MENU

System Prawa Samorządu Terytorialnego. Tom 3. Samodzielność samorządu terytorialnego – granice i perspektywy

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
Cena katalogowa: 212,00 zł
190,80
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

System Prawa Samorządu Terytorialnego. Tom 3. Samodzielność samorządu terytorialnego – granice i perspektywy

Trzeci tom Systemu Prawa Samorządu Terytorialnego prezentuje zagadnienia granic i perspektyw samodzielności samorządu terytorialnego, w tym m.in.:• nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego,• kontrola administracyjna oraz kontrola zarządcza,• kierownictwo w samorządzie terytorialnym,• odpowiedzialność polityczna, finansowa, odszkodowawcza, karna organu, funkcjonariusza i osób piastujących funkcje,• sądowa ochrona samodzielności samorządu terytorialnego,• kontrola instancyjna i samorządowe kolegia odwoławcze,• mediacja administracyjna,• transformacja cyfrowa w samorządzie terytorialnym oraz kreatywne wykorzystywanie zasobów,• wyzwania stojące przed samorządem terytorialnym,• doktrynalne podstawy samorządu terytorialnego w państwach Unii Europejskiej.W skład zespołu reakcyjnego i autorskiego wchodzą wybitni przedstawiciele praktyki oraz nauki, gwarantując najwyższy poziom merytoryczny oraz wysoki walor praktyczny publikacji.Publikacja przeznaczona jest przede wszystkim dla przedstawicieli zawodów prawniczych: adwokatów, radców prawnych obsługujących podstawowe jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne, sędziów. Zainteresuje także pracowników samorządowych, radnych oraz przedstawicieli nauki prawa.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów  | str. 15
Rozdział 1
Nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego  | str. 19
1.1.   Istota nadzoru nad samorządem, uwarunkowania konstytucyjne oraz wynikające z EKSL  | str. 25
1.1.1.    Nadzór nad samorządem terytorialnym w świetle zasad ustrojowych  | str. 25
1.1.2.    Istota nadzoru w zdecentralizowanym państwie prawa  | str. 26
1.1.3.    Kontrola a nadzór  | str. 28
1.1.4.    Nadzór w świetle postanowień EKSL  | str. 32
1.2.   System środków nadzoru przyjęty przez polskiego prawodawcę  | str. 36
1.2.1.    Przedmiot nadzoru  | str. 36
1.2.2.   Kryteria nadzoru  | str. 38
1.2.3.   Organy nadzoru  | str. 39
1.2.3.1.   Kompetencje nadzorcze Prezesa Rady Ministrów jako organu nadzoru  | str. 41
1.2.3.2.   Kompetencje kontrolne oraz nadzorcze wojewody  | str. 42
1.2.3.2.1.   Środki kontrolne stosowane przez wojewodę  | str. 43
1.2.3.2.2.   Środki nadzoru stosowane przez wojewodę  | str. 44
1.2.3.3.   Kompetencje kontrolne oraz nadzorcze r.i.o. – uwagi ogólne  | str. 46
1.2.3.3.1.   Środki kontrolne stosowane przez r.i.o.  | str. 46
1.2.3.3.2.   Środki nadzoru stosowane przez r.i.o.  | str. 47
1.2.4.   Tryb podejmowania działań nadzorczych  | str. 48
1.3.   Charakterystyka środków nadzoru  | str. 50
1.3.1.    Szczególne środki nadzoru zapewniające jednolitość administracji samorządowej na poszczególnych poziomach administracji samorządowej oraz rządowej – zarówno centralnej, jak i terenowej  | str. 50
1.3.1.1.    Uwagi wstępne  | str. 50
1.3.1.1.1.    Charakter prawny aktów zajęcia stanowiska  | str. 50
1.3.1.1.2.    Akty zajęcia stanowiska w przepisach szczególnych  | str. 53
1.3.1.2.   Przesłanki współdziałania  | str. 59
1.3.1.2.1.    Podstawy prawne obowiązku współdziałania  | str. 59
1.3.1.2.2.   Przedmiot współdziałania  | str. 61
1.3.1.2.3.   Forma zajęcia stanowiska  | str. 62
1.3.1.2.4.   Uzależnienie „ważności” rozstrzygnięcia organu j.s.t. od zajęcia stanowiska przez inny organ  | str. 75
1.3.1.2.5.   Organy współdziałające (biernie i czynnie)  | str. 77
1.3.1.2.5.1.    Organ rozstrzygający (współdziałający biernie)  | str. 77
1.3.1.2.5.2.    Organy współdziałające  | str. 78
1.3.1.3.   Tryb współdziałania  | str. 79
1.3.1.3.1.    Termin na zajęcie stanowiska  | str. 80
1.3.1.3.2.   Domniemanie przyjęcia rozstrzygnięcia w przedstawionym brzmieniu  | str. 81
1.3.1.3.3.   Problem wypełniania luk w procedurze współdziałania  | str. 82
1.3.1.4.   Sądowa kontrola aktów zajęcia stanowiska  | str. 82
1.3.2.   Środki nadzoru dotyczące wadliwych rozstrzygnięć organów jednostek samorządu terytorialnego  | str. 85
1.3.2.1.   Stwierdzenie nieważności  | str. 86
1.3.2.2.   Stwierdzenie nieważności aktu organu j.s.t. w części  | str. 89
1.3.2.3.   Wskazanie na nieistotne naruszenie prawa  | str. 89
1.3.2.4.   Wstrzymanie wykonania aktu  | str. 90
1.3.2.4.1.   Cel i konsekwencje wtrzymania wykonalności  | str. 90
1.3.2.4.2.   Dopuszczalność wstrzymania wykonania aktu w czasie  | str. 91
1.3.2.4.3.   Przesłanki wstrzymania wykonania  | str. 93
1.3.2.4.4.   Dopuszczalność częściowego wstrzymania aktu j.s.t.  | str. 93
1.3.2.4.5.   Skuteczność nadzorczego wstrzymania wykonania aktu w czasie  | str. 94
1.3.2.4.6.   Forma wstrzymania wykonania  | str. 95
1.3.3.   Środki stosowane na wypadek zaniechania wykonywania obowiązków przez samorząd  | str. 96
1.3.3.1.   Charakterystyka ogólna środków nadzoru stosowanych w przypadku zaniechania wykonania obowiązków przez organy j.s.t.  | str. 96
1.3.3.1.1.    Wezwanie do wykonania obowiązku – istota  | str. 96
1.3.3.1.2.   Przesłanki materialne podejmowania działań nadzorczych na wypadek zaniechań organów j.s.t.  | str. 98
1.3.3.1.3.   Termin wkraczania nadzorczego na wypadek zaniechań wykonania obowiązków przez organy j.s.t.  | str. 100
1.3.3.1.4.   Określenie terminu wykonania zaniechanych działań  | str. 102
1.3.3.1.5.   Zarządzenie zastępcze – istota i konsekwencje  | str. 103
1.3.4.   Środki ad personam – personalne dotyczące nadzoru nad organami  | str. 104
1.3.4.1.   Uwagi wstępne  | str. 104
1.3.4.2.   Zawieszenie organów gminy oraz ustanowienie zarządu komisarycznego  | str. 106
1.3.4.2.1.   Podstawy prawne  | str. 106
1.3.4.2.2.   Przesłanki zawieszenia organów j.s.t. i ustanowienia zarządu komisarycznego  | str. 106
1.3.4.2.3.   Postępowanie nadzorcze  | str. 109
1.3.4.2.4.   Zawieszenie organów i ustanowienie zarządu komisarycznego  | str. 112
1.3.4.2.5.   Powołanie komisarza rządowego  | str. 113
1.3.4.2.6.   Prawomocność i wykonalność rozstrzygnięcia nadzorczego  | str. 115
1.3.4.2.7.   Zawieszenie organów j.s.t. i ustanowienie zarządu komisarycznego, powołanie komisarza rządowego na podstawie przepisów szczególnych  | str. 115
1.3.4.3.   Rozwiązanie organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego przed upływem kadencji  | str. 116
1.3.4.3.1.   Podstawy prawne  | str. 116
1.3.4.3.2.   Przesłanki zastosowania środka  | str. 117
1.3.4.3.3.   Rozwiązanie organu stanowiącego j.s.t.  | str. 119
1.3.4.3.4.   Wyznaczenie osoby pełniącej funkcję rozwiązanych organów  | str. 119
1.3.4.3.5.   Prawomocność i wykonalność środka nadzorczego  | str. 120
1.3.4.4.   Odwołanie wójta, zarządu powiatu, zarządu województwa. Wyznaczenie osoby pełniącej funkcję wójta, zarządu powiatu, zarządu województwa  | str. 121
1.3.4.4.1.   Podstawy prawne i przesłanki  | str. 121
1.3.4.4.2.   Postępowanie  | str. 122
1.3.4.4.3.   Wyznaczenie „osoby” do pełnienia funkcji organu wykonawczego  | str. 123
1.3.4.4.4.   Prawomocność i wykonalność  | str. 124
1.4.   Kontrola sądowa działań nadzorczych jako wyraz sądowej ochrony samodzielności samorządu terytorialnego  | str. 125
1.4.1.    Uwagi wstępne  | str. 125
1.4.2.   Prawo dostępu do sądu w sprawach dotyczących aktów nadzoru nad samorządem terytorialnym  | str. 127
1.4.2.1.   Zakres działań nadzorczych podlegających kontroli sądu administracyjnego (przedmiot kontroli sądowej)  | str. 127
1.4.2.1.1.    Akty nadzoru podlegające zaskarżeniu na podstawie ustaw samorządowych  | str. 129
1.4.2.1.2.   Akty nadzoru podlegające zaskarżeniu na podstawie art. 3 § 2 pkt 7 p.p.s.a.  | str. 131
1.4.2.2.   Zdolność sądowa, zdolność procesowa  | str. 135
1.4.2.3.   Legitymacja skargowa jednostki samorządu terytorialnego  | str. 142
1.4.2.4.   Uchwała (zarządzenie) o wniesieniu skargi  | str. 146
1.4.3.   Prawo do właściwej procedury sądowej (wybrane zagadnienia)  | str. 148
1.4.3.1.   Wstrzymanie ex lege wykonalności nieprawomocnego aktu nadzoru  | str. 148
1.4.3.2.   Wstrzymanie wykonania aktu nadzoru  | str. 149
1.4.3.3.   Kontrola rozstrzygnięcia organu nadzoru wydanego w wyniku autokontroli  | str. 150
1.4.3.4.   Termin na wyznaczenie rozprawy, termin do rozpatrzenia sprawy  | str. 151
1.4.4.   Prawo do wyroku  | str. 153
1.4.4.1.   Podstawy uchylenia aktu nadzoru przez sąd administracyjny  | str. 153
1.4.4.2.   Rekonstrukcja wzorca legalnego (zgodnego z prawem) samorządowego aktu prawa miejscowego  | str. 155
1.4.4.3.   Prawo do wykonania wyroku sądowego  | str. 159
Rozdział 2
Kontrola administracyjna w samorządzie terytorialnym  | str. 161
2.1.   Uwagi wprowadzające  | str. 162
2.2.   Kontrola w samorządzie terytorialnym na tle systemu kontroli administracji i jej ogólna charakterystyka  | str. 169
2.3.   Kontrola administracyjna samorządu terytorialnego sprawowana przez podmioty spoza struktur samorządu (tzw. kontrola zewnętrzna)  | str. 176
2.4.   Kontrola administracyjna w ramach struktury samorządu terytorialnego (kontrola wewnątrz administracji samorządowej)  | str. 190
2.5.   Kontrola wewnętrzna sensu stricto w samorządowych jednostkach organizacyjnych (sygnalizacja problemu)  | str. 206
2.6.   Podsumowanie  | str. 209
Rozdział 3
Kontrola zarządcza  | str. 213
3.1.   Ewolucja koncepcji kontroli zarządczej  | str. 215
3.2.   Pojęcie kontroli zarządczej na gruncie regulacji prawnych  | str. 216
3.3.   Pojęcie kontroli zarządczej w nauce prawa  | str. 219
3.4.   Kontrola zarządcza jako kontrola wewnętrzna sensu stricto  | str. 222
3.5.   Architektura kontroli zarządczej  | str. 224
3.6.   Standardy kontroli zarządczej  | str. 225
3.7.   Odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie kontroli zarządczej  | str. 235
3.8.   Potrzeba wprowadzenia kontroli zarządczej w strukturach samorządu terytorialnego  | str. 240
Rozdział 4
Kierownictwo w samorządzie terytorialnym  | str. 243
4.1.   Pojęcie i zakres kierownictwa  | str. 246
4.1.1.    Definicja kierownictwa  | str. 246
4.1.2.   Akty kierownictwa i środki kierownictwa  | str. 249
4.1.3.   Odróżnienie kierownictwa od nadzoru, kontroli i koordynacji  | str. 251
4.1.4.   Zjawiska pośrednie – pojedynczy środek kierownictwa  | str. 252
4.1.5.   Skuteczność kierownictwa  | str. 252
4.1.6.   Układy kierownictwa  | str. 253
4.2.   Kierownictwo w układzie makroadministracyjnym  | str. 254
4.2.1.   Uwagi wstępne  | str. 254
4.2.2.   Zależności organizacyjne w samorządzie terytorialnym a decentralizacja i zasada samodzielności  | str. 255
4.2.3.   Zależności organizacyjne w samorządzie terytorialnym a dekoncentracja  | str. 258
4.2.4.   Formy działania administracji publicznej właściwe dla kierownictwa w sferze makroadministracyjnej i w układach pośrednich  | str. 261
4.2.4.1.   Prawo wewnętrzne  | str. 261
4.2.4.2.   Zarządzenia: regulamin organizacyjny  | str. 265
4.2.4.3.   Zarządzenia: inne czynności  | str. 266
4.2.4.4.   Uchwały jako akty kierownictwa  | str. 268
4.3.   Układy pośrednie  | str. 270
4.3.1.   Układ: jednostka samorządu terytorialnego a jednostka organizacyjna  | str. 270
4.3.2.   Układ: jednostka samorządu terytorialnego a spółka  | str. 273
4.3.3.   Układy pośrednie w funkcjonowaniu m.st. Warszawy  | str. 275
4.3.4.   Inne zależności organizacyjne w układach pośrednich w samorządzie terytorialnym  | str. 277
4.4.   Kierownictwo w ramach zespolenia oraz w sytuacjach nadzwyczajnych  | str. 277
4.4.1.   Istota zespolenia w samorządzie terytorialnym  | str. 278
4.4.2.   Kierownictwo w ramach zarządzania kryzysowego  | str. 279
4.4.3.   Kierownictwo w stanie klęski żywiołowej  | str. 282
4.4.4.   Kierownictwo w stanie wyjątkowym i w stanie wojennym  | str. 283
4.5.   Kierownictwo w układzie mikroadministracyjnym  | str. 284
4.5.1.   Podstawa i zakres  | str. 284
4.5.2.   Akty kierownictwa i środki kierownictwa w układzie mikroadministracyjnym  | str. 287
4.5.2.1.   Akty generalne  | str. 290
4.5.2.2.   Akty indywidualne  | str. 295
4.5.2.3.   Miękkie środki kierowania  | str. 307
4.5.2.4.   Kultura stosowania środków kierownictwa  | str. 312
Rozdział 5
Odpowiedzialność polityczna, finansowa, odszkodowawcza, karna (organu, funkcjonariusza i osób piastujących funkcje)  | str. 313
5.1.   Odpowiedzialność polityczna organów j.s.t.  | str. 320
5.1.1.    Założenia ustrojowe odpowiedzialności politycznej organów j.s.t.  | str. 320
5.1.2.   Odpowiedzialność polityczna  | str. 324
5.1.3.   Instrumenty odpowiedzialności politycznej organów j.s.t.  | str. 330
5.1.4.   Wotum zaufania  | str. 332
5.1.5.   Absolutorium  | str. 338
5.1.6.   Referendum odwoławcze  | str. 342
5.1.7.   Odpowiedzialność wyborcza  | str. 348
5.2.   Odpowiedzialność administracyjnoprawna (organu, funkcjonariusza i osób piastujących funkcje)  | str. 350
5.2.1.   Uwagi wstępne  | str. 350
5.2.2.   Odpowiedzialność organu administracji samorządowej  | str. 357
5.2.3.   Odpowiedzialność administracyjnoprawna funkcjonariusza i osób piastujących funkcje  | str. 362
5.2.4.   Wnioski  | str. 379
5.3.   Odpowiedzialność cywilnoprawna (organu, funkcjonariusza i osób piastujących funkcje)  | str. 382
5.3.1.   Odpowiedzialność odszkodowawcza jako podstawowy typ odpowiedzialności cywilnej organu władzy publicznej  | str. 382
5.3.2.   Regulacja odpowiedzialności za szkody wyrządzone działaniem władzy publicznej  | str. 386
5.3.3.   Podstawy i przesłanki odpowiedzialności odszkodowawczej za niezgodne z prawem działania przy wykonywaniu władzy publicznej  | str. 389
5.3.3.1.   Powiązanie prawne regulacji konstytucyjnej z przepisami Kodeksu cywilnego  | str. 389
5.3.3.2.   Wyrządzenie szkody jako okoliczność warunkująca odpowiedzialność władzy publicznej  | str. 394
5.3.3.3.   Zdarzenie niezgodne z prawem i jego powiązanie ze szkodą  | str. 401
5.3.3.4.   Zakres podmiotowy  | str. 406
5.3.4.   Odpowiedzialność z tytułu czynu niedozwolonego określonego w art. 4171 k.c.  | str. 408
5.3.4.1.   Wyrządzenie szkody przez wydanie aktu normatywnego, prawomocnego orzeczenia lub ostatecznej decyzji  | str. 408
5.3.4.2.   Wyrządzenie szkody przez niewydanie orzeczenia lub decyzji albo aktu normatywnego  | str. 412
5.3.4.3.   Względy słuszności  | str. 415
5.3.5.   Odpowiedzialność majątkowa funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa  | str. 419
5.3.5.1.   Przesłanki regresowej odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych  | str. 419
5.3.5.2.   Procedura dochodzenia odpowiedzialności regresowej  | str. 425
Rozdział 6
Sądowa ochrona samodzielności samorządu terytorialnego  | str. 429
6.1.   Istota samodzielności samorządu terytorialnego jako przedmiotu sądowej ochrony  | str. 432
6.1.1.    Pojęcie samodzielności jednostek samorządu terytorialnego  | str. 432
6.1.2.   Podmiotowość prawna samorządu terytorialnego  | str. 436
6.1.3.   Osobowość prawna samorządu terytorialnego  | str. 442
6.1.4.   Przestrzeń samodzielności samorządu terytorialnego  | str. 446
6.1.5.   Złożoność samodzielności samorządu terytorialnego  | str. 447
6.2.   Istota sądowej ochrony samodzielności samorządu terytorialnego  | str. 455
6.3.   Sądowa ochrona samodzielności samorządu terytorialnego jako gwarancja realizacji jego praw podmiotowych  | str. 457
6.3.1.   Ochrona samodzielności samorządu terytorialnego w postępowaniu przed sądem administracyjnym  | str. 460
6.3.1.1.   Legitymacja do złożenia skargi do sądu administracyjnego na akty nadzoru  | str. 462
6.3.1.2.   Legitymacja do występowania przed sądem administracyjnym w sporach kompetencyjnych i o właściwość  | str. 464
6.3.1.3.   Problem legitymacji do złożenia skargi do sądu administracyjnego na akty lub czynności z zakresu administracji publicznej  | str. 466
6.3.1.4.   Legitymacja w postępowaniu przed sądem administracyjnym „przeciwko” jednostce samorządu terytorialnego  | str. 473
6.3.2.   Legitymacja w postępowaniu przed sądem powszechnym  | str. 474
6.3.3.   Legitymacja w postępowaniu przed sądem karnym  | str. 476
6.3.4.   Legitymacja do uruchomienia postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym  | str. 476
6.4.   Sądowa ochrona samodzielności samorządu terytorialnego jako zasada prawa  | str. 483
Rozdział 7
Kontrola instancyjna i samorządowe kolegia odwoławcze  | str. 487
7.1.   Samorządowe kolegia odwoławcze: pojęcie, geneza i kształtowanie się w czasie ich samodzielności ustrojowej i proceduralnej  | str. 492
7.1.1.    Przesłanki, ustrój i organizacja kolegium odwoławczego przy sejmiku samorządowym, a następnie samorządowego kolegium odwoławczego jako prawna konsekwencja samodzielności gminy  | str. 492
7.1.2.   Wyjaśnienie metody prezentacji problemów badawczych  | str. 508
7.1.3.   Pierwszy etap – byt prawny kolegium odwoławczego przy sejmiku samorządowym od wprowadzenia go do porządku prawnego i reaktywacji gminy z dniem 27.05.1990 r. po wejście w życie ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych, tj. do dnia 6.12.1994 r.  | str. 509
7.1.3.1.   Podstawy konstytucyjne samorządu terytorialnego  | str. 509
7.1.3.2.   Decentralizacja i samodzielność gminy  | str. 510
7.1.3.3.   Decentralizacja wobec instytucji jurysdykcji administracyjnej  | str. 512
7.1.3.4.   Samodzielność ustrojowa kolegium odwoławczego przy sejmiku samorządowym  | str. 514
7.1.4.   Drugi etap – od wejścia w życie ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych z dniem 6.12.1994 r. do czasu reformy administracji publicznej 1998/1999 z dniem 1.01.1999 r.  | str. 523
7.1.4.1.   Otoczenie konstytucyjne i ustawowe samorządowych kolegiów odwoławczych  | str. 523
7.1.4.2.   Następstwo prawne. Poszerzenie zakresu orzekania samorządowych kolegiów odwoławczych o sprawy cywilne – wykorzystanie niezależności ustrojowej SKO w kierunku organu quasi-sądowego (trybunału administracyjnego)  | str. 524
7.1.4.3.   Pozostałe regulacje ustrojowe i proceduralne: SKO jako państwowe jednostki budżetowe, organy kolegium, niezależność kolegium jako funkcja niezależności przewodniczącego i niezależności członków kolegium, analiza więzów organizacyjnych SKO z sejmikiem i Prezesem Rady Ministrów, kolegium jako niezależny organ administracji państwowej (ale nie rządowej)  | str. 526
7.1.5.   Trzeci etap – nowelizacja statusu SKO po wprowadzeniu trzystopniowego samorządu terytorialnego do dzisiaj z uwzględnieniem problematyki zmian Kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie dwuinstancyjności postępowania administracyjnego i holistycznego miejsca SKO w systemie administracji publicznej i ewentualnie sądownictwa administracyjnego  | str. 532
7.1.5.1.   Podstawy konstytucyjne, otoczenie prawne i aksjologiczne  | str. 532
7.1.5.2.   Przyczyny i kierunek nowelizacji ustawy o samorządzie terytorialnym. Właściwość miejscowa, rzeczowa i instancyjna SKO. Specyfika samodzielności proceduralnej SKO  | str. 534
7.1.5.3.   Rozwiązania ustrojowo-organizacyjne dotyczące organów i członków SKO. Redefinicja statusu i charakteru prawnego kolegium jako organu administracyjnego  | str. 538
7.1.5.4.   Niezależność SKO wobec nadzoru Prezesa Rady Ministrów – ustawa z 25.11.2004 r. o zmianie ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych  | str. 542
7.1.6.   Podsumowanie  | str. 543
7.2.   Postępowanie przed kolegiami odwoławczymi przy sejmikach samorządowych  | str. 546
7.2.1.   Organizacja i właściwość kolegiów odwoławczych  | str. 546
7.2.2.   Postępowanie przed kolegium odwoławczym  | str. 551
7.3.   Postępowanie przed samorządowymi kolegiami odwoławczymi  | str. 556
7.3.1.   Organizacja samorządowych kolegiów odwoławczych  | str. 556
7.3.2.   Właściwość samorządowych kolegiów odwoławczych  | str. 562
7.3.3.   Właściwość prezesa samorządowego kolegium odwoławczego  | str. 570
7.3.4.   Wyłączenie właściwości samorządowego kolegium odwoławczego i jego prezesa  | str. 574
7.3.5.   Zasady działania samorządowych kolegiów odwoławczych  | str. 577
Rozdział 8
Mediacje administracyjne  | str. 587
8.1.   Istota mediacji administracyjnych w samorządzie terytorialnym  | str. 588
8.2.   Aksjologiczne uwarunkowania mediacji w praktyce działania organów samorządu terytorialnego  | str. 590
8.3.   Zakres mediacji administracyjnych  | str. 594
8.4.   Organ administracji samorządowej jako uczestnik mediacji  | str. 599
8.5.   Mediator w mediacjach administracyjnych  | str. 600
8.6.   Procedura stosowania mediacji administracyjnych  | str. 603
8.7.   Mediacje administracyjne – w kierunku egalitarnej komunikacji  | str. 606
Rozdział 9
Transformacja cyfrowa  | str. 609
9.1.   Wprowadzenie  | str. 613
9.2.   Pojęcie transformacji cyfrowej i jej uwarunkowania prawne  | str. 613
9.2.1.   Pojęcie transformacji cyfrowej  | str. 613
9.2.2.   Regulacja transformacji cyfrowej w Unii Europejskiej  | str. 616
9.3.   Elektroniczne usługi administracji publicznej  | str. 624
9.3.1.   Regulacje prawne usług  | str. 624
9.3.2.   Pojęcie usług i ich rodzaje a zadania publiczne  | str. 627
9.3.3.   Rozwój elektronicznych usług publicznych  | str. 631
9.3.4.   Uwierzytelnienie (usługi zaufania, podpis osobisty, profil zaufany)  | str. 635
9.3.5.   Platformy elektroniczne i portale dostępowe  | str. 639
9.3.6.   Elektroniczne zarządzanie dokumentacją  | str. 643
9.3.7.   Doręczenia elektroniczne  | str. 650
9.3.8.   Rejestry i systemy informacyjne a zadania samorządu terytorialnego (interoperacyjność)  | str. 656
9.3.9.   Dostępność cyfrowa stron internetowych  | str. 659
9.4.   Cyberbezpieczeństwo w jednostkach samorządu terytorialnego  | str. 661
9.4.1.   Samorząd terytorialny wobec cyberzagrożeń  | str. 661
9.4.2.   Cyberbezpieczeństwo i incydenty – uwagi terminologiczne  | str. 668
9.4.3.   Regulacja cyberbezpieczeństwa jednostek samorządu terytorialnego  | str. 673
9.4.4.   Perspektywy  | str. 677
9.5.   Inteligentny rozwój samorządu terytorialnego  | str. 678
9.5.1.   Nowe ujęcie innowacji w jednostkach samorządu terytorialnego  | str. 678
9.5.2.   Strategie, plany i programy rozwoju inteligentnych miast i wsi  | str. 681
9.5.3.   Korzyści i zagrożenia związane z inteligentnym rozwojem jednostek samorządu  | str. 686
Rozdział 10
Kreatywne wykorzystywanie zasobów. Drony, elektromobilność  | str. 689
10.1.    Kreatywność  | str. 691
10.2.    Rozwój w warunkach ograniczonych zasobów  | str. 695
10.3.    Prawna regulacja bezzałogowych statków powietrznych  | str. 699
10.4.    Lotnictwo cywilne i lotnictwo państwowe  | str. 701
10.5.    Drony – zagadnienia terminologiczne  | str. 702
10.6.    Kategorie lotów i klasy bezzałogowych statków powietrznych  | str. 703
10.7.    Loty w kategorii „otwartej”  | str. 706
10.8.    Loty w kategorii „szczególnej”  | str. 707
10.9.    Rejestracja operatorów, wymagane kompetencje pilotów  | str. 711
10.10.  Strefy geograficzne i koncepcja U-space  | str. 713
10.11.   Rozwój elektromobilności i infrastruktury paliw alternatywnych jako obszar kreatywnego zarządzania zasobami w samorządzie  | str. 717
10.12.  Kontekst polityki rozwoju i postulat spójności działań  | str. 720
10.13.  Rola samorządów w realizacji strategicznych celów w obszarze elektromobilności  | str. 724
10.14.  Rozwój infrastruktury ładowania pojazdów niskoemisyjnych  | str. 725
10.15.  Modernizacja floty użytkowanych pojazdów  | str. 728
10.16.  Kompetencje samorządów w zakresie ustanawiania szczególnych zasad użytkowania pojazdów niskoemisyjnych w ruchu drogowym  | str. 736
10.17.  Podsumowanie  | str. 740
Rozdział 11
Wyzwania stojące przed samorządem terytorialnym  | str. 743
11.1.    O potrzebie i przyczynach zmian w samorządzie terytorialnym  | str. 747
11.2.    Wyzwania o charakterze wewnątrzpaństwowym  | str. 749
11.2.1.  Wyzwania demograficzne  | str. 749
11.2.2.  Wyzwania terytorialne  | str. 755
11.2.3.  Wyzwania w zakresie władztwa ustrojowego  | str. 763
11.2.4.  Wyzwania w zakresie władztwa zadaniowego  | str. 767
11.2.5.  Wyzwania w zakresie władztwa finansowego  | str. 770
11.2.6.  Wyzwania w zakresie władztwa personalnego. Profesjonalizacja kadr samorządowych  | str. 771
11.2.7.  Polityzacja samorządu – wyzwanie do usamodzielnienia się samorządu terytorialnego od nadmiernego wpływu partii politycznych  | str. 775
Rozdział 12
Zewnętrzne i wewnętrzne problemy samorządu terytorialnego w świetle aktualnych wyzwań oraz ich możliwe rozwiązania  | str. 783
12.1.    Uwagi wstępne  | str. 786
12.2.    Polityzacja samorządu terytorialnego  | str. 791
12.3.    Kapitał ludzki i przywództwo  | str. 792
12.4.    Funkcje i kompetencje kierownicze  | str. 795
12.5.    Motywacja służby publicznej  | str. 797
12.6.    Transformacja cyfrowa  | str. 799
12.7.    Automatyzacja procesów decyzyjnych  | str. 802
12.8.    Dodatkowe źródła dochodów  | str. 804
12.9.    Zaangażowanie obywatelskie  | str. 805
12.10.  Kultura administracyjna  | str. 810
12.11.   Procesy i procedury administracyjne  | str. 812
12.12.  Zdolność administracyjna  | str. 814
12.13.  Reformy  | str. 816
12.14.  Zmiana organizacyjna  | str. 819
12.15.  Transfer obcych rozwiązań  | str. 822
Rozdział 13
Doktrynalne podstawy samorządu terytorialnego w państwach UE  | str. 825
13.1.    Wprowadzenie  | str. 829
13.2.    Internacjonalizacja prawa  | str. 834
13.3.    Kształtowanie się wspólnej aparatury pojęciowej  | str. 838
13.4.    Modelowe rozwiązania  | str. 840
13.4.1.  Samodzielność samorządu  | str. 841
13.4.2. Reformowanie samorządu  | str. 849
13.4.3. Legitymizacja samorządu  | str. 852
13.5.    Podsumowanie  | str. 855
Podsumowanie  | str. 857
Informacja o Stowarzyszeniu KOPIPOL  | str. 903
Autorzy  | str. 907
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Słowa kluczowe: samorząd terytorialny

Inni Klienci oglądali również

76,50 zł
85,00 zł

Naruszenie prawa własności intelektualnej w prawie prywatnym międzynarodowym

Monografia jest pierwsza na rynku wydawniczym publikacja, w której w kompleksowy sposób omówiono zagadnienia związane z ustaleniem prawa właściwego dla zobowiązań z tytułu naruszenia praw własności intelektualnej w świetle obowiązu...
183,96 zł
219,00 zł

Problemy pogranicza prawa cywilnego. Boundary problems of civil law

Monografia Problemy pogranicza prawa cywilnego omawia liczne dylematy współczesnego prawa cywilnego. W tworzeniu opracowania brali udział specjaliści z zakresu wielu subdyscyplin badawczych szeroko pojętej cywilistyki, co pozwala na kompleksowe ...
129,60 zł
144,00 zł

Ochrona praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperski Fundusz Gwarancyjny. Komentarz

Komentarz zawiera opracowanie problematyki tzw. nowej ustawy deweloperskiej. Koncentruje się na ocenie wprowadzonych rozwiązań normatywnych, mając za punkt odniesienia przepisy obowiązującej ponad dekadę ustawy z 16 września 2011 r. o ochronie praw nab...
35,10 zł
39,00 zł

System podatkowy wyd. 3

Niniejsza monografia – podobnie jak jej poprzednie wydania – została poświęcona polskiemu systemowi podatkowemu. W stosunku do pierwszego wydania, które zostało napisane na podstawie badań dotyczących polskiego systemu podatkowego, d...
55,54 zł
71,20 zł

Prawa i obowiązki dyrektora szkoły.Kompetencje. Zadania. Odwołanie

"Publikacja szczegółowo omawia zagadnienia związane z prawami i obowiązkami dyrektora szkoły lub placówki oświatowej, począwszy od powierzenia stanowiska dyrektora szkoły – również w kontekście kontroli sądowej, zadań or...
153,00 zł
170,00 zł

Konstytucyjny spór o granice zmian organizacji i zasad działania Trybunału Konstytucyjnego: czerwiec 2015 - marzec 2016

Publikacja jest poświęcona nowelizacjom ustawy z 25 czerwca 2015 r. o Trybunale Konstytucyjnym. Dokumentuje prace legislacyjne oraz postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym dotyczące zmian organizacji i zasad działania sądu konstytucyjnego w latach...
23,40 zł
30,00 zł

Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji polskiej i brytyjskiej

Ilekroć zdarza się nam rozmawiać z nauczycielami, którzy pracują z uczniami z różnego rodzaju dysfunkcjami, zawsze zastanawiamy się nad filozofią podejścia do takich osób, nad naszym do nich stosunkiem, nad sposobem ich traktowania...
18,92 zł
22,00 zł

Perspektywy zachowań przedsiębiorstw. Celowość – funkcjonalność – witalność

Celem prezentowanej książki jest zatem wskazanie znaczenia reaktywnych i proaktywnych zachowań rynkowych przedsiębiorstw dla możliwości realizacji ich celów wraz z podaniem podstawowych perspektyw analizy określonych zachowań.Poprzez dbało...
125,16 zł
149,00 zł

Etyka. Etyka prawa. Etyka prawnicza

Monografia ma na celu przybliżenie Czytelnikowi podstawowych zagadnień z zakresu etyki, etyki prawa oraz etyki prawniczej i to dokładnie w tej sekwencji – zrozumienie istoty etyki prawa i etyki prawniczej wymaga wprzódy wyjaśnienia, czy je...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!