Idee edukacyjne późnoantycznej sofistyki IV wieku
Gdańsk w wyniku reformacji stał się w XVI w. miastem protestanckim, w którym pozostał jednak pewien margines ludności katolickiej przywiązanej do tradycyjnej religii, która w wyniku reform i odnowy Kościoła, a przede wszystkim sprzyjających procesów demograficznych, coraz bardziej zyskiwała na znaczeniu. Publikacja jest próbą oceny funkcjonowania mniejszościowej grupy w warunkach nieustającej konfesyjnej konfrontacji, a zarazem bilans dwóch stuleci koegzystencji wrogich sobie, a jednak skazanych na współpracę społeczności.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7865-253-3
- ISBN druku: 978-83-7865-253-3
- Liczba stron: 222
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Źródła 10 Stan badań 14 Rozdział I. Sofiści i edukacja w IV wieku 24 1.1. Sofiści i ich szkoły środowiskiem edukacyjnym w IV wieku 24 1.1.1. Libaniusz (Libanios) 27 1.1.2. Himeriusz (Himerios) 33 1.1.3. Temistiusz (Themistios) 36 1.2. Greckie ośrodki szkolnictwa na wschodzie imperium rzymskiego 40 1.3. Edukacyjne wzorce z przeszłości 47 Rozdział II. Zapatrywania na edukację formalną w twórczości IV‑wiecznych sofistów pogańskich 53 2.1. Cele działań edukacyjnych 54 2.1.1. Libaniusz, Himeriusz – ideał retoryczny 54 2.1.2. Temistiusz – ideał filozoficzno‑retoryczny 66 2.2. Misja edukacyjna nauczyciela 75 2.3. Ideał ucznia 88 2.4. Pedagodzy 99 Rozdział III. Rodzina jako środowisko wychowawcze w opinii późnoantycznych sofistów 115 3.1. Rola i zadania rodziny 115 3.2. Zadania opiekuńcze i wychowawcze ojca 122 3.2.1. Ojcowie i zagrożenia procesu wychowawczego 128 3.2.2. Ojcowie i synowie 137 3.2.3. Ojciec‑nauczyciel 139 3.3. Wychowawcza rola matki w rodzinie 144 3.4. Dzieci i młodzież 149 Rozdział IV. Edukacja władcy późnorzymskiego w opinii IV‑wiecznych sofistów 154 4.1. Wychowanie władcy w ujęciu Libaniusza 154 4.2. Edukacja władcy rzymskiego w opinii Temistiusza 159 Zakończenie 164 Aneks 1. Himeriusz, Monodia na śmierć syna Rufina (Μονωδία εἰς τὸν υἱὸν αὐτοῦ Ῥουφῖνον) 167 Aneks 2. Libaniusz, Czy należy się żenić (Εἰ γαμητέον) 174 Aneks 3. Temistiusz, O umiarkowaniu w uczuciach albo o miłości do dzieci (Μετριοπαθης η φιλοτεκνος – Or. 32) 180 Aneks 4. Libaniusz, O zapraszaniu na uroczystości (Περί τῶν ἑν ταῖς ἑορταῖς κλήσεων) – Or. 53 189 Aneks 5. Libaniusz, Chreia 3. Izokrates mówił, że korzeń edukacji jest gorzki, jego owoc słodki (Ἰσοκράτης τῆς παιδείας τὴν μὲν ῥίζαν ἔφη πικράν, τοὺς δὲ καρποὺς γλυκεῖς) 197 Bibliografia 205 Wykaz skrótów 220