ABC współczesnych koncepcji i metod zarządzania
Podręcznik zawiera charakterystykę wybranych podejść do zarządzania i bardziej szczegółowych narzędzi, ukształtowanych i spopularyzowanych na przełomie XX i XXI w. Utrzymano konwencję encyklopedycznego podejścia do podjętej niezwykle bogatej problematyki. W podręczniku znalazły się zwięzłe charakterystyki wybranych koncepcji i metod zarządzania, które spełniają co najmniej jeden warunek: budzą zainteresowanie kadry menedżerskiej, m.in. ze względu na pewien element nowości metody, są przedmiotem dyskusji, nierzadko wywołują kontrowersje, przez co inspirują do dalszych poszukiwań innowacji w zarządzaniu zarówno w środowisku praktyków, jak i badaczy tej problematyki, zawierają „potencjał” wciąż jeszcze niewykorzystany w praktyce polskich przedsiębiorstw czy organizacji sektora publicznego. Charakterystyka każdej z metod obejmuje: krótką genezę powstania, główne założenia, metodykę wdrażania, przykłady zastosowania oraz krytyczną ocenę uwzględniającą korzyści i ograniczenia związane z ich stosowaniem.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-7246-582-5
- ISBN druku: 978-83-7246-582-5
- Liczba stron: 219
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP 11 I. ZARZĄDZANIE DYNAMICZNE 13 1. Geneza koncepcji 13 2. Cele i założenia koncepcji 13 3. Struktura zarządzania dynamicznego 14 4. Warunki stosowania zarządzania dynamicznego 18 II. ORGANIZACJA UCZĄCA SIĘ 21 1. Geneza 21 2. Charakterystyka organizacji uczącej się 22 3. Uwarunkowania zarządzania organizacją uczącą się 25 4. Przykład organizacji uczącej się 26 5. Ocena koncepcji 27 III. SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIZNESU 29 1. Geneza 29 2. Założenia, istota, cele 30 3. Metodyka i narzędzia realizacji odpowiedzialnego biznesu 31 4. Społecznie odpowiedzialny biznes w praktyce 33 5. Opinie na temat CSR 35 IV. ZARZĄDZANIE PRZEZ WARTOŚCI 37 1. Geneza 37 2. Założenia i cele zarządzania przez wartości 37 3. Metodyka zarządzania przez wartości 40 4. Zarządzanie przez wartości w praktyce 42 V. ZARZĄDZANIE PRZEZ KULTURĘ 45 1. Geneza 45 2. Założenia, cele, metodyka 45 3. Perspektywy wykorzystania zarządzania przez kulturę 48 4. Zarządzanie przez kulturę w praktyce 49 5. Ocena stosowania koncepcji 50 VI. KONCEPCJA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI WEWNĘTRZNEJ 51 1. Geneza i potrzeba przedsiębiorczości organizacyjnej 51 2. Pojęcie intraprzedsiębiorczości 53 3. Działania menedżerskie ukierunkowane na stymulowanie przedsiębiorczości wewnętrznej 57 4. Etapy i zasady działania intraprzedsiębiorcy 60 5. Korzyści i dylematy zarządzania przedsiębiorczego 65 VII. EMPOWERMENT 67 1. Korzenie koncepcji 67 2. Istota i założenia koncepcji empowermentu pracowniczego 67 3. Etapy upełnomocnienia pracowników 70 4. Zastosowanie empowermentu w praktyce 72 5. Ocena koncepcji 73 VIII. MARKETING WEWNĘTRZNY 76 1. Geneza 76 2. Główne założenia, cele i metodyka marketingu wewnętrznego 76 3. Zastosowanie i ocena marketingu wewnętrznego 80 4. Przykład wykorzystania koncepcji marketingu wewnętrznego 82 IX. KOMPLEKSOWE ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ (TQM) 84 1. Interpretacja nazwy i geneza koncepcji 84 2. Podstawowe elementy, założenia i zasady TQM 84 3. Metodyka wdrażania TQM 86 4. Uwarunkowania funkcjonowania TQM 87 5. Przykład wykorzystania TQM w firmie usługowej 88 6. Zalety i słabości koncepcji TQM 89 X. STRATEGICZNA KARTA WYNIKÓW 90 1. Geneza Strategicznej Karty Wyników (SKW) 90 2. Istota i struktura Strategicznej Karty Wyników 90 3. Etapy tworzenia SKW 95 4. Obszary zastosowań SKW 96 5. Ocena Strategicznej Karty Wyników 97 XI. MYŚLENIE SIECIOWE 100 1. Geneza koncepcji 100 2. Założenia koncepcji 101 3. Metodyka myślenia sieciowego 101 4. Przykład wykorzystania metodyki 106 5. Zalety i wady koncepcji 107 XII. ZARZĄDZANIE OPARTE NA CZASIE 108 1. Geneza koncepcji 108 2. Założenia i zasady koncepcji 108 3. Metodyka tworzenia organizacji wykorzystującej czas jako atut strategiczny 110 4. Uwarunkowania stosowania koncepcji TBM 111 5. Zalety i wady koncepcji 111 XIII. REENGINEERING 113 1. Geneza metody 113 2. Istota i główne założenia reengineeringu 113 3. Metodyka reengineeringu 114 4. Warunki i obszary zastosowania reengineeringu 117 5. Reengineering a organizacja procesowa 118 6. Atuty i słabości reengineeringu 120 XIV. METODA DIAGNOZOWANIA PROCESÓW ORGANIZACYJNYCH 123 1. Historia i uzasadnienie konieczności diagnozowania organizacji 123 2. Istota i podstawowe założenia metody 124 3. Metodyka postępowania diagnostycznego 131 4. Korzyści i problemy wynikające z zastosowania MDPO 133 XV. BENCHMARKING 135 1. Geneza 135 2. Istota i typy benchmarkingu 135 3. Metodyka benchmarkingu 138 4. Obszary zastosowania benchmarkingu 141 5. Ocena metody 142 XVI. LEAN MANAGEMENT 144 1. Geneza koncepcji 144 2. Założenia, cele i zasady koncepcji Lean 144 3. Metodyka wdrażania odchudzonego zarządzania 147 4. Uwarunkowania powodzenia koncepcji Lean 148 5. Zalety i wady koncepcji 148 XVII. OUTSOURCING 150 1. Geneza 150 2. Główne założenia i cele 150 3. Zastosowanie 153 4. Przykład wykorzystania outsourcingu 155 5. Ocena koncepcji outsourcingu 156 XVIII. KONCEPCJA JUST IN TIME 158 1. Geneza 158 2. Cele, założenia i zasady Just in Time 158 3. Uwarunkowania zastosowania Just in Time 161 4. Przykłady zastosowania koncepcji Just in Time 162 5. Zalety i wady Just in Time 162 XIX. KAIZEN 164 1. Geneza 164 2. Założenia, cele i metodyka 164 3. Zastosowanie 166 4. Przykłady zarządzania z wykorzystaniem Kaizen 167 5. Ocena koncepcji 167 XX. SYSTEM SHIGEO SHINGO 169 1. Geneza metody Shigeo Shingo 169 2. Założenia i etapy postępowania w metodzie Shigeo Shingo 169 3. Możliwości wykorzystania systemu Shigeo Shingo 174 XXI. KOMPLEKSOWE UTRZYMANIE RUCHU (TPM) 176 1. Geneza koncepcji 176 2. Istota, cele i struktura TPM 176 3. Metodyka wdrażania TPM 180 4. Warunki i efekty stosowania TPM 182 5. Przykład 183 XXII. KONCEPCJA 5S 185 1. Geneza koncepcji 185 2. Istota i cele koncepcji 185 3. Metodyka postępowania w metodzie 5S 187 4. Warunki i efekty stosowania 5S 188 XXIII. ORGANIZACJA SIECIOWA 190 1. Geneza organizacji sieciowych 190 2. Istota sieci międzyorganizacyjnych i ich rodzaje 191 3. Etapy i zasady tworzenia sieci międzyorganizacyjnych 193 4. Zastosowanie koncepcji organizacji sieciowej 198 5. Zalety i wady organizacji sieciowej 199 XXIV. ORGANIZACJA WIRTUALNA 202 1. Geneza 202 2. Cechy i sposoby działania organizacji wirtualnej 202 3. Zastosowanie 206 4. Przykład funkcjonowania organizacji wirtualnej 206 5. Próba oceny organizacji wirtualnej 207 LITERATURA 209 SPIS RYSUNKÓW 217 SPIS TABEL 219