"Chowanna" 2009, R. 52 (65), Tom jubileuszowy: Modalne aspekty treści kształcenia - 04 Modalność w dydaktyce – wybrane zagadnienia, problemy
Jubileuszowy tom, ukazujący się w 80 lat od daty publikacji pierwszego zeszytu „Chowanny”, poświęcony został problematyce modalnych aspektów kształcenia. Zbiór otwiera artykuł okolicznościowy, którego autor omawia dzieło filozofa i pedagoga Bronisława F. Trentowskiego, twórcy tryptyku pedagogicznego Chowanna, czyli system pedagogiki narodowej jako umiejętności wychowania, nauki i oświaty, słowem wykształcenia naszej młodzieży.
Pozostałe teksty zostały zgrupowane w pięciu częściach wokół następujących zagadnień: pojmowania modalności, modalnościowych aspektów systemów edukacji, statycznych i dynamicznych aspektów treści kształcenia, pytań i modyfikacji treści w komunikacji edukacyjnej, edukacyjnych aspektów modalności znaku i znaczenia.
- Kategorie:
- Redakcja: Wojciech Kojs
- Język wydania: polski
- ISSN: 2353-9682
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp (Wojciech Kojs) / 5 WIESŁAW ANDRUKOWICZ Chowanna – w dwusetną rocznicę urodzin Bronisława F. Trentowskiego / 9 Artykuły Pojmowanie modalności WOJCIECH KOJS Modalne aspekty edukacji i pedagogiki / 23 WIESŁAW WALENTUKIEWICZ Logika modalna: analizy dla potrzeb dydaktyki / 39 AGATA CABAŁA, JADWIGA OLEKSY Modalność w dydaktyce – wybrane zagadnienia, problemy / 47 Modalnościowe aspekty systemów edukacji STANISŁAW JUSZCZYK Aspekty modalnościowe edukacji medialnej / 55 WANDA WORONOWICZ Edukacja refleksyjna w świetle koncepcji inteligencji społecznej / 69 JOLANTA SZEMPRUCH W poszukiwaniu idei podmiotowości relacji edukacyjnych rodziny i szkoły / 79 WIESŁAW ANDRUKOWICZ Różnojednia, czyli (po)nowoczesna koncepcja dydaktyki komplementarnej Bronisława F. Trentowskiego / 91 HANNA LANGER, AGNIESZKA BAJOR Modele współpracy bibliotek szkolnych i pedagogicznych na rzecz edukacji ustawicznej nauczycieli bibliotekarzy / 111 IWONA SAMBORSKA, ADAM SAMBORSKI Edukacja wobec wyzwań gospodarki opartej na wiedzy / 127 ALEKSANDRA MINCZANOWSKA Paradygmat edukacji podmiotowej w kontekście analiz modalnościowych / 141 Statyczne i dynamiczne aspekty treści kształcenia EUGENIUSZ PIOTROWSKI Rola treści kształcenia w procesie nauczania / 153 MARIA KOZIELSKA Style nauczania akademickiego w aspekcie treści kształcenia / 161 URSZULA MORSZCZYŃSKA Tekst w działaniu pedagogicznym / 173 MACIEJ BERNASIEWICZ Treści kształcące w popkulturze / 183 KATARZYNA HERDA Nieco inne spojrzenie na treści kształcenia / 195 Pytania i modyfikacje treści w komunikacji edukacyjnej EUGENIA ROSTAŃSKA Edukacyjne odniesienia modalnych aspektów porozumiewania się w rozmowie dziecka i dorosłego / 207 BEATA OELSZLAEGER Zmiana stopnia pewności podmiotu względem posiadanych i odbieranych informacji w toku kształcenia (wybrane aspekty analizy samorzutnych pytań i stwierdzeń uczniów klas młodszych) / 221 JOLANTA GABZDYL O modalności (nauczycielskich) pytań i poleceń / 239 EWA KOCHANOWSKA Modalny wymiar zadań typu „dlaczego” w edukacji wczesnoszkolnej / 259 AGNIESZKA HOLEWA Modalność wyjaśnień w kontekście procesu kształtowania postaw dzieci w wieku przedszkolnym / 277 Edukacyjne aspekty modalności znaku i znaczenia URSZULA SZUŚCIK Modalność językowa (werbalna) i modalność rysunkowa dziecka a kształtowanie się znaku plastycznego w jego twórczości / 285 ANNA ŁOBOS Słowo i muzyka w Śpiewniku dla dzieci – wpajanie postaw i przekazywanie dziedzictwa narodowego najmłodszym u schyłku XIX wieku / 297 RAFAŁ KOJS Konieczność, możliwości i powinności w grach dydaktycznych / 307 JOANNA SKIBSKA Modalność znaku / 321