Przedsiębiorczość pracownicza i jej wpływ na efektywność organizacji
Wykorzystanie przedsiębiorczego potencjału pracowników do osiągania celów organizacji wydaje się obecnie kluczowym czynnikiem warunkującym przetrwanie i rozwój przedsiębiorstw na rynku. Aktywne włączanie pracowników w rozwiązywanie problemów organizacji może zwiększyć elastyczność firm w przystosowywaniu się do zmian, przyczyniając się do poprawy efektywności ich funkcjonowania.
Budowanie organizacji opartych na przedsiębiorczości pracowniczej wymaga podjęcia szeregu działań, tworzących warunki wewnątrzorganizacyjne sprzyjające kreatywności i innowacyjności. W budowę i rozwój firm powinni być zaangażowani wszyscy uczestnicy przedsiębiorstwa, bez względu na zajmowane stanowisko.
Książka została poświęcona zagadnieniu przedsiębiorczości pracowniczej, jej uwarunkowaniom oraz wpływowi przedsiębiorczości na efektywność organizacji. Zawarte w niej rozważania teoretyczne i wyniki badań empirycznych mają na celu popularyzację „przedsiębiorczego stylu zarządzania” w organizacjach, dając jednocześnie praktyczne wskazówki do wdrażania niezbędnych zmian.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-8088-374-1
- ISBN druku: 978-83-8088-373-4
- Liczba stron: 232
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Rozdział I. Istota i znaczenie przedsiębiorczości 11 1.1. Geneza i istota przedsiębiorczości 11 1.2. Definicje przedsiębiorczości 16 1.3. Przedsiębiorczość wewnątrzorganizacyjna 22 1.3.1. Przedsiębiorczość organizacyjna 23 1.3.2. Przedsiębiorczość pracownicza 25 1.3.3. Komplementarność przedsiębiorczości organizacyjnej i pracowniczej 28 Podsumowanie 30 Rozdział II. Rola partycypacji w budowaniu przedsiębiorczości pracowniczej 33 2.1. Definicja i istota partycypacji pracowniczej 33 2.2. Znaczenie udziału pracowników w podejmowaniu decyzji w organizacji 38 2.2.1. Doświadczenia XX i początku XXI wieku 38 2.2.2. Wyzwania na przyszłość 42 2.3. Rodzaje partycypacji pracowniczej 46 2.3.1. Klasyfikacja partycypacji 46 2.3.2. Partycypacja pośrednia 51 2.3.3. Partycypacja bezpośrednia 55 2.3.4. Partycypacja finansowa 69 Podsumowanie 73 Rozdział III. Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości pracowniczej 75 3.1. Społeczno-kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości 76 3.2. Wpływ warunków organizacyjnych na przedsiębiorczość pracowniczą 80 3.2.1. Przedsiębiorcze modele zarządzania 83 3.2.2. Kultura i klimat organizacyjny 100 3.2.3. Rola kierownictwa w budowaniu zachowań przedsiębiorczych pracowników 106 Podsumowanie 111 Rozdział IV. Wpływ przedsiębiorczości wewnątrzorganizacyjnej na efektywność 113 4.1. Pojęcie efektywności 113 4.2. Finansowe i pozafinansowe miary efektywności 121 4.3. Przedsiębiorczość a efektywność 128 4.3.1. Orientacja przedsiębiorcza 132 4.3.2. Intraprzedsiębiorczość 138 4.3.3. Modele zintegrowane 144 4.3.4. Pomiar przedsiębiorczości poprzez miary efektywności 148 4.4. Wpływ partycypacji bezpośredniej na efektywność 149 Podsumowanie 158 Rozdział V. Przedsiębiorczość pracownicza i jej wpływ na efektywność organizacji – wyniki badań własnych 161 5.1. Cel i metoda badawcza 161 5.2. Charakterystyka grupy badawczej 165 5.3. Przedsiębiorczość pracownicza w badanych organizacjach 167 5.3.1. Uwarunkowania organizacyjne 167 5.3.1.1. Kultura i klimat organizacyjny 167 5.3.1.2. Upodmiotowienie pracowników w miejscu pracy 169 5.3.1.3. Systemy zarządzania jakością 171 5.3.2. Zakres i przedmiot przedsiębiorczości pracowniczej 172 5.3.2.1. Stosowane formy partycypacji bezpośredniej 173 5.3.2.2. Przedmiot i częstotliwość zasięgania opinii wśród pracowników 180 5.3.2.3. Przedmiot i częstotliwość zgłaszania pomysłów przez pracowników 182 5.4. Efektywność działań przedsiębiorczych 184 Podsumowanie i wnioski 190 Zakończenie 195 Bibliografia 199 Spis tabel 219 Spis rysunków 221 Aneks 223