3.2. Charakterystyka etapów interpretacji narracji 123 Rozdział 4. Obiektywna hermeneutyka jako metodologia i metoda badań empirycznych (Danuta Urbaniak-Zając) 169 4.1. Geneza metody 169 4.2. Przedmiot zainteresowania obiektywnej hermeneutyki 174 4.2.1. Obiektywne struktury znaczenia i latentne struktury sensu 174 4.2.2. Tekst i protokół 184 4.3. Poznawczy status reguł generujących działania oraz struktur sensu i znaczenia 186 4.4. Autonomia życiowej praxis i struktura przypadku 190 4.5. Zasada uogólniania wyników badań – struktura przypadku jako dialektyka ogólności i szczególności 195 4.6. Metodyka interpretacji 198 4.6.1. Zasady obiektywno-hermeneutycznej interpretacji 199 4.6.2. Technika interpretacji – od opowiadanych historii do struktury przypadku 204 4.7. Krytyczne podsumowanie metodologii i metodyki obiektywnej hermeneutyki 210 Rozdział 5. Obraz zawodu pedagoga kształtujący się u studentów kierunku pedagogika – przykład zastosowania obiektywnej hermeneutyki (Danuta Urbaniak-Zając) 222 5.1. Sformułowanie problemu badawczego (określenie przypadku) 222 5.2. Ocena protokołu (umiejscowienie interakcji) 225 5.3. Budowanie historii i porządkowanie wariantów znaczeń (Lesarten) 227 5.4. Elementy (hipotezy) struktury przypadku 244 Uwagi końcowe 254 Załącznik. Transkrypcja prezentowanej narracji 258 Bibliografia 287 Indeks nazwisk 300