Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
MENU

Ikony normalizacji(Miękka)

Kultury wizualne Niemiec 1945-1949

5.00  [ 3 oceny ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
Cena detaliczna: 49,00 zł
39,20
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 9,80 zł
Stan magazynowy: Duża ilość
Dodaj do schowka
Wysyłka: 24h
Dostawa
Produkt posiadamy w magazynie i wyślemy go w ciągu 24 godzin w dni robocze.

Uwaga! Całkowity czas oczekiwania na zamówienie = czas wysyłki podany na stronie każdego produktu + dostawa przez przewoźnika. 
Podane terminy dotyczą dni roboczych (poniedziałek-piątek,
z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
Dostawa i płatność
Cennik dostaw
Paczki dostarczamy wyłącznie na terenie Polski.
Od 250 zł paczki dostarczamy GRATIS!

Płatność elektroniczna (PayU, BLIK, Masterpass)
Kiosk RUCHu - odbiór osobisty
8,99 zł
Poczta Polska - odbiór w punkcie
9,99 zł
Kurier pocztowy
11,99 zł
Paczkomaty InPost
11,99 zł
Kurier
16,99 zł
Odbiór w księgarni PWN (tylko PayU i BLIK)
GRATIS!
Płatność za pobraniem
Poczta Polska - odbiór w punkcie
12,99 zł
Kurier pocztowy
14,99 zł
Kurier
19,99 zł

Ikony normalizacji

Książka omawia znaczenie obrazów w odbudowie powojennych społeczeństw niemieckich. Filmy, fotografie prasowe, ulotki, plakaty, reklamy czy znaczki pocztowe to ważne czynniki przemian i powrotu do „normalności” w pierwszych latach po zakończeniu drugiej wojny światowej. W bogato ilustrowanej pracy Magdalena Saryusz-Wolska przedstawia szerokie spektrum powojennych tematów i prezentuje panoramę niemieckich mediów w latach 1945–1949. Głównymi obszarami analizy autorki są: wizualne rozliczenie z nazizmem, obrazy ruin i odbudowy, popularne reprezentacje ciała.

Kiedy w maju 1945 roku Niemcy ostatecznie przegrali wojnę, rozpoczął się proces powracania do „normalności” w podwójnej funkcji: z jednej strony chodziło o przejście od nadzwyczajnego stanu wojny do zwyczajnej codzienności, co wobec strat w ludności, wielomilionowych migracji, zniszczeń substancji mieszkaniowej i infrastruktury, braku żywności i opału, a także okupacji kraju przez zwycięskie armie nie było zadaniem łatwym; z drugiej strony powrót do normalności oznaczał konieczność rozliczenia z niedawną przeszłością nazistowską. Za winnych szybko uznano Hitlera, SS i wysokich funkcjonariuszy NSDAP.

Odpowiedzialnością za zbrodnie narodowego socjalizmu, a także za upadek Niemiec – „niemiecką katastrofę”, jak to wówczas określano – obarczono zatem nielicznych „złych” nazistów (w Niemczech wschodnich posługiwano się terminem „faszyści”), reszta społeczeństwa przyjęła zaś, za przyzwoleniem aliantów, status mniej lub bardziej niewinnych ofiar wojny. Pozwoliło to na szybką odbudowę kraju, jakkolwiek realizowaną odmiennie w zachodnich strefach okupacyjnej i w strefie radzieckiej. W publicznym dyskursie niemieckim skutki owego dwutorowego rozliczenia, dzielącego społeczeństwo na sprawców i ofiary, są obecne do dziś. Proces „radzenia sobie z przeszłością”, „układania życia na nowo”, a także odbudowy tożsamości zbiorowej rozpoczął się już wiosną 1945 roku. Książka Ikony normalizacji nie tylko pokazuje, jak Niemcy w pierwszych latach po II wojnie światowej odtwarzali zniszczone wcześniej struktury społeczne, ale przede wszystkim koncentruje się na sposobach wizualizacji tego procesu. Autorka analizuje kultury wizualne (ze względu na odrębność realiów w różnych częściach Niemiec: w liczbie mnogiej) czterech stref okupacyjnych od momentu zakończenia wojny do utworzenia RFN w maju i NRD w październiku 1949 roku.

W centrum zainteresowania autorki stoi publiczna ikonosfera Niemiec, analizowana w oparciu o obrazy widoczne w przestrzeni miejskiej, takie jak: plakaty, ulotki, reklamy, banknoty, znaczki pocztowe, fotografie i ilustracje prasowe (z ponadlokalnych dzienników oraz wybranych tytułów prasy ilustrowanej), filmy grane w niemieckich kinach, zarówno fabularne, jak i kroniki filmowe i nieliczne dokumenty. Wobec wielości źródeł praca ma charakter przeglądowy, jakkolwiek wybrane zjawiska omawiane są dokładniej w trybie studiów przypadków.

Metodologicznie praca czerpie zarówno z dorobku historii wizualnej, historii kulturowej, jak i historii sztuki czy filmoznawstwa. Można ją ulokować w zakresie tak zwanego kulturoznawstwa historycznego. Zasadniczą ideą, przyświecającą pracy, jest praktyka interpretacyjna, w której historia służy zrozumieniu obrazów. Chodzi zatem o sam materiał wizualny – autorka nie traktuje go jak klasycznego źródła historycznego, pozwalającego na rekonstrukcję minionych realiów, lecz stara się go interpretować w oparciu o wiedzę na temat ówczesnej rzeczywistości.

Wizualny dyskurs powrotu do normalności analizowany jest w trzech obszarach tematycznych: (I) rozliczenia z narodowym socjalizmem; (II) obrazów ruin i odbudowy kraju; (III) profilaktyki zdrowotnej i obrazów związanych z ciałem i seksualnością. Z uwagi na specyficzną strukturę demograficzną, w której dominowały kobiety (wielu mężczyzn zgięło na froncie lub przebywało w obozach jenieckich, skąd zaczęli powracać w 1947 roku), istotnym kluczem interpretacyjnym są kategorie zaczerpnięte z teorii wizualności zorientowanych na analizę relacji płci. Wywód prowadzony jest w odniesieniu do wskazanych problemów, bez osobnego podziału na poszczególne media, tj. filmy, ilustracje prasowe, plakaty etc. omawiane są łącznie.

Ważnym elementem pracy są ilustracje, zebrane w niemieckich archiwach i bibliotekach. Opowiadają one historię powrotu Niemców do „normalności”, która była stanem wyobrażonym, odwołującym się zarówno do wartości przedwojennych, jak i do tego, co należało stworzyć od podstaw. Fotografie, plakaty czy filmy zwiastowały nie tylko odnowę polityczną i moralną, ale przede wszystkim odbudowę materialną i społeczną. „Normalnością” – jak pokazują analizowane w tej książce obrazy – była tradycyjna, dwupokoleniowa rodzina, w której mężczyzna zarabiał, a kobieta zajmowała się domem i dziećmi.

Książka jest adresowana do historyków, kulturoznawców, osób zainteresowanych historią wizualną, historią codzienności, powojennymi dziejami Niemiec.

Patroni medialni:

Patroni

  • Sposób dostarczenia produktu fizycznego
    Sposoby i terminy dostawy:
    • Paczka w RUCHu - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór paczki w urzędzie Poczty Polskiej - dostawa 2 dni robocze
    • Dostawa Pocztą Polską - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór paczki w Paczkomacie InPost - dostawa 2 dni robocze
    • Dostawa kurierem - dostawa 1 dzień roboczy
    • Odbiór własny w księgarni PWN - dostawa 3 dni robocze
    Ważne informacje o wysyłce:
    • Nie wysyłamy paczek poza granice Polski.
    • Dostawa do części Paczkomatów InPost oraz opcja odbioru osobistego w księgarniach PWN jest realizowana po uprzednim opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem.
    • Całkowity czas oczekiwania na paczkę = termin wysyłki + dostawa wybranym przewoźnikiem.
    • Podane terminy dotyczą wyłącznie dni roboczych (od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Magdalena Saryusz-Wolska

Dr hab., pracuje w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego oraz w Niemieckim Instytucie Historycznym w Warszawie. W latach 2010–2015 koordynowała w Centrum Badań Historycznych PAN w Berlinie projekt Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci (2014). Autorka i redaktorka licznych opracowań o pamięci zbiorowej. Publikowała w wielu polskich i zagranicznych czasopismach naukowych. W Niemczech ukazała się jej książka Bilder der Normalisierung. Gesundheit, Ernährung und Haushalt in der visuellen Kultur Deutschlands 1945–1948 (2017, wspólnie z Anną Labentz) poświęcona wybranym zjawiskom powojennej kultury wizualnej Niemiec. Laureatka stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców.

Inni Klienci oglądali również

Ikony

Czym jest ikona? W potocznym rozumieniu świętym obrazem, czczonym w Kościele prawosławnym. Jednakże dla samych wyznawców ikona jest czymś więcej niż tylko obrazem. Dla nich ikona jest tożsama z Bogiem. Już w 692 roku sobór...

Staroobrzędowe krzyże i ikony metalowe

Książka powstała dzięki moim wieloletnim zmaganiom ze zrozumieniem schizmy w Rosyjskim Kościele Prawosławnym oraz związanego z nią powstania wspólnot staroobrzędowców. Historia „obrońców starej wiary” jest pełna tajemni...

Ikony

Nowa książka autora bestsellera Mrok i mgła.Stefan Türschmid, autor cieszącej się wielkim uznaniem powieści Mrok i mgła, tym razem przenosi nas do Rosji z przełomu XIX i XX wieku. W tej niezwykłej książce znajdujemy fascynujące portrety terr...

Czarna Ikona - Biełomor

Punktem wyjścia Czarnej ikony jest rejs sowieckich pisarzy po Kanale Białomorskim, zorganizowany przez GPU latem 1933 roku, oraz książka pt. Kanał Białomorsko-Bałtycki imienia Stalina. Historia budowy 1931-1934, która ukazała się niedługo potem....

Liturgia Wzór modlitwy Ikona życia

„Oddychać dwoma płucami” to powiedzenie bł. Jana Pawła II, które trafnie oddaje ducha tej książki. Historia liturgii bizantyjskiej tu opisana może pomóc dostrzec, że Wschód i Zachód są blisko z sobą spokrewnione...

Ikony Fakty i Legendy

Książka ukazuje urzekający i tajemniczy świat ikon. Daje podstawy wiedzy, która przybliży i pozwoli zrozumieć kulturę chrześćjańskiego Wschodu.Niemal 500 barwnych ilustracji, z których wiele wykonano specjalnie dla tej publikacji, stanowi...

Techniki pisania ikon bizantyjskich

Pisanie ikon nie jest sztuką schematyczną. Łączy czystość formy i bogactwo kolorystyki, rzetelność i kreatywność. Wciela miłość, by poprzez piękno zwrócić wzrok ku temu, co boskie. Po co, a przede wszystkim, jak dziś pisać ikony? Ta ksią...

Ikony, pseudoherosi i zwykli śmiertelnicy

Publikacja zawiera teksty autorstwa uznanych polskich dramatopisarzy, tworzących wyłącznie w obecnym stuleciu:(Nie)ludzkie dzienniki Szymona BogaczaWieczny kwiecień Jarosława JakubowskiegoCaryca Katarzyna Jolanty JaniczakW brzuc...

Ikony popkultury a prawo własności intelektualnej

Myszka Miki, Star Wars, Christian Louboutin, Andy Warhol to tylko niektóre z ikon popkultury wybrane przez autorkę w celu pokazania, jak regulacje prawne – czasem sprytnie zinterpretowane – przyczyniły się do wykreowania koncern&oacu...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!