Jak motywować do zmiany zachowania? Trening motywacyjny dla studentów i profesjonalistów
Niniejszą monografię uważam za podręcznik niezbędny dla osób prowadzących szkolenia (kursy) skierowane do profesjonalistów ochrony zdrowia z zakresu motywowania swoich podopiecznych do zmiany zachowań szkodliwych dla zdrowia czy funkcjonowania społecznego oraz zachęcania ich do zdrowego stylu życia itp. Książka ta może być również użyteczna dla osób kształcących profesjonalistów zajmujących się promocją zdrowia, a także zapobieganiem zaburzeniom zdrowia i funkcjonowania społecznego. Opis wyników badań przeprowadzonych w populacji polskich pracowników ochrony zdrowia poprzedzono uzasadnieniem prowadzenia takich szkoleń, a wykorzystanie podręcznika podniesie ich jakość.
Z recenzji prof. dr. hab. Jana Czesława Czabały
- Kategorie:
- Redakcja: Ewa Wilczek-Rużyczka, Katarzyna Czabanowska
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-2817-9
- ISBN druku: 978-83-233-2817-9
- Liczba stron: 244
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
PODZIĘKOWANIA 9 WSTĘP 11 Rozdział I: WPROWADZENIE 13 O projekcie MOTIVATE 13 Umiejętności motywacyjne w Europie – obraz całościowy 14 Motywacja w literaturze przedmiotu 17 Rozdział II: TRENING MOTYWACYJNY W KONTEKŚCIE PRACOWNIKÓW OCHRONY ZDROWIA 21 Analiza potrzeb w zakresie umiejętności motywacyjnych – na podstawie polskiej grupy badawczej .21 Motywacja profesjonalistów jako czynnik wpływający na postawę motywacyjną pacjentów do zmiany zachowania.43 Rozdział III: TRENING MOTYWACYJNY W OCHRONIE ZDROWIA I POMOCY SPOŁECZNEJ – MATERIAŁY SZKOLENIOWE 51 Część I – Cele podręcznika 51 Część II – Wprowadzenie 55 Część III – Motywacja – podręcznik dla szkoleniowca: Źródło inspiracji 67 Pierwsza część kursu: Budowanie relacji partnerskiej 68 Wprowadzenie 69 Przełamywanie lodów 1 69 Przełamywanie lodów 2 70 Pomysły, Obawy, Oczekiwania 1 70 Pomysły, Obawy, Oczekiwania 2 – Osobiste Doświadczenie, Doświadczenie Praktyczne (nominalna technika grup) 71 Pomysły, Obawy, Oczekiwania 3 – wizja i doświadczenie 72 Pomysły, Obawy, Oczekiwania 4 73 Pomysły, Obawy, Oczekiwania 5 73 Pogłębianie kontaktu 1 74 Pogłębianie kontaktu 2 75 Pogłębianie kontaktu 3 75 Pogłębianie kontaktu 4 76 Negocjowanie planu działania 77 Druga część kursu: Wprowadzenie do teorii – zmiana motywacyjna i behawioralna 78 Motywacja: Osobista motywacja, aby przyjść na warsztaty/szkolenie/kurs 79 Motywacja: Wyrażenia motywacji – tworzenie grup 79 Motywacja: Zachowanie i motywacja 81 Etapy zmiany: Indywidualna zmiana zachowania 82 Etapy zmiany: Ćwiczenie indywidualne w towarzystwie 83 Etapy zmiany: Ćwiczenie pisemne – własne doświadczenie 86 Etapy zmiany: Podstawowe ćwiczenie podzielone na etapy zmiany i interwencje 87 Przykłady: Rozpoznawanie faz i interwencji 88 Etapy zmian: Identyfi kowanie etapów zmiany 95 Etapy zmiany: Burza mózgów na temat etapów i interwencji 96 Tabela: Fazy zmian zachowania i interwencje 100 Tabela: Etapy zmiany – czynności i umiejętności 101 Etapy zmiany: Odgrywanie ról 102 Trzecia część kursu: Opór i ambiwalencja 104 Opór: Siła perswazji 105 Opór: Dobre powody, aby nie mówić 105 Opór: Akceptacja 1 106 Opór: Akceptacja 2 107 Opór: Rozpoznawanie oporu 108 Opór: Pozytywne przemianowanie 109 Ćwiczenie zintegrowane: Opór, Ambiwalencja, Zapobieganie nawrotowi 109 Odgrywanie ról i obserwowanie, rola obserwatora 110 Przypadki: 1A – Rola lekarza 111 Przypadki: 1 B – Rola lekarza 111 Przypadek: 2 A – Rola lekarza 112 Przypadek: 2 B – Rola lekarza 112 Przypadek: 3 – Rola lekarza 112 Przypadek 1: Rola pacjenta 113 Przypadek 2: Rola pacjenta 113 Przypadek 3: Rola pacjenta 114 Notatki dla prowadzącego: Zastanów się 115 Czwarta część kursu: Umiejętności komunikacyjne i strategie 116 Aktywne, nieoceniające słuchanie 117 Zadawanie pytań otwartych 117 Przypadek dla fazy kontemplacji 118 Przykładowe pytania otwarte, wywołujące dyskurs zmiany 120 Odzwierciedlanie pozawerbalnych elementów komunikacji 121 Rodzaje odzwierciedlania 122 Odzwierciedlanie konfl iktów wewnętrznych 123 Pozytywne przemianowanie 123 Pozytywne restrukturyzowanie 124 Strukturyzowanie i podsumowanie 124 Przejście do decyzji na temat działania 125 Ćwiczenie zintegrowane na temat przeprowadzania wywiadu motywacyjnego .127 Piąta część kursu: Planowanie i wprowadzanie zmiany 128 Opracowywanie planu działania 129 Strategia sześciu kroków 132 Planowanie zmiany 134 Kroki w stronę utrzymania zmiany według Ricka Botelho 137 Strategia 5 A 146 Krótki poradnik: Strategie rzucania palenia 147 Informacja motywacyjna (5 R) 148 Dodatek – Odgrywanie ról – Przypadki kliniczne 150 Przypadek 1 151 Przypadek 2 152 Dialogi 153 Radzenie sobie z oporem podczas kursu 158 Role do zastosowania podczas kursu 162 Teoria samodeterminacji (Self Determination Theory) 164 Prekontemplacja 165 Kontemplacja 166 Balans decyzyjny 166 Sprytny (smart) plan 167 Proces Zmian Behawioralnych 168 Omówienie slajdów do kursu 171 Część IV – Podsumowanie dla uczestników 219 Rozdział IV: STANDARDY 237 Wstęp i kontekst 237 Założenia standardów 238 Trening umiejętności motywacyjnych: wartości i zasady 238 Założenia szkolenia umiejętności motywacyjnych 239 Materialne standardy dotyczące przygotowania szkolenia w zakresie umiejętności motywacyjnych 240 Standardy dotyczące przekazu w szkoleniach umiejętności motywacyjnych 241 Specjalne zagadnienia do rozważenia przez szkoleniowców.242 Prawa autorskie 242