Innowacyjność przedsiębiorstw – koncepcje, uwarunkowania i pomiar
Niesłabnące zainteresowanie innowacjami przedsiębiorstw i ich innowacyjnością zarówno ba-daczy, jak i polityków, a także menedżerów wynika z wielu przyczyn. Przede wszystkim jest to znaczenie innowacji w rozwoju gospodarczym danego kraju czy regionu, które wiąże się ze zdolnością do ich wdrażania i komercjalizacji przez
przedsiębiorstwa. Z punktu widzenia przedsiębiorstwa innowacje postrzega się jako jeden z kluczowych czynników determinujących ich
konkurencyjność na współczesnym, coraz częściej globalnym rynku. Rola innowacji w poszukiwaniu źródeł trwałej przewagi konkurencyjnej stale rośnie, przy jednoczesnych coraz większych kosztach innowacji i ryzyku wdrożenia. Ponadto zainteresowanie innowacyjnością, zwłaszcza polskich przedsiębiorstw, wynika z faktu, że jest ona niezadowalająca – zarówno odsetek polskich firm wdrażających innowacje, jak i inne wskaźniki innowacyjności wskazują na jej znacząco niższy poziom w stosunku do europejskich liderów.
Nie sposób przecenić znaczenia innowacji we współczesnym zglobalizowanym świecie, który wkroczył w „nową erę innowacji” – jak twierdzą specjaliści. Powyższe przyczyny skłoniły zespół autorski do podjęcia badań nad tym fascynującym zjawiskiem, jakim jest innowacyjność organizacji, a ich wyniki zaprezentowano w niniejszej książce. Całość opracowania uwzględnia praktykę innowacyjności przedsiębiorstw, przy czym wyniki obszernych, starannie przygotowanych badań empirycznych poprzedzono dogłębnymi analizami literatury, a studia przypadków lokalnych liderów innowacyjności wzbogacone są przeglądem najlepszych praktyk na świecie. Rezultatem prowadzonych dociekań jest autorski „rentgen innowacyjności”, umożliwiający przedsiębiorcom i menedżerom autodiagnozę poziomu innowacyjności oraz potencjału innowacyjnego przedsiębiorstwa (dostępny pod adresem: www.innowacyjnosc.ue.katowice.pl). Połączenie pogłębionych studiów literatury ze starannie przygotowanymi wynikami badań empirycznych, implikacjami dla teorii i praktyki gospodarczej sprawia, że adresatami opracowania mogą być zarówno przedstawiciele kadry akademickiej, studenci i doktoranci kierunków ekonomicznych, jak i przedsiębiorcy, menedżerowie czy doradcy biznesowi.
- Kategorie:
- Redakcja: Teresa Kraśnicka, Tomasz Ingram
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7875-183-0
- ISBN druku: 978-83-7875-183-0
- Liczba stron: 240
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP 9 Rozdział 1. INNOWACYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA – PERSPEKTYWA TEORETYCZNA I KIERUNKI BADAŃ 15 1.1. Pojęcie innowacji i innowacyjności przedsiębiorstwa 15 1.1.1. Pojęcie i typy innowacji 15 1.1.2. Źródła i proces innowacji 26 1.2. Innowacyjność organizacji jako przedmiot badań 32 1.2.1. Przegląd badań nad innowacyjnością przedsiębiorstw w Polsce w latach 2006-2012 32 1.2.2. Przegląd badań światowych nad innowacyjnością przedsiębiorstw w latach 2006-2012 37 1.3. Innowacyjność jako składnik potencjału konkurencyjnego organizacji 49 1.3.1. Pojęcie i składniki konkurencyjności 49 1.3.2. Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstwa – zarys koncepcji i przykład modelu 52 1.3.3. Innowacje jako źródło przewagi konkurencyjnej 56 1.4. Modele zachowań strategicznych firm jako kontekst innowacyjności organizacyjnej 61 Rozdział 2. POMIAR INNOWACYJNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW – PROBLEMY METODOLOGICZNE 73 2.1. Poziomy pomiaru innowacyjności – problemy i metody 73 2.2. Wybrane koncepcje badań i narzędzia pomiaru innowacyjności organizacji 78 2.3. Koncepcja innowacyjności i narzędzie jej pomiaru Wanga i Ahmeda 82 Rozdział 3. WYNIKI BADAŃ SONDAŻOWYCH UWARUNKOWAŃ I POTENCJAŁU INNOWACYJNEGO PRZEDSIĘBIORSTW W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM 87 3.1. Metodyka badań 87 3.1.1. Cele i model badawczy 87 3.1.2. Charakterystyka badanej próby przedsiębiorstw 88 3.1.3. Opis narzędzia badawczego 90 3.2. Wyniki badań sondażowych 91 3.2.1. Pomiar innowacyjności przedsiębiorstw 91 3.2.2. Diagnoza wybranych aspektów działalności innowacyjnej . 96 3.2.3. Wewnętrzne uwarunkowania działalności innowacyjnej 102 3.2.4. Ocena innowacyjności przedsiębiorstw według przyjętych miar 106 3.3. Wnioski z badań 112 Rozdział 4. INNOWACYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTW PRODUKCYJNYCH W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM 115 4.1. Metodyka badań 115 4.1.1. Koncepcja badań: cele, model, hipotezy 115 4.1.2. Metodyka badań, charakterystyka badanej próby i narzędzia badawczego 116 4.2. Pomiar aktywności innowacyjnej firm produkcyjnych 120 4.2.1. Ilościowa charakterystyka innowacji wdrożonych w badanych firmach 120 4.2.2. Wymiary potencjału innowacyjnego badanych przedsiębiorstw według metodyki Wanga i Ahmeda 126 4.2.3. Badanie zależności statystycznych pomiędzy wymiarami potencjału innowacyjnego, innowacyjnością, wynikami i konkurencyjnością przedsiębiorstw 127 4.2.4. Modele zachowań strategicznych przedsiębiorstw a ich innowacyjność 132 4.3. Wnioski z badań 136 Rozdział 5. MODELE DZIAŁALNOŚCI INNOWACYJNEJ WYBRANYCH PRZEDSIĘBIORSTW MIĘDZYNARODOWYCH I POLSKICH 140 5.1. Studia przypadków – opis metody 140 5.2. Przykłady dobrych praktyk wybranych korporacji międzynarodowych 142 5.2.1. Whirlpool 142 5.2.2. Danone 147 5.2.3. Cisco 149 5.2.4. ICL – International Computers Limited 154 5.2.5. Hyundai 156 5.2.6. Podobieństwa i różnice w praktykach innowacyjnych analizowanych organizacji 157 5.3. Przykłady praktyk innowacyjnych wybranych przedsiębiorstw produkcyjnych – studia przypadków 159 5.3.1. Innowacje w Tenneco Automotive 159 5.3.2. Innowacje w Sunex 174 5.3.3. Innowacje w Pro-System 183 5.3.4. Innowacje w Glück 191 5.3.5. Innowacje w BaginBox System 195 5.3.6. Podobieństwa i różnice działalności innowacyjnej w badanych przypadkach 202 Rozdział 6. PODSUMOWANIE BADAŃ I WNIOSKI KOŃCOWE 207 6.1. Implikacje teoretyczne: Pluralizm, złożoność i ekwifinalność 207 6.2. Implikacje praktyczne: Jak zwiększać innowacyjność przedsiębiorstwa – autodiagnoza innowacyjności firmy 211 6.3. Implikacje metodyczne: Ograniczenia prowadzonych dociekań naukowych i kierunki badań 216 ZAKOŃCZENIE 218 BIBLIOGRAFIA 222 ZAŁĄCZNIK 239