Edukacja przedszkolna
Analiza istotnych aspektów instytucjonalnej edukacji i opieki przedszkolnej dla małych dzieci oraz prezentacja wybranych rozwiązań koncepcyjnych.
Autorka analizuje je na tle dwóch podejść: wywodzącego się z założeń liberalizmu i oddolnego eksperymentowania, opartego na inicjatywach obywatelskich. Zastanawia się nad szansami ich powodzenia, wskazuje jawne i ukryte niebezpieczeństwa, które wiążą się z rozbijaniem solidarności i jedności społecznej, z dominacją indywidualizmu, rywalizacji i konkurencji. Odwołując się do teorii i praktyki, proponuje przykłady konkretnych rozwiązań, które mieszczą się w przestrzeni państwa demokratycznego i wpisują w obywatelską, wspólnotową aktywność, podyktowaną troską o wspólne dobro.
Analysis of essential aspects of institutional preschool care and education for young children and presentation of selected conceptual solutions.
The author analyzes them against the background of two approaches: liberalism-based and "grass-roots experimenting" based on civic initiatives. He wonders about their characteristics, conditions and consequences, and the chances of their success. It indicates the open and hidden dangers that are associated with the breaking of solidarity and social unity, with the domination of individualism, rivalry and competition. Referring to theory and practice, he proposes examples of specific conceptual solutions (Reggio Emilia, High / Scope Program and diversified education) that fit into the space of civil society and fit into civic, community activity, dictated by concern for the common good.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-1376-6
- ISBN druku: 978-83-235-0842-7
- Liczba stron: 304
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Podziękowania i inspiracje 9 Wstęp 13 Dlaczego napisałam tę książkę 13 Główne wątki w książce 18 Struktura książki 22 Część I. Dwa podejścia w myśleniu o dziecku i wczesnej edukacji 33 Dziecko i jego edukacja – refleksja krytyczna 33 Publiczne i niepubliczne przedszkola 59 A co ze standardami w przedszkolu 68 Dlaczego o jakości edukacji przedszkolnej 73 Badania nad jakością edukacji przedszkolnej 82 Jakość edukacji dla małych dzieci – ujęcie współczesne 87 Jakość edukacji i wolny rynek edukacyjny 93 Model rynkowy i demokratyczny – próba charakterystyki 104 Główne założenia podejścia rynkowego 118 Podejście demokratyczne, czyli demokratyczne eksperymentowanie 132 Demokratyczne eksperymentowanie i rola państwa 134 Rola władz lokalnych 137 Rola instytucji 142 Kim jest nauczyciel 150 Podsumowanie 152 Część II. Od teorii do praktyki – trzy przykłady demokratycznego eksperymentowania 155 Program High/Scope Educational Research Foundation: Educating Young Children – pierwszy przykład z życia 155 Aktywne uczenie się 164 Cechy interakcji dorośli–dzieci 170 Tworzenie klimatu wsparcia 174 Kto ma kontrolę? Trzy różne klimaty społeczno-emocjonalne 177 Konsekwencje klimatu wsparcia dla dzieci i dorosłych 179 Organizacja dnia 185 Kluczowe doświadczenia – ich natura i konsekwencje edukacyjne 187 Współpraca z rodziną jako element konieczny do zrozumienia dziecka 198 Rodzice w programie High/Scope 202 Praca w zespole – wspołpraca między nauczycielami 209 Arkusz obserwacji dziecka, czyli ocena i dokumentowanie jego rozwoju 212 Program przedszkolny Reggio Emilia – drugi przykład z życia 219 Konstruowanie programu w Reggio Emilia 224 Główne zasady pracy metodą projektów 233 Rola nauczyciela i wspomagających go specjalistów 243 Rodzice w programie Reggio Emilia 249 Dokumentacja jako narzędzie konstrukcji i rekonstrukcji programu działania 255 Edukacja zróżnicowana ze względu na płeć – przykład z Polski 261 Rodzice w instytucjach „Sternika” 268 Zarządzanie instytucjami „Sternika” 272 Kim jest nauczyciel 274 Organizacja procesu wychowawczo-dydaktycznego 276 Program wychowawczy 276 Program dydaktyczny 280 Zakończenie 288 Literatura 292