Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej
Ustawa o służbie cywilnej nakłada na instytucje zatrudniające członków korpusu służby cywilnej obowiązek opracowania i wdrożenia programu zarządzania zasobami ludzkimi. Wyznacza również kierunek zmian w tym zakresie dla pozostałych grup pracowników administracji publicznej. Cenną pomoc w zrealizowaniu tych zadań stanowi książka Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej. Zawiera wskazówki uwzględniające specyfikę konkretnej organizacji - urzędu, a wnioski z badań mogą być źródłem inspiracji podczas rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych.
W publikacji omówiono następujące zagadnienia:
modele organizacji administracji publicznej,
modele strategicznego ZZL możliwe do zastosowania w administracji publicznej,
role kluczowych uczestników ZZL w administracji publicznej,
standardy ZZL,
pomiar sprawności administracji publicznej i efektywności ZZL.
Adresaci:
Książka jest przeznaczona przede wszystkim dla kadry kierowniczej urzędów administracji rządowej, samorządowej, sądowej, prokuratorskiej i innych instytucji administracji publicznej. Może też być przydatna dla pracowników działów kadr, które w administracji publicznej coraz częściej są przekształcane w działy ZZL.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-3611-6
- ISBN druku: 978-83-264-1683-5
- EAN: 9788326436116
- Liczba stron: 252
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów str. 9 Wprowadzenie str. 11 Rozdział 1. Organizacja administracji publicznej str. 21 1.1. Fundamenty administracji publicznej str. 21 1.1.1. Kluczowe idee administracji publicznej str. 24 1.1.2. Określone granice działania i zróżnicowane zadania administracji publicznej str. 34 1.1.3. Stabilność i wyłączność działania administracji publicznej str. 36 1.1.4. Stosunek pracowników administracji publicznej do państwa str. 37 1.2. Teoria i praktyka organizacji administracji publicznej str. 43 1.2.1. Tradycyjna administracja według M. Webera, jej krytyka i możliwość zmiany str. 43 1.2.2. Zarządzanie publiczne i jego krytyka str. 50 1.3. Modele organizacji administracji publicznej str. 65 1.3.1. Zamknięty i otwarty model administracji publicznej str. 66 1.3.2. Silne i słabe strony modelu otwartego i zamkniętego str. 68 1.4. Hierarchia instytucji w administracji publicznej str. 72 1.4.1. Zależności pomiędzy organizacjami - zarządzanie grupami organizacji str. 74 1.4.2. Administracja publiczna jako grupa organizacji - urzędów str. 80 Rozdział 2. Specyfika strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej str. 89 2.1. Strategia zarządzania zasobami ludzkimi administracji publicznej - próba zdefiniowania pojęcia str. 89 2.2. Kompetencje jako łącznik strategii organizacji i strategii zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej str. 93 2.2.1. Relacja strategii organizacji i strategii zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej str. 93 2.2.2. Wieloznaczność pojęcia "kompetencje" str. 95 2.2.3. Kompetencje organizacji str. 97 2.2.4. Kompetencje zawodowe pracowników str. 100 2.2.5. Kompetencje organizacji a kompetencje zawodowe pracowników administracji publicznej str. 103 2.3. Modele i rodzaje strategii zarządzania zasobami ludzkimi str. 109 2.3.1. Modele strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi i możliwości ich wykorzystania w administracji publicznej str. 109 2.3.2. Klasyfikacja strategii zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej str. 112 2.4. Elementy strategii zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej str. 114 2.4.1. Funkcje zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej str. 114 2.4.2. Polityka zarządzania zasobami ludzkimi i etos zawodowy pracowników administracji publicznej jako jej kluczowy element str. 118 2.5. Kluczowi uczestnicy strategii zarządzania zasobami ludzkimi str. 124 2.5.1. Osoby kierujące organizacją - urzędem str. 125 2.5.2. Pracownicy jednostki organizacyjnej właściwej do spraw zarządzania zasobami ludzkimi str. 126 2.5.3. Kadra kierownicza str. 129 2.5.4. Pracownicy administracji str. 130 2.5.5. Inne osoby istotne dla realizacji procesów zarządzania zasobami ludzkimi str. 132 2.6. Standardy zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej w Polsce str. 133 2.6.1. Problem zdefiniowania standardów działania w administracji publicznej str. 133 2.6.2. Standardy w ramach procesów zarządzania zasobami ludzkimi str. 136 2.6.3. Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi w grupach urzędów str. 137 2.7. Sprawność administracji publicznej i efektywność zarządzania zasobami ludzkimi str. 143 2.7.1. Problem określenia miernika sprawności działania administracji publicznej str. 143 2.7.2. Wartości jako kryterium pomiaru sprawności administracji publicznej str. 148 2.7.3. Zrównoważona karta wyników w pomiarze sprawności administracji publicznej str. 151 2.7.4. Pomiar efektywności procesów i benchmarking w administracji publicznej str. 157 Rozdział 3. Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej w Polsce - zarys sytuacji obecnej str. 164 3.1. Charakterystyka przeprowadzonych badań str. 164 3.2. Strategiczne zarządzanie państwem str. 170 3.3. Prawne uwarunkowania zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej w Polsce str. 173 3.3.1. Prawne uwarunkowania pozyskiwania pracowników w administracji publicznej str. 175 3.3.2. Regulacje dotyczące stanowisk pracy i wynagrodzeń pracowników administracji publicznej str. 176 3.3.3. Prawa regulujące oceny okresowe pracowników i wycenę wartości pracy str. 178 3.3.4. Regulacja prawna strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi str. 179 3.3.5. Model organizacji administracji publicznej w Polsce w świetle obowiązującego prawa str. 179 3.4. Strategie zarządzania zasobami ludzkimi urzędów w administracji publicznej w Polsce na przykładzie korpusu służby cywilnej str. 183 3.4.1. Programy zarządzania zasobami ludzkimi str. 185 3.4.2. Analiza dokumentacji regulującej zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej str. 197 3.5. Potrzeby w zakresie narzędzi i procesów zarządzania zasobami ludzkimi na przykładzie administracji sądowej str. 201 3.5.1. Pozyskiwanie pracowników str. 202 3.5.2. Elastyczne formy zatrudnienia i outsourcing str. 202 3.5.3. Oceny okresowe pracowników i planowanie ich rozwoju str. 203 3.5.4. Przesunięcia pracowników wewnątrz sądów i pomiędzy nimi str. 204 3.6. Praca w administracji publicznej a praca w sektorze przedsiębiorstw str. 211 3.6.1. Wymagania wobec pracowników str. 212 3.6.2. Oferta administracji publicznej jako pracodawcy str. 222 Zakończenie str. 231 Literatura str. 237 Akty prawne str. 247 Inne źródła str. 249