Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
MENU
dostawa 0 zł

Ikony normalizacji

(Miękka)

Kultury wizualne Niemiec 1945-1949

5.00  [ 3 oceny ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
Cena katalogowa: 74,00 zł (- 20 %)
59,20
Cena zawiera podatek VAT.
Stan magazynowy: Duża ilość
Zarezerwuj i odbierz w księgarni stacjonarnej PWN
Dodaj do schowka
Wysyłka: 24h
Dostawa
Produkt posiadamy w magazynie i wyślemy go w ciągu 24 h w dni robocze.

Uwaga! Całkowity czas oczekiwania na zamówienie = czas wysyłki podany na stronie każdego produktu + dostawa przez przewoźnika. 
Podane terminy dotyczą dni roboczych (poniedziałek-piątek,
z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
Dostawa i płatność
Cennik dostaw
- Paczki dostarczamy wyłącznie na terenie Polski.
- Od 300 zł dostawa GRATIS!
- Dla zamówień o wartości powyżej 500 zł wyłącznie płatność elektroniczna.


Płatność elektroniczna
do 199,99 zł
od 200 zł do 299,99 zł
- ORLEN Paczka
8,99 zł
7,99 zł
- Odbiór w Punktach Poczta, Żabka
8,99 zł
7,99 zł
- Kurier pocztowy
10,99 zł
9,99 zł
- InPost Paczkomaty 24/7
11,99 zł
9,99 zł
- Kurier
12,99 zł
11,99 zł

Płatność za pobraniem
do 199,99 zł
od 200 zł do 299,99 zł
- Odbiór w Punktach Poczta, Żabka
11,99 zł
10,99 zł
- Kurier pocztowy
13,99 zł
12,99 zł
- Kurier
15,99 zł
14,99 zł

Ikony normalizacji

Książka omawia znaczenie obrazów w odbudowie powojennych społeczeństw niemieckich. Filmy, fotografie prasowe, ulotki, plakaty, reklamy czy znaczki pocztowe to ważne czynniki przemian i powrotu do „normalności” w pierwszych latach po zakończeniu drugiej wojny światowej. W bogato ilustrowanej pracy Magdalena Saryusz-Wolska przedstawia szerokie spektrum powojennych tematów i prezentuje panoramę niemieckich mediów w latach 1945–1949. Głównymi obszarami analizy autorki są: wizualne rozliczenie z nazizmem, obrazy ruin i odbudowy, popularne reprezentacje ciała.

Kiedy w maju 1945 roku Niemcy ostatecznie przegrali wojnę, rozpoczął się proces powracania do „normalności” w podwójnej funkcji: z jednej strony chodziło o przejście od nadzwyczajnego stanu wojny do zwyczajnej codzienności, co wobec strat w ludności, wielomilionowych migracji, zniszczeń substancji mieszkaniowej i infrastruktury, braku żywności i opału, a także okupacji kraju przez zwycięskie armie nie było zadaniem łatwym; z drugiej strony powrót do normalności oznaczał konieczność rozliczenia z niedawną przeszłością nazistowską. Za winnych szybko uznano Hitlera, SS i wysokich funkcjonariuszy NSDAP.

Odpowiedzialnością za zbrodnie narodowego socjalizmu, a także za upadek Niemiec – „niemiecką katastrofę”, jak to wówczas określano – obarczono zatem nielicznych „złych” nazistów (w Niemczech wschodnich posługiwano się terminem „faszyści”), reszta społeczeństwa przyjęła zaś, za przyzwoleniem aliantów, status mniej lub bardziej niewinnych ofiar wojny. Pozwoliło to na szybką odbudowę kraju, jakkolwiek realizowaną odmiennie w zachodnich strefach okupacyjnej i w strefie radzieckiej. W publicznym dyskursie niemieckim skutki owego dwutorowego rozliczenia, dzielącego społeczeństwo na sprawców i ofiary, są obecne do dziś. Proces „radzenia sobie z przeszłością”, „układania życia na nowo”, a także odbudowy tożsamości zbiorowej rozpoczął się już wiosną 1945 roku. Książka Ikony normalizacji nie tylko pokazuje, jak Niemcy w pierwszych latach po II wojnie światowej odtwarzali zniszczone wcześniej struktury społeczne, ale przede wszystkim koncentruje się na sposobach wizualizacji tego procesu. Autorka analizuje kultury wizualne (ze względu na odrębność realiów w różnych częściach Niemiec: w liczbie mnogiej) czterech stref okupacyjnych od momentu zakończenia wojny do utworzenia RFN w maju i NRD w październiku 1949 roku.

W centrum zainteresowania autorki stoi publiczna ikonosfera Niemiec, analizowana w oparciu o obrazy widoczne w przestrzeni miejskiej, takie jak: plakaty, ulotki, reklamy, banknoty, znaczki pocztowe, fotografie i ilustracje prasowe (z ponadlokalnych dzienników oraz wybranych tytułów prasy ilustrowanej), filmy grane w niemieckich kinach, zarówno fabularne, jak i kroniki filmowe i nieliczne dokumenty. Wobec wielości źródeł praca ma charakter przeglądowy, jakkolwiek wybrane zjawiska omawiane są dokładniej w trybie studiów przypadków.

Metodologicznie praca czerpie zarówno z dorobku historii wizualnej, historii kulturowej, jak i historii sztuki czy filmoznawstwa. Można ją ulokować w zakresie tak zwanego kulturoznawstwa historycznego. Zasadniczą ideą, przyświecającą pracy, jest praktyka interpretacyjna, w której historia służy zrozumieniu obrazów. Chodzi zatem o sam materiał wizualny – autorka nie traktuje go jak klasycznego źródła historycznego, pozwalającego na rekonstrukcję minionych realiów, lecz stara się go interpretować w oparciu o wiedzę na temat ówczesnej rzeczywistości.

Wizualny dyskurs powrotu do normalności analizowany jest w trzech obszarach tematycznych: (I) rozliczenia z narodowym socjalizmem; (II) obrazów ruin i odbudowy kraju; (III) profilaktyki zdrowotnej i obrazów związanych z ciałem i seksualnością. Z uwagi na specyficzną strukturę demograficzną, w której dominowały kobiety (wielu mężczyzn zgięło na froncie lub przebywało w obozach jenieckich, skąd zaczęli powracać w 1947 roku), istotnym kluczem interpretacyjnym są kategorie zaczerpnięte z teorii wizualności zorientowanych na analizę relacji płci. Wywód prowadzony jest w odniesieniu do wskazanych problemów, bez osobnego podziału na poszczególne media, tj. filmy, ilustracje prasowe, plakaty etc. omawiane są łącznie.

Ważnym elementem pracy są ilustracje, zebrane w niemieckich archiwach i bibliotekach. Opowiadają one historię powrotu Niemców do „normalności”, która była stanem wyobrażonym, odwołującym się zarówno do wartości przedwojennych, jak i do tego, co należało stworzyć od podstaw. Fotografie, plakaty czy filmy zwiastowały nie tylko odnowę polityczną i moralną, ale przede wszystkim odbudowę materialną i społeczną. „Normalnością” – jak pokazują analizowane w tej książce obrazy – była tradycyjna, dwupokoleniowa rodzina, w której mężczyzna zarabiał, a kobieta zajmowała się domem i dziećmi.

Książka jest adresowana do historyków, kulturoznawców, osób zainteresowanych historią wizualną, historią codzienności, powojennymi dziejami Niemiec.

Patroni medialni:

Patroni

  • Sposób dostarczenia produktu fizycznego
    Sposoby i terminy dostawy:
    • Odbiór osobisty w księgarni PWN - dostawa 2-3 dni robocze
    • Odbiór w InPost Paczkomaty 24/7 - dostawa 1 dzień roboczy
    • Kurier pocztowy (dostawa do domu lub pracy) - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór w Punktach Poczta, Żabka - dostawa 2 dni robocze
    • Punkty partnerskie ORLEN Paczka - dostawa 1-2 dni
    • Kurier (DPD) - dostawa 1 dzień roboczy
    Ważne informacje:
    Czas oczekiwania na zamówiony towar = czas wysyłki produktu + dostawa przez przewoźnika
    • Całkowity czas oczekiwania na realizację zamówienia jest sumą czasu wysyłki podanej na stronie każdego produktu oraz czasu potrzebnego przewoźnikowi na dostarczenie paczki. Podane terminy dotyczą zawsze dni roboczych (od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
    • Wysyłkę zamówień prowadzimy jedynie na terenie Polski.
    • Dostawa do Księgarni PWN, punktów ORLEN Paczka, stacji Orlen, sklepów Żabka oraz Paczkomatów InPost nie jest realizowana dla zamówień z płatnością przy odbiorze.
    • Cena towaru na fakturze VAT jest podwyższona o ewentualny koszt transportu.
    • W przypadku zamówienia kilku towarów koszt przesyłki wybranej przez Klienta zostanie podzielony i przyporządkowany proporcjonalnie do cen kupionych produktów.
    • Produkty dostępne w PRZEDSPRZEDAŻY wysyłane są po dacie premiery wydawniczej.
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

Ikony Normalizacji

Ikony normalizacji. Kultury wizualne Niemiec 1945–1949 to książka, która omawia znaczenie obrazów w odbudowie powojennych społeczeństw niemieckich. Filmy, fotografie prasowe, plakaty czy znaczki pocztowe to ważne czynniki przemian i...

Ikony, pseudoherosi i zwykli śmiertelnicy

Zawarte w tej książce sztuki, poza (Nie)ludzkimi dziennikami, miały już swoje premiery teatralne, zaistniały w opinii krytyków i ludzi teatru, ale nie dotarły do czytelników (za wyjątkiem sztuki "W brzuchu wilka", opublikowanej ...

Akt normalizacyjny 50 lat Układu o normalizacji stosunków PRL-RFN z 7 grudnia 1970 roku

Pięćdziesiąta rocznica podpisania Układu o podstawach normalizacji wzajemnych stosunków między PRL a RFN (7 grudnia 1970 r.) jest dobrą okazją do przypomnienia kontekstu politycznego, uzgodnionych rozwiązań oraz zróżnicowanych skutk&oacut...

Ikon

Co łączy zakończony właśnie kryzys kubański, politykę braci Kennedych i ich związek z Marylin Monroe? Odpowiedź podsuwa jeden z najpoczytniejszych thrillerów Grahama Mastertona!Daniel jest właścicielem małego pubu w spokojnym miastec...

Czarna Ikona - Biełomor

Punktem wyjścia Czarnej ikony jest rejs sowieckich pisarzy po Kanale Białomorskim, zorganizowany przez GPU latem 1933 roku, oraz książka pt. Kanał Białomorsko-Bałtycki imienia Stalina. Historia budowy 1931-1934, która ukazała się niedługo potem....

Projektowanie ikon i piktogramów

Ikony i piktogramy są wszechobecne w codziennym życiu. Są to znaki, które przekazują komunikaty bez użycia słów. Dzięki nim uzyskujemy natychmiastowy dostęp do interfejsów naszych urządzeń elektronicznych. Pomagają nam również z pominięciem wszelkich b...

Ikona Podręcznik malarstwa ikonowego i ściennego

kona jest „bramą, która otwiera się na ogród równie rzeczywisty, co ten świat” – przekonuje nas Aidan Hart, wybitny ikonopisarz prawosławny i profesor. Jest spotkaniem twarzą w twarz z przedstawioną na niej osobą....

Ikony męskiego stylu

Niemal każdy element współczesnej męskiej garderoby miał swojego „protoplastę” – jakiś konkretny egzemplarz zaprojektowany przez jedną firmę czy markę, na podstawie którego powstawały kolejne wersje (a oryginały można sp...

Lady Gaga: Applause. Biografia ikony

Czego najbardziej we współpracy z Lady Gagą żałuje szef wytwórni płytowej Island Def Jam? Dlaczego to właśnie ją wybrano do roli Patrizii Reggiani w Domu Gucci? Jaka jest Gaga, gdy schodzi ze sceny? Lady Gaga. Applause odkryje przed tobą...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!