Ślady egzystencji
Książka ukazuje wspólne wątki życia-dzieła Karola Irzykowskiego (1873–1944), Ladislava Klímy (1878–1928) i Gézy Csátha (1883–1919) jako potencjalnie reprezentatywne dla modernizmu (i doświadczenia nowoczesności) w literaturach i kulturach Europy Środkowej, ujęte w perspektywie transnarodowej i komparatystycznej. Punkt wyjścia refleksji stanowią dzienniki, w których zapis (siebie) okazuje się matrycą innowacyjnej prozy trzech autorów, a także inspiracją do (autobiograficznie nacechowanej) refleksji krytyczno-literackiej z pogranicza teorii kultury Irzykowskiego, eseistycznej i programowo antysystemowej filozofii Klímy czy Csáthowskiej eksploracji granic literatury i psychiki.
******
Traces of Existence. Diaries – the Interweaving of Life and Creativity in
Central European Literature (1890–1920): Csáth, Irzykowski, Klíma
The book presents common threads of life and work of Karol Irzykowski (1873–1944), Ladislav Klíma (1878–1928) and Géza Csáth (1883–1919) as potentially representative for modernism (and the experience of modernity) in Central European literatures and cultures in the transnational and comparative perspective. The starting point for reflection are diaries, in which the self-record becomes the matrix of innovative prose of the three authors as well as the inspiration for (autobiographically marked) critical-literary reflection on the borderline of Irzykowski’s culture theory, Klíma's anti-system philosophy and Csáth’s exploration of the limits of literature and psyche.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-6174-3
- ISBN druku: 978-83-235-6166-8
- EAN: 9788323561743
- Liczba stron: 412
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów 11 Zapisy (dla) siebie: tytułem wstępu 13 1. Nowoczesność, intymność, Europa Środkowa 21 1.1. „Inna Europa”: w poszukiwaniu kategorii opisu 22 1.2. Modernizm(y) Europy Środkowej 30 1.3. Dziennik: dokument, praktyka, literatura? 42 2. Linie życia 47 2.1. Błądzenie Karola Irzykowskiego 48 2.2. Ladislav Klíma albo rękopisy życia 59 2.3. Géza Csáth: (a)symetria kryształu 67 3. W poszukiwaniu logiki zapisu: dziennik jako matryca twórczości 79 I. Dzienniki: rytm życia, rytm zapisu 82 1. Sojusz z zapisem 84 1.1. Diaryzm: scena w czasie 88 1.2. Trauma: cień padający zza kulis 97 1.3. Paradoks aktora: autotematyzm w dziennikach 110 Sojusz z zapisem (siebie/sobie): poetyka i praktyka 117 2. Rytmy (praktyki) zapisu: diarygramy dzienników 120 2.1. Odzyskiwanie głosu: praktyka dziennikowa Irzykowskiego 121 2.2. Dziennik, trompe l’œil: gra o (zapis) siebie Klímy 139 2.3. Dzienniki Csátha: ciało-zapis i ciało/tekst 157 3. (Nie)możliwe zakończenie 172 3.1. „o których się pisze w literaturach” 173 3.2. „9//7. Pracować i nie pić” 177 3.3. „Dysonans”. Entropia (tekstu) egzystencji 180 Dzienniki: ślady, linie, figury (siebie) 186 II. Powieść niemożliwa, niemożność powieści 190 1. Sen o powieści (i jej potrzeba) 193 1.1. Powieść: wyzwanie 196 1.2. Powieść: ambicja 201 1.3. Powieść: punkt odniesienia 206 2. Dzieło uchylone 213 2.1. Poetyka dysonansu: parodia, groteska, alegoria 216 2.1.1. Dyskurs (w) podróży: Sny Marii Dunin 217 2.1.2. Niespójność języków (myśli): margines wolności 222 2.1.3. Inscenizacje pragnienia 228 2.2. Rozpraszanie Ja: metafikcja i autobiografizm 233 2.2.1. „zrozumieć Pałubę tak, jak ja chcę, żeby ją rozumiano” 235 2.2.2. „szkodliwy y niesłuszny auktor powieści tey” 241 2.2.3. Zbliżenia i oddalenia: autobiograficzne kadrowanie Csátha 248 2.3. „Pułapka na muchy” albo jak wypowiedzieć psychikę? 254 2.3.1. W labiryncie klisz językowych i literackich (psychiki) 255 2.3.2. Psychomachia (w) nowoczesności 260 2.3.3. Wiwisekcje albo „przenikliwy dźwięk tłuczonego szkła” 266 3. Wypowiedzieć (dla) siebie 273 III. Teoretyzacje doświadczenia (siebie) 281 1. Świadectwo jako pryzmat percepcji: diarystyka, fikcja, teoretyzacja 284 1.1. Tak, ale: Irzykowskiego scena narracji kulturowych 285 1.2. „świat cały jako fantazmat”: zapis i nieobecność dzieła 290 1.3. Montaż dyskursywny: panna G. i (auto)terapia doktora Brennera 295 2. O autonomię myśli: kręgi inspiracji 299 2.1. Retoryka zbliżeń i oddaleń: Irzykowskiego montaże idei 301 2.2. Poetycki negatyw epoki? Eseje filozoficzne Klímy 313 2.3. Intoksykacja zapisem: Csáth, Jung i panna G. 326 3. Ekspresjonizm, witalizm, inny modernizm? 338 W poszukiwaniu środkowoeuropejskiej wspólnoty odpowiedzi: podróż „od siebie do siebie” 348 Bibliografia 350 Archiwa 350 Teksty źródłowe 350 Opracowania 356 Index nominum 380 Index rerum 387 Spis ilustracji 393 Ilustracje 395