Przemiany syntez niemożliwych - 05 Rozdz. 4, cz. 1. Charakterystyka narracji podręcznikowej historii wychowania: Wstęp; Problematyka tekstu; Kategorie
Praca pt. "Przemiany syntez niemożliwych. W stronę pedagogiczności podręcznikowej historiografii wychowania" zgłębia meandry narracji współczesnych syntez historycznowychowawczych wykorzystywanych w kształceniu akademickim. Trzy główne cele podjętych badań prowadzą kolejno od charakterystyki narracji podręcznikowej w ramach historii wychowania, przez sformułowanie zarysu jej przemian, ku konfrontacji z tym, co wydarzyło się w ostatnim stuleciu w ramach teorii historiografii (zwłaszcza w kontekście tzw. ethical turn).
Wyjściowa perspektywa pracy podkreśla wagę wymiaru narracyjnego podręczników akademickich, zatem prowadzi do postrzegania tego typu tekstów nie tylko jako syntez faktów z przeszłości, lecz także dzieł cechujących się konkretnym sposobem nazywania opisywanych fenomenów wychowania, siatką pojęć, stylem argumentacji czy warstwą aksjologiczną. Dla ich ujęcia wykorzystano tutaj wizję tekstu, którą formułuje w książce pt. "Granice historyczności"
Barbara Skarga. Koncepcja ta zakłada istnienie czterech „warstw”, w których realizuje się znaczenie treści – są to: problematyka, kategorie, reguły sensu, epistema. Każdy z analizowanych w pracy podręczników jest opisywany zgodnie z tak zarysowanym podziałem. Szerszych rozważań wymagały zwłaszcza realizowane w syntezach historycznowychowawczych reguły sensu, dla których ujęcia przyjęta została dodatkowo tropologiczna wizja historiografii autorstwa Haydena White’a.
Zbadanie charakterystyki poszczególnych podręczników pozwoliło na wyznaczenie linii rozwojowych tego typu pisarstwa naukowego biegnących od międzywojnia do czasów bardzo nieodległych i pozwala równocześnie dostrzec, jak historycznie zmieniała się (lub nie) narracja na każdym z czterech poziomów treści i na ile jest ona zbieżna z przemianami współczesnej teorii historiografii.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8012-766-1
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Przedmowa / 7 Rozdział 1. The truth is out there – o znaczeniu wyjścia poza konwencję badań historycznowychowawczych / 9 1.1. Wstęp / 11 1.2. „Ciche” przełomy metodologiczne, czyli (nie)dostępna panorama badawcza teorii historiografii / 11 1.3. Synteza jako fiasko – ramy wysiłków badawczych / 18 Rozdział 2. Ku teorii podręcznika historii wychowania / 31 2.1. Wstęp / 33 2.2. Teoria podręcznika akademickiego / 34 2.2.1. Wprowadzenie / 34 2.2.2. Socjalizacja i wyzwalanie / 38 2.2.3. Gramatyka wiedzy / 42 2.2.4. Rytualne zaklęcia / 46 2.2.5. Dekonstrukcja podręcznika / 55 2.3. Konteksty teorii podręcznikowej syntezy historycznowychowawczej / 59 2.3.1. Wstęp / 59 2.3.2. Impuls filozoficzny oraz synteza niemożliwa / 62 2.3.3. Impuls psychologiczny oraz syntezy skreślone / 68 2.3.4. Impuls socjologiczny oraz synteza zapomniana / 72 2.4. Przemiany teorii historiografii / 82 2.5. Dzieje podręcznikarstwa historii wychowania / 94 Rozdział 3. Implikacje warstwowej koncepcji tekstu dla narracji podręcznikowej historii wychowania / 111 3.1. Wstęp / 113 3.2. Warstwa pierwsza: problematyka tekstu / 114 3.3. Warstwa druga: kategorie / 118 3.4. Warstwa trzecia: reguły sensu / 120 3.4.1. Tropologia / 122 3.4.2. Kodyfikatory / 134 3.5. Warstwa czwarta: epistema / 137 3.5.1. A priori myślenia / 137 3.5.2. Charakter autorytetu dziejów jako sedno myślenia epoki / 138 3.5.3. Pułapki i zobowiązanie afirmacji przeszłości / 141 Rozdział 4. Charakterystyka narracji podręcznikowej historii wychowania / 145 4.1. Wstęp / 147 4.2. Problematyka tekstu / 149 4.3. Kategorie / 174 4.4. Reguły sensu / 190 4.5. Epistema / 235 Rozdział 5. Historycznowychowawcze dyskursy faktyczne i możliwe / 251 5.1. Wstęp / 253 5.2. Przemiany podręcznikowych syntez historycznowychowawczych / 254 5.2.1. Problematyka tekstu / 254 5.2.2. Kategorie / 257 5.2.3. Reguły sensu / 259 5.2.4. Epistema / 272 5.3. Humanistyczny potencjał narracji historycznowychowawczej / 283 5.4. „Szkodliwe oczywistości” historiografii wychowania / 295 Zakończenie: Ponad hermeneutykę / 301 Bibliografia / 307 Indeks osobowy / 323 Summary / 331 Zusammenfassung / 333