MENU

Podstawy poznawcze procesu kształcenia - 01 Zagadnienie procesu kształcenia w dydaktyce ogólnej

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Katowice, 2012

  • Seria / cykl: Prace Naukowe UŚ; Pedagogika

  • Autor: Ewa Szadzińska

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Podstawy poznawcze procesu kształcenia - 01 Zagadnienie procesu kształcenia w dydaktyce ogólnej

W pracy przedstawiono podstawy poznawcze procesu kształcenia w aspekcie teoretycznym oraz praktycznym. Zaprezentowano stan wiedzy o procesie kształcenia w dydaktyce ogólnej. Poszukiwania badawcze skoncentrowano na podstawach poznawczych – niezbędnym, istniejącym w każdym procesie elemencie decydującym o przebiegu procesu kształcenia. W jego określeniu znaczenie ma związek ucznia będącego podmiotem z przedmiotem jego poznania. Odwołano się do uznawanych w dydaktyce aspektów poznania: aksjologicznego – decydującego o ukierunkowaniu procesu według wartości poznawczych, społecznego – wskazującego stosunek wiedzy do rzeczywistości, filozoficznego – opisującego właściwości świata i ich reprezentacje poznawcze, psychologicznego – określającego czynności indywidualnego poznawania. Przedstawiono teoretyczne i metodologiczne założenia badania podstaw poznawczych. Uzasadniono przeprowadzanie badań dwufazowo. W pierwszej, teoretycznej fazie zrekonstruowano rodzaje czynności ucznia oraz nauczycieli, cechy ich przedmiotu poznania oraz zamieszczono opis czynności poznawczych ujętych w psychologii i logice. W drugiej fazie badań – empirycznej – przedstawiono wyniki badań nad wykorzystaniem przekształcania wiedzy do opisu przebiegu procesu kształcenia w praktyce edukacyjnej w gimnazjum. Opisano dominujące typy przekształcania wiedzy w praktyce edukacyjnej oraz ich związek ze zróżnicowaniem indywidualnych doświadczeń poznawczych uczniów. Przedstawiono sposób konstruowania teoretycznego modelu poznania oraz jego wykorzystanie do waloryzacji procesu kształcenia w praktyce edukacyjnej. Ukazano perspektywę badań nad podstawami poznawczymi procesu kształcenia.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści

Wprowadzenie / 7

1. Zagadnienie procesu kształcenia w dydaktyce ogólnej / 11
1.1. Ustalenia terminologiczne związane z procesem kształcenia / 11
1.2. Proces kształcenia w perspektywie historycznej / 17
1.3. Współczesne sposoby ujmowania procesu kształcenia / 24
1.4. Współczesne tendencje badań nad procesem kształcenia / 43

2. Miejsce i rola poznania w kształceniu / 55
2.1. Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania / 55
2.2. Wartości poznawcze i ich funkcjonowanie w kształceniu / 62
2.3. Społeczny wymiar wiedzy w kształceniu / 70
2.3.1. Charakterystyka form wiedzy w socjologii wiedzy / 72
2.3.2. Procesy zdobywania wiedzy w społeczeństwie / 74
2.4. Filozoficzne założenia poznania w kształceniu / 80
2.4.1. Wybrane aspekty wiedzy z epistemologii wykorzystywane w kształceniu / 81
2.4.2. Zakresy wiedzy w epistemologii / 89
2.4.3. Składniki wiedzy według koncepcji Michała Hempolińskiego / 95
2.5. Indywidualny wymiar poznawania w kształceniu / 98
2.5.1. Charakterystyka czynności poznawczych w kształceniu szkolnym / 100
2.5.2. Czynności poznawcze w nabywaniu wiedzy / 107

3. Teoretyczne i metodologiczne założenia badań podstaw poznawczych procesu kształcenia / 115

4. Założenia teoretyczne i metodologiczne modelu poznania / 125
4.1. Podział struktury procesu kształcenia / 128
4.2. Typy wiedzy w procesie kształcenia / 131
4.3. Przekazywanie wiedzy / 137
4.4. Przetwarzanie wiedzy / 147
4.5. Wykorzystanie wiedzy w praktyce / 153

5. Metodologia badań empirycznych wykorzystania modelu poznania procesu kształcenia w praktyce szkół gimnazjalnych / 161
5.1. Ogólne założenia problematyki badawczej / 161
5.1.1. Problemy badawcze / 166
5.1.2. Zmienne i ich wskaźniki / 167
5.1.3. Zastosowane metody badawcze / 167
5.1.4. Charakterystyka badanych osób / 171
5.1.5. Organizacja i przebieg badania empirycznego / 172
5.1.6. Charakterystyka zgromadzonego materiału / 173
5.2. Analiza procesu kształcenia według projektu modelu poznania w praktyce szkół gimnazjalnych w świetle badań własnych / 174
5.2.1. Zgodność stosunku poznawczego nauczycieli oraz uczniów w sytuacjach dydaktycznych / 175
5.2.2. Zróżnicowanie typów przekształceń wiedzy w praktyce szkół gimnazjalnych / 183
5.2.2.1. Przekazywanie wiedzy w procesie kształcenia / 185
5.2.2.2. Przetwarzanie wiedzy w procesie kształcenia / 194
5.2.2.3. Wykorzystywanie wiedzy / 199
5.2.2.4. Częstotliwość występowania typów przekształcania wiedzy w gimnazjum / 205
5.2.3. Doświadczenia poznawcze uczniów z lekcji / 207
5.2.3.1. Składniki poznania w doświadczeniach uczniów / 207
5.2.3.2. Zróżnicowanie doświadczeń poznawczych uczniów / 211
5.2.4. Typy przekształceń wiedzy a doświadczenia poznawcze uczniów / 217
5.2.5. Perspektywy badawcze: model przekształcania wiedzy w procesie kształcenia / 219

Podsumowanie / 221

Bibliografia / 227

Summary / 243
Zusammenfassung / 244
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

17,64 zł
25,20 zł

Wybrane problemy zarządzania procesami kształcenia w społeczeństwie informacyjnym

Praca zawiera główne tezy z obszaru nowoczesnych form zarządzania i organizacji procesów kształcenia. Prezentuje genezę nauczania opartego na nowoczesnych środkach technicznych, z e-learningiem włącznie. W zakresie teoretycznym i badawczy...
97,18 zł
149,50 zł

Toksykologia. TOM 1. Podstawy toksykologii ogólnej i toksykologia narządowa

Dwutomowa Toksykologia to nowoczesna publikacja nie tylko dla studentów medycyny, farmacji, diagnostyki medycznej, kierunków przyrodniczych, ale również pozycja dla osób pracujących w przemyśle. Książka została przygotowana ...
7,30 zł
8,11 zł

Handel ludźmi – wykorzystanie narzędzi analitycznych w procesie wykrywania sprawców

Zjawisko handlu ludźmi w Polsce i na świecie, postrzegane w kontekście zorganizowanej przestępczości kryminalnej, ma wiele niekorzystnychkonsekwencji nie tylko w gospodarce, ale także w innych dziedzinach życia społecznego i publicznego.Nin...
11,18 zł
13,00 zł

Zjawiska i procesy w globalnej gospodarce

Współczesne problemy i wyzwania związane z procesami gospodarowania wydają się znacznie bardziej złożone oraz wieloaspektowe niż jeszcze kilka dekad temu. Jest to zasługa coraz szybciej zmieniającego się świata, a także coraz bardziej rozbudowan...
24,36 zł
29,00 zł

Podstawy geografii ludności

Geografia ludności analizuje oraz interpretuje zjawiska zmieniające się w czasie i przestrzeni, a także procesy ludnościowe na powierzchni Ziemi. Dyscyplina ta zajmuje szczególne miejsce wśród nauk geograficznych. Wynika to przede wszystk...
35,26 zł
41,00 zł

Zbiór zadań z mechaniki konstrukcji prętowych. Zagadnienia zginania z udziałem dużych sił osiowych, wyboczenia i dynamiki

Skrypt obejmuje dwa zagadnienia mechaniki sprężystych konstrukcji prętowych – wpływ dużych sił osiowych na deformacje zgięciowe ram płaskich oraz dynamikę prętów i ram płaskich. W opracowaniu dołożono wszelkich starań, aby prezentowane met...
50,40 zł
84,00 zł

Podstawy teorii sterowania

W niniejszym podręczniku Autorzy przedstawili podstawy teorii sterowania układów liniowych i nieliniowych, ciągłych i dyskretnych, standardowych i singularnych.Ten praktyczny podręcznik jest przeznaczony dla studentów kierunkó...
183,96 zł
219,00 zł

Badanie rynku jako szczególna podstawa dostępu do informacji poufnych na rynku kapitałowym

Głównym celem monografii jest próba dokonania analizy możliwości udostępnienia informacji w ramach procedury tak zwanego badania rynku (market sounding). Procedura ta, jakkolwiek nie jest niczym nowym w praktyce uczestników rynku k...
158,76 zł
189,00 zł

Ochrona oznaczeń odróżniających w prawie zwalczania nieuczciwej konkurencji. Zagadnienia konstrukcyjne

Prezentowana monografia poświęcona jest zagadnieniu ochrony dóbr należących do kategorii oznaczeń odróżniających w polskim prawie zwalczania nieuczciwej konkurencji, z uwzględnieniem ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz ustawy...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!