Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrazasz zgode na uzycie tych ciasteczek. Wiecej informacji, w tym o mozliwosci zmiany ustawien cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatnosci.
MENU
Mądry prezent na święta »

Pseudostabilizacja(Miękka)

Problemy współczesnej polityki USA na Bliskim Wschodzie

4.80  [ 5 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
Cena detaliczna: 49,00 zł
40,18
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 8,82 zł
Stan magazynowy: Duża ilość
Zarezerwuj i odbierz w księgarni stacjonarnej PWN
Dodaj do schowka
Wysyłka: 48h
Dostawa
Produkt posiadamy w magazynie i wyślemy go w ciągu 48 godzin w dni robocze.

Uwaga! Całkowity czas oczekiwania na zamówienie = czas wysyłki podany na stronie każdego produktu + dostawa przez przewoźnika. 
Podane terminy dotyczą dni roboczych (poniedziałek-piątek,
z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
Dostawa i płatność
Cennik dostaw
- Paczki dostarczamy wyłącznie na terenie Polski.
- Od 250 zł dostawa GRATIS!
- Dla zamówień o wartości powyżej 500 zł wyłącznie płatność elektroniczna.
- Zamówienia z minimum jedną książką Wydawnictwa Naukowego PWN, PZWL lub WNT wysyłamy taniej.

Płatność elektroniczna (PayU, Masterpass)
dla zamówień
PWN/PZWL/WNT
Kiosk RUCHu - odbiór osobisty
7,75 zł
6,75 zł
Poczta Polska - odbiór w punkcie
7,75 zł
6,75 zł
Kurier pocztowy
11,75 zł
10,75 zł
Paczkomaty InPost
11,75 zł
10,75 zł
Kurier
12,75 zł
11,75 zł

Płatność za pobraniem
dla zamówień
PWN/PZWL/WNT
Poczta Polska - odbiór w punkcie
10,75 zł
9,75 zł
Kurier pocztowy
14,75 zł
13,75 zł
Kurier
15,75 zł
14,75 zł

Pseudostabilizacja

Autorka podejmuje zagadnienie polityki USA wobec Bliskiego Wschodu, a więc dotyka jednego z najciekawszych rozdziałów historii najnowszej. Głównym założeniem publikacji jest wyjaśnienie motywów i sposobów realizacji polityki zagranicznej i bezpieczeństwa globalnego supermocarstwa wobec krajów arabskich.

Studium dostarcza przykładów „polityki pseudostabilizacji” w konflikcie arabsko-izraelskim oraz w stosunkach USA z władzami palestyńskimi, Izraelem, Egiptem, Jordanią, Syrią, Libanem, Bahrajnem i Arabią Saudyjską. Autorka wyjaśnia niemożność znajdujących się tam społeczeństw i państw wejścia na drogę modernizacji według wzoru wyznaczanego od kilkuset lat przez Zachód. Stara się odpowiedzieć, w jakim stopniu odpowiedzialność za stagnację polityczną na Bliskim Wschodzie ponoszą Stany Zjednoczone i dlaczego pozostają one czynnikiem sprzyjającym utrwaleniu sytuacji politycznej i struktur społecznych w tym regionie.

Książka ma sprzyjać rozumieniu procesów zachodzących na Bliskim Wschodzie, takich jak:

  • wojny, interwencje zbrojne, negocjacje pokojowe
  • przetrwanie państwa Izrael
  • bezpieczeństwo zasobów, wydobycia i eksportu głównego surowca energetycznego – ropy naftowej
  • stagnacja i kolejne przebudzenia świata arabskiego
  • obalanie dyktatorów
  • nieudane próby budowania demokracji
  • terroryzm międzynarodowy, zamachy
  • rywalizacja o wpływy mocarstw zewnętrznych

Zasadnicze znaczenie w książce mają problemy stagnacji i stabilizacji, roli władzy i społeczeństwa w procesach zachodzących w świecie arabskim, jak również prymat interesów bezpieczeństwa w polityce USA wobec tego regionu. Autorka analizuje też dualizm polityki amerykańskiej wobec rządów i społeczeństw – dylemat, z którym po 2011 roku administracja Obamy chciała sobie poradzić, odchodząc od interwencjonizmu w kierunku legalizmu i multilateralizmu.

Książka jest przeznaczona studentów stosunków międzynarodowych, politologii, arabistyki, amerykanistyki, studiów nad bezpieczeństwem/terroryzmem, regionalnych studiów bliskowschodnich, dziennikarstwa. Książką mogą być zainteresowani także studenci kulturoznawstwa, socjologii, religioznawstwa i studiów podyplomowych różnych kierunków.

Polityka USA wobec Bliskiego Wschodu jest przynajmniej od 1967 roku jednym z najbardziej ciekawych rozdziałów historii najnowszej. Jej treścią, a właściwie treścią relacji Stany Zjednoczone – Bliski Wschód są wojny, interwencje zbrojne, niekończące się negocjacje pokojowe, przetrwanie państwa Izrael, bezpieczeństwo zasobów, wydobycia i eksportu głównego surowca energetycznego – ropy naftowej, stagnacja i kolejne przebudzenia świata arabskiego, terroryzm międzynarodowy, rywalizacja o wpływy mocarstw zewnętrznych, zamachy, obalanie dyktatorów, nieudane próby budowania demokracji, a wszystko to w klimacie hermetycznej dla świata zewnętrznego religii islamu, wielkich pieniędzy, sekretnych porozumień, wizji decydującego o losach świata zderzenia cywilizacji. Wprawdzie Bliski Wschód i polityka USA wobec tego regionu nie mają tak kapitalnego znaczenia dla przyszłości świata, jak próbuje się do nierzadko przedstawiać, lecz dramatyzm napięć i konfliktów, które mają tam miejsce, oraz prognozy ich możliwych konsekwencji dla polityki światowej, czynią tytułowy problem niezmiennie fascynującym. […] Autorka z dużym wyczuciem, kompetencją i swobodą pisze o Bliskim Wschodzie. Jest już wszakże uznanym w naszym kraju ekspertem od tego obszaru. Analiza przedmiotowej polityki Stanów Zjednoczonych jest nie tylko rzetelna, lecz także odważna. Jak wiadomo, w Polsce mamy w tym względzie do czynienia z wyrozumiałością równoznaczną z autocenzurą. Czyni to nierzadko polską myśl polityczną oraz badania w tym kierunku zwyczajnie niedojrzałymi ze wszystkimi tego konsekwencjami. Patrycja Sasnal ustrzegła się tej choroby. Ta świetna praca stanie się ważnym wkładem w rozumienie motywów i sposobów realizacji polityki zagranicznej i bezpieczeństwa nadal jedynego globalnego supermocarstwa; jego polityki w ogóle, nie tylko w tym kierunku. Będzie też sprzyjać rozumieniu procesów zachodzących na Bliskim Wschodzie […]
Prof. dr hab. Roman Kuźniar, Uniwersytet Warszawski
  • Sposób dostarczenia produktu fizycznego
    Sposoby i terminy dostawy:
    • Paczka w RUCHu - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór paczki w urzędzie Poczty Polskiej - dostawa 2 dni robocze
    • Dostawa Pocztą Polską - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór paczki w Paczkomacie InPost - dostawa 2 dni robocze
    • Dostawa kurierem - dostawa 1 dzień roboczy
    • Odbiór własny w księgarni PWN - dostawa 3 dni robocze
    Ważne informacje o wysyłce:
    • Nie wysyłamy paczek poza granice Polski.
    • Dostawa do części Paczkomatów InPost oraz opcja odbioru osobistego w księgarniach PWN jest realizowana po uprzednim opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem.
    • Całkowity czas oczekiwania na paczkę = termin wysyłki + dostawa wybranym przewoźnikiem.
    • Podane terminy dotyczą wyłącznie dni roboczych (od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni wolnych od pracy).

SPIS TREŚCI

Wykaz skrótów . . . . . . . . . 9
Wykaz tabel i rysunków . . . . . . . . . 11
Przedmowa . . . . . . . . . 13

Wstęp
Historia przyspiesza . . . . . . . . . 15
Stabilność vs. stagnacja oraz struktura vs. podmiotowość . . . . . . . . . 19
Wpływ vs. kontakt oraz sekurytyzacja vs. tradycyjne pojęcie bezpieczeństwa . . . . . . . . . 25
Nowe źródła – wywiady i WikiLeaks . . . . . . . . . 29

Rozdział 1
Mechanizmy formowania polityki zagranicznej Stanów Zjednoczonych w latach 2005–2016 wobec Bliskiego Wschodu . . . . . . . . . 37
1.1. Współczesne realia tworzenia polityki zagranicznej w Stanach Zjednoczonych . . . . . . . . . 37
1.2. Kongres a kreowanie polityki Stanów Zjednoczonych na Bliskim Wschodzie w latach 2005–. . . . . . . . . 38
1.3. Egzekutywa a kreowanie polityki Stanów Zjednoczonych na Bliskim Wschodzie w latach 2005–2016 . . . . . . . . . 45
1.3.1. Administracja George’a W. Busha 2005–2009 . . . . . . . . . 46
1.3.1.1. Sekretarz stanu (Condoleezza Rice) . . . . . . . . . 49
1.3.1.2. Doradca ds. bezpieczeństwa narodowego (Stephen Hadley) . . . . . . . . .. 52
1.3.1.3. Departament Stanu vs. Biały Dom vs. inni aktorzy . . . . . . . . . 53
1.3.2. Administracja Baracka Obamy w latach 2009–2012 i 2013–2016 . . . . . . . . . 55
1.3.2.1. Doradca ds. bezpieczeństwa narodowego (Jim Jones, Tom Donilon i Susan Rice) . . . . . . . . . 56
1.3.2.2. Sekretarz stanu (Hillary R. Clinton i John Kerry) . . . . . . . . . 58
1.3.2.3. Specjalni wysłannicy i multiplikacja odpowiedzialności (George Mitchell) . . . . . . . . . 60
1.3.2.4. Znaczenie Departamentu Stanu i wzrost centralizacji decyzji w Białym Domu . . . . . . . . . 61
1.3.3. Dysproporcja rzeczywistej siły stanowisk . . . . . . . . . 65
1.3.4. Kwestie wizerunkowe . . . . . . . . . 67
1.3.5. Kalendarz prezydencki – czas jako determinanta . . . . . . . . . 70

Rozdział 2
Nowe studium regionu Bliskiego Wschodu oraz jego znaczenie w strategii i doktrynie polityki zagranicznej Stanów Zjednoczonych w latach 2001–2016 . . . . . . . . . 74
2.1. Potrzeba redefinicji terminu „Bliski Wschód” . . . . . . . . . 74
2.1.1. Tradycyjne rozumienie terminu „Bliski Wschód” . . . . . . . . . 75
2.1.2. Redefinicja regionu: przedrewolucyjna (do 2011 r.) specyfika świata arabskiego . . . . . . . . . 79
2.2. Znaczenie Bliskiego Wschodu a doktryna polityki zagranicznej Stanów Zjednoczonych . . . . . . . . . 96
2.2.1. Znaczenie szerokiego Bliskiego Wschodu w polityce zagranicznej Stanów Zjednoczonych . . . . . . . . . 96
2.2.2. Szczególne i mylące znaczenie konfliktu arabsko-izraelskiego . . . . . . . . . 99
2.2.3. Doktryna Busha a doktryna Obamy . . . . . . . . . 101
2.3. Wnioski – stagnacja zamiast stabilizacji . . . . . . . . . 107

Rozdział 3
Wybrane obszary aktywności USA na Bliskim Wschodzie . . . . . . . . . 109
3.1. Utrwalanie stagnacji przez konflikt palestyńsko-izraelski i arabsko-izraelski . . . . . . . . . 109
3.1.1. 2005–2006: lata złych wyborów . . . . . . . . . 111
3.1.2. 2007–2008: Annapolis i „Płynny Ołów” . . . . . . . . . 119
3.1.2.1. Ocena procesu po Annapolis 2007–2008 . . . . . . . . . 121
3.1.3. Wojna w Gazie 2008–2009 . . . . . . . . . 123
3.1.4. 2009: pierwszy rok „zmiany” . . . . . . . . . 127
3.1.5. 2010–2014: kolejne lata stagnacji . . . . . . . . . 130
3.1.6. Ocena Obamy . . . . . . . . . 134
3.1.7. „Specjalny” związek z Izraelem . . . . . . . . . 135
3.1.8. Teoria połączenia (linkage) . . . . . . . . . 142
3.1.9. Rola Stanów Zjednoczonych – mediator czy strona? . . . . . . . . . 145
3.1.10. Wnioski . . . . . . . . . 146
3.2. „Stabilizacja” interesów przez destabilizację Syrii i Libanu . . . . . . . . . 150
3.2.1. Syria . . . . . . . . . 151
3.2.1.1. Niszczenie dyplomacją . . . . . . . . . 153
3.2.1.2. Presja przez inwazję . . . . . . . . . 155
3.2.1.3. Finansowanie opozycji i odwrotne skutki sankcji . . . . . . . . . 157
3.2.1.4. Przeciw negocjacjom pokojowym . . . . . . . . . 159
3.2.1.5. Stabilizacyjna zmiana Obamy . . . . . . . . . 160
3.2.2. Liban . . . . . . . . . 162
3.2.2.1. Izrael łagodniejszy od USA . . . . . . . . . 164
3.2.2.2. Wojna z 2006 r. umacnia Hezbollah i stagnację . . . . . . . . . 166
3.2.2.3. Patronat z zagranicy jako destabilizator . . . . . . . . . 167
3.2.2.4. Międzynarodowy trybunał na usługach władzy . . . . . . . . . 169
3.2.2.5. Dylemat Obamy . . . . . . . . . 170
3.2.3. Wnioski . . . . . . . . . 171
3.3. Umiarkowany obóz stagnacji: Egipt i Jordania . . . . . . . . . 174
3.3.1. Egipt – filar stabilizacji . . . . . . . . . 175
3.3.1.1. Nierealna „Agenda wolności” . . . . . . . . . 176
3.3.1.2. Zarzucenie projektu demokratyzacji . . . . . . . . . 179
3.3.1.3. Gaza – izraelska polityka Egiptu . . . . . . . . . 183
3.3.1.4. Stany Zjednoczone antagonizują społeczeństwo . . . . . . . . . 186
3.3.1.5. Dwa Egipty: bogaty i biedny . . . . . . . . . 187
3.3.1.6. Polityka stabilizacji Obamy . . . . . . . . . 190
3.3.2. Jordania: cichy stabilizator . . . . . . . . . 192
3.3.2.1. Stagnacja społeczna za sprawą władz i Stanów Zjednoczonych . . . . . . . . . 194
3.3.2.2. Jordański wywiad – gwarant stabilizacji . . . . . . . . . 196
3.3.2.3. Kontynuacja Obamy . . . . . . . . . 197
3.3.3. Wnioski . . . . . . . . . 198
3.4. Umiarkowany obóz radykalnej stagnacji: Arabia Saudyjska i Bahrajn . . . . . . . . . 202
3.4.1. „Królestwo Stagnacji Saudyjskiej” . . . . . . . . . 203
3.4.1.1. Współpraca antyterrorystyczna . . . . . . . . . 204
3.4.1.2. Religia na usługach władzy . . . . . . . . . 205
3.4.1.3. Niewykorzystane zasoby społeczne . . . . . . . . . 207
3.4.1.4. Iranizacja – skoncentrowanie się na Iranie . . . . . . . . . 208
3.4.1.5. Największa transakcja sprzedaży broni w historii USA . . . . . . . . . 209
3.4.1.6. Obama i Arabska Wiosna na Półwyspie Arabskim . . . . . . . . . 210
3.4.2. Bahrajn – wyspa destabilizacji . . . . . . . . . 211
3.4.2.1. Bezpieczeństwo ponad demokracją . . . . . . . . . 213
3.4.3. Wnioski . . . . . . . . . 215

Rozdział 4
Rządy vs. społeczeństwa – dualizm amerykańskiej polityki wobec świata arabskiego . . . . . . . . . 220
4.1. Brutalizacja arabskich autorytaryzmów przez prawo . . . . . . . . . 222
4.2. „Walka o serca i umysły” – amerykańska dyplomacja publiczna w świecie arabskim . . . . . . . . . 229
4.2.1. Geneza i znaczenie dyplomacji publicznej . . . . . . . . . 230
4.2.2. Błędy . . . . . . . . . 232
4.2.3. Charakter amerykańskiej dyplomacji publicznej . . . . . . . . . 234
4.2.4. Instrumenty informacyjne – stosowanie i problemy . . . . . . . . . 235
4.2.4.1. Al-Hurra vs. Al-Dżazira . . . . . . . . . 236
4.2.4.2. Radio, prasa i internet . . . . . . . . . 240
4.2.5. Instrumenty edukacyjne i kulturowe – stosowanie i problemy . . . . . . . . . 241
4.2.6. Osobowości w amerykańskiej dyplomacji publicznej . . . . . . . . . 244
4.3. Sondaże . . . . . . . . . 247
4.4. Wnioski . . . . . . . . . 258

Rozdział 5
Stany Zjednoczone wobec społeczno-politycznych zmian na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej od 2011 r. . . . . . . . . . 262
5.1. Bezpieczne interesy . . . . . . . . . 263
5.2. Przedbieg w Tunezji . . . . . . . . . 266
5.3. Sprawdzian w Egipcie . . . . . . . . . 268
5.4. Szczególny przypadek Libii . . . . . . . . . 272
5.5. Mimo zmian interesy znowu bezpieczne . . . . . . . . . 284
5.6. Próba zerwania z waszyngtońskim podręcznikiem – wojna w Syrii, ISIS i Arabia Saudyjska . . . . . . . . . 286

Zakończenie
Ruchome piaski . . . . . . . . . . 292
Faustowski pakt: 2005–2011 . . . . . . . . . . . 292
Realizm i internacjonalizm: 2011–2016 . . . . . . . . . 300
Bibliografia . . . . . . . . . 307
Indeks . . . . . . . . . 345

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
Pseudostabilizacja_fragment.pdf(pdf)
79 KB

Patrycja Sasnal

Patrycja Sasnal – doktor nauk politycznych, politolożka, amerykanistka, arabistka. Kierowniczka projektu „Bliski Wschód i Afryka Północna” w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych, członkini Europejskiej Grupy Roboczej ds. Egiptu, stypendystka Fulbrighta w Paul H. Nitze School of Advanced International Studies (SAIS) na Johns Hopkins University w Waszyngtonie (USA), wcześniej badaczka stowarzyszona przy Amerykańskim Uniwersytecie w Bejrucie (Liban) i studentka na Sorbonne Nouvelle Paris III w Paryżu (Francja). Jej publikacje na temat polityki USA i Unii Europejskiej na Bliskim Wschodzie, wyzwań transformacji państw arabskich, konfliktu arabsko-izraelskiego, ukazywały się m.in. w: „LeMonde”, „EUobserver”, „Al-Ahram”, „Polityce” i „Gazecie Wyborczej”.

Zagrożone człowieczeństwo Tom 2

Przedstawiany tom jest wielobarwnym dyskursem o różnorodnych sytuacjach i zjawiskach spostrzeganych jako zagrożenia człowieczeństwa oraz ujmowanych z różnych perspektyw indywidualnych i zbiorowych. To z pewnością duch czasów obecny...
25,20 zł

Międzyjęzykowe i międzykulturowe konteksty współczesnego dyskursu publicznego

Międzyjęzykowy i międzykulturowy wymiar komunikowania publicznego dotyczy sfery zagadnień ważnych dla współczesnej przestrzeni komunikacyjnej. Dyskurs publiczny łączy też dwa w istocie nakładające się na siebie obszary – dyskurs medialny i...

Towarzystwo Salezjańskie w Polsce

Książka ks. dr. hab. Jana Pietrzykowskiego SDB (profesora UKSW, pracownika Instytutu Historycznego na Wydziale Nauk Historycznych i Społecznych) jest pierwszym całościowym ujęciem dziejów polskich salezjanów w latach okupacji. Autor ukaza...

Developper la pensee critique a travers les discussions en langue etrangere

Tematem niniejszej pracy są procesy konstruowania wiedzy naukowej w języku obcym podczas dyskusji seminaryjnych. .Niniejsze opracowanie proponuje model sytuacji uczeniowej sprzyjającej wdrażaniu studentów do dyskursu akademickiego oraz zaw...

Historia w dyplomacji publicznej

Pojęcie dyplomacji publicznej pojawiło się w nauce o stosunkach międzynarodowych w latach sześćdziesiątych XX wieku. Dyplomacja publiczna zaczyna się jednak znacznie wcześniej, bo właściwie już w połowie XIX stulecia. Historia tego zjawiska...

Pozanaukowe fascynacje innością kulturową

We współczesnym świecie, także w Polsce, coraz więcej osób szuka dla siebie drogi życia dalekiej od kulturowego mainstreamu czy masowej konsumpcji. Jedną z takich dróg jest eksplorowanie i poznawanie - nie tylko intelektualne, lecz...

From Queen Anne to Queen Victoria. Readings in 18th and 19th century British Literature and Culture

Szósty tom serii „From Queen Anne to Queen Victoria” zawiera artykuły dotyczące kwestii związanych ze sztukami wizualnymi i muzyką, religią, problematyką gender oraz zagadnieniami społeczno-politycznymi, pojawiających się w Wielkiej ...

Brzydkie słowa, brudny dźwięk

Michał Jan Lutostański – socjolog, doktor nauk społecznych i absolwent Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Jego działalność naukowa skupia się na młodzieży oraz muzyce. Pracownik ...

Latopis nowogrodzki pierwszy starszej redakcji

Piąty tom „Series Ceranea” zawiera edycję oraz polski przekład Latopisu nowogrodzkiego pierwszego – jednego z najstarszych średniowiecznych tekstów historiograficznych, powstałych na Rusi. Jest on niezwykle cennym źródłe...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!