Inwentaryzacja, rachunkowość, podatki i gospodarka finansowa w jednostkach sektora finansów publicznych
Wszystkie publikacje z serii Biblioteka Rachunkowości Budżetowej, Podatków, Finansów Publicznych zostały przygotowane z myślą o księgowych jednostek sektora finansów publicznych, pracujących m.in. w jednostkach samorządu terytorialnego, jednostkach budżetowych oraz samorządowych zakładach budżetowych.
Tematem przewodnim publikacji jest inwentaryzacja w jednostkach sektora finansów publicznych. Aby ułatwić Państwu zaplanowanie procedury inwentaryzacji w waszych jednostkach, przygotowaliśmy zestaw potrzebnych informacji oraz przydatne wzory dokumentów, takie jak:
zarządzenie w sprawie wprowadzenia instrukcji inwentaryzacyjnej,
plan inwentaryzacji,
instrukcja inwentaryzacyjna,
zarządzenie w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji,
harmonogram inwentaryzacji.
Książka zawiera omówienie najnowszych zmian legislacyjnych odnoszących się do sprawozdawczości budżetowej oraz finansów publicznych. W pracy przedstawiono nowe zasady lokowania wolnych środków w jednostkach sektora finansów publicznych - ze szczególnym uwzględnieniem depozytów Ministra Finansów - oraz w jednostkach samorządu terytorialnego.
Bardzo istotnym elementem publikacji jest część poświęcona podatkom, w szczególności problematyce podatku VAT w gminach. W opracowaniu zamieszczono komentarze na temat odliczania podatku VAT od wydatków inwestycyjnych w gminach, zmian w zakresie odliczania podatku VAT w jednostkach samorządu terytorialnego, zadań wł asnych gminy czy gminnych parkingów w odniesieniu do podatku VAT.
Aby przybliżyć Państwu konkretne, gotowe rozwiązania problemów, z jakimi księgowi sektora finansów publicznych spotykają się najczęściej, poszczególne rozdziały książki zostały wzbogacone praktycznymi odpowiedziami na pytania.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-8097-3
- ISBN druku: 978-83-264-8096-6
- EAN: 9788326480973
- Liczba stron: 242
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 11 Część I Inwentaryzacja w jednostkach sektora finansów publicznych Rozdział 1 Inwentaryzacja w jednostkach sektora publicznego | str. 15 1.1. Etapy inwentaryzacji | str. 15 1.2. Podstawowe zasady inwentaryzacji | str. 18 1.3. Obowiązki pracowników jednostki związanej z inwentaryzacją | str. 19 1.4. Zespół spisowy | str. 22 1.5. Błędy w procesie inwentaryzacji | str. 23 Rozdział 2 Inwentaryzacja w jednostkach sektora finansów publicznych a naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 25 2.1. Pojęcie inwentaryzacji | str. 25 2.2. Karalne nieprawidłowości w zakresie inwentaryzacji | str. 26 2.3. Zasady przeprowadzania inwentaryzacji | str. 27 2.4. Zaniechanie przeprowadzenia inwentaryzacji | str. 30 2.5. Kto odpowiada za inwentaryzację? | str. 30 Rozdział 3 Czynności związane z inwentaryzacją w jednostkach sektora finansów publicznych | str. 33 Rozdział 4 Inwentaryzacja - pytania i odpowiedzi | str. 39 Rozdział 5 Wzory dokumentów związanych z inwentaryzacją | str. 73 Wzór 1. Zarządzenie w sprawie wprowadzenia instrukcji inwentaryzacyjnej | str. 73 Wzór 2. Plan inwentaryzacji | str. 74 Wzór 3. Instrukcja inwentaryzacyjna | str. 75 Wzór 4. Zarządzenie w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji | str. 89 Wzór 5. Harmonogram inwentaryzacji | str. 92 Część II Rachunkowość, gospodarka finansowa i podatki Rozdział 1 Zmiany w sprawozdawczości budżetowej w 2015 r. | str. 95 1.1. Konsolidacja w administracji podatkowej a obowiązki sprawozdawcze | str. 95 1.2. Efekty wprowadzonych zmian | str. 96 1.3. Zmiana sposobu przekazywania sprawozdań | str. 97 1.4. Regulacje o charakterze doprecyzowującym | str. 99 1.5. Zmiany we wzorach sprawozdań | str. 100 1.6. Moc obowiązująca nowych przepisów | str. 100 Rozdział 2 Nowe zasady lokowania wolnych środków w jednostkach sektora finansów publicznych | str. 102 2.1. Na czym ma polegać zmniejszanie potrzeb pożyczkowych państwa? | str. 102 2.2. Kto może dokonywać lokaty wolnych środków w formie depozytu? | str. 103 2.3. Instrumenty finansowe służące lokowaniu wolnych środków | str. 105 2.3.1. Skarbowe papiery wartościowe | str. 105 2.3.2. Obligacje emitowane przez jednostki samorządu terytorialnego | str. 106 2.3.3. Rachunki bankowe w bankach mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej | str. 108 2.3.4. Depozyt u Ministra Finansów | str. 108 2.3.5. Depozyt w jednostkach samorządu terytorialnego | str. 110 2.4. Depozyt nieprawidłowy - dylematy i wątpliwości | str. 110 2.5. Podsumowanie | str. 111 Rozdział 3 Organizowanie i finansowanie działalności sportowej przez JST | str. 113 Rozdział 4 Jednostki organizacyjne gminy jako odrębni podatnicy VAT | str. 124 4.1. Jednostki organizacyjne tworzone przez gminę | str. 124 4.1.1. Samorządowe zakłady budżetowe | str. 125 4.1.2. Spółki prawa handlowego | str. 126 4.2. Definicja podatnika VAT | str. 126 4.2.1. Urząd gminy | str. 126 4.2.2. Realizacja zadań własnych gminy | str. 127 4.2.3. Samorządowe jednostki budżetowe a zakłady budżetowe jako podatnicy VAT | str. 130 4.2.4. Samorządowa jednostka budżetowa posiadająca osobowość prawną | str. 137 4.2.5. Zamiana nieruchomości między gminą a Skarbem Państwa..... 139 4.3. Podsumowanie | str. 141 Rozdział 5 Prewspółczynnik, czyli zmiany w zakresie odliczania VAT w jednostkach samorządu terytorialnego | str. 142 Rozdział 6 Odliczenie VAT od wydatków inwestycyjnych w gminach | str. 145 6.1. Gmina jako podatnik VAT | str. 145 6.2. Samorządowe jednostki organizacyjne jako odrębni podatnicy VAT | str. 151 6.3. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonująca zadania własne | str. 154 6.4. Prawo do odliczenia - związek ze sprzedażą opodatkowaną | str. 154 6.5. Czynności między gminą a jej jednostkami niepodlegające podatkowi a prawo do odliczenia w gminach | str. 155 6.6. Próba odliczenia podatku naliczonego od już zakończonych inwestycji | str. 158 6.7. Inwestycje dofinansowane a prawo do odliczenia podatku naliczonego | str. 158 Rozdział 7 Nieodpłatne przekazania dokonywane przez jednostki samorządu terytorialnego | str. 161 7.1. Wprowadzenie | str. 161 7.2. Nieodpłatne świadczenie | str. 162 7.3. Zadania własne gmin | str. 164 7.4. Przekazanie w świetle interpretacji organów podatkowych | str. 165 7.4.1. Przekazanie sieci wodociągowej | str. 165 7.4.2. Przekazanie sieci energetycznej | str. 167 7.4.3. Przekazanie specyfikacji przetargowej | str. 168 Rozdział 8 Zadania własne gminy a status gminy jako podatnika VAT | str. 169 8.1. Gmina w doktrynie prawa samorządowego a gmina jako podatnik VAT | str. 170 8.2. Katalog zadań własnych gminy | str. 173 8.3. Wykonywanie zadań własnych gminy a prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT | str. 175 8.4. Zadania własne gminy a występowanie w charakterze organu władzy publicznej | str. 179 8.5. Podsumowanie | str. 182 Rozdział 9 Opodatkowanie wybranych czynności gminy podatkiem VAT | str. 184 9.1. Wprowadzenie | str. 184 9.2. Wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych | str. 186 9.3. Opieka przedszkolna | str. 187 9.4. Wydanie formularza specyfikacji warunków zamówienia publicznego | str. 188 9.5. Wykonanie obowiązków z zakresu geodezji i kartografii | str. 189 9.6. Przekazanie składników majątkowych utworzonej przez gminę jednostce budżetowej | str. 189 9.7. Plan zagospodarowania przestrzennego | str. 190 9.8. Promocja gminy | str. 190 9.9. Zajęcie pasa drogowego | str. 190 9.10. Zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów | str. 191 9.11. Dzierżawa gruntów (czynsz | str. 191 9.12. Wynajem lokali | str. 191 9.13. Oczyszczanie ścieków (opłata za korzystanie | str. 192 9.14. Reklama zewnętrznego podmiotu | str. 192 9.15. Sprzedaż nieruchomości | str. 192 9.16. Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi | str. 193 9.17. Opłaty za parkowanie | str. 194 9.18. Podsumowanie | str. 195 Rozdział 10 Gminne parkingi a podatek VAT | str. 196 10.1. Parkingi w pasie drogi | str. 196 10.2. Parkingi poza pasem drogi | str. 199 10.3. Kasy rejestrujące | str. 201 10.4. Opłaty za parkowanie a prawo do odliczenia | str. 202 Rozdział 11 Podatek VAT w jednostkach samorządu terytorialnego - pytania i odpowiedzi | str. 204