Postępowanie ustawodawcze w Polsce – prawo, zwyczaje i praktyka - Bibliografia
„Autorzy recenzowanej publikacji potrafili dostrzec walor łączenia perspektyw poznawczych, gromadzenia i analizy danych badawczych, wypracowania w ten sposób własnych poglądów na efektywność rozwiązań prawnych. Książkę czyta się z dużą satysfakcją, gdyż autorzy potrafili przedstawić swoje poglądy nie tylko profesjonalnie, ale i interesująco. Podstawowym walorem pracy jest podjęcie trudnego, stawiającego duże wymagania tematu i dokonanie udanej próby zajęcia jednolitego stanowiska wobec złożonych problemów, dotyczących procesu ustawodawczego. Ogólnie biorąc, recenzowana publikacja stanowi dzieło bardzo wartościowe”.
z recenzji prof. dr. hab. Pawła Chmielnickiego
„Interdyscyplinarne ujęcie zagadnienia postępowania ustawodawczego po części zostało wyrażone już w tytule książki. Podkreślenie, że analiza obejmuje nie tylko przepisy prawa, ale także zwyczaje i praktykę, ma ściśle określony cel. Nie chodzi przy tym o to, by rozdzielać te trzy kwestie, „prawo” rezerwując prawnikom, a „zwyczaje” i „praktykę” przypisując politologom. Oznaczałoby to, że pierwsi nie odwołują się do praktycznego wymiaru funkcjonowania prawa, a drudzy są obojętni wobec prawnych ram zjawisk i procesów politycznych. Wydaje się, że założeniem badań, których efektem jest recenzowana monografia, było to, aby ukazując specyfikę postępowania ustawodawczego, nie przejść zupełnie obojętnie wobec wpływu rywalizacji politycznej na jego przebieg (...)”.
z recenzji prof. dr. hab. Bogumiła Szmulika
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-64788-30-7
- ISBN druku: 978-83-64788-30-7
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Rozdział I Ustawa jako źródło prawa powszechnie obowiązującego 13 1.1. Demokratyczne państwo prawne 13 1.2. Hierarchiczna struktura źródeł prawa 17 1.3. Parlament i funkcja ustawodawcza 20 1.4. Kto uchwala ustawy? 23 1.5. Ustawa jako akt normatywny o nieograniczonym zakresie przedmiotowym 28 Rozdział II Projekt ustawy 31 2.1. Podstawowe wymogi dotyczące projektu ustawy 31 2.1.1. Uzasadnienie projektu ustawy 33 2.1.2. Wewnętrzna spójność projektu ustawy 38 2.2. Rządowy system tworzenia prawa 40 Rozdział III Wykonanie inicjatywy ustawodawczej 47 3.1. Pojęcie inicjatywy ustawodawczej 47 3.2. Podmioty dysponujące inicjatywą ustawodawczą 50 3.2.1. Organy państwowe 52 3.2.2. Podmioty zbiorowe 64 3.3. Wycofanie inicjatywy ustawodawczej 75 Rozdział IV Rozpatrywanie projektu ustawy przez Sejm 80 4.1. Koncepcja trzech czytań i procedura wszczęcia postępowania 80 4.2. Pierwsze czytanie projektu ustawy 84 4.3. Etap prac w komisjach 90 4.4. Komisja Ustawodawcza w postępowaniu ustawodawczym 98 4.5. Wysłuchanie publiczne 101 4.6. Drugie czytanie projektu ustawy 106 4.7. Trzecie czytanie projektu ustawy 111 Rozdział V Dalsze etapy postępowania w sprawie uchwalonej przez Sejm ustawy 117 5.1. Udział Senatu w procesie ustawodawczym w świetle Konstytucji RP 117 5.2. Prace nad ustawą właściwych komisji senackich 121 5.3. Zakres dopuszczalnych poprawek Senatu do ustawy uchwalonej przez Sejm 124 5.4. Postępowanie w Sejmie w sprawie rozpatrzenia propozycji Senatu 129 Rozdział VI Odrębności postępowania z określonymi rodzajami projektów ustaw 134 6.1. Postępowanie z projektem pilnym 134 6.2. Postępowanie z projektem ustawy budżetowej 139 6.3. Postępowanie z projektami kodeksów 141 6.4. Postępowanie z projektem ustawy o zmianie Konstytucji 144 6.5. Postępowanie z projektami ustaw wykonujących prawo UE 151 6.6. Postępowanie z obywatelskim projektem ustawy 154 Rozdział VII Udział Prezydenta RP w końcowej fazie postępowania ustawodawczego 159 7.1. …rzecz o uprawnieniach reaktywnych 159 7.2. Podpisywanie ustaw 159 7.3. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw 161 7.3.1. Wniosek do Trybunału Konstytucyjnego 162 7.3.2. Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego i ich skutki 166 7.4. Weto ustawodawcze 171 7.4.1. Uzasadnienie wniosku o ponowne rozpatrzenie ustawy przez Sejm 172 7.4.2. Uzupełnienie postępowania legislacyjnego 179 7.5. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw i weto ustawodawcze w praktyce 182 Rozdział VIII Analiza danych o prawno-społeczno-gospodarczych przesłankach stanowienia wybranych ustaw z lat 2013-2014 189 8.1. Przedmiot i cel badań 189 8.2. Zakres analizowanych ustaw 189 8.3. Wnioski 221 Zakończenie 225 Wykaz rysunków i tabel 227 Bibliografia 228