Świat w optyce dziecka
Publikacja rzuca nowe światło nie tylko na sam niezwykły dziecięcy potencjał ujawniany w sytuacjach zadaniowych, lecz także na konieczność odmiennego od dotychczasowego sposobu edukowania dzieci, a zwłaszcza wspierania rozwoju ich umiejętności poznawczych.
Dziecięce nadawanie i odkrywanie znaczeń umożliwia zarówno wniknięcie w sposób myślenia i rozumowania dzieci, jak i pozwala dostrzec wagę oraz wartość wsparcia tych procesów poprzez stawianie dziecka w sytuacjach wymagających twórczego i niestandardowego działania. Niedocenianie, umniejszanie, ignorowanie, a często i lekceważenie potencjału kognitywnego dzieci w procesie aranżowania środowiska edukacyjnego, konstruowania programów kształcenia czy budowania relacji edukacyjnej, prowadzą do nieadekwatnych osiągnięć rozwojowych, znacznie poniżej ich możliwości.
Autorki udowodniły, że dzieci przedszkolne są w stanie rozwinąć wyższe formy myślenia, rozumowania, jeśli doceni się i dostrzeże ich możliwości oraz zapewni im wyzwalające i stymulujące środowisko do nauki.
Z recenzji prof. dr hab. Renaty Michalak
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8220-019-5
- ISBN druku: 978-83-8220-018-8
- Liczba stron: 162
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 7 1. Na poligonie doświadczalnym, czyli o rozwijaniu się myślenia, pamięci, mowy i sfery emocjonalnej dzieci 11 1.1. Tworzenie reprezentacji rzeczywistości 11 1.2. Sposoby kategoryzowania rzeczywistości 17 1.3. Przechowywanie informacji w pamięci 20 1.4. Aktywność językowa 24 1.5. Kompetencje emocjonalne i społeczne 27 1.6. Uczestnictwo w środowisku „uczenia się” 34 2. Im mniej, tym więcej, czyli o doświadczeniach percepcyjnych dzieci 39 2.1. Pod parasolem ucieleśnionego umysłu 42 2.2. Pojęciowa organizacja świata 54 2.3. Znaczenie środowiska edukacyjnego w rozwijaniu możliwości poznawczych dzieci 63 3. Osobiste strategie „zapisywania świata” 69 3.1. Percepcja 69 3.2. Reprezentacje 76 3.3. Obrazowe reprezentacje rzeczywistości 91 3.4. Związek obrazów z językiem 93 4. Metodologia badań – wybór jakościowych strategii badawczych 97 4.1. Problematyka badań 98 4.2. Metoda, techniki i narzędzia badawcze 99 4.3. Miejsce, czas i organizacja badań 107 5. Doświadczam i rozpoznaję, czyli co pokazały badania 109 5.1. Dziecięce strategie kategoryzowania danego obiektu na różnych poziomach abstrakcji 109 5.2. Cechy przypisane obiektowi w zakresie domeny wyglądu i wielkości 112 5.3. Cechy przypisane obiektowi w zakresie domeny zachowania 115 5.4. Cechy przypisane obiektowi w zakresie domeny środowiska (czasu i miejsca występowania) 119 5.5. Cechy przypisane obiektowi w zakresie domeny relacji między zwierzęciem a człowiekiem 121 5.6. Reprezentacja wyobrażeniowa obiektów 125 5.7. Stopień znajomości wybranych obiektów 134 Zakończenie, czyli czas dla nowego myślenia o dziecięcym potencjale 139 Bibliografia 143 Aneks 157