Postawy żywieniowe studentów kierunków nauczycielskich. Struktura i uwarunkowania
Przedstawiona mi do recenzji książka to bardzo potrzebne, opracowane zgodnie z wymogami pisarstwa naukowego, a zarazem niezwykle interesujące studium teoretyczno-empiryczne nad uwarunkowaniami wyborów żywieniowych u ludzi dorosłych {...} Należy w tym miejscu wyraźnie podkreślić, że powodzenie tak oryginalnie zaprojektowanych działań wymagało od Autorki spełnienia warunku, jaki jest wysoki poziom kompetencji metodologicznych, któremu podołała w całej rozciągłości {...}.
To precyzyjnie zaplanowane i wzorowo zrealizowane pójście "w głąb" postawionego problemu badawczego pozwoliło na wyprowadzenie interesujących wniosków {....} W świetle uzyskanych wyników Autorka formułuje wskazówki dla kształcenia nauczycieli oraz dla edukacji szkolnej, zaznaczając, że w procesie kształtowania się u uczniów postaw żywieniowych jednakowo ważne są działania związane bezpośrednio z edukacją żywieniową rozumianą w kategoriach nauczania-uczenia się, jak i te, które są ukierunkowane na korelaty tych postaw, np. współpraca z rodzicami, kompensowanie przez szkołę niedostatków wynikających z zaburzonego funkcjonowania rodziny, kształtowanie u uczniów pozytywnej samooceny, kompetencji społecznych i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
Z recenzji dr hab. Anny Gaweł
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-227-9109-7
- ISBN druku: 978-83-227-9109-7
- Liczba stron: 276
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 1. Postawy żywieniowe w perspektywie interdyscyplinarnej 13 1. Analiza konstruktu postawa żywieniowa w kontekście teorii postaw 15 2. Socjologiczne ujęcie postaw żywieniowych – preferencje żywieniowe i style odżywiania 27 3. Typy postaw żywieniowych – próba klasyfikacji z perspektywy pedagogicznej 31 2. Wybrane uwarunkowania postaw żywieniowych 45 1. Uwarunkowania biologiczne i zdrowotne sposobu odżywiania się 46 2. Socjodemograficzne i kulturowe uwarunkowania postaw żywieniowych 54 3. Funkcjonowanie rodziny jako czynnik postaw żywieniowych 66 4. Samoocena i samoskuteczność jako wyznaczniki postaw wobec odżywiania 72 5. Stres i radzenie sobie w kontekście sposobu odżywiania 76 6. Kompetencje społeczne a postawy żywieniowe – płaszczyzny powiązań 80 3. Edukacyjny kontekst postaw żywieniowych 84 1. Historyczne i kulturowo-społeczne aspekty edukacji żywieniowej 85 2. Psychologiczne podstawy kształtowania się postaw żywieniowych 87 3. Edukacja żywieniowa jako element edukacji zdrowotnej 90 4. Edukacja żywieniowa w szkole jako warunek prawidłowych postaw i nawyków związanych z jedzeniem 94 5. Nauczyciel i jego sposób odżywiania – znaczenie modelowania postaw żywieniowych w edukacji szkolnej 99 6. Odżywianie a rozwój poznawczy i funkcjonowanie szkolne 101 7. Wpływ społeczny grupy rówieśniczej oraz mediów w kontekście edukacji żywieniowej 103 4. Metodologiczne podstawy badań 110 1. Paradygmat badawczy 110 2. Teoretyczny model postaw żywieniowych 112 3. Przedmiot i problematyka badań własnych 117 4. Zmienne badawcze i ich wskaźniki 124 5. Metoda badań i narzędzia badawcze 129 6. Organizacja badań i charakterystyka grupy badanych 144 5. Analiza postaw żywieniowych badanych osób 150 1. Typy postaw żywieniowych badanych studentów kierunków nauczycielskich 150 2. Wewnętrzna struktura postaw żywieniowych badanych studentów. 152 3. Zróżnicowanie typów postaw żywieniowych studentów kierunków nauczycielskich z uwzględnieniem zmiennych socjodemograficznych i zdrowotnych 157 4. Podsumowanie 165 6. Psychospołeczne korelaty postaw żywieniowych badanych studentów kierunków nauczycielskich 167 1. Postawy żywieniowe a funkcjonowanie rodziny badanych studentów 168 2. Postawy żywieniowe a samoocena globalna badanych studentów 177 3. Postawy żywieniowe a sposoby radzenia sobie ze stresem studentów kierunków nauczycielskich 179 4. Postawy żywieniowe a kompetencje społeczne badanych studentów 185 5. Podsumowanie 189 7. Predyktory postaw żywieniowych badanych studentów – wyniki analizy regresji 190 1. Modele wyjaśniające typy postaw żywieniowych w grupie badanych studentów 191 2. Predyktory postaw żywieniowych badanych studentek i studentów 196 3. Podsumowanie 203 8. Profile postaw żywieniowych osób badanych – wyniki analizy skupień 205 1. Profile wyodrębnione na podstawie powiązań między typami postaw żywieniowych badanych studentów 206 2. Socjodemograczne i zdrowotne różnice w profilach postaw żywieniowych studentów kierunków nauczycielskich 209 3. Psychospołeczne korelaty profili postaw żywieniowych badanych studentów kierunków nauczycielskich 213 4. Podsumowanie 216 9. Dyskusja wyników 218 1. Struktura postaw żywieniowych badanych studentów 218 2. Zróżnicowanie postaw żywieniowych względem zmiennych socjodemograficznych i zdrowotnych 220 3. Korelaty postaw żywieniowych studentów kierunków nauczycielskich 221 4. Predyktory typów postaw żywieniowych studentów kierunków nauczycielskich 228 5. Profile postaw żywieniowych badanych studentów 233 6. Podsumowanie 235 Zakończenie 238 Literatura 246 Skala Postaw Żywieniowych 269 Spis tabel i rysunków 273