Polityka edukacyjna wobec rynku pracy. SE 115
Rozwój nowoczesnych technologii informatycznych i high-tech oraz procesy globalizacji i konkurencyjności sprawiają, że coraz więcej uwagi poświęca się badaniom i teoriom związków zachodzących pomiędzy edukacją a rynkiem pracy. Następujące wskutek tych megatrendów zasadnicze zmiany w strukturze popytu na pracę powodują konieczność dostosowywania się do niej ilościowo-jakościowej struktury podaży pracy, stawiając poważne wyzwania przed systemem edukacji.
Przedkładana praca może mieć znaczenie dla rozwijającej się w naukach ekonomicznych dyskusji wokół tych problemów. Jej przedmiotem są bowiem związki między edukacją a rynkiem pracy. Podjęto w niej próbę pokazania niektórych aspektów tych zależności. Rozdział I poświęcony jest między innymi rozważaniom dotyczącym kształcenia na poziomie wyższym i prognoz zmian na rynku pracy. Podjęto w nim także problem młodzieży na rynku pracy i roli doradztwa zawodowego w podnoszeniu jakości zasobów pracy w Polsce. W rozdziale II podjęto zagadnienia kształcenia ustawicznego, boomu edukacyjnego w Polsce i zatrudnienia nieadekwatnego. W rozdziale III skierowano uwagę na grupy ryzyka, będące w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy. Natomiast rozdział IV zawiera opracowania, w których podjęto różne aspekty powiązań edukacji z rynkiem pracy.
„Studia Ekonomiczne” nr 115 – Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
- Kategorie:
- Redakcja: Andrzej Rączaszek, Dorota Kotlorz
- Język wydania: polski
- ISSN: 2083-8611
- Liczba stron: 270
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP 9 EDUKACJA DLA RYNKU PRACY 11 Anna Gabrel: STRUKTURA WYKSZTAŁCENIA BEZROBOTNYCH W WOJEWÓDZTWIE PODLASKIM NA TLE POLSKI 13 Summary 21 Marta Juchnowicz: PROGNOZY ZMIAN NA RYNKU PRACY A PROGRAMY KSZTAŁCENIA NA POZIOMIE WYŻSZYM 25 Summary 33 Ewa Rollnik-Sadowska: ZNACZENIE DORADZTWA ZAWODOWEGO DLA JAKOŚCI ZASOBÓW PRACY W POLSCE 35 Summary 42 Jarosław Wąsowicz: SYTUACJA MŁODZIEŻY NA RYNKU PRACY W WARUNKACH KRYZYSU – KONTEKST EUROPEJSKI 43 Summary 52 Krystyna Zimnoch: EDUKACJA JAKO PRIORYTET POLITYKI SPOŁECZNEJ I NAJWAŻNIEJSZY CZYNNIK ROZWOJU SPOŁECZNEGO 53 Summary 62 KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I SPECJALISTYCZNE 63 Krystyna Gilga: OCZEKIWANIA PRACODAWCÓW WOBEC ABSOLWENTÓW SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH W REGIONIE JELENIOGÓRSKO-LEGNICKIM – WYNIKI BADAŃ 65 Summary 75 Anna Kiersztyn: NADWYŻKA WYKSZTAŁCENIA NA POLSKIM RYNKU PRACY: MŁODZI W ZAWODACH PONIŻEJ KWALIFIKACJI 77 Summary 85 Henryk Kromołowski: LEKARZ ORAZ PIELĘGNIARKA I POŁOŻNA ZAWODAMI DEFICYTOWYMI W OCHRONIE ZDROWIA 87 Summary 95 Marcin Marciniszyn: USTAWICZNE KSZTAŁCENIE I KAPITAŁ LUDZKI JAKO DETERMINANTY ROZWOJU ZAWODOWEGO 97 Summary 104 Dorota Moroń: EDUKACJA PONADGIMNAZJALNA WOBEC WYZWAŃ RYNKU PRACY NA PRZYKŁADZIE DOLNEGO ŚLĄSKA 105 Summary 115 Agata Szydlik-Leszczyńska: KOMPETENCJE PRACOWNIKÓW I ICH ROZWÓJ NA KIELECKIM RYNKU PRACY W OPINII PRACODAWCÓW 117 Summary 125 NIEPEŁNOSPRAWNI I WYKLUCZENI NA RYNKU PRACY 127 Marcin Garbat: KWOTOWE SYSTEMY WSPIERANIA ZATRUDNIANIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH NA PRZYKŁADZIE POLSKI, CZECH I WĘGIER 129 Summary 137 Bożena Kołaczek: DOSTĘP DZIECI I MŁODZIEŻY DO EDUKACJI W ŚWIETLE STATYSTYKI 139 Summary 151 Dariusz Polakowski: DIAGNOZOWANIE SYTUACJI OSÓB WYKLUCZONYCH Z RYNKU PRACY ORAZ UWARUNKOWANIA WSPÓŁPRACY Z PRACOWNIKIEM SOCJALNYM 153 Summary 161 Michał Sobczak: ZRÓŻNICOWANIE POZIOMU WYKLUCZENIA SPOŁECZNEGO W POLSCE WEDŁUG WOJEWÓDZTW 163 Summary 175 VARIA 177 Bogusława Urbaniak: BARIERY UDZIAŁU POLSKIEGO SPOŁECZEŃSTWA W KSZTAŁCENIU USTAWICZNYM 179 Summary 188 Iwona Kukulak-Dolata: DZIAŁALNOŚĆ OCHOTNICZYCH HUFCÓW PRACY W OPINIACH WYCHOWANKÓW 189 Summary 197 Dominika Malchar-Michalska: ROLA INSTYTUCJI NAUKOWO-BADAWCZYCH WE WSPIERANIU INTEGRACJI POZIOMEJ ROLNIKÓW W POLSCE NA PRZYKŁADZIE GRUP PRODUCENTÓW ROLNYCH 199 Summary 209 Lucjan Miś, Izabela Pieklus: POLITYKA PENITENCJARNA W POLSCE W ŚWIETLE DOŚWIADCZEŃ ZAGRANICZNYCH 211 Summary 221 Maria Agnieszka Paszkowicz, Piotr Dworniczak: WYZNACZANIE WSKAŹNIKA KOMPETENCJI OGÓLNYCH PRACOWNIKÓW PRZY WYKORZYSTANIU TEORII ZBIORÓW ROZMYTYCH 223 Summary 234 Sylwia Słupik: ZNACZENIE EDUKACJI W ZAKRESIE ZRÓWNOWAŻONEJ KONSUMPCJI ENERGII 235 Summary 243 Dominik Śliwicki, Wioletta Zwara: WPŁYW WYKSZTAŁCENIA NA AKTYWNOŚĆ EKONOMICZNĄ I WYNAGRODZENIA 245 Summary 253 Dominik Śliwicki, Wioletta Zwara: WPŁYW WYKSZTAŁCENIA NA AKTYWNOŚĆ EKONOMICZNĄ I WYNAGRODZENIA – RYS STATYSTYCZNY 255 Summary 265 BIBLIOGRAFIA 266 INFORMACJA O AUTORACH 269