Projekty graficzne poza podręcznikowego wyboru książek zalecanych do edukacji elementarnej w Polsce w latach 1918-1945
Autorka podjęła zasadę podejścia interdyscyplinarnego do badań, łącząc problemy z zakresu biologii, wiedzy o książce, historii sztuki, pedagogiki, historii oświaty. Stanowi to niepodważalny walor opracowanej monografii. Wielowątkowa praca zawiera poprawne zgromadzoną literaturę przedmiotu, duży wybór wydawnictw pomocniczych oraz rozległą i zróżnicowaną bazę źródłową. Załączona bibliografia jest imponująca. Wykorzystany został bogaty materiał ikonograficzny. Niewątpliwym osiągnięciem Autorki jest wyodrębnienie z całokształtu obfitej produkcji wydawniczej zestawów książek wykorzystywanych oprócz podręczników jako lektury szkolne dla klas początkowych. Badane problemy zostały ukazane w procesie przemian form plastycznych, doskonalenia się grafiki i ilustratorów, specjalizowania się wydawców. Autorka analizując walory estetyczne ilustracji, uwzględnia ich związek z tekstem i układem typograficznym. Dużą trudność, ale też i osiągnięcie monografii stanowi wydobycie z rozproszonych przekazów źródłowych informacji na temat działalności pedagogicznej, uznanych artystów, związanej z ilustracją książek dla dzieci oraz informacji o kształceniu grafików. [Z recenzji prof. dr hab. Kaliny Bartnickiej]
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7784-283-6
- ISBN druku: 978-83-7784-283-6
- Liczba stron: 432
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 11 I. Ilustracja książkowa dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym w Polsce w dwudziestoleciu międzywojennym. Konteksty rozwoju 23 1. Polska idea pięknej książki w dwudziestoleciu międzywojennym 23 1.1. Geneza zagadnień estetycznej odnowy szaty graficznej książki na przełomieXIX i XX wieku 23 1.2 Rozwój idei pięknej książki w dwudziestoleciu międzywojennym 33 2. Nurty formalne w polskiej ilustracji dla dzieci 60 2.1. Estetyka książki dziecięcej przełomu XIX i XX wieku 60 2.2. Ilustracja książki dla dzieci w okresie międzywojennym 67 II. Projektowanie książki w kontekście kształcenia graficznego. Związki z kształceniemtypograficznym i poligraficznym 99 1. Usamodzielnienie się grafiki jako sztuki stosowanej i artystycznej 99 2. Kształcenie w zakresie projektowania szaty książki w szkolnictwie artystycznym na terenie Polski przed rokiem 1918 102 2.1. Kraków 102 2.2. Warszawa 105 2.3. Inne ośrodki na polskich terenach 107 3. Kształcenie w zakresie grafiki na użytek książki w dwudziestoleciu międzywojennym 109 3.1. Warszawa 109 3.2. Kraków 134 3.3. Lwów i Wilno 141 3.4. Inne ośrodki w Drugiej Rzeczypospolitej 149 III. Przesłanie wychowania przez sztukę a estetyka książki w okresie międzywojennym 167 1. Cele wychowania estetycznego dzieci w Polsce a estetyka książki 167 1.1. U progu wychowania estetycznego dzieci 173 1.2. Wychowanie estetyczne dzieci na terenach polskich na przełomie XIX i XX wieku 173 1.3. Wychowanie estetyczne dzieci w Polsce po roku 1918 182 1.3.1. Elementy koncepcji pedagogiki kultury. Aspekt wychowania estetycznego 182 1.3.2. Związki kultury pięknej książki z praktyką wychowania estetycznego w zakresie plastyki 189 2. Wychowawcze przesłania literatury i ilustracji w książkach dla dzieci 195 2.1. Idee wychowawcze w literaturze i ilustracji dla młodego czytelnika przed odzyskaniem niepodległości 195 2.2. Założenia wychowawcze w literaturze i ilustracji dla dzieci po 1918 roku 202 3. Z tradycji teatru i filmu dla dzieci w okresie międzywojennym 213 IV. Zakres lektury zalecanej w edukacji elementarnej i jej szata graficzna 221 1. Założenia programowe dotyczące lektury adresowanej do dzieci w edukacji elementarnej 221 1.1. Zakres lektury szkolnej dla klas elementarnych przed 1918 rokiem 221 1.2. Wytyczne programów dotyczących doboru lektury oraz wykorzystania ilustracji książkowej w niepodległej Polsce 226 1.3. Lektura dla dzieci w programach nauczania po roku 1932 233 1.4. Wskazania ministerialnych komisji oceniających książki dotyczące lektury dla uczniów 238 2. Analiza szaty graficznej wyboru książek dla dzieci wykorzystywanego jako lektura szkolna 246 2.1. Walory estetyczne wyboru książek wydanych przed rokiem 1918, uzupełniających naukę języka polskiego w klasach elementarnych 246 2.2. Szata graficzna wybranej lektury bibliotek szkolnych adresowanej do dzieci w okresie niepodległości Polski 258 2.3. Forma książek polecanych dzieciom przez Komisję Oceny Książek do Czytania dla Młodzieży Szkolnej 264 2.3.1. Charakterystyka formy książek w kategorii konieczne oraz pożądane 264 2.3.2. Estetyka wyboru książek w kategorii dopuszczone 272 V. Ilustracja w książce dla polskiego dziecka w latach drugiej wojny światowej i okupacji 297 1. Polskie dzieci i ich książki podczas wojny i okupacji 297 2. Ilustracja w jawnej lekturze szkolnej 306 2.1. Działalność edukacyjna i wychowawcza na rzecz dzieci podczas okupacji 306 2.2. Obligatoryjna lektura szkolna dzieci i młodzieży podczas okupacji 319 2.3 Wydawnictwa jawne dla dzieci oraz twórczość dla dzieci artystów grafików w czasie okupacji niemieckiej 332 3. Aktywność artystów grafików- nauczycieli w czasie okupacji 341 Zakończenie 356 Wykaz skrótów 365 Spis tabel 367 Spis ilustracji 369 Wykaz źródeł i opracowań 373 Indeks osób 409 Indeks ilustratorów 425