Res iudicata w postępowaniu administracyjnym
W publikacji szeroko omówiono zagadnienia dotyczące powagi rzeczy osądzonej w postępowaniu administracyjnym, a także problematykę nieważności decyzji administracyjnej, m.in.:
wskazano, jakie skutki praktyczne powoduje ostateczność i prawomocność decyzji administracyjnej, a także jakie skutki wywołuje naruszenie zasady ochrony powagi rzeczy osądzonej w prawie administracyjnym,
porównano instytucje rei iudicatae w prawie administracyjnym w wybranych państwach Europy, przedstawiono historyczne studium rozwoju tej instytucji w Polsce oraz wyniki badań naukowych teoretyka z długoletnim doświadczeniem w prowadzeniu postępowań administracyjnych,
dokonano przeglądu orzecznictwa sądów administracyjnych
z zakresu prawomocności i ostateczności decyzji administracyjnej oraz postępowania w sprawie nieważności decyzji administracyjnej,
udzielono odpowiedzi na wszystkie nurtujące pytania związane z instytucją rei iudicatae w postępowaniu administracyjnym i jej znaczeniem w praktyce.
Adresaci:
Opracowanie jest przeznaczone dla radców prawnych i adwokatów oraz aplikantów, sędziów sądów administracyjnych, pracowników urzędów administracji publicznej, doradców prawnych, a także dla pracowników naukowych uczelni wyższych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-7839-0
- ISBN druku: 978-83-264-3412-9
- EAN: 9788326478390
- Liczba stron: 260
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 13 Słowo wstępne | str. 19 Rozdział 1 Geneza i rozwój instytucji rei iudicatae w postępowaniu administracyjnym jako przyczyny stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej | str. 25 1.1. Powstanie i kształtowanie się pojęcia i instytucji rei iudicatae (ujęcie metaprawne) | str. 25 1.1.1. Praźródła instytucji rei iudicatae | str. 25 1.1.2. Res iudicata w prawie rzymskim jako przejaw prawomocności materialnej wyroków sądowych | str. 27 1.1.3. Powstanie instytucji rei iudicatae w systemach anglosaskich | str. 31 1.1.4. Res iudicata w historii prawa polskiego | str. 32 1.2. Pojęcie i rozwój instytucji sprawy uprzednio rozstrzygniętej ostateczną decyzją w polskim postępowaniu administracyjnym ogólnym | str. 33 1.2.1. Powaga sprawy ostatecznie rozpatrzonej na gruncie przepisów rozporządzenia o postępowaniu administracyjnem | str. 33 1.2.1.1. Unormowania dotyczące ostateczności i prawomocności decyzji administracyjnej | str. 33 1.2.1.2. Zasada domniemania ważności decyzji administracyjnej | str. 39 1.2.1.3. Instytucja uchylenia decyzji jako nieważnej | str. 40 1.2.1.4. Możliwość stwierdzenia nieważności decyzji rozstrzygającej sprawę już poprzednio rozstrzygniętą decyzją ostateczną | str. 41 1.2.2. Powaga sprawy ostatecznie rozstrzygniętej w kodeksie postępowania administracyjnego z 1960 r. (do nowelizacji z 1980 r.) | str. 44 1.2.2.1. Prace nad projektem kodeksu postępowania administracyjnego - wydanie decyzji w sprawie uprzednio rozstrzygniętej inną decyzją administracyjną jako nowa przyczyna stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej | str. 44 1.2.2.2. Rozważania ujęte w doktrynie na tle art. 137 k.p.a. | str. 45 Rozdział 2 Istota i uzasadnienie aksjologiczne sprawy uprzednio rozstrzygniętej ostateczną decyzją jako przyczyny stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej | str. 47 2.1. Pojęcie i istota stanu powagi sprawy rozstrzygniętej | str. 47 2.1.1. Pojęcie i istota stanu powagi sprawy rozstrzygniętej - rozważania wstępne | str. 47 2.1.2. Pojęcie decyzji administracyjnej | str. 49 2.1.3. Ostateczność decyzji | str. 52 2.1.3.1. Definicja legalna decyzji ostatecznej | str. 52 2.1.3.2. Rodzaje decyzji ostatecznych | str. 57 2.1.4. Ostateczność a prawomocność decyzji administracyjnej | str. 61 2.1.4.1. Związek pomiędzy ostatecznością i prawomocnością - skuteczność prawna decyzji kasacyjnej a prowadzenie postępowania sądowoadministracyjnego | str. 61 2.1.4.2. Pojęcie prawomocności decyzji administracyjnej | str. 65 2.1.4.3. Niewzruszalność decyzji administracyjnej (prawomocność materialna) | str. 68 2.1.4.4. Niezaskarżalność decyzji administracyjnej (prawomocność formalna) | str. 70 2.1.4.5. Ostateczność decyzji a zasada ne bis in idem w postępowaniu administracyjnym | str. 71 2.2. Funkcja gwarancyjna instytucji sprawy ostatecznie rozstrzygniętej a zasada trwałości decyzji | str. 73 2.2.1. Zasada ogólna trwałości decyzji ostatecznej | str. 73 2.2.1.1. Geneza zasady trwałości decyzji administracyjnych w polskim prawie administracyjnym | str. 73 2.2.1.2. Istota zasady ogólnej trwałości decyzji administracyjnych | str. 76 2.2.1.3. Ostateczne rozpatrzenie sprawy administracyjnej (res iudicata) jako gwarancja zasady ogólnej trwałości decyzji ostatecznych | str. 81 2.3. Zasada pewności prawa i ochrony praw nabytych jako uzasadnienie aksjologiczne sprawy ostatecznie rozstrzygniętej stanowiącej przyczynę stwierdzenia nieważności decyzji | str. 83 2.4. Istota instytucji stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej | str. 86 2.4.1. Materialnoprawny charakter nieważności | str. 86 2.4.2. Instytucja stwierdzenia nieważności a instytucja wznowienia postępowania | str. 89 2.4.3. Wadliwość decyzji administracyjnej | str. 93 2.4.3.1. Wada prawna kwalifikowana | str. 93 2.4.3.2. Decyzja nieistniejąca i teoria nieaktu oraz aktu bezwzględnie nieważnego | str. 98 2.4.3.3. Moment zaistnienia nieważności | str. 102 2.4.3.4. Skuteczność prawna a wykonalność decyzji administracyjnej | str. 104 2.4.3.5. Skutki prawne decyzji wadliwej i konsekwencje stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej | str. 106 2.5. Przeszkody w stwierdzeniu nieważności | str. 108 2.5.1. Przesłanki negatywne ogólne | str. 108 2.5.2. Przesłanki negatywne szczególne | str. 109 2.5.3. Niedopuszczalność stwierdzenia nieważności decyzji prawomocnej | str. 111 Rozdział 3 Tożsamość sprawy administracyjnej jako trzon instytucji stanu sprawy administracyjnej ostatecznie rozstrzygniętej co do meritum (rei deliberatae) | str. 113 3.1. Istota tożsamości sprawy administracyjnej | str. 113 3.1.1. Kryteria tożsamości sprawy administracyjnej - wprowadzenie | str. 113 3.1.2. Pojęcie i koncepcje sprawy administracyjnej | str. 115 3.2. Tożsamość podmiotowa | str. 125 3.2.1. Tożsamość podmiotowa w zakresie stron postępowania | str. 125 3.2.2. Następstwo prawne stron | str. 132 3.2.3. Tożsamość organu administracji publicznej | str. 140 3.2.4. Następstwo prawne organów administracji publicznej | str. 145 3.2.5. Udział w postępowaniu podmiotów na prawach strony | str. 149 3.3. Tożsamość przedmiotowa | str. 151 3.3.1. Pojęcie przedmiotu sprawy administracyjnej | str. 151 3.3.2. Identyczność interesu prawnego | str. 154 3.3.3. Tożsamość podstawy prawnej | str. 156 3.3.4. Tożsamość stanu faktycznego | str. 162 Rozdział 4 Postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji wydanej w sprawie uprzednio rozstrzygniętej ostateczną decyzją administracyjną | str. 165 4.1. Charakter i rola postępowania | str. 165 4.2. Przedmiot postępowania | str. 166 4.2.1. Materialne ujęcie przedmiotu postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności | str. 166 4.2.2. Proceduralne ujęcie przedmiotu postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności | str. 169 4.2.2.1. Klasyfikacja przedmiotów postępowania | str. 169 4.2.2.2. Dopuszczalność objęcia jedną decyzją stwierdzenia nieważności decyzji organu odwoławczego i decyzji wydanej w pierwszej instancji | str. 179 4.2.2.3. Akty i czynności pozostające poza zakresem przedmiotu postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji | str. 184 4.3. Właściwość organu | str. 188 4.3.1. Bezwzględna dewolucja kompetencji | str. 188 4.3.2. Właściwość rzeczowa | str. 188 4.4. Wszczęcie postępowania i jego przebieg | str. 189 4.4.1. Wszczęcie postępowania z urzędu | str. 189 4.4.2. Wszczęcie postępowania na żądanie strony | str. 190 4.4.3. Etapy postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji | str. 191 4.5. Charakter i rodzaje decyzji wydanych w postępowaniu o stwierdzenie nieważności decyzji | str. 196 4.5.1. Deklaratoryjny a konstytutywny charakter decyzji o stwierdzeniu nieważności | str. 196 4.5.2. Decyzja wydana w postępowaniu o stwierdzenie nieważności jako decyzja nieostateczna | str. 199 4.5.3. Rodzaje decyzji wydanych w postępowaniu w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji dotkniętej wadą rei iudicatae | str. 200 4.5.3.1. Decyzja rozstrzygająca sprawę, w której decyzją ostateczną umorzono postępowanie | str. 200 4.5.3.2. Decyzja o umorzeniu postępowania w sprawie rozstrzygniętej co do istoty inną uprzednią decyzją administracyjną | str. 202 4.6. Zakres stwierdzenia nieważności | str. 203 4.6.1. Stwierdzenie nieważności decyzji w części dotkniętej wadą rei iudicatae | str. 203 4.6.2. Stwierdzenie nieważności więcej niż jednej decyzji wydanej w tej samej sprawie i o tożsamej dacie doręczenia | str. 204 4.7. Możliwość wszczęcia postępowania w sprawie ostatecznie rozstrzygniętej a zakaz ne bis in idem | str. 206 Rozdział 5 Instytucja powagi sprawy uprzednio rozstrzygniętej decyzją ostateczną w ogólnych postępowaniach administracyjnych wybranych państw europejskich | str. 211 5.1. Uwagi ogólne | str. 211 5.2. Austria | str. 212 5.2.1. Uwagi ogólne o austriackim systemie prawnym z zakresu postępowania administracyjnego | str. 212 5.2.2. Powaga rzeczy osądzonej jako przesłanka odrzucenia wniosku o zmianę decyzji ostatecznej | str. 214 5.3. Niemcy | str. 215 5.4. Czechy | str. 222 5.4.1. Nieważność decyzji | str. 222 5.4.2. Stan rei administratae - materialna moc prawna decyzji | str. 223 5.5. Słowacja | str. 224 5.6. Chorwacja | str. 226 5.7. Hiszpania | str. 227 5.8. Estonia | str. 229 5.9. Litwa | str. 231 Zakończenie | str. 233 Bibliografia | str. 239