Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw w warunkach globalizacji. Motywy, strategie, tendencje
Prof. dr hab. Jerzy RóżańskiProblemy umiędzynarodowienia przedsiębiorstw w globalizującej się gospodarce należą wciąż do aktualnych, niedostatecznie spenetrowanych zarówno w warstwie teoretycznej, jak i w badaniach empirycznych, zagadnień naukowych, tym trudniej poddających się jednoznacznym ocenom i analizom, im bardziej zmieniają się przebieg procesów i tendencje występujące w gospodarce światowej jako całości i gospodarkach narodowych. Monografia zawiera obszerne i bardzo dobrze udokumentowane rozważania teoretyczne, jest to część pracy napisana z widoczną bardzo dużą znajomością tematu, oraz zarówno przesłanek umiędzynarodowienia przedsiębiorstw, jak i strategii stosowanych przez przedsiębiorstwa działające w skali międzynarodowej. Autorka bardzo słusznie wskazuje na rosnąca rolę nie kapitałowych form ekspansji międzynarodowej przedsiębiorstw, na wzrastającą rolę usług i związany z tym wzrost usług BPO oraz wzrost znaczenia krajów rozwijających się, głównie azjatyckich w procesach globalizacyjnych. Autorka bardzo trafnie przedstawiła główne tendencje występujące w procesach internacjonalizacji i globalizacji przedsiębiorstw, wykorzystując w rozważaniach aktualną i liczącą się literaturę przedmiotu.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7641-959-6
- ISBN druku: 978-83-7641-884-1
- EAN: 9788376418841
- Liczba stron: 693
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WstępRozdział 1. Globalizacja – kontekst działalności współczesnych przedsiębiorstw1.1. Globalizacja – pojęcie i cechy1.2. Czynniki kształtujące proces globalizacji1.3. Korporacje transnarodowe jako podmioty procesu globalizacji1.4. Pomiar stopnia internacjonalizacji i globalizacji przedsiębiorstw1.5. Wpływ korporacji transnarodowych na gospodarki państw1.6. PodsumowanieRozdział 2. Przesłanki międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstw2.1. Proces międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstw2.2. Teoretyczne ujęcia międzynarodowej działalności przedsiębiorstw2.2.1. Uwagi wstępne2.2.2. Teorie handlu międzynarodowego2.2.3. Teorie produkcji międzynarodowej2.3. Modele umiędzynarodowienia przedsiębiorstw2.3.1. Model sekwencyjny2.3.2. Model sieciowy2.3.3. Model przedsiębiorstwa „urodzony globalista”2.4. Motywy międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstw2.5. PodsumowanieRozdział 3. Wybór kierunków zagranicznej ekspansji i segmentów nabywców3.1. Kryteria ogólnej oceny rynków zagranicznych3.2. Ocena konkurencyjności gospodarek państw3.3. Analiza sektorowa i zasoby przedsiębiorstwa3.4. Metody selekcji rynków zagranicznych3.5. Segmenty nabywców na rynkach zagranicznych3.6. Wybór rynku docelowego w układzie kraj – segment3.7. PodsumowanieRozdział 4. Strategie międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstw4.1. Pojęcie strategii międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstwa4.2. Strategie ekspansji na rynki zagraniczne w świetle koncepcji H. Igora Ansoffa4.3. Strategiczne orientacje przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych4.4. Strategia globalna według koncepcji George’a S. Yipa4.5. Strategia konfiguracji i koordynacji działań przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych Michaela E. Portera4.6. Off shoring – strategia delokalizacji funkcji przedsiębiorstwa w skali międzynarodowej4.7. Wybrane koncepcje strategii konkurencji4.8. PodsumowanieRozdział 5. Formy wejścia przedsiębiorstw na rynki zagraniczne5.1. Rodzaje form wejścia przedsiębiorstw na rynki zagraniczne5.2. Ekspansja produktowa – eksport5.3. Ekspansja zasobowa – alianse niekapitałowe5.3.1. Pojęcie i istota aliansu strategicznego5.3.2. Alianse – powiązania kooperacyjne niekapitałowe5.4. Ekspansja kapitałowa5.4.1. Joint venture – międzynarodowy alians kapitałowy5.4.2. Inwestycje bezpośrednie5.5. Przesłanki wyboru form wejścia na rynki zagraniczne5.5. PodsumowanieRozdział 6. Formy i kierunki międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstw6.1. Wielkość i struktura światowego eksportu i importu w latach 2006–20116.2. Międzynarodowe inwestycje bezpośrednie w latach 2006–20116.2.1. Wielkość i struktura przepływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych na świecie6.2.2. Wielkość i struktura inwestycji typu greenfield6.2.3. Wielkość i struktura fuzji i przejęć6.3. Niekapitałowe formy międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstw6.3.1. Wielkość i struktura niekapitałowych form ekspansji6.3.2. Produkcja kontraktowa oraz usługi off shoringowe6.3.3. Umowy franchisingowe6.4. Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw – studia przypadków6.4.1. Capgemini – przesłanki wyboru Polski jako miejsca ekspansji6.4.2. Comarch – kierunki i formy ekspansji polskiego producenta innowacyjnych systemów informacyjnych6.5. Trendy i perspektywy międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstwZakończenieLiteratura