Modernizm między budynkami
Współczesne spojrzenie na
modernizm z punktu widzenia architektury krajobrazu, wzbogacone o ciekawy materiał ilustracyjny. Autorki opisują ten nurt na tle poglądów dzisiejszych jego odbiorców: teoretyków, twórców i studentów związanych z kształtowaniem przestrzeni, a także „konsumentów” modernistycznych miast, dzielnic i osiedli, wskazując na relatywną niejednoznaczność jego fenomenu. Podejmują też próbę odpowiedzi na pytanie o przyszłość modernizmu.
Celem badań było wskazanie w kontekście współczesnego odbioru modernizmu tych jego idei, form i treści, które mogą być przydatne w optymalnym kształtowaniu przestrzeni między budynkami. W publikacji wykorzystano kompilację metod badawczych z dziedziny architektury krajobrazu, urbanistyki, psychologii środowiskowej, socjologii, sztuki oraz komunikacji społecznej i mediów. Książka skierowana jest do osób zajmujących się problematyką przestrzeni publicznej, do szerokiej rzeszy sympatyków modernizmu w Polsce oraz wszystkich zainteresowanych kompozycją miejskich krajobrazów.
Środowiskiem zawodowym autorek jest Lublin, domem – Warszawa. Reprezentują trzy pokolenia, które w odmienny sposób „dotknęły” modernizmu. Pierwsze doświadczyło go na własnej skórze i było świadkiem jego odejścia. Drugie było wychowywane przez aktywnych twórców modernistycznych, ale dorastało już w innej rzeczywistości państwowej i w innej doktrynie stylistycznej. Trzecie, najmłodsze, postrzega modernizm jako świat zastany a intrygujący, jak opowieść o żelaznym wilku. Wszystkie trzy patrzą w jednym kierunku, wskazując na to, co w modernizmie było cenne. Różnorodność spojrzenia sprawia, że dostrzegają owe wartości na różnych płaszczyznach, dając wielowymiarowy obraz fenomenu, jakim był polski modernizm w przestrzeni okołoarchitektonicznej.
[…] pełen lekkości i swady tekst pomaga w zrozumieniu opisu studiów przypadku na płaszczyźnie fenomenologicznej. […] Czytając [tę pracę], niejednokrotnie zwraca się uwagę na to, jak cenny stanowi ona materiał źródłowy dla środowiska naukowego, studentów i doktorantów. (Z recenzji dr hab. arch. kraj. Beaty J. Gawryszewskiej)
Za szczególnie wartościowe należy uznać przeprowadzenie i przedstawienie wyników badań dotyczących dziedzictwa modernizmu i jego percepcji w określonych grupach respondentów, zakończonych autorskimi wnioskami. (Z recenzji dr. hab. inż. arch. Andrzeja Motaka, prof. PK)
*********
Modernism Between Buildings
A contemporary look at modernism from the perspective of
landscape architecture, superbly illustrated. The authors describe modernism considering its today’s viewers: theoreticians, architects and students who create space as well as the “consumers” of modernist cities, districts and
housing estates, pointing at the relative ambiguity of the phenomenon. They also attempt to answer the question concerning the future of modernism.
The aim of the conducted research was to show – in the context of contemporary reception of modernism – its ideas, forms and meaning which can be of use in creating the optimal space between buildings. The authors employed various research methods, used in landscape architecture, urbanism, environmental psychology, sociology, art, social communication and media.
*********
Agnieszka Kępkowicz (ORCID 0000-0003-2972-2309) – czynny zawodowo architekt krajobrazu, projektant, naukowiec, wykładowca. Ukończyła studia w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Zajmowała się projektowaniem i realizacją terenów zielni i ogrodów (firma EKO-VISION, później KRAJOBRAZY). Współpracowała z Katedrą Sztuki Krajobrazu na SGGW w Warszawie oraz Wydziałem Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu na Uniwersytecie Przyrodniczym (UP) w Lublinie. Obecnie pracuje jako adiunkt w Zakładzie Studiów Krajobrazowych i Gospodarki Przestrzennej na UP w Lublinie. W badaniach koncentruje się na zagadnieniach związanych z waloryzacją krajobrazu i kształtowaniem przestrzeni publicznej. Autorka wielu artykułów naukowych z dziedziny architektury krajobrazu oraz gospodarki przestrzennej, a także publikacji książkowej "Identyfikacja typów przestrzeni publicznej" (WUW, Warszawa 2020), w której łączy problematykę rozwoju suburbiów z kształtowaniem przyjaznej przestrzeni prospołecznej. Współpracuje ze społecznymi ruchami na rzecz tworzenia dobrych przestrzeni publicznych.
Małgorzata Sosnowska (ORCID 0000-0002-9651-7746) – architekt i urbanista, związana wcześniej z Wydziałem Architektury Politechniki Lubelskiej oraz Wydziałem Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu na Uniwersytecie Przyrodniczym w Lublinie, obecnie – z Zakładem Studiów Krajobrazowych i Gospodarki Przestrzennej UP w Lublinie. Współpracuje jako ekspert m.in. z Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków w Warszawie i w Lublinie, Biurem Miejskiego Architekta Zieleni w Lublinie, Urzędem Miasta Lublin. Autorka publikacji, projektów oraz dokumentacji eksperckich z zakresu architektury, urbanistyki, kształtowania krajobrazu, planowania przestrzennego oraz ochrony dziedzictwa kulturowego. Aktywnie angażuje się w działania lokalne m.in. jako ekspert w procesie tworzenia Strategii Rozwoju Lublina 2030. Z zamiłowania rysownik.
Ilona Woźniak-Kostecka (ORCID 0000-0002-3778-3227) – absolwentka kierunku Gospodarka Przestrzenna, doktorantka w Zakładzie Studiów Krajobrazowych i Gospodarki Przestrzennej na Uniwersytecie Przyrodniczym w Lublinie. Współorganizatorka i koordynatorka wydarzeń naukowo-kulturalnych, takich jak: Festiwal „Lubelskie Dni Modernizmu”, Międzynarodowe Warsztaty Architektoniczno-Urbanistyczne Urban Summer School – Open Form 2019 czy Ogólnopolskie Spacery Architektoniczne. Pracowała w Narodowym Instytucie Architektury i Urbanistyki jako specjalista ds. projektów zewnętrznych i wystaw. Obecnie koordynator ogólnopolskiego projektu Forum Kultury Studenckiej w Akademickim Centrum Kultury UMCS Chatka Żaka. Działa na rzecz społeczności lokalnych, prowadząc konsultacje społeczne, warsztaty i szkolenia.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-235-4955-0
- ISBN druku: 978-83-235-4947-5
- EAN: 9788323549550
- Liczba stron: 284
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Rozdział 1. Między budynkami 9 Dlaczego modernizm 9 Modernizm a kształtowanie przestrzeni – stan badań 14 Układ i metoda pracy 19 Rozdział 2. Początki 29 Geneza pojęcia 29 Idea modernizmu w kulturze i sztuce przełomu XIX i XX wieku 30 Modernizm w architekturze światowej 32 Rozdział 3. Rozwój modernizmu w Polsce 41 Nowe idee, nowi ludzie, nowe domy 41 Wille w ogrodzie, osiedla willowe 47 Budynki – ikony 50 Wielorodzinne osiedla mieszkaniowe 62 Ośrodki uzdrowiskowe i wczasowe 76 Tereny parkowe, edukacyjne i sportowe 80 Nowe miasta, nowe dzielnice 90 Rozdział 4. Zapamiętany/zapomniany fenomen 97 Ponad granicami 98 Dogoniliśmy świat 99 Fantazja i fantasmagoria 101 Odrzucone wczoraj 110 Wszechwładna ideologia 112 Słońce, przestrzeń, zieleń 115 Wysoki i niski 120 Rozdział 5. Modernizm po modernizmie 125 Hasło „modernizm” 125 Zdefiniowany na nowo 126 Cenne dziedzictwo 128 Rozdział 6. Obiekty, które przeszły próbę czasu 133 Układy miejskie 134 Tereny mieszkaniowe 145 Przestrzenie wypoczynkowe 160 Kampusy uczelniane 180 Rozdział 7. Grzechy główne 185 Zdaniem publicystów 185 W opinii respondentów 188 Osiem grzechów modernistycznych twórców 190 Rozdział 8. Modernizm żyje! 193 We współczesnych projektach i realizacjach 193 W publicystyce 200 W literaturze popularyzatorskiej 201 W społecznościach lokalnych 204 We wzornictwie 206 W sztuce 208 Rozdział 9. Uniwersalizm i nośność modernistycznych idei 217 Wskazania do kształtowania przestrzeni oparte na cechach stylu, ideach i standardach, które zdecydowały o sukcesie wyróżnionych obiektów i zjawisk 217 Wskazania do kształtowania przestrzeni oparte na „wartości dodanej”, którą wniósł modernizm 224 Podsumowanie 227 Podziękowania 233 Piśmiennictwo 235 Źródła internetowe 244 Źródła ilustracji 255 Załączniki 269 Indeks nazwisk 277 O autorkach 283