Studium emisji związków toksycznych spalin z systemów napędowych autobusów miejskich
Tematyka rozprawy dotyczy metod badań autobusów miejskich wyposażonych w nowoczesne układy napędowe, zasilanych różnymi rodzajami paliw. Badana grupa pojazdów zaliczana jest do kategorii pojazdów ciężkich, jednak ze względu na warunki eksploatacji związane z charakterystykami realizowanych tras komunikacyjnych, a także ich właściwości konstrukcyjne, podjęto próbę weryfikacji słuszności stosowania obecnie obowiązujących i przyszłych przepisów homologacyjnych. W pracy zamieszczono krytyczną analizę obowiązujących przepisów dotyczących emisji związków toksycznych spalin dla pojazdów ciężkich. Analiza ta wykazała pewne braki i niedoskonałości w obecnych normatywach. Dotyczy to przede wszystkim testów badawczych, procedur badań w rzeczywistych warunkach eksploatacji oraz kontroli emisji podczas eksploatacji. Na tej podstawie stwierdzono, że konieczna jest weryfikacja tych przepisów i wprowadzenie zmian. Dodatkowym argumentem za podjęciem tych działań są nowe możliwości poznawcze, wynikające z badań emisji w rzeczywistych warunkach eksploatacji pojazdów.
Wykonane i opisane w pracy badania dotyczyły pomiarów emisji związków szkodliwych spalin z silników autobusów miejskich. Oprócz wyników emisji zanieczyszczeń, badania dostarczyły cennych informacji na temat rzeczywistych parametrów pracy silników i całych układów napędowych. W pracy przedstawiono analizę emisji głównych składników spalin w zależności od przyjętej procedury pomiarowej, a także analizę warunków pracy silników oraz określono najczęściej wykorzystywane zakresy obciążeń i prędkości obrotowych wału korbowego. Uzupełnieniem rozprawy jest odniesienie rzeczywistych warunków pracy silników do tych parametrów w testach homologacyjnych ESC oraz ETC. Na tej podstawie sformułowano wnioski odnośnie do reprezentatywności obecnie obowiązujących testów i zaproponowano metodę oceny zanieczyszczeń ba-danej grupy pojazdów w warunkach rzeczywistych. Ponadto przygotowano specjalny test jezdny, który odzwierciedla warunki występujące w aglomeracji poznańskiej. Wykonane analizy potwierdziły wnioski wynikające z wcześniej realizowanych prac o nieodpowiedniej budowie testów homologacyjnych w aspekcie warunków pracy współczesnych silników zastosowanych w autobusach miejskich.
Niniejsza rozprawa przedstawia zagadnienia związane z budową i eksploatacją komutatorowych maszyn prądu stałego. Kompleksowo rozpatrzono sprzężone zjawiska elektro-magneto-mechaniczne występujące podczas pracy tych maszyn. Szczególną uwagę zwrócono na zjawiska elektromechaniczne zachodzące w węźle zestyku ślizgowego, a dokładniej na problem powstawania samowzbudnych drgań szczotek. Problematykę oddziaływań elektromechanicznych na konstrukcję samej maszyny ograniczono do zjawisk zachodzących w bezkadłubowych maszynach małej i średniej mocy.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7775-307-1
- ISBN druku: 978-83-7775-307-1
- Liczba stron: 136
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Streszczenie 5 Wykaz ważniejszych oznaczeń 6 1. Wprowadzenie 8 2. Przepisy dotyczące emisji zanieczyszczeń z silników autobusów miejskich 13 2.1. Homologacja autobusów miejskich 13 2.2. Przepisy homologacyjne dotyczące emisji spalin 15 2.3. Kontrola emisji w warunkach pozatestowych 22 2.4. Określanie poziomów emisji zanieczyszczeń przy wykorzystaniu metod wyznaczania okien uśredniania 25 2.5. Badania pojazdów w testach jezdnych 28 3. Przegląd literatury w aspekcie badań emisji związków toksycznych spalin z silników autobusów miejskich 31 4. Problem badawczy 34 4.1. Istota problemu i cel pracy 34 4.2. Sposób rozwiązania problemu oraz zakres pracy 37 5. Analiza wskaźników ekologicznych autobusów miejskich w rzeczywistych warunkach eksploatacji 40 5.1. Metodyka badań 40 5.2. Badania emisji związków szkodliwych spalin w testach NTE i UE 582/2011 44 5.2.1. Autobusy z napędem hybrydowym 44 5.2.2. Autobusy z napędem konwencjonalnym 67 5.2.3. Autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym 81 6. Opracowanie metody oceny emisji zanieczyszczeń w warunkach rzeczywistej eksploatacji 89 6.1. Idea metody oceny emisji związków szkodliwych 89 6.2. Zastosowanie proponowanej metody na przykładzie emisji tlenku węgla 96 6.2.1. Badania w warunkach testów silnikowych 96 6.2.2. Badania w rzeczywistych warunkach eksploatacji 100 6.3. Wykorzystanie charakterystyki gęstości czasowej silnika do oceny emisji zanieczyszczeń gazów wylotowych 104 7. Propozycja testów badawczych odwzorowujących rzeczywiste warunki eksploatacji autobusów miejskich w Poznaniu 114 7.1. Charakterystyka linii i taboru autobusowego 114 7.2. Analiza warunków charakteryzujących ruch autobusów miejskich w aspekcie oceny zgodności z ustandaryzowanymi cyklami jezdnymi 116 7.3. Wyznaczenie i analiza rzeczywistych cykli jezdnych autobusów 118 7.4. Wyznaczenie testów jezdnych dla autobusów 122 7.4.1. Metodyka wyznaczania testów 122 7.4.2. Test przeznaczony dla pojazdów hybrydowych 124 7.4.3. Test przeznaczony dla pojazdów konwencjonalnych 125 7.4.4. Warunki prowadzenia pomiarów emisji zanieczyszczeń i zużycia paliwa w testach jezdnych 127 7.5. Weryfikacja wyznaczonych testów jezdnych 129 8. Podsumowanie 133 Literatura 136 Summary 145