MENU

Stopniowanie trudności zadań w edukacji przedszkolnej i szkolnej

(Książka)

Po to samo O tym samym Nie tak samo

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka
Zarezerwuj i odbierz w księgarni stacjonarnej PWN

Stopniowanie trudności zadań w edukacji przedszkolnej i szkolnej

Czas szkolnej edukacji może być spożytkowany na to, by uczeń poznawał i zrozumiał otaczający go świat oraz potrafił w nim żyć (umiejąc samodzielnie – także w przyszłości – się uczyć). Z tego założenia dla obu stron procesu edukacyjnego wynikają określone wymogi.

Przed uczniami jest postawione zadanie opanowania umiejętności:

– myślenia w działaniu,

– integracji wiedzy i osiągania kompetencji,

– sprawnego porozumiewania się (z sobą i z innymi).

Rola nauczycieli, od których oczekuje się, że będą aktywnymi doradcami edukacyjnymi (wykorzystującymi uczniowski potencjał rozwojowy i akceptującymi nie tylko indywidualność ucznia, lecz także jego prawo wyboru własnej drogi życiowej), polega zaś na:

– organizowaniu sytuacji sprzyjających samodzielnemu uczeniu się,

– wspieraniu uczniowskiego wysiłku przez zachęcanie do uczenia się / rozwoju,

– wyposażeniu uczniów w techniki i narzędzia uczenia się (M. Taraszkiewicz, 1997).

Książka została opracowana z myślą o wsparciu nauczycieli w urzeczywistnianiu dwu pierwszych punktów, ale sądzę, że może posłużyć także nieprofesjonalnym wychowawcom / organizatorom poznawczych zabaw wychowanków. Zadania edukacyjne prezentowane w tym opracowaniu, choć graficznie odległe od monotonii matematycznych „słupków”, nie stanowią jednak odejścia od edukacji adaptacyjnej. Wbrew pozorom to właśnie ona jest zachowana w znakomitej większości ćwiczeń – są to głównie zadania zamknięte z wynikiem końcowym antycypowanym i narzucanym bezpośrednio przez nauczyciela, a pośrednio przez naukowy dorobek ludzkości.

Tradycjonalizm takich zadań wynika przede wszystkim z tego, że:

– to nauczyciel określa (podporządkowane programowi nauczania) cele fatygowania się ucznia aktywnością zadaniową (czyniąc tym samym te zadania obcymi dla dziecka),

– to nauczyciel dobiera ich treść.

Właśnie to lokuje przedkładaną tu propozycję po stronie tradycyjnej strategii podającej, po stronie dyrektywnej edukacji za pośrednictwem zadań, w której uczniowie – często nie będąc nawet konsultantami treści i celów tych zadań – mają się dostosować do wyborów poczynionych przez nauczyciela, a legitymizowanych dziedzictwem kulturowym przez twórców programów nauczania.

Natomiast tym, co zdecydowanie różni przedstawianą w niniejszej publikacji propozycję od „ortodoksyjnie” tradycyjnych praktyk edukacyjnych, jest „romantyczne wsłuchiwanie się” zleceniodawcy zadań w możliwości, aktualne kompetencje i dążenie do sukcesu zleceniobiorców zadań. Następstwem owego „wsłuchiwania się” jest różnicowanie zadań mających ten sam cel dydaktyczny [np. nawlekanie nitką: a) igły, b) cerówki, c) igły tapicerskiej] bądź różnicowanie dróg dochodzenia do rozwiązania zadania [np. nawlekanie igły: a) w drodze przetykania nitki przez ucho igielne, b) przez nanizanie ucha igielnego na nitkę, c) za pomocą przeznaczonej do tego celu blaszki z drucikiem w kształcie pętelki] [...]

W niniejszym opracowaniu prezentujemy przyjęte przez Autora (teoretyczne i praktyczne) rozwiązania kwestii różnicowania zadań – zależnie od intelektualnej kondycji dziecka – ukazując rolę, jaką to różnicowanie może odgrywać w przechodzeniu przez dziecko na wyższy poziom rozwoju. Ten poznawczy cel wyznaczył tok narracji w tzw. praktycznej części książki. Zadania edukacyjne nie tylko są proponowane w trzech wariantach – różniących się między sobą stopniem trudności – ale często ujawniają także rozwojowy potencjał poszczególnych odmian tego samego zadania (związany zarówno z dydaktycznym celem, jak i z jego sytuacyjnym kontekstem).

Wiele fragmentów tzw. praktycznej części książki stanowi wypełnienie koncepcji Autora metody zadaniowej treściami dydaktycznymi odpowiadającymi wymogom edukowania najmłodszych. Sama koncepcja jednak, i wyprowadzony z niej algorytm różnicowania stopnia trudności zadań, nie zawiera żadnych przedzałożeń co do fazy rozwojowej zleceniobiorców zadań, toteż publikacja – zwłaszcza jej pierwsza część – jest adresowana nie tylko do nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu i w pierwszych klasach szkoły podstawowej (czemu świadectwo dają niektóre przykłady zadań opracowanych pod kierunkiem Autora przez studentów).

Czytelnik może docenić ten wkład, zwracając uwagę na autorstwo kolejnych rozwiązań praktycznych...

  • Sposób dostarczenia produktu fizycznego
    Sposoby i terminy dostawy:
    • Odbiór osobisty w księgarni PWN - dostawa 2-3 dni robocze
    • Odbiór w InPost Paczkomaty 24/7 - dostawa 1 dzień roboczy
    • Kurier pocztowy (dostawa do domu lub pracy) - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór w Punktach Poczta, Żabka - dostawa 2 dni robocze
    • Punkty partnerskie ORLEN Paczka - dostawa 1-2 dni
    • Kurier (DPD) - dostawa 1 dzień roboczy
    Ważne informacje:
    Czas oczekiwania na zamówiony towar = czas wysyłki produktu + dostawa przez przewoźnika
    • Całkowity czas oczekiwania na realizację zamówienia jest sumą czasu wysyłki podanej na stronie każdego produktu oraz czasu potrzebnego przewoźnikowi na dostarczenie paczki. Podane terminy dotyczą zawsze dni roboczych (od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
    • Wysyłkę zamówień prowadzimy jedynie na terenie Polski.
    • Dostawa do Księgarni PWN, punktów ORLEN Paczka, stacji Orlen, sklepów Żabka oraz Paczkomatów InPost nie jest realizowana dla zamówień z płatnością przy odbiorze.
    • Cena towaru na fakturze VAT jest podwyższona o ewentualny koszt transportu.
    • W przypadku zamówienia kilku towarów koszt przesyłki wybranej przez Klienta zostanie podzielony i przyporządkowany proporcjonalnie do cen kupionych produktów.
    • Produkty dostępne w PRZEDSPRZEDAŻY wysyłane są po dacie premiery wydawniczej.
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

16,10 zł
22,05 zł

Komputer w edukacji gimnazjalno licealnej

Ostatnie dwudziestolecie przyniosło pedagogice całkiem nowe możliwości wspomagania działalności nauczycielskiej środkami technicznymi. Komputer ze swym uniwersalnym wręcz potencjałem stał się dla jednych nadzieją, a dla innych wyzwaniem otwierającym pr...
19,35 zł
21,50 zł

Egzamin 8-klasisty Zestawy zadań z języka polskiego

Publikacja "Egzamin 8-klasisty z Tutorem. Zestawy zadań z języka polskiego" to doskonały zbiór zadań sprawdzających stopień opanowania wymaganego materiału i umiejętności. Zadania w proponowanych zestawach zostały tak dobrane, ab...
38,61 zł
42,90 zł

Zrozumieć fizykę 4 Zbiór zadań z maturalnymi kartami pracy Zakres rozszerzony

„Zrozumieć fizykę” cz. 4 to zbiór zadań z maturalnymi kartami pracy kształcący umiejętność rozwiązywania różnych typów zadań i ułatwiający przygotowanie do matury. Umożliwia pracę uczniom o różnych...
36,58 zł
38,50 zł

Matematyka z plusem 4 Zbiór zadań Zakres podstawowy i rozszerzony

Zbiór zadań "Matematyka z plusem" sprawnie i praktycznie pomoże Ci zrozumieć i rozwiązać zarówno te łatwiejsze, jak i trudniejsze zadania matematyczne. Dzięki ćwiczeniom zawartym w książce przekonasz się że matematyka nie jest w...
45,00 zł
50,00 zł

Filmoterapia w edukacji i terapii dzieci i młodzieży szkolnej oraz dorosłych

Ta książka to obowiązkowa lektura wszystkich specjalistów, szukających nowych metod pracy z ludźmi, wzbogacających warsztat swojej pracy, ale to również osobisty terapeuta miłośników filmu, dzięki któremu terapię możemy popr...
38,52 zł
42,80 zł

Matematyka 4 Zbiór zadań Zakres rozszerzony

Zbiory zadań do liceów i techników w zakresie rozszerzonym do nowej podstawy programowej, opowiązującej od września 2019 r.Matematyka w liceum i w technikum:uczy logicznego i ścisłego myśleniasprzyja samodzielnej p...
34,21 zł
49,90 zł

Nieznane losy autorów lektur szkolnych

Kolejna porcja smakowitych historii dotyczących klasyków literatury. Pierwszy zbiór opowieści p.t. „Sekretne życie autorów lektur szkolnych” stał się bestsellerem.Król-duch na giełdzie. Juliusz Słowac...
20,70 zł
23,00 zł

Trening szkolny. Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne. Klasa 3

Trening szkolny. Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne to zbiór zadań mających na celu rozwijanie i stymulowanie funkcji psychofizycznych dzieci. Odbywa się to poprzez ćwiczenia: percepcji wzrokowej, percepcji słuchowej, koordynacji wzrokowo-s...
35,91 zł
39,90 zł

Uroczystości szkolne "Na cztery pory roku"

Drugie, rozszerzone wydanie „Uroczystości szkolnych” to zbiór starych i nowych utworów zebranych w jednej książce. To wiersze i scenariusze drukowane dotąd w pojedynczych wydaniach. Piosenki nagrywane przez lata na wielu płyta...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!