Opera w Polsce w latach 1635-1795
Prezentowana publikacja jest opowieścią o operze w Polsce w latach 1635-1795. Autor uwzględnia w niej różne ówczesne formy sceniczno-muzyczne, potocznie określane mianem opery. Odwołując się do rodzimego i europejskiego kontekstu historycznego, koncentruje się wyłącznie na dziełach operowych wystawianych przez zespoły cudzoziemskie na dworze królewskim oraz na publicznej scenie narodowej utworzonej pod patronatem Stanisława Augusta Poniatowskiego. W literaturze przedmiotu brakuje syntezy poświęconej scenie operowej w Polsce. Książka ta obejmuje okres od pojawienia się w Rzeczypospolitej pierwszych dzieł operowych za panowania Wazów do początków polskiej sceny operowej za czasów Stanisława Augusta Poniatowskiego. Praca – napisana z punktu widzenia historyka idei i świadomości społecznej – stanowi pierwszą część szerszego autorskiego projektu poświęconego dziejom polskiej sceny operowej od jej początków po rok 1918. Skierowana jest do szerokiego grona odbiorców, zwłaszcza do historyków, kulturoznawców, teatrologów i muzykologów.
„Autor skonstruował wartościową poznawczo i rzetelnie udokumentowaną monografię obejmującą pierwsze sto sześćdziesiąt lat obecności opery w Polsce. Takich opracowań zdecydowanie brakuje na polskim rynku wydawniczym”.
Z recenzji dr. hab. Krzysztofa Kurka, prof. UAM
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8142-658-9
- ISBN druku: 978-83-8142-657-2
- Liczba stron: 222
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 I. Oświeceniowa ocena i wizja rodzimego teatru 21 1. Premiera Natrętów Józefa Bielawskiego – kulturalne, towarzyskie i polityczne okoliczności powstania polskiej sceny narodowej 21 2. Oświeceniowa interpretacja dziejów rodzimego dramatu i teatru 30 3. Oświeceniowa wizja rodzimego teatru 38 II. Teoretyczne oczekiwania wobec sztuki operowej czasów nowożytnych a praktyka 47 1. Opera jako rodzaj sztuki 47 2. Teoretyczne oczekiwania wobec teatru operowego 59 3. Opera jako widowisko 64 4. Opera podbija Europę 68 III. Opera na dworze królewskim w Rzeczypospolitej Obojga Narodów 75 1. Początki opery w Polsce i działalność władysławowskiego teatru operowego 75 2. Inter arma silent Musae. Teatr operowy w odwrocie 103 3. Przemiany w sztuce operowej w drugiej połowie XVII wieku 108 4. Renesans teatru operowego w epoce saskiej 112 IV. Opery wystawiane przez zespoły cudzoziemskie na scenie Teatru Narodowego w latach 1765–1795 139 1. Zmierzch teatru dworskiego. Scena publiczna przejmuje inicjatywę 139 2. Życie teatralne Warszawy w okresie panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego 143 3. Wychowawcza rola teatru a sztuka operowa 149 4. Doświadczenia muzyczne Stanisława Augusta Poniatowskiego 152 5. Występy zespołów francuskich w pierwszym okresie istnienia sceny narodowej (1765–1767 158 6. Występy opery włoskiej w pierwszym okresie istnienia sceny narodowej (1765–1767 164 7. Występy zespołów niemieckich na scenie Teatru Narodowego w latach 1774–1795 168 8. Występy zespołów francuskich na scenie Teatru Narodowego w latach 1774–1795 171 9. Występy zespołów włoskich na scenie Teatru Narodowego w latach 1774–1795 174 10. Gwiazdy operowe na scenie Teatru Narodowego 181 11. Charakterystyka dzieł operowych wystawianych na scenie Teatru Narodowego w latach 1765–1795 184 12. U progu polskiej sceny operowej 188 Zakończenie 193 Bibliografia 197 Indeks osobowy 209 Spis ilustracji 221