Maszyny elektryczne i transformatory
Jest to kolejna publikacja z SERII „Maszyny elektryczne”. W tej książce znalazły się podstawowe i najważniejsze zagadnienia z transformatorów i maszyn elektrycznych. Są one tak przedstawione, aby były zrozumiałe i przyswajalne dla uczących się studentów studiów inżynierskich i magisterskich, a także dla inżynierów zajmujących się eksploatacją transformatorów i maszyn elektrycznych.
Książka jest napisana zrozumiałym językiem, co istotne w przypadku trudnych, technicznych zagadnień, zilustrowana jest też rysunkami, wykresami, oscylogramami.
W publikacji zawarto m.in. przypomnienie podstawowych praw elektromagnetyzmu wykorzystywanych w budowie i działaniu transformatorów i maszyn elektrycznych, w tym maszyn: indukcyjnych, synchronicznych, prądu stałego i wzbudzanych magnesami trwałymi. Porównano energochłonność różnych rodzajów maszyn elektrycznych.
Podręcznik jest kierowany m.in. do studentów uczelni technicznych (kierunki studiów: Elektrotechnika, Mechatronika, Mechanika i Budowa Maszyn, Energetyka, Transport), ale także do praktyków – inżynierów elektrotechników, inżynierów zajmujących się układami napędowymi itp.
Patroni wydania:

Rozdział 8 książki dotyczy istotnej kwestii oszczędzania energii. Ta sprawa ma obecnie znaczenie podstawowe ze względu na zużycie energii przez wszechobecne napędy elektryczne – podjęcie dyskusji „jaki typ silnika zastosować w danych warunkach” uważam za niezwykle użyteczne. Autor definiuje pojęcie energooszczędności od strony matematycznej, pokazuje podstawowy związek między zużyciem energii a prędkością stosowaną w układzie napędowym. Następnie przeprowadza porównanie zużycia energii przez 5 różnych typów napędów o identycznych gabarytach i układzie chłodzenia (silnik prądu stałego ze wzbudzeniem elektromagnetycznym, silnik prądu stałego ze wzbudzeniem od magnesów trwałych na stojanie, silnik indukcyjny klatkowy, silnik indukcyjny pierścieniowy pracujący w układzie kaskady z regulacją napięcia w obwodzie wirnika i silnik typu BLDC z magnesami umieszczonymi na wirniku). Przeprowadzone obliczenia strat mocy/sprawności dla każdej maszyny doskonale uświadamiają czytelnikowi wady i zalety każdego rozwiązania. Są tu również odwołania do obecnych norm IEC definiujących klasy sprawności silników. Uwagi te są szczególnie cenne dla inżynierów projektujących nowe i modernizujących starsze układy napędowe. Książka nie jest nadmiernie obciążona aparatem matematycznym. Zdecydowanie ułatwia to czytanie nawet czytelnikowi mającemu wyłącznie podstawową wiedzę z teorii elektrotechniki, matematyki, fizyki i maszyn elektrycznych. Język książki jest zrozumiały, łatwy w odbiorze, bez przeskoków myślowych. Tematyka jest stosunkowo obszerna, wiedza Autora jest jednak przekazana bardzo przystępnie.
dr hab. inż. Barbary Kulesz,
Politechnika Śląska, Rada Naukowa Instytutu KOMEL