Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem
Monografia Marty Białeckiej-Pikul traktuje o drogach rozwoju i naturze kompetencji, którą Autorka proponuje nazywać refleksją nad myśleniem. Refleksja ta rozwija się od dziecięcego odkrycia, ze inni ludzie postępują w świecie tak, jak o nim myślą – a nie tak, jak on wygląda – do mądrości, czyli wiedzy o sensie życia i świadomości, że na każdy ludzki problem można spojrzeć z wielu perspektyw. Innymi słowy, etapem wstępnym rozwoju refleksji nad myśleniem jest dziecięca poznawcza teoria umysłu, a jej następnymi fazami są: interpretacyjna teoria umysłu, myślenie relatywistyczne i dialektyczne oraz mądrość.
Czytelnik znajdzie w tej publikacji znakomity przegląd teorii, które powstały w nurcie badan nad rozwojem teorii umysłu, poznania społecznego i komunikacji językowej po przejściu od „ery Piageta” (koncepcje poznawcze) do „ery Wygotskiego” (koncepcje społeczno-konstruktywistyczne). Rozdziały zawierające przegląd społeczno-konstruktywistycznych koncepcji i badan nad teoriami umysłu szczególnie świadczą o ogromnej erudycji Autorki. Przekonuje ona Czytelnika, ze tym, co najsilniej wpływa na nasz sposób widzenia i interpretowania świata, są kontakty z innymi ludźmi, rozmowy z nimi, wymiana myśli, dyskusja, która prowokuje do wewnętrznej rozmowy z sobą, sprzyja refleksji i mądrości.
Z recenzji wydawniczej dr. hab. Adama Putki (UAM)
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-3425-5
- ISBN druku: 978-83-233-3425-5
- Liczba stron: 347
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Rozdział 1. Teoria umysłu 13 1.1. Wprowadzenie 13 1.2. Teoria umysłu. Narodziny terminu 13 1.3. Teoria umysłu. Próby definiowania pojęcia 18 1.4. Teoria umysłu. Terminy bliskoznaczne 21 1.5. Podsumowanie 25 Rozdział 2. Wybrane poznawcze koncepcje rozwoju teorii umysłu 29 2.1. Wprowadzenie 29 2.2. Teorie wrodzonych modułów 32 2.3. Teoria teorii 43 2.4. Teorie symulacji 49 2.5. Teoria umysłu jako funkcja zarządzająca 61 2.6. Podsumowanie poznawczych koncepcji teorii umysłu. Wyniki metaanalizy Wellmana 64 Rozdział 3. Komunikacyjno-poznawcze ujęcia w wyjaśnianiu rozwoju wiedzy o umyśle 69 3.1. Wprowadzenie 69 3.2. Krytyka testu fałszywego przekonania 69 3.3. Istota teorii umysłu w ujęciu Janet Wilde Astington i Lisy Ain Dack 71 3.4. Etapy rozwoju teorii umysłu w ujęciu Bradforda Pillowa 75 3.5. Teoria podzielanej intencjonalności Michaela Tomasella 80 3.6. Teoria ludzkiej pedagogiki Györgya Gergelya 83 3.7. Koncepcja rozwoju rozumienia społecznego Jeremy’ego Carpendale’a i Charliego Lewisa 86 3.8. Koncepcja wchodzenia w społeczność umysłów Katherine Nelson 90 3.9. Podsumowanie 99 Rozdział 4. Czynniki rozwoju teorii umysłu 101 4.1. Wprowadzenie 101 4.2. Język jako czynnik rozwoju teorii umysłu 102 4.3. Indywidualne uwarunkowania rozwoju wiedzy o umyśle 120 4.4. Społeczne uwarunkowania rozwoju wiedzy o umyśle 130 4.5. Podsumowanie 138 Rozdział 5. W poszukiwaniu czynników rozwoju teorii umysłu. Badania własne 141 5.1. Wprowadzenie 141 5.2. Badana grupa 147 5.3. Metoda 149 5.4. Wyniki 155 5.5. Podsumowanie 198 Rozdział 6. Rozwój teorii umysłu po okresie średniego dzieciństwa 203 6.1. Wprowadzenie 203 6.2. Badanie teorii umysłu w późnym dzieciństwie, adolescencji i dorosłości 206 6.3. Zmiany w rozwoju teorii umysłu w dorosłości. Spadek czy przyrost kompetencji? 214 6.4. Egocentryzm dorosłych 222 6.5. Rozwój poznawczy w dorosłości. Jak zmienia się reprezentacja świata? 225 6.6. Koncepcja czytania w umyśle Iana Apperly’ego 229 6.7. Od teorii umysłu do metapoznania. Miejsce relatywizmu w rozwoju myślenia człowieka dorosłego 232 6.8. Podsumowanie 241 Rozdział 7. Rozwój teorii umysłu w adolescencji i wczesnej dorosłości oraz jego indywidualne uwarunkowania. Badania własne 245 7.1. Wprowadzenie 245 7.2. Badana grupa 247 7.3. Metoda 248 7.4. Wyniki 257 7.5. Podsumowanie 273 Rozdział 8. Poszukując dróg rozwoju refleksji nad myśleniem 277 8.1. Wprowadzenie 277 8.2. Rozwój naiwnej epistemologii 278 8.3. Jak rozumieć pojęcie rozwoju? 280 8.4. Od mowy wewnętrznej do refleksji 285 8.5. Od refleksji do mądrości. Mądrość jako cel rozwoju 291 8.6. Podsumowanie. Drogi rozwoju refleksji nad myśleniem 295 Bibliografia 303 Aneks 327