Rynek Prywatyzacja Interes publiczny
Książka przedstawia formułowane w ramach nowego zarządzania publicznego sposoby zapewniania obywatelom najważniejszych usług publicznych. Upowszechniło ono pogląd, że proste usługi komunalne, ale także edukacja czy ochrona zdrowia to zadania, które najlepiej zrealizują podmioty prywatne (biznes i sektor pozarządowy) wyłonione przez administrację w konkurencyjnych procedurach. Jak opisywał Tony Judt, takie podejście wyzwoliło nas z przekonania, że państwo gwarantuje najlepsze rozwiązanie wszystkich problemów. Coraz częściej zaczynamy jednak dostrzegać luki i ułomności w prorynkowym nastawieniu do zarządzania publicznego. Przekonujemy się, że potrzebne jest pragmatyczne i poparte doświadczeniem spojrzenie na dylemat: ile państwa, ile rynku w sferze usług publicznych.
To praca ważna, tak dla badaczy usług publicznych, jak i tych, na których spoczywa powinność ich zapewnienia. Tym pierwszym oferuje ona użyteczną teoretyczną perspektywę analityczną. Z kolei dla tych drugich stanowić może zbiór nieocenionych wskazówek, kiedy przychodzi rozstrzygać o formie i zakresie świadczenia usług publicznych. To także pozycja, z którą koniecznie powinni się zapoznać studenci kierunków, na których wykłada się zagadnienia związane z usługami publicznymi.
z recenzji dr. hab. Stanisława Mazura, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7383-693-8
- ISBN druku: 978-83-7383-693-8
- Liczba stron: 180
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Podziękowania 8 Wykaz skrótów 9 1. Akty prawne 9 2. Sądy 10 3. Organizacje międzynarodowe i ich organy 10 4. Czasopisma 11 Wprowadzenie 13 ROZDZIAŁ 1 Administracja usługowa. Zarządzanie publiczne jako zapewnianie usług publicznych 19 1. Typologia funkcji administracji publicznej 19 2. Zapewnianie usług publicznych jako sfera zarządzania publicznego 23 3. Wykonywanie funkcji usługowej jako proces 26 4. Podsumowanie. Funkcja usługowa – określenie pola badawczego 30 ROZDZIAŁ 2 Nowe zarządzanie publiczne. Nowa administracja usługowa 32 1. Krytyka biurokracji. Korzenie ideowe nowego zarządzania publicznego 32 2. Nowe zarządzanie publiczne. Podstawowe postulaty 34 3. Przegląd reform administracji publicznej opartych na nowym zarządzaniu publicznym 40 3.1. Państwa anglosaskie 42 3.2. Niemcy 44 3.3. Austria 45 3.4. Francja 46 3.5. Polska 46 4. Nowa administracja usługowa 48 5. Krytyka nowego zarządzania publicznego i co z niego zostało 51 ROZDZIAŁ 3 Zlecanie świadczenia usług publicznych (outsourcing) 57 1. Outsourcing usług publicznych – idea, definicja, geneza 57 2. Outsourcing usług publicznych – doświadczenia wybranych państw, spełnione i niespełnione obietnice 60 ROZDZIAŁ 4 Partnerstwo publiczno-prywatne 69 1. Próby definicji PPP 69 2. Korzyści z PPP i warunki powodzenia 72 3. Rozwój PPP na świecie 78 4. Zagrożenia i niespełnione obietnice 82 ROZDZIAŁ 5 Vouchery na usługi publiczne 84 1. Definicja i typy voucherów na usługi publiczne 84 2. Korzyści i główne dziedziny zastosowania voucherów 86 3. Ograniczenia i zagrożenia 91 Rynkowe mechanizmy zapewniania usług publicznych. Podsumowanie 92 ROZDZIAŁ 6 Ramy prawne zastosowania mechanizmów rynkowych w świadczeniu usług publicznych w Polsce. Lokalna administracja usługowa 95 1. Wprowadzenie. Regulacje organiczne 95 1.1. Zadania użyteczności publicznej jako ustawowe ujęcie funkcji usługowej 96 1.2. Samodzielność zadaniowo-kompetencyjna lokalnej administracji usługowej 98 1.3. Dopuszczalność zastosowania mechanizmów rynkowych. Czy obowiązek? 99 2. Zlecanie świadczenia usług publicznych (outsourcing usług publicznych) 100 2.1. Outsourcing jako możliwość, a nie obowiązek. Kontraktowanie na rzecz podmiotów wewnętrznych 100 2.2. Główne tryby kontraktowania – Prawo zamówień publicznych i ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie 105 Udzielanie zamówień publicznych 105 Powierzanie realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym 108 2.3. Ustawa o systemie oświaty – szczególny przykład kontraktowania 111 3. Partnerstwo publiczno-prywatne 112 3.1. Uwagi ogólne 112 3.2. Partnerstwo zinstytucjonalizowane 113 Podwójna regulacja 113 Podstawowe zasady realizacji przedsięwzięć PPP 117 3.3. Partnerstwo faktyczne 119 Spółki mieszane w świetle ustawy o gospodarce komunalnej 119 Kontrakt na zarządzanie w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej 121 4. Vouchery 122 4.1. Edukacja 122 4.2. Ochrona zdrowia 125 ROZDZIAŁ 7 Wyzwania regulacyjne urynkowienia usług publicznych. O idei administracji usługowej zorientowanej na interes publiczny 127 1. O modelu regulacyjnym świadczenia usług publicznych – wnioski z przeglądu ustawodawstwa 127 2. Interes publiczny jako wartość nadrzędna w zarządzaniu publicznym. Konflikt interesów i co z niego wynika 128 3. O potrzebie prawnego modelu administracji usługowej zorientowanego na interes publiczny 133 4. Główne dylematy regulacyjne urynkowienia usług publicznych 137 4.1. Granice urynkowienia 137 4.2. Granice swobody umów 142 4.3. Obywatel wobec urynkowienia usług publicznych 149 Refleksje końcowe 157 Bibliografia 162