Inwestowanie w innowacje społeczne w organizacjach gospodarczych
Innowacje społeczne są obecnie w centrum zainteresowania badaczy, polityków i praktyków gospodarczych w krajach wysokorozwiniętych. Innowacjami interesują się znane i prestiżowe ośrodki akademickie, Uniwersytet Stanforda utworzył Centrum Innowacji Społecznych.
W 2009 roku w USA utworzono Office of Social Innovation and Civic Participation, a w 2011 r. w EU powołano platformę społeczną Social Innovation Europe.
Potrzeby i wyzwania społeczne stają się coraz bardziej "naglące" i nie mogą być już zaspokajane tylko przez innowacje techniczne, które często generują i pogłębiają te potrzeby. Globalny kryzys pokazał, że coraz więcej wyzwań stojących przed społeczeństwem ma wymiar społeczny. Dotyczy to także przedsiębiorstw. W niektórych z nich pogłębiają się zjawiska związane z dehumanizacją pracy, co stanowi swoisty paradoks naszych czasów, w których dalszy postęp ma się opierać na kapitale ludzkim, jednocześnie zaś zasobem tym gospodarujemy nieefektywnie.
Uwaga badaczy i praktyków stopniowo przesuwa się z innowacji technologicznych na innowacje społeczne, rozumiane jako nowe idee, produkty, procesy, które zaspokajają potrzeby społeczne, są wydajniejsze i skuteczniejsze od dotychczas istniejących rozwiązań i dotyczą społeczności jako całości. Uważa się, że są korzystne dla społeczeństwa i zwiększają zdolność społeczeństwa do działania.
Książka wpisuje się w nurt publikacji ukazujących specyfikę innowacji społecznych, celowość ich stosowania oraz gotowość wdrożenia w polskich przedsiębiorstwach.