Funkcjonowanie psychospołeczne dzieci z astmą w średnim wieku szkolnym
W pracy podjęto próbę ustalenia niektórych cech psychicznego i społecznego funkcjonowania dzieci z astmą oskrzelową oraz określenia wpływu choroby i sanatoryjnej rehabilitacji na swoistość odgrywania ról rodzinnych i szkolnych. Praca składa się z siedmiu rozdziałów. W pierwszym dokonano charakterystyki astmy w aspekcie medycznym na podstawie analizy literatury przedmiotu. Ponadto zaprezentowano koncepcje teoretyczne, w świetle których próbowano połączyć aspekty medyczne i psychologiczne w celu zrozumienia i wyjaśnienia genezy oraz patomechanizmu astmy u dzieci. W drugim rozdziale zaprezentowano właściwości psychiczne i ich rolę w etiopatogenezie, akcentując wzajemne zależności między nimi a zaburzeniami chorobowymi. Analiza teoretyczna oraz wyniki badań przekonują o negatywnym wpływie astmy, jako choroby przewlekłej, i związanych z nią okoliczności na właściwości psychiczne jednostki. W pracy przyjęto, jako istotne z punktu widzenia funkcjonowania dzieci, takie właściwości, jak: wydolność psychiczna, skłonności neurotyczne, poziom samoakceptacji i akceptacji innych, właściwości kierunkowe oraz samopoczucie. W trzecim rozdziale przedstawiono analizę funkcjonowania społecznego dzieci przewlekle chorych, w tym z astmą, ustalając przyczynę zakłóconego funkcjonowania w sytuacji choroby. W literaturze przedmiotu podkreśla się zależność o charakterze sprzężenia zwrotnego pomiędzy funkcjonowaniem a treścią poznawczej reprezentacji choroby. Przewlekła choroba somatyczna często prowadzi do zakłócenia harmonijnego rozwoju społecznego. W pracy dokonano, jako istotnej dla dzieci w wieku 12-15 lat, analizy funkcjonowania społecznego w rolach, tj. w roli członka rodziny, w roli ucznia w klasie i w roli w grupie rówieśniczej. W czwartym rozdziale przedstawiono program badań własnych, sformułowano ich cel i teoretyczno-metodologiczne założenia. W kolejnych siedmiu podrozdziałach prezentowane są przyjęte w pracy: przedmiot i cel badań, problemy i hipotezy, zmienne oraz wskaźniki pomiaru, procedura badawcza, przebieg i organizacja badań, charakterystyka grupy badanej i kontrolnej oraz metody analizy statystycznej. Przedmiotem niniejszej dysertacji jest teoretyczno-empiryczna analiza funkcjonowania dziecka z astmą w średnim wieku szkolnym. Celem badań jest zebranie opinii i pogłębienie wiedzy na temat funkcjonowania psychospołecznego takiego dziecka.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7467-139-2
- Liczba stron: 216
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 5 ROZDZIAŁ I. ASTMA JAKO CHOROBA PRZEWLEKŁA 8 1.1. Istota astmy 8 1.2. Klasyfikacja astmy 12 1.2.1. Koncepcja medyczna 12 1.2.2. Koncepcja psychoanalityczna 17 1.2.3. Koncepcja behawioralna 18 1.2.4. Koncepcja poznawcza 19 1.3. Leczenie astmy 21 1.4. Charakterystyka rehabilitacji medycznej osób z astmą 25 ROZDZIAŁ II. WŁAŚCIWOŚCI PSYCHICZNE DZIECI Z ASTMĄ 28 2.1. Wydolność psychiczna 28 2.2. Skłonności neurotyczne 33 2.3. Samoakceptacja i akceptacja innych 46 2.4. Właściwości procesów kierunkowych 52 2.5. Samopoczucie 60 2.6. Szanse rehabilitacji psychicznej 65 ROZDZIAŁ III. FUNKCJONOWANIE SPOŁECZNE DZIECI Z ASTMĄ 69 3.1. Status teoretyczny kategorii pojęciowych funkcjonowanie i rola społeczna 69 3.2. Funkcjonowanie dzieci z astmą w rodzinie 73 3.3. Funkcjonowanie dzieci z astmą w środowisku szkolnym i w grupie rówieśniczej 82 3.4. Szanse rehabilitacji społecznej 96 ROZDZIAŁ IV. METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH 100 4.1. Przedmiot i cel badań 100 4.2. Problemy i hipotezy 103 4.3. Zmienne oraz wskaźniki ich pomiaru 105 4.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze 112 4.5. Przebieg i organizacja badań 117 4.6. Charakterystyka grupy badanej i kontrolnej 118 ROZDZIAŁ V. WYBRANE WŁAŚCIWOŚCI PSYCHICZNE DZIECI CHORYCH NA ASTMĘ 122 5.1. Niektóre cechy funkcjonowania poznawczego dzieci z astmą 122 5.1.1. Uwaga jako warunek aktywności poznawczej 124 5.1.2. Jakość procesów spostrzegania 126 5.2. Niektóre cechy sfery emocjonalno-motywacyjnej dzieci z astmą 128 5.2.1. Skłonności neurotyczne 129 5.2.2. Samopoczucie 131 5.2.3. Poziom motywacji 133 5.3. Samoakceptacja i akceptacja innych w badanej grupie 135 ROZDZIAŁ VI. SYTUACJA ZDROWOTNA BADANEJ MŁODZIEŻY 140 6.1. Sytuacja zdrowotna w wymiarze subiektywnym 140 6.2. Sytuacja zdrowotna w wymiarze obiektywnym 143 ROZDZIAŁ VII. FUNKCJONOWANIE SPOŁECZNE DZIECI Z ASTMĄ 148 7.1. Funkcjonowanie badanych dzieci w rodzinie 148 7.1.1. Relacje z domownikami 149 7.2. Funkcjonowanie badanych dzieci w grupie rówieśniczej i w środowisku szkolnym 153 7.2.1. Relacje w grupach rówieśniczych 153 7.2.2. Relacje w szkole 157 WNIOSKI, OPIS MODELU REHABILITACJI DZIECI Z ASTMĄ 161 Bibliografia 172 Aneksy 190