Prawne aspekty jakości towarów
Podręcznik jest nowością na polskim rynku wydawniczym. Omówiono w nim polskie i europejskie regulacje w zakresie prawnych wymogów bezpieczeństwa i jakości towarów. Układ podręcznika i jego treść są nowatorskie. Poruszane w nim zagadnienia nie wyczerpują prawnej problematyki jakości towarów, ale dotyczą najważniejszych zagadnień z jej zakresu. Przedstawiono w nim regulacje dotyczące:
ogólnej problematyki jakości; pojęcia przedsiębiorcy i konsumenta (rozdział I);
bezpieczeństwa produktów (rozdział II);
normalizacji i jej wpływu na jakość produktów (rozdział III);
jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (rozdział IV);
oznaczania i informacji o towarze (rozdział V);
cywilnoprawnej odpowiedzialności kontraktowej za niewłaściwą jakość towarów (rozdział VI);
odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, zwanej także odpowiedzialnością za produkt (rozdział VII);
przedmiotów ochrony własności przemysłowej, czynów nieuczciwej konkurencji i nieuczciwych praktyk rynkowych oraz ich wpływu na jakość towarów (rozdział VIII), a także omówiono:
instytucje ochrony praw konsumenta oraz rozstrzygania sporów konsumenckich (rozdział IX).
Adresaci:
Podręcznik jest przydatny przede wszystkim dla studentów towaroznawstwa oraz innych kierunków studiów związanych z problematyką jakości towarów. Może zainteresować także przedsiębiorców - producentów i konsumentów oraz organy i organizacje konsumenckie.
Autorami podręcznika są pracownicy naukowi Katedry Prawa Cywilnego i Gospodarczego Wydziału Finansów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Niektórzy z nich prowadzą zajęcia dla studentów Wydziału Towaroznawstwa tego Uniwersytetu i uczestniczyli w programach badawczych tego Wydziału. Ponadto większość autorów ma status sędziego, adwokata, radcy prawnego lub rzecznika patentowego.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-9842-8
- ISBN druku: 978-83-264-9288-4
- EAN: 9788326498428
- Liczba stron: 216
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz ważniejszych skrótów | str. 9 Wprowadzenie | str. 13 Rozdział I Zagadnienia ogólne | str. 15 1.1. Prawne pojęcia jakości | str. 15 1.2. Jakość użytkowa a jakość handlowa | str. 18 1.3. Wymogi bezpieczeństwa produktów a jakość użytkowa | str. 19 1.4. Pojęcie przedsiębiorcy i konsumenta | str. 21 1.4.1. Uwagi wprowadzające | str. 21 1.4.2. Pojęcie przedsiębiorcy | str. 22 1.4.3. Pojęcie konsumenta | str. 32 1.4.3.1. Geneza i obowiązujące rozumienie pojęcia "konsument" w prawie unijnym | str. 32 1.4.3.2. Geneza pojęcia "konsument" w polskim prawie cywilnym | str. 39 1.4.3.3. Rozumienie pojęcia "konsument" w obowiązującym prawie polskim | str. 41 Rozdział II Bezpieczeństwo produktów | str. 47 2.1. Znaczenie regulacji bezpieczeństwa produktów w prawie unijnym | str. 47 2.2. System oceny zgodności | str. 53 2.3. Ogólne wymogi bezpieczeństwa produktów | str. 56 2.4. Szczególne wymogi bezpieczeństwa produktów | str. 60 2.4.1. Bezpieczeństwo żywności | str. 60 2.4.2. Bezpieczeństwo kosmetyków | str. 62 2.4.3. Bezpieczeństwo innych wybranych towarów | str. 64 2.5. Organy administracji właściwe w sprawach bezpieczeństwa produktów | str. 67 2.6. Sankcje za wprowadzenie do obrotu produktów niebezpiecznych | str. 71 2.7. Systemy i rejestry związane z bezpieczeństwem produktów | str. 72 Rozdział III Normalizacja a jakość produktów | str. 74 3.1. Pojęcie, cele i zasady normalizacji | str. 74 3.2. Normalizacja krajowa oraz inne rodzaje normalizacji | str. 77 3.3. Charakter prawny Polskich Norm oraz innych norm technicznych | str. 84 3.4. Oznaczanie znakiem PN oraz deklaracje zgodności | str. 88 3.5. Znaczenie normalizacji dla bezpieczeństwa i jakości towarów | str. 90 Rozdział IV Jakość handlowa artykułów rolno-spożywczych | str. 92 4.1. Pojęcie artykułu rolno-spożywczego | str. 92 4.2. Jakość handlowa artykułów rolno-spożywczych. Znak jakości | str. 94 4.3. Organy właściwe w sprawach jakości artykułów rolno-spożywczych | str. 97 4.4. Odpowiedzialność za niewłaściwą jakość handlową artykułów rolnospożywczych | str. 103 Rozdział V Oznaczanie i informacja o towarze | str. 108 5.1. Pojęcie informacji o towarze | str. 108 5.2. Oznaczenie bezpieczeństwa produktów | str. 110 5.3. Publicznoprawne wymogi informacji o towarze | str. 113 5.4. Wymogi informacyjne dotyczące niektórych towarów | str. 116 Rozdział VI Cywilnoprawna odpowiedzialność kontraktowa za niewłaściwą jakość towarów | str. 121 6.1. Wprowadzenie do rękojmi za wady rzeczy | str. 121 6.1.1. Rękojmia za wady fizyczne rzeczy (towaru) po dniu 25 grudnia 2014 r. | str. 122 6.1.2. Rękojmia za wady fizyczne rzeczy (towaru) przed dniem 25 grudnia 2014 r. | str. 129 6.2. Gwarancja przy sprzedaży i gwarancja jakości | str. 131 6.2.1. Gwarancja przy sprzedaży | str. 132 6.2.2. Gwarancja jakości | str. 137 6.3. Odpowiedzialność za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową | str. 138 6.4. Gwarancja europejska | str. 141 6.5. Odpowiedzialność kontraktowa na zasadach ogólnych za szkody spowodowane wadami rzeczy | str. 143 6.6. Kara umowna za dostarczenie rzeczy z wadami | str. 146 Rozdział VII Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (tzw. odpowiedzialność za produkt) | str. 148 7.1. Ogólna charakterystyka odpowiedzialności za produkt | str. 148 7.2. Charakter prawny odpowiedzialności za produkt. Pojęcie produktu niebezpiecznego | str. 150 7.3. Przedsiębiorcy odpowiedzialni za produkt | str. 152 7.4. Poszkodowany w reżimie odpowiedzialności za produkt | str. 153 7.5. Zakres szkód podlegających naprawieniu w reżimie odpowiedzialności za produkt | str. 154 7.5.1. Szkody na osobie | str. 154 7.5.2. Szkody na mieniu | str. 155 7.6. Przesłanki odpowiedzialności i przesłanki zwalniające od odpowiedzialności | str. 156 7.7. Przedawnienie roszczeń | str. 157 7.8. Inne zagadnienia związane z odpowiedzialnością za produkt | str. 158 Rozdział VIII Przedmioty ochrony własności przemysłowej, czyny nieuczciwej konkurencji oraz nieuczciwe praktyki rynkowe a jakość towarów | str. 160 8.1. Znak towarowy a jakość towarów | str. 160 8.2. Geograficzne oznaczenie pochodzenia a jakość produktów | str. 166 8.3. Inne przedmioty ochrony prawa własności przemysłowej a jakość produktów | str. 168 8.4. Czyny nieuczciwej konkurencji a jakość produktów | str. 172 8.5. Nieuczciwe praktyki handlowe a jakość produktów | str. 177 Rozdział IX Polski system ochrony praw konsumenta | str. 184 9.1. Model ochrony praw konsumentów | str. 184 9.2. Organy i instytucje publiczne właściwe w sprawach ochrony praw konsumentów | str. 185 9.2.1. Wybrane organy pośrednio wpływające na ochronę praw konsumentów | str. 187 9.3. Organizacje konsumenckie | str. 188 9.4. Postępowanie sądowe w sprawach konsumenckich | str. 190 9.5. Postępowanie przed sądem polubownym według kodeksu postępowania cywilnego w sprawach konsumenckich | str. 193 9.6. Problem alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich (ADR) | str. 198 9.6.1. Uwagi wprowadzające | str. 198 9.6.2. Stałe polubowne sądy konsumenckie oraz inne orzecznicze organy konsumenckie | str. 200 Wykaz aktów normatywnych | str. 209