Marketing w turystyce i rekreacji
Na rynku turystycznym i rekreacyjnym panuje silna konkurencja, powodująca, że firma oraz destynacja turystyczna, aby przetrwać, musi zaproponować turystom ofertę gwarantującą dodatkową wartość. Stworzenie tej wartości jest możliwe tylko przy pełnym zrozumieniu zasad obowiązujących na rynku oraz znajomości narzędzi stosowanych w marketingu, w tym promocji. Autorzy podręcznika przybliżają czytelnikowi te zagadnienia, omawiając: · podstawy teorii marketingu usług turystycznych i rekreacyjnych oraz obszarów turystycznych, · rynek usług turystycznych i rekreacyjnych, · zachowania klientów na tym rynku, · elementy marketingu-mix (5P), · marketing terytorialny w turystyce, · markowy produkt turystyczny, · nowoczesne instrumenty komunikacji marketingowej, · marketing relacji w turystyce i rekreacji, · badania marketingowe i tworzenie strategii marketingowych w przedsiębiorstwach turystycznych i rekreacyjnych. Prezentowany podręcznik akademicki jest zgodny z obowiązującymi programami nauczania. Jego logiczna struktura i zrozumiały język narracji powodują, że jest znakomitym źródłem wiedzy dla studentów kierunku turystyka i rekreacja oraz specjalności turystycznych kierunków ekonomicznych, a także osób profesjonalnie zajmujących się tą dziedziną. Autorami podręcznika są pracownicy dydaktyczno-naukowi związani z Katedrą Zarządzania Turystyką Uniwersytetu Szczecińskiego, Katedrą Marketingu i Zarządzania Gospodarką Turystyczną Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu oraz Katedrą Geografii Regionalnej i Turyzmu Uniwersytetu Śląskiego.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-17527-6
- ISBN druku: 978-83-01-17307-4
- Liczba stron: 382
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP Aleksander Panasiuk 11 CZĘŚĆ I. WPROWADZENIE DO MARKETINGU W TURYSTYCE I REKREACJI 15 ROZDZIAŁ 1. PODSTAWY MARKETINGU USŁUG Aleksander Panasiuk 17 1.1. Istota, zasady i cele marketingu 17 1.2. Obszary badawcze marketingu usług 20 1.3. Usługa jako produkt 22 1.4. Koncepcje marketingu usług 25 Pytania kontrolne 26 Literatura zalecana 30 ROZDZIAŁ 2. RYNEK USŁUG TURYSTYCZNYCH I REKREACYJNYCH Dawid Milewski 31 2.1. Istota i elementy rynku usług turystycznych i rekreacyjnych 31 2.2. Podmioty na rynku usług turystycznych i rekreacyjnych 47 2.3. Mechanizm rynkowy w turystyce i rekreacji 52 2.4. Orientacje rynkowe 56 Pytania kontrolne 59 Literatura zalecana 60 ROZDZIAŁ 3. ZACHOWANIE KLIENTA NA RYNKU TURYSTYCZNYM I REKREACYJNYM Maja Jedlińska 61 3.1. Zachowania klienta – istota, uwarunkowania, etapy 61 3.2. Typologia zachowań klientów 68 3.3. Kierunki zmian zachowań klientów na rynku usług turystycznych i rekreacyjnych 73 Pytania i zadania 80 Literatura zalecana 80 ROZDZIAŁ 4. KONCEPCJA MARKETINGOWA W TURYSTYCE I REKREACJI Aleksander Panasiuk 81 4.1. Przesłanki stosowania marketingu w turystyce i rekreacji 81 4.2. Podstawowe nurty działań marketingowych w turystyce i rekreacji 83 4.3. Obszary marketingu w turystyce i rekreacji 86 4.4. Marketing mix w turystyce i rekreacji 89 Pytania kontrolne 93 Literatura zalecana 93 CZĘŚĆ II. STRUKTURA INSTRUMENTÓW MARKETINGU W TURYSTYCE I REKREACJI 95 ROZDZIAŁ 5. PRODUKT JAKO INSTRUMENT MARKETINGU W TURYSTYCE I REKREACJI Agnieszka Sawińska 97 5.1. Istota produktu w turystyce i rekreacji 97 5.2. Rodzaje produktów w turystyce i rekreacji 99 5.3. Marketingowa struktura produktu w turystyce i rekreacji 106 5.4. Jakość jako element marketingowego różnicowania produktu w turystyce i rekreacji 107 5.5. Cykl życia produktu turystycznego i rekreacyjnego 110 5.6. Cykl życia obszaru turystycznego 113 Pytania kontrolne 116 Literatura zalecana 117 ROZDZIAŁ 6. CENA JAKO INSTRUMENT MARKETINGU W TURYSTYCE I REKREACJI Adam Pawlicz 118 6.1. Czynniki determinujące ustalanie cen 118 6.1.1. Czynniki wewnętrzne 119 6.1.2. Czynniki zewnętrzne 120 6.2. Ogólne metody ustalania cen 121 6.3. Strategie cenowe przedsiębiorstw turystycznych 125 6.3.1. Podstawowe strategie cenowe 125 6.3.2. Specyficzne strategie cenowe 127 6.3.3. Techniki yield management 128 6.4. Strategie cenowe niekomercyjnych podmiotów turystycznych 132 6.5. Zmiany cen usług turystycznych i rekreacyjnych 134 Pytania kontrolne 135 Literatura zalecana 136 ROZDZIAŁ 7. DYSTRYBUCJA JAKO INSTRUMENT MARKETINGU W TURYSTYCE I REKREACJI Tomasz Mańkowski 137 7.1. Pojęcie dystrybucji usług turystycznych i rekreacyjnych 137 7.2. Tradycyjne i nowoczesne kanały dystrybucji usług turystycznych i rekreacyjnych 139 7.3. Systemy dystrybucji usług turystycznych i rekreacyjnych 147 Pytania kontrolne 149 Literatura zalecana 150 ROZDZIAŁ 8. PROMOCJA JAKO INSTRUMENT MARKETINGU W TURYSTYCE I REKREACJI Daria Jaremen 151 8.1. Istota i funkcje promocji w turystyce i rekreacji 151 8.2. Instrumenty promocji usług turystycznych i rekreacyjnych 163 8.2.1. Reklama 163 8.2.2. Sprzedaż osobista 167 8.2.3. Promocja uzupełniająca 173 8.2.4. Public relations i publicity 179 8.3. Skuteczność i efektywność działań promocyjnych w turystyce i rekreacji 184 Pytania kontrolne 189 Literatura zalecana 189 ROZDZIAŁ 9. PERSONEL JAKO INSTRUMENT MARKETINGU W TURYSTYCE I REKREACJI Anna Tokarz-Kocik 190 9.1. Rola personelu w działaniach marketingowych przedsiębiorstw turystycznych i rekreacyjnych 190 9.2. Pracownicy odpowiedzialni za cele marketingowe w turystyce i rekreacji 196 9.3. Instrumenty marketingowej polityki personalnej w turystyce i rekreacji 201 Pytania kontrolne 213 Literatura zalecana 213 CZĘŚĆ III. WSPÓŁCZESNY MARKETING W TURYSTYCE I REKREACJI 215 ROZDZIAŁ 10. MARKETING TERYTORIALNY W TURYSTYCE 217 10.1. Konkurencyjność regionów turystycznych Beata Meyer 217 10.1.1. Region jako produkt turystyczny 217 10.1.2. Przesłanki i charakter konkurencji regionów 222 10.2. Marketing terytorialny jako element budowania przewagi konkurencyjnej Beata Meyer 228 10.2.1. Pojęcie i poziomy marketingu terytorialnego 228 10.2.2. Rynki docelowe w marketingu terytorialnym 230 10.2.3. Marketing własny i obcy regionu turystycznego 233 10.3. Wykorzystanie marketingu eventowego przez regiony turystyczne Marta Sidorkiewicz 238 Pytania kontrolne 243 Zalecana literatura 243 ROZDZIAŁ 11. MARKOWY PRODUKT TURYSTYCZNY Anna Nitkiewicz-Jankowska 244 11.1. Pojęcie, rola i struktura marki 244 11.2. Determinanty silnej marki 252 11.3. Markowe produkty turystyczne 254 11.4. Koncepcja markowego produktu turystycznego 258 Pytania kontrolne 263 Literatura zalecana 264 ROZDZIAŁ 12. KOMUNIKACJA MARKETINGOWA W TURYSTYCE I REKREACJI Katarzyna Orfin 265 12.1. Istota komunikacji marketingowej w turystyce i rekreacji 265 12.2. Elementy komunikacji marketingowej w turystyce i rekreacji 268 12.3. Funkcje i cele komunikacji marketingowej w turystyce i rekreacji 273 12.4. Proces komunikacji marketingowej w turystyce i rekreacji 274 12.5. Odbiorcy komunikacji marketingowej w turystyce i rekreacji 276 12.6. Nowoczesne metody komunikacji w turystyce i rekreacji 279 12.6.1. Komunikacja marketingowa w mediach 279 12.6.2. Komunikacja marketingowa w Internecie 282 Pytania kontrolne 289 Literatura zalecana 289 ROZDZIAŁ 13. MARKETING RELACJI W TURYSTYCE I REKREACJI Izabela Michalska-Dudek, Renata Przeorek-Smyka 290 13.1. Definicje marketingu relacji 290 13.2. Podstawowe komponenty marketingu relacji 293 13.3. Zarządzanie relacjami z klientem 294 13.4. Instrumentarium marketingu relacji w turystyce i rekreacji 300 Pytania kontrolne 311 Literatura zalecana 311 ROZDZIAŁ 14. BADANIA MARKETINGOWE W TURYSTYCE I REKREACJI Małgorzata Januszewska 312 14.1. Cel i przedmiot badań marketingowych w turystyce i rekreacji 312 14.2. Projektowanie badania marketingowego w turystyce i rekreacji 318 14.3. Źródła informacji wykorzystywane w badaniach 321 14.4. Metody i techniki badań marketingowych wykorzystywane w turystyce i rekreacji 330 Pytania kontrolne 337 Literatura zalecana 337 ROZDZIAŁ 15. STRATEGIE MARKETINGOWE W TURYSTYCE I REKREACJI Marta Sidorkiewicz 338 15.1. Teoretyczne aspekty strategii rynkowych 338 15.2. Strategie rynkowe w turystyce i rekreacji 342 15.3. Podstawowe rodzaje strategii marketingowych przedsiębiorstw turystycznych i rekreacyjnych 348 15.4. Strategie rynkowe obszaru turystycznego 355 Pytania kontrolne 360 Literatura zalecana 360 BIBLIOGRAFIA Aleksander Panasiuk 361 SŁOWNICZEK Aleksander Panasiuk 372 INDEKS RZECZOWY Anna Tokarz-Kocik 379