Strategie komunikacyjne we współczesnym dyskursie politycznym
Dokonane w publikacji analizy wpisują się w nurt badań komunikacji politycznej, ujętej z perspektywy dyskursywnej interpretacji zachowań językowych. Wybór tej podstawy metodologicznej warunkuje użycie jako punktu wyjścia rozważań nad medialnymi tekstami politycznymi dwóch pojęć: "dyskursu" oraz "strategii". Przyjęta w pracy wieloaspektowa metoda analizy dyskursu umożliwiła wyodrębnienie oraz opis strategii: tekstowych i interakcyjnych, uwarunkowanych czynnikami społecznymi, pragmatycznymi, a także psychicznymi. Pierwszy typ strategii daje podstawę do opisu tematycznej organizacji tekstu, drugi - łączący cechy wypowiedzi i kontekstu - jest odzwierciedleniem kształtu relacji interpersonalnych między "ja" (polityk) a "ty" dziennikarz oraz między "ja" (polityk) a "ty" (polityk). Zawarte w pracy rozważania prowadzą do wniosku, że kształt współczesnego dyskursu politycznego wyznaczają: agonistyka jako naczelna zasada komunikacji, relatywizacja prawdy oraz zacieranie granicy między tym, co publiczne, a tym, co prywatne.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7784-198-3
- ISBN druku: 978-83-7784-198-3
- Liczba stron: 294
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Rozdział I. Dyskurs i strategia we współczesnych naukach humanistycznych 17 1. Dyskurs 17 1.1. Dyskurs w opracowaniach leksykograficznych i w języku potocznym 20 1.2. Dyskurs w badaniach lingwistycznych 25 1.3. Od tekstu do dyskursu 30 1.4. Dyskurs a terminy pokrewne 37 2. Strategia 44 2.1. Strategia jako termin specjalistyczny i ogólny 45 2.2. Przydatność terminu „strategia” w badaniach językoznawczych 47 2.2.1. Strategie grzecznościowe 52 2.2.2. Strategie konwersacyjne 54 2.2.3. Strategie dyskursywne 56 2.2.4. Strategie komunikacyjne 59 Rozdział II. Dyskurs polityczny 61 1. Komunikacja polityczna w świetle analizy dyskursu 61 2. Metodologiczno-teoretyczne założenia pracy 73 3. Przemiany gatunkowe rozmowy w dyskursie politycznym 82 Rozdział III. Strategie tekstowe 93 1. Tematyczna organizacja dyskursu 93 2. Strategie semantyczne 96 3. Strategie progresywne 108 4. Strategie retardacyjne 126 5. Strategie strukturalne 138 5.1. Sygnały wprowadzające linie tematu głównego 139 5.2. Sygnały sterujące realizacją linii tematycznej 143 5.3. Sygnały zamykające linie tematyczne 158 Rozdział IV. Strategie interakcyjne 163 1. Istota i typy strategii interakcyjnych 163 2. Strategie nadawczo-odbiorcze w relacji: dziennikarz–polityk 169 2.1. Strategie kooperacyjne 170 2.2. Strategie konfrontacyjne 187 3. Strategie nadawczo-odbiorcze w relacji: polityk–dziennikarz 196 3.1. Strategie kooperacyjne 196 3.2. Strategie konfrontacyjne 199 4. Strategie nadawczo-odbiorcze w relacji: polityk–polityk 211 4.1. Strategie kooperacyjne 212 4.2. Strategie konfrontacyjne 215 5. Strategie kooperacyjne i konfrontacyjne – podsumowanie 224 Rozdział V. Stylistyczny i retoryczny wymiar strategii komunikacyjnych 227 1. Strategie konwersacyjne a wybory stylowe 227 2. Strategie komunikacyjne a etyka komunikacji 251 Zakończenie 273 Bibliografia 277