Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych. Przykład sektora motoryzacyjnego
„Wraz z postępem procesów globalizacji i rozwojem gospodarki opartej na wiedzy (GOW) tradycyjny model konkurencji związany z takimi czynnikami, jak koszt i technologiczne umiejętności przestał być wystarczający (...). W szybko zmieniającym się, turbulentnym środowisku KTN zmuszone są implementować nowe strategie oparte na innowacjach, elastycznych strukturach i społecznej odpowiedzialności (....). Nawiązuje do teorii systemów wzajemnych powiązań, która mówi, że każda firma jest zależna od zasobów kontrolowanych przez inne firmy a uzyskuje dostęp do tych zasobów poprzez nawiązywanie więzi ekonomicznych, technicznych, badawczo-rozwojowych, prawnych, administracyjnych i informacyjnych, własnościowych, społecznych itd. z innymi podmiotami. Pozycję firmy charakteryzują jej źródła zaopatrzenia, kanały dystrybucji, klienci, uczestnictwo w joint venture, aliansach strategicznych, fuzjach, przejęciach, franchisingu (...). Szczególnie interesujące jest wykazanie przez autorkę zbieżności pomiędzy etapami budowy struktur sieciowych korporacji transnarodowych a modelem rozwoju regionalnych integracji gospodarczych oraz powiązanie tych pierwszych z modelem rozwoju globalizacji”. „(...) rozprawa naukowa o bardzo dużych wartościach poznawczych” dotyczy „najważniejszych mechanizmów funkcjonowania gospodarki światowej, a w szczególności postępowania głównych jej aktorów, tj. KTN w warunkach konkurencji globalnej. (...) stanowi istotny przyczynek do rozwoju nauki w obszarze biznesu międzynarodowego”. z recenzji: prof. zw. dr. hab. Jana Rymarczyka
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7525-675-8
- ISBN druku: 978-83-7525-675-8
- Liczba stron: 514
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Rozdział I. Korporacje transnarodowe wobec wyzwań globalnej przestrzeni biznesowej 17 1.1. Definicje, typologia i ewolucja korporacji transnarodowych 17 1.1.1. Korporacje transnarodowe – uwagi terminologiczne i definicyjne 17 1.1.2. Pozycja korporacji w gospodarce światowej – etapy rozwoju, klasyfikacje 28 1.2. Rola korporacji transnarodowych w procesach globalizacji 38 1.2.1. Postrzeganie globalizacji w świetle rozważań teoretycznych 39 1.2.2. Globalna przestrzeń biznesowa jako efekt globalizacji korporacyjnej 47 1.3. Strategie ekspansji korporacji transnarodowych w świetle wybranych teorii 50 1.3.1. Eklektyczna teoria produkcji międzynarodowej – paradygmat OLI 51 1.3.2. Etapy internacjonalizacji w świetle teorii bezpośrednich inwestycji zagranicznych 55 1.3.3. Koncepcja efektu synergii umiędzynarodowienia i internalizacji w teorii międzynarodowych fuzji i przejęć 60 1.3.4. Analiza mechanizmów ekspansji korporacji w koncepcjach zarządzania strategicznego 69 Podsumowanie 79 Rozdział II . Strategia konkurencyjna determinantą struktury organizacyjnej korporacji 81 2.1. Konkurencyjności przedsiębiorstw międzynarodowych w świetle teorii ekonomii 81 2.1.1. Interdyscyplinarność współczesnej teorii przedsiębiorstwa – implikacje dla badań nad konkurencyjnością 82 2.1.2. Konkurencyjność przedsiębiorstw – rozważania terminologiczne i definicyjne 97 2.1.3. Międzynarodowa strategia konkurencyjna 103 2.2. Modelowanie struktur organizacyjnych przedsiębiorstw w kontekście strategii poprawy konkurencyjności 115 2.2.1. Struktura jako uzewnętrznienie realizowanej strategii 115 2.2.2. Parametry strategiczne systemów zarządzania korporacji podstawą relacji strategia – struktura 120 2.2.3. Struktury współczesnych korporacji efektem kompilacji różnych form organizacyjnych 127 Podsumowanie 141 Rozdział III . Globalne sieci biznesowe – efekt realizacji międzynarodowej strategii konkurencyjnej 143 3.1. Koncepcja globalnej sieci biznesowej – źródła, atrybuty systemu 143 3.1.1. Geneza myślenia sieciowego – koncepcje dystryktów i klastrów 144 3.1.2. Sieci biznesowe modelem regulacji systemów gospodarczych 152 3.1.3. Globalna sieć biznesowa na tle innych klasyfikacji koncepcji sieci 165 3.2. Ocena konkurencyjności orchestratorów globalnych sieci biznesowych 178 3.2.1. Etapy dochodzenia do globalnej sieci biznesowej – model integracji biznesowej 179 3.2.2. Koncepcja paradygmatu międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstw 186 3.2.3. Problemy oceny konkurencyjności korporacji-orchestratorów 205 Podsumowanie 212 Rozdział IV. Korporacje transnarodowe w roli orchestratorów globalnych sieci biznesowych 215 4.1. Najpotężniejsze korporacje transnarodowe świata – ujęcie sektorowe 215 4.1.1. Struktura branżowa gospodarki światowej w latach 1990–2008 w świetle WIR 216 4.1.2. Zasady wyłaniania orchestratorów 241 4.2. Kształtowanie systemów powiązań i struktur organizacyjnych korporacji – w wybranych sektorach 248 4.2.1. Sektor motoryzacyjny – studia przypadków Toyota Motor, Ford Motor, VW Group 249 4.2.2. Sektor elektroniczny – studia przypadków GE, Siemens, IBM 272 4.2.3. Sektor petrochemiczny – studia przypadków Shell, BP, Exxon 294 Podsumowanie 316 Rozdział V. Strategie konkurencyjne orchestratorów globalnych sieci biznesowych sektora motoryzacyjnego 317 5.1. Filary strategii konkurencyjnej jako podstawa uznania korporacji za orchestratora globalnej sieci biznesowej 317 5.2. Toyota Motor Corporation 320 5.3. Ford Motor Company 329 5.4. Volkswagen Group 332 5.5. Daimler AG 338 5.6. Die Bayerische Motorenwerke AG. 344 5.7. Honda Motor Company 348 5.8. Nissan Motor Company 355 5.9. General Motors. 360 5.10. Fiat SpA 366 5.11. Renault SA. 375 Podsumowanie 384 Rozdział VI. Próba oceny konkurencyjności orchestratorów GSB sektora motoryzacyjnego z wykorzystaniem wielowymiarowej analizy statystycznej 387 6.1. Założenia badania, dane bazowe i czynniki ograniczające 387 6.2. Podstawy teoretyczne metod porządkowania liniowego – wybrane zagadnienia 400 6.3. Miernik syntetyczny dla orkiestratorów sieci biznesowych sektora motoryzacyjnego – analiza wskaźników składowych 408 6.4. Ocena efektywności globalnych sieci biznesowych sektora motoryzacyjnego na podstawie rankingu zdolności do kreacji wartości dodanej 420 6.5. Wyniki syntetycznego pomiaru potencjału konkurencyjnego orchestratorów a ich pozycja w rankingach międzynarodowych 446 Zakończenie 467 Bibliografia 481 Wykaz wykorzystanych raportów 487 Wykaz tabel 505 Wykaz schematów 509 Wykaz wykresów 511 Od Redakcji 513 Podsumowanie 463