Kontekst społeczny w późnym dzieciństwie a rola ucznia
Książka ta próbuje odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób wybrane elementy kontekstu społecznego wpływają na realizowanie przez dziecko nowych zadań. Inicjuje ją przegląd zagadnień związanych z charakterystyką dziecka w późnym dzieciństwie: jego emocjami, kształtującym się obrazem własnej osoby oraz typową aktywnością.
Analizie poddano rolę dorosłych i ich formy aktywności kierującej losem dziecka, z uwzględnieniem wspomagania rozwoju. Wyszczególniono i scharakteryzowano epizody wzajemnego zaangażowania, sprzężenie zwrotne, mobilizację do działania, krytykę i wsparcie. Specyficzne doświadczenie wspierające rozwój dziecka oferuje rodzina. Innych możliwości dostarcza nauczyciel, który dla dziecka jest przedstawicielem szkoły. Zwrócono uwagę na sposób spostrzegania i poznawania dziecka przez nauczyciela oraz sposoby wchodzenia z nim w interakcję.
Dzięki temu dokonano przeglądu zjawisk charakteryzujących dziecko i jego społeczny kontekst.
W książce skoncentrowano się również na okresie późnego dzieciństwa, kiedy dziecko staje przed nowymi zadaniami rozwojowymi. Po trzech latach edukacji w szkole podstawowej (nauczanie zintegrowane – wczesnoszkolne) zostaje poddane nowym wymaganiom i płynące stąd doświadczenia mogą stać się dla dziecka podłożem do dalszego rozwoju. W nowej sytuacji wybiera dla siebie indywidualny sposób reagowania, a zadanie staje się szansą rozwoju, w którym dorosły może być mediatorem.
Ponieważ monografia pokazuje zmiany w zakresie funkcjonowania ucznia w szkole, przechodzącego od nauczania zintegrowanego do blokowego, jest adresowana do nauczycieli, pedagogów, psychologów szkolnych oraz studentów tych kierunków. Wnioski z pracy mogą być pomocne w rozwiązywaniu niektórych praktycznych zagadnień, z którymi wymienione osoby spotykają się na co dzień w pracy w szkole podstawowej.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7850-348-4
- ISBN druku: 978-83-7587-080-0
- Liczba stron: 244
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Rozdział 1. Specyficzne cechy rozwojowe dziecka w późnym dzieciństwie 11 1.1. Emocje 12 1.2. Obraz siebie 17 1.3. Aktywność a procesy poznawcze 21 Rozdział 2. Kontekst społeczny a rozwój dziecka 27 2.1. Dorosły wspomagający rozwój 27 2.1.1. Epizody wspólnego zaangażowania 30 2.1.2. Sprzężenie zwrotne 31 2.1.2.1. Mobilizacja 32 2.1.2.2. Krytyka 33 2.1.3. Wsparcie 36 2.1.4. Podsumowanie 37 2.2. Kontakty w rodzinie a rozwój ucznia 39 2.3. Kontakty z nauczycielem a rozwój ucznia 42 2.3.1. Poznawanie ucznia 43 2.3.2. Interakcja z uczniem 46 2.3.3. Podsumowanie 53 2.4. Kontakty w grupie rówieśniczej a rozwój ucznia 54 2.4.1. Podsumowanie 58 Rozdział 3. Nowe zadania w późnym dzieciństwie 59 3.1. Dziecko wobec nowych zadań 59 3.2. Zmiana w obrazie siebie i świata 65 3.3. Zadanie zwiastunem nowej jakości rozwojowej 69 3.4. Podsumowanie 75 Rozdział 4. Kontekst społeczny a rola ucznia. Wprowadzenie do badań 77 4.1. Problem i hipotezy 82 4.1.1. Problem 82 4.1.2. Hipotezy 83 4.2. Metoda 87 4.2.1. Zmienne i ich operacjonalizacja 87 4.2.1.1. Pomiar zmiennej zależnej 87 4.2.1.2. Pomiar zmiennych niezależnych 89 4.2.1.3. Charakterystyka przygotowanych narzędzi 90 4.2.2. Dobór osób badanych 92 4.2.3. Plan i przebieg badania 93 4.2.4. Model analizy statystycznej danych 95 Rozdział 5. Kontekst społeczny i cechy podmiotowe dziecka a rola ucznia. Wyniki 97 5.1. Hipoteza główna: modyfikacje kontekstu i zachowań ucznia 97 5.1.1. Analiza przyczyn 100 5.2. Udział inteligencji i lęku w pełnieniu roli ucznia 102 5.2.1. Udział inteligencji i lęku dziecka w kształtowaniu obrazu siebie 103 5.2.2. Udział inteligencji i lęku w ekspresji emocji w szkole 105 5.2.3. Udział inteligencji i lęku w powstaniu obrazu szkoły 107 5.2.4. Udział inteligencji i lęku w poszukiwaniu wsparcia 111 5.2.5. Udział inteligencji i lęku w podejmowanych formach aktywności ucznia 113 5.2.6. Udział inteligencji i lęku w pełnieniu roli ucznia – podsumowanie 115 5.3. Udział kontekstu rodzinnego w pełnieniu roli ucznia 122 5.3.1. Postawa rodziców wobec dziecka 122 5.3.1.1. Związek postawy rodziców z kształtowaniem obrazu siebie 122 5.3.1.2. Związek postawy rodziców z ekspresją emocji w szkole 124 5.3.1.3. Związek postawy rodziców z powstawaniem obrazu szkoły 127 5.3.1.4. Związek postawy rodziców z poszukiwaniem wsparcia 130 5.3.1.5. Związek postawy rodziców z aktywnością dziecka 132 5.3.1.6. Postawy rodziców a rola ucznia – podsumowanie 134 5.3.2. Reakcje rodziców na trudności dziecka 138 5.3.2.1. Związek reakcji rodziców z kształtowaniem przez dziecko obrazu siebie 138 5.3.2.2. Związek reakcji rodziców z ekspresją emocji dziecka w szkole 141 5.3.2.3. Związek reakcji rodziców z powstawaniem u dziecka obrazu szkoły 144 5.3.2.4. Związek reakcji rodziców z poszukiwaniem wsparcia przez dziecko 147 5.3.2.5. Związek między reakcjami rodziców a aktywnością dziecka 149 5.3.2.6. Reakcje rodziców na trudności dziecka – podsumowanie 152 5.4. Udział kontekstu szkolnego w pełnieniu roli ucznia 156 5.4.1. Spostrzeganie ucznia w interakcji 156 5.4.1.1. Związek spostrzegania nauczyciela z obrazem siebie ucznia 156 5.4.1.2. Związek spostrzegania nauczyciela z ekspresją emocji 159 5.4.1.3. Związek spostrzegania ucznia z obrazem szkoły 162 5.4.1.4. Związek spostrzegania nauczyciela z poszukiwaniem wsparcia 165 5.4.1.5. Związek spostrzegania nauczyciela z aktywnością ucznia 167 5.4.1.6. Spostrzeganie nauczyciela a pełnienie roli ucznia – podsumowanie 170 5.4.2. Zachowania nauczyciela w trakcie lekcji 173 5.4.2.1. Związek zachowania nauczyciela z obrazem siebie ucznia 174 5.4.2.2. Związek zachowania nauczyciela z ekspresją emocji ucznia 176 5.4.2.3. Związek zachowania nauczyciela z tworzeniem przez ucznia obrazu szkoły 179 5.4.2.4. Związek zachowania nauczyciela z poszukiwaniem przez ucznia wsparcia 182 5.4.2.5. Związek zachowani