Biblioteka. Książka. Informacja. Internet 2012
W niniejszej publikacji czytelnik znajdzie rozważania uniwersyteckich badaczy na temat publikowania w modelu open access, ukraińskich encyklopedii elektronicznych, stanu otwartych zasobów edukacyjnych w języku polskim oraz instytucjonalnych repozytoriów naukowych, transformacji systemu mediów, plagiatów w oczach studentów, roli Internetu w dystrybucji książek elektronicznych i handlu antykwarycznym oraz najnowszych zainteresowań badaczy ujawnianych na konferencjach naukowych. W publikacji ważne miejsce zajmują prezentacje przemian w bibliotekach i w zawodzie bibliotekarza, związanych z wykorzystywaniem Internetu i książki elektronicznej.
- Kategorie:
- Redakcja: Renata Malesa, Zbigniew Osiński
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7784-374-1
- ISBN druku: 978-83-7784-374-1
- Liczba stron: 300
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 CZĘŚĆ I. ZASOBY, USŁUGI I MODELE KOMUNIKACJI W SIECI 9 Teresa Święćkowska - Modele Open Access i ich realizacja w Polsce 11 Svetlana Lisina - Reference information on the Internet (Ukrainian electronic encyclopedia as an information resource) 25 Zbigniew Osiński - Otwarte zasoby edukacyjne w języku polskim – idea i praktyka 35 Ewa Piotrowska - Repozytoria naukowe i czasopisma otwarte w krajach arabskich 51 Małgorzata Rychlik - Co repozytorium instytucjonalne oferuje swojej społeczności akademickiej? – na przykładzie repozytorium AMUR oraz repozytoriów na świecie 63 Maria Komova - Concepts of media system transformation 73 Wanda A. Ciszewska - Elektroniczny warsztat historyka książki 81 Małgorzata Kowalska - Tematyka wystąpień konferencyjnych jako przejaw aktualnych kierunków rozwoju tematycznego biblio- i informatologii – stan na 2012 r. 95 Mariusz Jarocki - Open Source w zarządzaniu informacją – propozycja przedmiotu z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej 107 CZĘŚĆ II. KSIĄŻKA, BIBLIOTEKA, BIBLIOTEKARZE 117 Katarzyna Cyran Sylwia Borkowicz - Bibliotekarz brokerem informacji w opinii beneficjentów projektu – „Bibliotekarz XXI wieku – przewodnik w labiryncie informacji i wiedzy” 119 Piotr Szeligowski - Bibliotekarz wśród współczesnych źródeł komunikacji 131 Renata Malesa - Wizerunek i umiejętności współczesnego bibliotekarza (W opinii studentów informacji naukowej i bibliotekoznawstwa UMCS w Lublinie) 139 Lidia M. Jarska - Plagiat a działalność biblioteczna. Postrzeganie problematyki plagiatu przez studentów informacji naukowej i bibliotekoznawstwa UMCS w Lublinie 149 Grzegorz Budny - Blog o bazach danych jako przykład komunikacji skierowanej do czytelników i pracowników biblioteki 169 Iwona Mielczarek - Polub, tweetnij, przepnij… – Web 2.0 w promocji bibliotek 177 Bożena Łazowska - Zadania Centralnej Biblioteki Statystycznej im. Stefana Szulca w zakresie budowy społeczeństwa informacyjnego 187 Agnieszka Łakomy - Dystrybucja książek elektronicznych dostępnych zdalnie w bibliotekach publicznych – wybrane przykłady 197 Grzegorz Nieć - Internet jako ogniwo rynku wtórnego książki w Polsce 209 CZĘŚĆ III. Wyzwania pedagogiczne w świecie cyfrowej informacji 227 Małgorzata Stanula - Infobrokering edukacyjny 229 Dorota Bednarczyk Danuta Murzynowska - Informacja cyfrowa dostępna dla osób z dysfunkcją wzroku 243 Anna Zawadzka - Khan Academy 259 Agata Poręba - Mechanizm wiki jako narzędzie służące idei konstruktywizmu edukacyjnego na lekcjach języka polskiego w gimnazjum 273 Agnieszka Pawelec - Szkolne strony WWW – niewykorzystanym sposobem na promowanie czytelnictwa wśród uczniów gimnazjum (na przykładzie analizy szkolnych stron internetowych wybranych lubelskich gimnazjów) 289