Cognitive-affective profile of gifted adult foreign language learners
Zdolności do nauki języków obcych, należące do grupy specjalnych zdolności poznawczych,stanowią zespół cech, które spośród wszystkich czynników indywidualnych mają największą trafność prognostyczną co do wyniku nauki języka obcego. Pojęcie zdolności językowej wywodzi się z psychologii cech indywidualnych i stanowi element szeroko definiowanego pojęcia ogólnej zdolności poznawczej, czyli inteligencji. Niemniej jednak zdolności językowe są częściowo niezależne od inteligencji, jak również wykazują znaczne zróżnicowanie ilościowe i jakościowe, jeżeli chodzi o ich występowanie u poszczególnych osób.
Cel niniejszej pracy stanowi przedstawienie współczesnego stanu nauki na temat specjalnych zdolności językowych oraz omówienie wyników badania przeprowadzonego na 44 ponadprzeciętnie uzdolnionych dorosłych uczniach języka obcego. Efektem tego jest zaproponowanie modelu zdolności językowych, uwzględniającego czynniki poznawcze i osobowościowe, a także definicji ponadprzeciętnie uzdolnionego ucznia języka obcego.
(fragment streszczenia)
- Kategorie:
- Język wydania: angielski
- ISBN: 978-83-7467-176-7
- ISBN druku: 978-83-7467-176-7
- Liczba stron: 266
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
INTRODUCTION 9 CHAPTER ONE: HUMAN COGNITIVE ABILITIES – BASIC CONCEPTUAL ISSUES 13 Introduction 13 1.1. Cognitive ability 14 1.2. Intelligence – a general cognitive ability 15 1.2.1. Hierarchical models of cognitive abilities 16 1.2.2. Carroll’s (1993) Cognitive Abilities Model 17 1.2.3. Multi-primary-factor models of cognitive abilities 19 1.3. Measurement of cognitive abilities 21 1.4. Biological basis of abilities 23 1.5. Environmental influences 26 Conclusion 28 CHAPTER TWO: FOREIGN LANGUAGE APTITUDE - A REVIEW OF EMPIRICAL RESEARCH 29 Introduction 29 2.1. The history of foreign language aptitude research and testing 30 2.1.1. Carroll’s (1959) foreign language aptitude model 30 2.1.2. Pimsleur’s (1966) Language Aptitude Battery 34 2.1.3. Other classic tests 35 2.2. Research in the 1970s and 1980s 37 2.3. Controversies surrounding the concept 38 2.4. Contemporary models of foreign language aptitude 41 2.4.1. Skehan’s (1998) Processing Stage Model 41 2.4.2. Robinson’s (2007) Aptitude Complex Model 44 2.4.2.1. Aptitude Complex Hypothesis 46 2.4.2.2. Ability Differentiation Hypothesis 47 2.4.3. Sternberg’s (1998) model of foreign language aptitude as a dynamic concept 48 2.5. Contemporary tests of foreign language aptitude 50 2.5.1. Cognitive Ability for Novelty in Acquisition of Language 50 2.5.2. Llama Language Aptitude Test 52 2.5.3. High-Level Language Aptitude Battery 52 2.6. Native language abilities and the factor of age in foreign language aptitude 53 2.7. Research on foreign language aptitude in Poland 59 Conclusion 61 CHAPTER THREE: FOREIGN LANGUAGE APTITUDE – FOCUS ON SPECIAL ABILITIES 63 Introduction 63 3.1. Analytic abilities 64 3.1.1. Analytic abilities and learning conditions 65 3.1.2. Analytic abilities and metalinguistic abilities 66 3.1.3. Analytic abilities and intelligence 67 3.2. Memory abilities 69 3.2.1. Working memory 72 3.2.2. Baddeley’s (2003) model of working memory 75 3.2.2.1. The central executive 76 3.2.2.2. The phonological loop 76 3.2.2.3. The visuospatial sketchpad 77 3.2.2.4. The episodic buffer 78 3.2.3. The role of working memory in foreign language learning 78 3.2.4. The neurobiological source of memory differentiation 85 3.3. Noticing as foreign language aptitude 87 3.3.1. Attention 87 3.3.2. Noticing ability 89 Conclusion 90 CHAPTER FOUR: FOREIGN LANGUAGE APTITUDE – BEYOND COGNITION 92 Introduction 92 4.1. Personality factors in foreign language aptitude theory 93 4.1.1. The Five Factor Model 95 4.1.2. Creativity 98 4.1.3. Motivation 99 4.1.4. Locus of control 101 4.1.5. Style of coping with stress 103 4.1.6. Emotional intelligence 104 4.1.7. Anxiety 105 4.2. Learning styles and strategies 105 4.3. Autonomy 110 4.4. Dynamic systems theory for individual differences 111 Conclusion 115 CHAPTER FIVE: GIFTED FOREIGN LANGUAGE LEARNERS 117 Introduction 117 5.1. Giftedness and talent 117 5.2. Identification of giftedness 119 5.2.1. Children 120 5.2.2. Adolescents 121 5.2.3. Adults 121 5.3. Research on gifted foreign language learners 123 5.3.1. Case studies 123 5.3.2. Group studies 133 5.3.3. Multiple-domain studies 137 5.4. Neurology of linguistic giftedness 140 5.4.1. Functional differences 142 5.4.2. Anatomical differences 144 Conclusion 146 CHAPTER SIX: EMPIRICAL RESEARCH ON GIFTED FOREIGN LANGUAGE LEARNERS 148 Introduction 148 6.1. Objectives 150 6.2. Hypotheses 150 6.3. Subjects 152 6.3.1. Gifted L2 learners 152 6.3.2. Non-gifted L2 learners 154 6.4. Procedure 154 6.5. Instruments 156 6.6. Results and interpretation 163 6.6.1. Foreign language aptitude 164 6.6.2. Intelligence and working memory 165 6.6.3. Gifted L2 learners’ intelligence and the norm 167 6.6.4. Gifted versus non-gifted L2 learners’ cognitive factors 172 6.6.5. Personality factors 173 6.6.6. Gifted versus non-gifted L2 learners’ personality factors 175 6.6.7. Learning styles 176 6.6.8. Gifted versus non-gifted L2 learners’ learning styles 177 6.6.9. Predictors of foreign language aptitude 179 6.6.10. The cognitive-affective profile of the gifted L2 learners 192 6.6.11. Gifted L2 learners – three case studies 196 6.7. Discussion 202 6.8. Limitations of the study 213 Conclusion 216 CONCLUSIONS AND IMPLICATIONS 217 REFERENCES 224 APPENDICES 256 STRESZCZENIE 263