Kształtowanie konkurencyjności małej firmy
Dla małych przedsiębiorstw doradztwo biznesowe to jedno ze źródeł wiedzy zewnętrznej ułatwiającej prowadzenie działalności. Jest szczególnie istotne dla firm innowacyjnych, które wykorzystują nowe informacje do poszukiwania okazji rynkowych oraz wprowadzają nowe rozwiązania w swoich produktach, procesach czy modelach biznesowych.
W prezentowanej monografii poddano gruntownej analizie szereg czynników wiążących doradztwo biznesowe z konkurencyjnością małych firm innowacyjnych. Wnioski z badań jakościowych i ilościowych wskazują na istotne powiązanie doradztwa biznesowego z konkurencyjnością firm. Na szczególną uwagę zasługuje sformułowany model opisujący pośrednią rolę oddziaływania doradztwa na działalność firmy.
Publikacja jest adresowana do przedstawicieli świata nauki, którzy zajmują się szeroko rozumianym zarządzaniem małą firmą. Stanowi też wartościowy materiał dla studentów przedmiotów biznesowych i ekonomicznych oraz praktyków z sektora doradztwa biznesowego.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8088-961-3
- ISBN druku: 978-83-8088-960-6
- Liczba stron: 248
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 11 Część I. Konkurencyjność i innowacyjność małych firm 15 Rozdział 1. Pojęcie i specyfika małej firmy 17 1.1. Mała firma i jej znaczenie 17 1.2. Zróżnicowanie małych firm 22 1.3. Transformacja zarządzania w małej firmie 24 Rozdział 2. Konkurencyjność małych firm 27 2.1. Pojęcie konkurencyjności firmy 27 2.2. Wybrane czynniki i ujęcia konkurencyjności małych firm 30 2.3. Zróżnicowanie małych firm pod względem innowacyjności i konkurencyjności 37 Rozdział 3. Innowacyjność małych firm 39 3.1. Pojęcie innowacji i innowacyjności firm 39 3.2. Rodzaje innowacyjnych małych firm 42 3.3. Zdolność innowacyjna firm 45 Rozdział 4. Zarządzanie wiedzą w małych firmach 49 4.1. Wprowadzenie 49 4.2. Pojęcie wiedzy 50 4.3. Wiedza jawna oraz wiedza ukryta 52 4.4. Mała firma a potrzeba wiedzy zewnętrznej 53 4.5. Wiedza biznesowa – znaczenie i źródła jej pozyskiwania przez małą firmę 54 4.6. Zdolność absorpcji wiedzy 57 4.7. Podsumowanie 59 Część II. Rola doradztwa biznesowego w rozwoju małych firm – ujęcie modelowe 61 Rozdział 5. Doradztwo biznesowe jako źródło wiedzy dla małych firm 63 5.1. Wprowadzenie 63 5.2. Doradztwo biznesowe dla małej firmy – typy, źródła, ograniczenia 63 5.3. Wykorzystanie doradztwa biznesowego przez małe firmy 66 5.4. Ujęcie doradztwa biznesowego dla małych firm 69 Rozdział 6. Rola doradztwa biznesowego w kształtowaniu konkurencyjności małych innowacyjnych firm – ujęcie czynnikowe 71 6.1. Wpływ doradztwa biznesowego na konkurencyjność małych innowacyjnych firm – model konceptualny 71 6.2. Analiza czynników określających konkurencyjność małych innowacyjnych firm 73 Rozdział 7. Doradztwo biznesowe w ujęciu procesowym 75 7.1. Problem pomiaru procesu 75 7.2. Koncepcja pomiaru i jej konsekwencje 77 7.2.1. Podejście zasobowe jako płaszczyzna analizy 77 7.2.2. Koncepcja modelu procesowego 78 7.3. Analiza wpływu doradców 81 Część III. Czynniki konkurencyjności małych innowacyjnych firm z uwzględnieniem doradztwa biznesowego 85 Rozdział 8. Opis badań ilościowych 87 8.1. Cele, zakres i metoda badań ilościowych 87 8.2. Ogólna charakterystyka badanej próby 90 Rozdział 9. Doradztwo biznesowe w badanych firmach 99 9.1. Charakterystyka uzyskanych usług doradztwa biznesowego 99 9.2. Relacje doradca – firma w procesie doradczym 104 Rozdział 10. Determinanty konkurencyjności małych firm 109 10.1. Wprowadzenie 109 10.2. Zależności między konkurencyjnością a wybranymi czynnikami funkcjonowania firm 110 Rozdział 11. Wpływ doradztwa biznesowego na poziom wiedzy biznesowej i zarządzania 113 11.1. Wprowadzenie 113 11.2. Wpływ doradztwa biznesowego na poziom wiedzy biznesowej 114 11.2.1. Wiedza biznesowa zarządzających a wybrane czynniki funkcjonowania firm 114 11.2.2. Podniesienie poziomu wiedzy biznesowej kadry zarządzającej w wyniku uzyskania doradztwa biznesowego 115 11.2.3. Podniesienie poziomu wiedzy biznesowej pracowników w wyniku uzyskania doradztwa biznesowego 118 11.3. Wpływ doradztwa biznesowego na poziom zarządzania 119 11.3.1. Zależności między poziomem zarządzania a wybranymi czynnikami funkcjonowania firm 119 11.3.2. Podniesienie poziomu zarządzania w wyniku uzyskania doradztwa biznesowego 120 11.4. Wpływ wiedzy biznesowej na zarządzanie firmami 123 11.5. Wpływ poziomu wiedzy biznesowej i poziomu zarządzania na konkurencyjność firm 124 Rozdział 12. Determinanty wpływu doradztwa biznesowego na poprawę konkurencyjności firm 127 12.1. Wprowadzenie 127 12.2. Wpływ doradztwa biznesowego na poprawę konkurencyjności firm 128 12.3. Wpływ podniesienia poziomu zarządzania na poprawę konkurencyjności firm 131 12.4. Wpływ podniesienia poziomu wiedzy biznesowej i podniesienia poziomu zarządzania na poprawę konkurencyjności firm (z uwzględnieniem doradztwa biznesowego) 133 12.5. Kompetencje menedżerskie a konkurencyjność firm z uwzględnieniem doradztwa biznesowego 136 12.6. Wpływ doradztwa biznesowego na relację: kompetencje menedżerskie – konkurencyjność firm 139 12.7. Łączne rezultaty uzyskane w badanych firmach w wyniku korzystania z usług doradztwa biznesowego 142 12.8. Cechy doradztwa biznesowego a jego wpływ na wyniki firm 144 Rozdział 13. Podsumowanie i wnioski 147 Część IV. Proces doradztwa w budowaniu konkurencyjności małej firmy – badania jakościowe 151 Rozdział 14. Cel, zakres i metoda badań 153 14.1. Cele i zakres badań 153 14.2. Metodyka badań 155 14.3. Charakterystyka badanych firm 156 Rozdział 15. Doradztwo typu U oraz doradztwo typu W 159 15.1. Podstawowe cechy doradztwa typu U i doradztwa typu W 159 15.2. Doradztwo typu U – proces i uwarunkowania 162 15.2.1. Wprowadzenie 162 15.2.2. Doradztwo o nieznacznym wpływie na konkurencyjność firmy 163 15.2.3. Doradztwo o umiarkowanym/znacznym wpływie na konkurencyjność firmy 165 15.2.4. Doradztwo typu W w procesie budowania konkurencyjności firmy 170 15.2.5. Przebieg procesu doradztwa typu W – znaczenie fazy początkowej oraz diagnozy 183 15.3. Doradztwo typu U a doradztwo typu W – porównanie cech 185 15.3.1. Wprowadzenie 185 15.3.2. Cechy strukturalne 185 15.3.3. Zaufanie w ramach procesu doradztwa 190 15.3.4. Wiedza ukryta w ramach procesu doradztwa 192 Rozdział 16. Postawy wobec doradztwa biznesowego – firmy polskie oraz kontekst międzynarodowy 195 16.1. Wprowadzenie 195 16.2. Postawy wobec doradztwa – firmy polskie 196 16.3. Postawy wobec doradztwa – firmy zagraniczne 198 Rozdział 17. Podsumowanie i wnioski 201 Część V. Przesłanki i mechanizm doradztwa biznesowego w procesie kształtowania konkurencyjności małych innowacyjnych firm 205 Rozdział 18. Przesłanki roli doradztwa biznesowego w rozwoju małych firm 207 Rozdział 19. Mechanizm wpływu doradztwa biznesowego w procesie kształtowania konkurencyjności małych innowacyjnych firm 211 Rozdział 20. Rekomendacje 219 20.1. Rekomendacje dla teorii zarządzania małymi innowacyjnymi firmami 219 20.2. Rekomendacje dla metodyki badań naukowych 221 20.3. Rekomendacje dla praktyki zarządzania małymi innowacyjnymi firmami 222 20.4. Rekomendacje dla środowiska doradczego 223 20.5. Rekomendacje dla polityki rozwoju małego biznesu oraz polityki innowacyjnej 224 Bibliografia 227 Załączniki 239 Spis ilustracji 243 Spis tabel 245