System Prawa Samorządu Terytorialnego. Tom 3. Samodzielność samorządu terytorialnego – granice i perspektywy
Trzeci tom Systemu Prawa Samorządu Terytorialnego prezentuje zagadnienia granic i perspektyw samodzielności samorządu terytorialnego, w tym m.in.:• nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego,• kontrola administracyjna oraz kontrola zarządcza,• kierownictwo w samorządzie terytorialnym,• odpowiedzialność polityczna, finansowa, odszkodowawcza, karna organu, funkcjonariusza i osób piastujących funkcje,• sądowa ochrona samodzielności samorządu terytorialnego,• kontrola instancyjna i samorządowe kolegia odwoławcze,• mediacja administracyjna,• transformacja cyfrowa w samorządzie terytorialnym oraz kreatywne wykorzystywanie zasobów,• wyzwania stojące przed samorządem terytorialnym,• doktrynalne podstawy samorządu terytorialnego w państwach Unii Europejskiej.W skład zespołu reakcyjnego i autorskiego wchodzą wybitni przedstawiciele praktyki oraz nauki, gwarantując najwyższy poziom merytoryczny oraz wysoki walor praktyczny publikacji.Publikacja przeznaczona jest przede wszystkim dla przedstawicieli zawodów prawniczych: adwokatów, radców prawnych obsługujących podstawowe jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne, sędziów. Zainteresuje także pracowników samorządowych, radnych oraz przedstawicieli nauki prawa.
- Kategorie:
- Redakcja: Grażyna Szpor
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8328-716-4
- ISBN druku: 978-83-8328-169-8
- EAN: 9788383287164
- Liczba stron: 912
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 15 Rozdział 1 Nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego | str. 19 1.1. Istota nadzoru nad samorządem, uwarunkowania konstytucyjne oraz wynikające z EKSL | str. 25 1.1.1. Nadzór nad samorządem terytorialnym w świetle zasad ustrojowych | str. 25 1.1.2. Istota nadzoru w zdecentralizowanym państwie prawa | str. 26 1.1.3. Kontrola a nadzór | str. 28 1.1.4. Nadzór w świetle postanowień EKSL | str. 32 1.2. System środków nadzoru przyjęty przez polskiego prawodawcę | str. 36 1.2.1. Przedmiot nadzoru | str. 36 1.2.2. Kryteria nadzoru | str. 38 1.2.3. Organy nadzoru | str. 39 1.2.3.1. Kompetencje nadzorcze Prezesa Rady Ministrów jako organu nadzoru | str. 41 1.2.3.2. Kompetencje kontrolne oraz nadzorcze wojewody | str. 42 1.2.3.2.1. Środki kontrolne stosowane przez wojewodę | str. 43 1.2.3.2.2. Środki nadzoru stosowane przez wojewodę | str. 44 1.2.3.3. Kompetencje kontrolne oraz nadzorcze r.i.o. – uwagi ogólne | str. 46 1.2.3.3.1. Środki kontrolne stosowane przez r.i.o. | str. 46 1.2.3.3.2. Środki nadzoru stosowane przez r.i.o. | str. 47 1.2.4. Tryb podejmowania działań nadzorczych | str. 48 1.3. Charakterystyka środków nadzoru | str. 50 1.3.1. Szczególne środki nadzoru zapewniające jednolitość administracji samorządowej na poszczególnych poziomach administracji samorządowej oraz rządowej – zarówno centralnej, jak i terenowej | str. 50 1.3.1.1. Uwagi wstępne | str. 50 1.3.1.1.1. Charakter prawny aktów zajęcia stanowiska | str. 50 1.3.1.1.2. Akty zajęcia stanowiska w przepisach szczególnych | str. 53 1.3.1.2. Przesłanki współdziałania | str. 59 1.3.1.2.1. Podstawy prawne obowiązku współdziałania | str. 59 1.3.1.2.2. Przedmiot współdziałania | str. 61 1.3.1.2.3. Forma zajęcia stanowiska | str. 62 1.3.1.2.4. Uzależnienie „ważności” rozstrzygnięcia organu j.s.t. od zajęcia stanowiska przez inny organ | str. 75 1.3.1.2.5. Organy współdziałające (biernie i czynnie) | str. 77 1.3.1.2.5.1. Organ rozstrzygający (współdziałający biernie) | str. 77 1.3.1.2.5.2. Organy współdziałające | str. 78 1.3.1.3. Tryb współdziałania | str. 79 1.3.1.3.1. Termin na zajęcie stanowiska | str. 80 1.3.1.3.2. Domniemanie przyjęcia rozstrzygnięcia w przedstawionym brzmieniu | str. 81 1.3.1.3.3. Problem wypełniania luk w procedurze współdziałania | str. 82 1.3.1.4. Sądowa kontrola aktów zajęcia stanowiska | str. 82 1.3.2. Środki nadzoru dotyczące wadliwych rozstrzygnięć organów jednostek samorządu terytorialnego | str. 85 1.3.2.1. Stwierdzenie nieważności | str. 86 1.3.2.2. Stwierdzenie nieważności aktu organu j.s.t. w części | str. 89 1.3.2.3. Wskazanie na nieistotne naruszenie prawa | str. 89 1.3.2.4. Wstrzymanie wykonania aktu | str. 90 1.3.2.4.1. Cel i konsekwencje wtrzymania wykonalności | str. 90 1.3.2.4.2. Dopuszczalność wstrzymania wykonania aktu w czasie | str. 91 1.3.2.4.3. Przesłanki wstrzymania wykonania | str. 93 1.3.2.4.4. Dopuszczalność częściowego wstrzymania aktu j.s.t. | str. 93 1.3.2.4.5. Skuteczność nadzorczego wstrzymania wykonania aktu w czasie | str. 94 1.3.2.4.6. Forma wstrzymania wykonania | str. 95 1.3.3. Środki stosowane na wypadek zaniechania wykonywania obowiązków przez samorząd | str. 96 1.3.3.1. Charakterystyka ogólna środków nadzoru stosowanych w przypadku zaniechania wykonania obowiązków przez organy j.s.t. | str. 96 1.3.3.1.1. Wezwanie do wykonania obowiązku – istota | str. 96 1.3.3.1.2. Przesłanki materialne podejmowania działań nadzorczych na wypadek zaniechań organów j.s.t. | str. 98 1.3.3.1.3. Termin wkraczania nadzorczego na wypadek zaniechań wykonania obowiązków przez organy j.s.t. | str. 100 1.3.3.1.4. Określenie terminu wykonania zaniechanych działań | str. 102 1.3.3.1.5. Zarządzenie zastępcze – istota i konsekwencje | str. 103 1.3.4. Środki ad personam – personalne dotyczące nadzoru nad organami | str. 104 1.3.4.1. Uwagi wstępne | str. 104 1.3.4.2. Zawieszenie organów gminy oraz ustanowienie zarządu komisarycznego | str. 106 1.3.4.2.1. Podstawy prawne | str. 106 1.3.4.2.2. Przesłanki zawieszenia organów j.s.t. i ustanowienia zarządu komisarycznego | str. 106 1.3.4.2.3. Postępowanie nadzorcze | str. 109 1.3.4.2.4. Zawieszenie organów i ustanowienie zarządu komisarycznego | str. 112 1.3.4.2.5. Powołanie komisarza rządowego | str. 113 1.3.4.2.6. Prawomocność i wykonalność rozstrzygnięcia nadzorczego | str. 115 1.3.4.2.7. Zawieszenie organów j.s.t. i ustanowienie zarządu komisarycznego, powołanie komisarza rządowego na podstawie przepisów szczególnych | str. 115 1.3.4.3. Rozwiązanie organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego przed upływem kadencji | str. 116 1.3.4.3.1. Podstawy prawne | str. 116 1.3.4.3.2. Przesłanki zastosowania środka | str. 117 1.3.4.3.3. Rozwiązanie organu stanowiącego j.s.t. | str. 119 1.3.4.3.4. Wyznaczenie osoby pełniącej funkcję rozwiązanych organów | str. 119 1.3.4.3.5. Prawomocność i wykonalność środka nadzorczego | str. 120 1.3.4.4. Odwołanie wójta, zarządu powiatu, zarządu województwa. Wyznaczenie osoby pełniącej funkcję wójta, zarządu powiatu, zarządu województwa | str. 121 1.3.4.4.1. Podstawy prawne i przesłanki | str. 121 1.3.4.4.2. Postępowanie | str. 122 1.3.4.4.3. Wyznaczenie „osoby” do pełnienia funkcji organu wykonawczego | str. 123 1.3.4.4.4. Prawomocność i wykonalność | str. 124 1.4. Kontrola sądowa działań nadzorczych jako wyraz sądowej ochrony samodzielności samorządu terytorialnego | str. 125 1.4.1. Uwagi wstępne | str. 125 1.4.2. Prawo dostępu do sądu w sprawach dotyczących aktów nadzoru nad samorządem terytorialnym | str. 127 1.4.2.1. Zakres działań nadzorczych podlegających kontroli sądu administracyjnego (przedmiot kontroli sądowej) | str. 127 1.4.2.1.1. Akty nadzoru podlegające zaskarżeniu na podstawie ustaw samorządowych | str. 129 1.4.2.1.2. Akty nadzoru podlegające zaskarżeniu na podstawie art. 3 § 2 pkt 7 p.p.s.a. | str. 131 1.4.2.2. Zdolność sądowa, zdolność procesowa | str. 135 1.4.2.3. Legitymacja skargowa jednostki samorządu terytorialnego | str. 142 1.4.2.4. Uchwała (zarządzenie) o wniesieniu skargi | str. 146 1.4.3. Prawo do właściwej procedury sądowej (wybrane zagadnienia) | str. 148 1.4.3.1. Wstrzymanie ex lege wykonalności nieprawomocnego aktu nadzoru | str. 148 1.4.3.2. Wstrzymanie wykonania aktu nadzoru | str. 149 1.4.3.3. Kontrola rozstrzygnięcia organu nadzoru wydanego w wyniku autokontroli | str. 150 1.4.3.4. Termin na wyznaczenie rozprawy, termin do rozpatrzenia sprawy | str. 151 1.4.4. Prawo do wyroku | str. 153 1.4.4.1. Podstawy uchylenia aktu nadzoru przez sąd administracyjny | str. 153 1.4.4.2. Rekonstrukcja wzorca legalnego (zgodnego z prawem) samorządowego aktu prawa miejscowego | str. 155 1.4.4.3. Prawo do wykonania wyroku sądowego | str. 159 Rozdział 2 Kontrola administracyjna w samorządzie terytorialnym | str. 161 2.1. Uwagi wprowadzające | str. 162 2.2. Kontrola w samorządzie terytorialnym na tle systemu kontroli administracji i jej ogólna charakterystyka | str. 169 2.3. Kontrola administracyjna samorządu terytorialnego sprawowana przez podmioty spoza struktur samorządu (tzw. kontrola zewnętrzna) | str. 176 2.4. Kontrola administracyjna w ramach struktury samorządu terytorialnego (kontrola wewnątrz administracji samorządowej) | str. 190 2.5. Kontrola wewnętrzna sensu stricto w samorządowych jednostkach organizacyjnych (sygnalizacja problemu) | str. 206 2.6. Podsumowanie | str. 209 Rozdział 3 Kontrola zarządcza | str. 213 3.1. Ewolucja koncepcji kontroli zarządczej | str. 215 3.2. Pojęcie kontroli zarządczej na gruncie regulacji prawnych | str. 216 3.3. Pojęcie kontroli zarządczej w nauce prawa | str. 219 3.4. Kontrola zarządcza jako kontrola wewnętrzna sensu stricto | str. 222 3.5. Architektura kontroli zarządczej | str. 224 3.6. Standardy kontroli zarządczej | str. 225 3.7. Odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie kontroli zarządczej | str. 235 3.8. Potrzeba wprowadzenia kontroli zarządczej w strukturach samorządu terytorialnego | str. 240 Rozdział 4 Kierownictwo w samorządzie terytorialnym | str. 243 4.1. Pojęcie i zakres kierownictwa | str. 246 4.1.1. Definicja kierownictwa | str. 246 4.1.2. Akty kierownictwa i środki kierownictwa | str. 249 4.1.3. Odróżnienie kierownictwa od nadzoru, kontroli i koordynacji | str. 251 4.1.4. Zjawiska pośrednie – pojedynczy środek kierownictwa | str. 252 4.1.5. Skuteczność kierownictwa | str. 252 4.1.6. Układy kierownictwa | str. 253 4.2. Kierownictwo w układzie makroadministracyjnym | str. 254 4.2.1. Uwagi wstępne | str. 254 4.2.2. Zależności organizacyjne w samorządzie terytorialnym a decentralizacja i zasada samodzielności | str. 255 4.2.3. Zależności organizacyjne w samorządzie terytorialnym a dekoncentracja | str. 258 4.2.4. Formy działania administracji publicznej właściwe dla kierownictwa w sferze makroadministracyjnej i w układach pośrednich | str. 261 4.2.4.1. Prawo wewnętrzne | str. 261 4.2.4.2. Zarządzenia: regulamin organizacyjny | str. 265 4.2.4.3. Zarządzenia: inne czynności | str. 266 4.2.4.4. Uchwały jako akty kierownictwa | str. 268 4.3. Układy pośrednie | str. 270 4.3.1. Układ: jednostka samorządu terytorialnego a jednostka organizacyjna | str. 270 4.3.2. Układ: jednostka samorządu terytorialnego a spółka | str. 273 4.3.3. Układy pośrednie w funkcjonowaniu m.st. Warszawy | str. 275 4.3.4. Inne zależności organizacyjne w układach pośrednich w samorządzie terytorialnym | str. 277 4.4. Kierownictwo w ramach zespolenia oraz w sytuacjach nadzwyczajnych | str. 277 4.4.1. Istota zespolenia w samorządzie terytorialnym | str. 278 4.4.2. Kierownictwo w ramach zarządzania kryzysowego | str. 279 4.4.3. Kierownictwo w stanie klęski żywiołowej | str. 282 4.4.4. Kierownictwo w stanie wyjątkowym i w stanie wojennym | str. 283 4.5. Kierownictwo w układzie mikroadministracyjnym | str. 284 4.5.1. Podstawa i zakres | str. 284 4.5.2. Akty kierownictwa i środki kierownictwa w układzie mikroadministracyjnym | str. 287 4.5.2.1. Akty generalne | str. 290 4.5.2.2. Akty indywidualne | str. 295 4.5.2.3. Miękkie środki kierowania | str. 307 4.5.2.4. Kultura stosowania środków kierownictwa | str. 312 Rozdział 5 Odpowiedzialność polityczna, finansowa, odszkodowawcza, karna (organu, funkcjonariusza i osób piastujących funkcje) | str. 313 5.1. Odpowiedzialność polityczna organów j.s.t. | str. 320 5.1.1. Założenia ustrojowe odpowiedzialności politycznej organów j.s.t. | str. 320 5.1.2. Odpowiedzialność polityczna | str. 324 5.1.3. Instrumenty odpowiedzialności politycznej organów j.s.t. | str. 330 5.1.4. Wotum zaufania | str. 332 5.1.5. Absolutorium | str. 338 5.1.6. Referendum odwoławcze | str. 342 5.1.7. Odpowiedzialność wyborcza | str. 348 5.2. Odpowiedzialność administracyjnoprawna (organu, funkcjonariusza i osób piastujących funkcje) | str. 350 5.2.1. Uwagi wstępne | str. 350 5.2.2. Odpowiedzialność organu administracji samorządowej | str. 357 5.2.3. Odpowiedzialność administracyjnoprawna funkcjonariusza i osób piastujących funkcje | str. 362 5.2.4. Wnioski | str. 379 5.3. Odpowiedzialność cywilnoprawna (organu, funkcjonariusza i osób piastujących funkcje) | str. 382 5.3.1. Odpowiedzialność odszkodowawcza jako podstawowy typ odpowiedzialności cywilnej organu władzy publicznej | str. 382 5.3.2. Regulacja odpowiedzialności za szkody wyrządzone działaniem władzy publicznej | str. 386 5.3.3. Podstawy i przesłanki odpowiedzialności odszkodowawczej za niezgodne z prawem działania przy wykonywaniu władzy publicznej | str. 389 5.3.3.1. Powiązanie prawne regulacji konstytucyjnej z przepisami Kodeksu cywilnego | str. 389 5.3.3.2. Wyrządzenie szkody jako okoliczność warunkująca odpowiedzialność władzy publicznej | str. 394 5.3.3.3. Zdarzenie niezgodne z prawem i jego powiązanie ze szkodą | str. 401 5.3.3.4. Zakres podmiotowy | str. 406 5.3.4. Odpowiedzialność z tytułu czynu niedozwolonego określonego w art. 4171 k.c. | str. 408 5.3.4.1. Wyrządzenie szkody przez wydanie aktu normatywnego, prawomocnego orzeczenia lub ostatecznej decyzji | str. 408 5.3.4.2. Wyrządzenie szkody przez niewydanie orzeczenia lub decyzji albo aktu normatywnego | str. 412 5.3.4.3. Względy słuszności | str. 415 5.3.5. Odpowiedzialność majątkowa funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa | str. 419 5.3.5.1. Przesłanki regresowej odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych | str. 419 5.3.5.2. Procedura dochodzenia odpowiedzialności regresowej | str. 425 Rozdział 6 Sądowa ochrona samodzielności samorządu terytorialnego | str. 429 6.1. Istota samodzielności samorządu terytorialnego jako przedmiotu sądowej ochrony | str. 432 6.1.1. Pojęcie samodzielności jednostek samorządu terytorialnego | str. 432 6.1.2. Podmiotowość prawna samorządu terytorialnego | str. 436 6.1.3. Osobowość prawna samorządu terytorialnego | str. 442 6.1.4. Przestrzeń samodzielności samorządu terytorialnego | str. 446 6.1.5. Złożoność samodzielności samorządu terytorialnego | str. 447 6.2. Istota sądowej ochrony samodzielności samorządu terytorialnego | str. 455 6.3. Sądowa ochrona samodzielności samorządu terytorialnego jako gwarancja realizacji jego praw podmiotowych | str. 457 6.3.1. Ochrona samodzielności samorządu terytorialnego w postępowaniu przed sądem administracyjnym | str. 460 6.3.1.1. Legitymacja do złożenia skargi do sądu administracyjnego na akty nadzoru | str. 462 6.3.1.2. Legitymacja do występowania przed sądem administracyjnym w sporach kompetencyjnych i o właściwość | str. 464 6.3.1.3. Problem legitymacji do złożenia skargi do sądu administracyjnego na akty lub czynności z zakresu administracji publicznej | str. 466 6.3.1.4. Legitymacja w postępowaniu przed sądem administracyjnym „przeciwko” jednostce samorządu terytorialnego | str. 473 6.3.2. Legitymacja w postępowaniu przed sądem powszechnym | str. 474 6.3.3. Legitymacja w postępowaniu przed sądem karnym | str. 476 6.3.4. Legitymacja do uruchomienia postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym | str. 476 6.4. Sądowa ochrona samodzielności samorządu terytorialnego jako zasada prawa | str. 483 Rozdział 7 Kontrola instancyjna i samorządowe kolegia odwoławcze | str. 487 7.1. Samorządowe kolegia odwoławcze: pojęcie, geneza i kształtowanie się w czasie ich samodzielności ustrojowej i proceduralnej | str. 492 7.1.1. Przesłanki, ustrój i organizacja kolegium odwoławczego przy sejmiku samorządowym, a następnie samorządowego kolegium odwoławczego jako prawna konsekwencja samodzielności gminy | str. 492 7.1.2. Wyjaśnienie metody prezentacji problemów badawczych | str. 508 7.1.3. Pierwszy etap – byt prawny kolegium odwoławczego przy sejmiku samorządowym od wprowadzenia go do porządku prawnego i reaktywacji gminy z dniem 27.05.1990 r. po wejście w życie ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych, tj. do dnia 6.12.1994 r. | str. 509 7.1.3.1. Podstawy konstytucyjne samorządu terytorialnego | str. 509 7.1.3.2. Decentralizacja i samodzielność gminy | str. 510 7.1.3.3. Decentralizacja wobec instytucji jurysdykcji administracyjnej | str. 512 7.1.3.4. Samodzielność ustrojowa kolegium odwoławczego przy sejmiku samorządowym | str. 514 7.1.4. Drugi etap – od wejścia w życie ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych z dniem 6.12.1994 r. do czasu reformy administracji publicznej 1998/1999 z dniem 1.01.1999 r. | str. 523 7.1.4.1. Otoczenie konstytucyjne i ustawowe samorządowych kolegiów odwoławczych | str. 523 7.1.4.2. Następstwo prawne. Poszerzenie zakresu orzekania samorządowych kolegiów odwoławczych o sprawy cywilne – wykorzystanie niezależności ustrojowej SKO w kierunku organu quasi-sądowego (trybunału administracyjnego) | str. 524 7.1.4.3. Pozostałe regulacje ustrojowe i proceduralne: SKO jako państwowe jednostki budżetowe, organy kolegium, niezależność kolegium jako funkcja niezależności przewodniczącego i niezależności członków kolegium, analiza więzów organizacyjnych SKO z sejmikiem i Prezesem Rady Ministrów, kolegium jako niezależny organ administracji państwowej (ale nie rządowej) | str. 526 7.1.5. Trzeci etap – nowelizacja statusu SKO po wprowadzeniu trzystopniowego samorządu terytorialnego do dzisiaj z uwzględnieniem problematyki zmian Kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie dwuinstancyjności postępowania administracyjnego i holistycznego miejsca SKO w systemie administracji publicznej i ewentualnie sądownictwa administracyjnego | str. 532 7.1.5.1. Podstawy konstytucyjne, otoczenie prawne i aksjologiczne | str. 532 7.1.5.2. Przyczyny i kierunek nowelizacji ustawy o samorządzie terytorialnym. Właściwość miejscowa, rzeczowa i instancyjna SKO. Specyfika samodzielności proceduralnej SKO | str. 534 7.1.5.3. Rozwiązania ustrojowo-organizacyjne dotyczące organów i członków SKO. Redefinicja statusu i charakteru prawnego kolegium jako organu administracyjnego | str. 538 7.1.5.4. Niezależność SKO wobec nadzoru Prezesa Rady Ministrów – ustawa z 25.11.2004 r. o zmianie ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych | str. 542 7.1.6. Podsumowanie | str. 543 7.2. Postępowanie przed kolegiami odwoławczymi przy sejmikach samorządowych | str. 546 7.2.1. Organizacja i właściwość kolegiów odwoławczych | str. 546 7.2.2. Postępowanie przed kolegium odwoławczym | str. 551 7.3. Postępowanie przed samorządowymi kolegiami odwoławczymi | str. 556 7.3.1. Organizacja samorządowych kolegiów odwoławczych | str. 556 7.3.2. Właściwość samorządowych kolegiów odwoławczych | str. 562 7.3.3. Właściwość prezesa samorządowego kolegium odwoławczego | str. 570 7.3.4. Wyłączenie właściwości samorządowego kolegium odwoławczego i jego prezesa | str. 574 7.3.5. Zasady działania samorządowych kolegiów odwoławczych | str. 577 Rozdział 8 Mediacje administracyjne | str. 587 8.1. Istota mediacji administracyjnych w samorządzie terytorialnym | str. 588 8.2. Aksjologiczne uwarunkowania mediacji w praktyce działania organów samorządu terytorialnego | str. 590 8.3. Zakres mediacji administracyjnych | str. 594 8.4. Organ administracji samorządowej jako uczestnik mediacji | str. 599 8.5. Mediator w mediacjach administracyjnych | str. 600 8.6. Procedura stosowania mediacji administracyjnych | str. 603 8.7. Mediacje administracyjne – w kierunku egalitarnej komunikacji | str. 606 Rozdział 9 Transformacja cyfrowa | str. 609 9.1. Wprowadzenie | str. 613 9.2. Pojęcie transformacji cyfrowej i jej uwarunkowania prawne | str. 613 9.2.1. Pojęcie transformacji cyfrowej | str. 613 9.2.2. Regulacja transformacji cyfrowej w Unii Europejskiej | str. 616 9.3. Elektroniczne usługi administracji publicznej | str. 624 9.3.1. Regulacje prawne usług | str. 624 9.3.2. Pojęcie usług i ich rodzaje a zadania publiczne | str. 627 9.3.3. Rozwój elektronicznych usług publicznych | str. 631 9.3.4. Uwierzytelnienie (usługi zaufania, podpis osobisty, profil zaufany) | str. 635 9.3.5. Platformy elektroniczne i portale dostępowe | str. 639 9.3.6. Elektroniczne zarządzanie dokumentacją | str. 643 9.3.7. Doręczenia elektroniczne | str. 650 9.3.8. Rejestry i systemy informacyjne a zadania samorządu terytorialnego (interoperacyjność) | str. 656 9.3.9. Dostępność cyfrowa stron internetowych | str. 659 9.4. Cyberbezpieczeństwo w jednostkach samorządu terytorialnego | str. 661 9.4.1. Samorząd terytorialny wobec cyberzagrożeń | str. 661 9.4.2. Cyberbezpieczeństwo i incydenty – uwagi terminologiczne | str. 668 9.4.3. Regulacja cyberbezpieczeństwa jednostek samorządu terytorialnego | str. 673 9.4.4. Perspektywy | str. 677 9.5. Inteligentny rozwój samorządu terytorialnego | str. 678 9.5.1. Nowe ujęcie innowacji w jednostkach samorządu terytorialnego | str. 678 9.5.2. Strategie, plany i programy rozwoju inteligentnych miast i wsi | str. 681 9.5.3. Korzyści i zagrożenia związane z inteligentnym rozwojem jednostek samorządu | str. 686 Rozdział 10 Kreatywne wykorzystywanie zasobów. Drony, elektromobilność | str. 689 10.1. Kreatywność | str. 691 10.2. Rozwój w warunkach ograniczonych zasobów | str. 695 10.3. Prawna regulacja bezzałogowych statków powietrznych | str. 699 10.4. Lotnictwo cywilne i lotnictwo państwowe | str. 701 10.5. Drony – zagadnienia terminologiczne | str. 702 10.6. Kategorie lotów i klasy bezzałogowych statków powietrznych | str. 703 10.7. Loty w kategorii „otwartej” | str. 706 10.8. Loty w kategorii „szczególnej” | str. 707 10.9. Rejestracja operatorów, wymagane kompetencje pilotów | str. 711 10.10. Strefy geograficzne i koncepcja U-space | str. 713 10.11. Rozwój elektromobilności i infrastruktury paliw alternatywnych jako obszar kreatywnego zarządzania zasobami w samorządzie | str. 717 10.12. Kontekst polityki rozwoju i postulat spójności działań | str. 720 10.13. Rola samorządów w realizacji strategicznych celów w obszarze elektromobilności | str. 724 10.14. Rozwój infrastruktury ładowania pojazdów niskoemisyjnych | str. 725 10.15. Modernizacja floty użytkowanych pojazdów | str. 728 10.16. Kompetencje samorządów w zakresie ustanawiania szczególnych zasad użytkowania pojazdów niskoemisyjnych w ruchu drogowym | str. 736 10.17. Podsumowanie | str. 740 Rozdział 11 Wyzwania stojące przed samorządem terytorialnym | str. 743 11.1. O potrzebie i przyczynach zmian w samorządzie terytorialnym | str. 747 11.2. Wyzwania o charakterze wewnątrzpaństwowym | str. 749 11.2.1. Wyzwania demograficzne | str. 749 11.2.2. Wyzwania terytorialne | str. 755 11.2.3. Wyzwania w zakresie władztwa ustrojowego | str. 763 11.2.4. Wyzwania w zakresie władztwa zadaniowego | str. 767 11.2.5. Wyzwania w zakresie władztwa finansowego | str. 770 11.2.6. Wyzwania w zakresie władztwa personalnego. Profesjonalizacja kadr samorządowych | str. 771 11.2.7. Polityzacja samorządu – wyzwanie do usamodzielnienia się samorządu terytorialnego od nadmiernego wpływu partii politycznych | str. 775 Rozdział 12 Zewnętrzne i wewnętrzne problemy samorządu terytorialnego w świetle aktualnych wyzwań oraz ich możliwe rozwiązania | str. 783 12.1. Uwagi wstępne | str. 786 12.2. Polityzacja samorządu terytorialnego | str. 791 12.3. Kapitał ludzki i przywództwo | str. 792 12.4. Funkcje i kompetencje kierownicze | str. 795 12.5. Motywacja służby publicznej | str. 797 12.6. Transformacja cyfrowa | str. 799 12.7. Automatyzacja procesów decyzyjnych | str. 802 12.8. Dodatkowe źródła dochodów | str. 804 12.9. Zaangażowanie obywatelskie | str. 805 12.10. Kultura administracyjna | str. 810 12.11. Procesy i procedury administracyjne | str. 812 12.12. Zdolność administracyjna | str. 814 12.13. Reformy | str. 816 12.14. Zmiana organizacyjna | str. 819 12.15. Transfer obcych rozwiązań | str. 822 Rozdział 13 Doktrynalne podstawy samorządu terytorialnego w państwach UE | str. 825 13.1. Wprowadzenie | str. 829 13.2. Internacjonalizacja prawa | str. 834 13.3. Kształtowanie się wspólnej aparatury pojęciowej | str. 838 13.4. Modelowe rozwiązania | str. 840 13.4.1. Samodzielność samorządu | str. 841 13.4.2. Reformowanie samorządu | str. 849 13.4.3. Legitymizacja samorządu | str. 852 13.5. Podsumowanie | str. 855 Podsumowanie | str. 857 Informacja o Stowarzyszeniu KOPIPOL | str. 903 Autorzy | str. 907