MENU

System Prawa Samorządu Terytorialnego. Tom 2. Ustrój samorządu terytorialnego

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
Cena katalogowa: 212,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 159,00 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

156,88
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

System Prawa Samorządu Terytorialnego. Tom 2. Ustrój samorządu terytorialnego

Drugi tom Systemu Prawa Samorządu Terytorialnego prezentuje zagadnienia ustroju samorządu terytorialnego, w tym m.in.:
• wybory organów jednostek samorządu terytorialnego; referendum lokalne;
• organy samorządu terytorialnego i ich aparat pomocniczy – urzędy i jednostki pomocnicze;
• zespolenie w samorządzie terytorialnym;
• formy współdziałania jednostek samorządu terytorialnego, obszary metropolitalne;
• zadania jednostek samorządu terytorialnego;
• formy realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego, w tym bezpośrednią i pośrednią;
• zasoby (osobowe, majątkowe, finansowe, informacyjne) oraz mienie jednostek samorządu terytorialnego;
• źródła finansowania i komunalną gospodarkę finansową;
• działalność gospodarczą samorządu terytorialnego;
• zagadnienia dotyczące pracowników samorządowych.

W skład zespołu reakcyjnego i autorskiego wchodzą wybitni przedstawiciele praktyki oraz nauki, gwarantując najwyższy poziom merytoryczny oraz wysoki walor praktyczny publikacji.

Publikacja przeznaczona jest przede wszystkim dla przedstawicieli zawodów prawniczych: adwokatów, radców prawnych obsługujących podstawowe jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne, sędziów. Zainteresuje także pracowników samorządowych, radnych oraz przedstawicieli nauki prawa zainteresowanych omawianą tematyką.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów  | str. 15
Rozdział 1
Ustrój terytorialny Rzeczypospolitej Polskiej i miejsce w nim samorządu terytorialnego  | str. 23
1.1.     Ustrój państwa a ustrój terytorialny  | str. 26
1.1.1.    Ustrój państwa i miejsce w nim ustroju terytorialnego  | str. 26
1.1.2.    Ustrój terytorialny w polskich konstytucjach XX w.  | str. 28
1.1.3.    Treść pojęcia ustroju terytorialnego  | str. 29
1.1.4.    Zasady polskiego ustroju terytorialnego – wprowadzenie  | str. 30
1.2.     Zasady pomocniczości i decentralizacji  | str. 31
1.2.1.    Zasada pomocniczości (subsydiarności) – ideowe źródła i treść  | str. 31
1.2.2.    Zasada decentralizacji  | str. 33
1.2.2.1.    Konstytucyjne ujęcie i jego historia  | str. 33
1.2.2.2.    Treść zasady decentralizacji  | str. 37
1.2.3.    Zasada jednolitości (unitarności)  | str. 41
1.2.3.1.    Pojęcie państwa jednolitego (unitarnego)  | str. 41
1.2.3.2.    Państwo federalne i z regionami autonomicznymi  | str. 42
1.2.3.3.    Podział władz w państwie jednolitym i federalnym  | str. 44
1.2.3.4.    Przedstawiciel rządu w województwie – wojewoda i wojewódzka administracja rządowa  | str. 45
1.3.     Zadania i kompetencje terytorialnych władz publicznych i ich organów – kryteria podziału  | str. 48
1.3.1.    Uwagi wprowadzające  | str. 48
1.3.2.    Administracja świadcząca  | str. 50
1.3.3.    Administracja orzecznicza  | str. 52
1.3.4.    Zadania własne i zlecone  | str. 54
1.3.5.    Administracja rozwoju cywilizacyjnego  | str. 55
1.4.     Podział terytorialny  | str. 57
1.4.1.    Pojęcie  | str. 57
1.4.2.    Zasadniczy podział terytorialny  | str. 58
1.4.3.    Inne rodzaje podziałów  | str. 59
1.4.4.    Kontekst historyczny  | str. 60
1.4.5.    Kontekst prawnoporównawczy  | str. 61
1.4.6.    Konstytucyjne unormowanie  | str. 63
1.4.7.    Aktualny kształt podziału terytorialnego  | str. 66
1.4.8.    Podział na województwa  | str. 66
1.4.9.    Podział na jednostki NUTS  | str. 69
1.4.10.   Podział na powiaty  | str. 70
1.4.11.   Podział na gminy  | str. 72
Rozdział 2
Referendum lokalne i wybory powszechne organów jednostek samorządu terytorialnego  | str. 73
2.1.     Referendum lokalne  | str. 80
2.1.1.    Uwagi ogólne  | str. 80
2.1.2.    Podstawy prawne referendum lokalnego w Polsce  | str. 83
2.1.3.    Prawo do udziału w referendum lokalnym a członkostwo wspólnoty samorządowej  | str. 89
2.1.4.    Przedmiot referendum lokalnego  | str. 93
2.1.4.1.    Referendum obligatoryjne  | str. 93
2.1.4.2.    Referendum fakultatywne o charakterze rozstrzygającym (stanowczym)  | str. 95
2.1.4.3.    Referendum konsultacyjne  | str. 108
2.1.5.    Referendum lokalne a konsultacje społeczne (zastępowalność/konkurencyjność)  | str. 117
2.1.6.    Inicjatywa referendalna. Weryfikacja wniosku mieszkańców o przeprowadzenie referendum. Rozstrzygnięcie w sprawie przeprowadzenia referendum i jego weryfikacja  | str. 121
2.1.7.    Procedura przeprowadzania referendum lokalnego. Ważność referendum, wynik referendum i jego skutki  | str. 134
2.1.8.    Zakończenie  | str. 143
2.2.     Wybory powszechne organów jednostek samorządu terytorialnego  | str. 144
2.2.1.    Uwagi wprowadzające  | str. 144
2.2.2.    Źródła samorządowego prawa wyborczego  | str. 144
2.2.3.    Zasady samorządowego prawa wyborczego  | str. 148
2.2.4.    Czynne prawo wyborcze i bierne prawo wyborcze  | str. 152
2.2.4.1.    Czynne prawo wyborcze  | str. 152
2.2.4.2.    Bierne prawo wyborcze  | str. 166
2.2.5.    Administracja wyborcza  | str. 168
2.2.6.    Zarządzenie wyborów i kalendarz wyborczy  | str. 178
2.2.7.    Finansowanie wyborów  | str. 180
2.2.8.    Ustalenie liczby radnych wybieranych do organów stanowiących j.s.t.  | str. 180
2.2.9.    System wyborczy i okręgi wyborcze  | str. 181
2.2.10.   Przebieg wyborów  | str. 184
2.2.10.1.   Zgłaszanie i rejestracja list kandydatów  | str. 184
2.2.10.2.   Kampania wyborcza i jej finansowanie  | str. 190
2.2.10.3.   Obsadzanie mandatów bez głosowania  | str. 197
2.2.10.4.   Głosowanie  | str. 198
2.2.10.5.   Ustalanie wyników głosowania i wyborów  | str. 199
2.2.10.6.   Protesty wyborcze i stwierdzanie ważności wyborów  | str. 202
2.2.11.   Wygaśnięcie mandatu radnego  | str. 205
2.2.12.   Wybory uzupełniające i przedterminowe  | str. 206
2.2.13.   Niepołączalność mandatu radnego  | str. 208
2.2.14.   Przepisy karne  | str. 210
2.2.15.   Zakończenie  | str. 211
Rozdział 3
Organy samorządu terytorialnego i ich aparat pomocniczy  | str. 213
3.1.     Organy stanowiące  | str. 215
3.1.1.    Źródła norm określających ustrój organów stanowiących  | str. 215
3.1.2.    Funkcje organów stanowiących  | str. 225
3.1.3.    Tryb pracy organów stanowiących  | str. 237
3.1.4.    Formy działania organów stanowiących  | str. 240
3.1.5.    Organy pomocnicze rad i sejmików  | str. 243
3.1.6.    Organy uchwałodawcze w jednostkach pomocniczych gminy  | str. 248
3.2.     Organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego i ich aparat pomocniczy  | str. 250
3.2.1.    Uwagi ogólne  | str. 250
3.2.2.    Wybór zarządu  | str. 251
3.2.3.    Skład zarządu  | str. 254
3.2.4.    Zadania organu wykonawczego  | str. 255
3.2.5.    Pozycja ustrojowa oraz zadania starosty powiatu i marszałka województwa  | str. 259
3.2.6.    Aparat pomocniczy organów wykonawczych  | str. 263
3.2.7.    Sposoby wypowiadania się organów wykonawczych  | str. 268
3.2.7.1.    Uwagi wstępne  | str. 268
3.2.7.2.    Zarządzenia wójta  | str. 268
3.2.7.3.    Uchwały zarządu  | str. 271
3.2.8.    Ograniczenia wynikające z pełnienia funkcji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz członkostwa w zarządzie jednostki samorządu terytorialnego  | str. 277
3.2.9.    Odwołanie zarządu  | str. 287
3.2.10.   Złożenie rezygnacji z członkostwa w zarządzie  | str. 298
Rozdział 4
Zespolenie w samorządzie terytorialnym  | str. 300
4.1.     Ustalenia terminologiczno­‑pojęciowe  | str. 303
4.2.     Zespolenie w ramach powiatowej administracji zespolonej  | str. 313
4.2.1.    Kilka kolejnych refleksji systemowych i terminologicznych  | str. 313
4.2.2.    Kontekst zespolenia związanego ze zwierzchnictwem (w ramach powiatowej administracji zespolonej)  | str. 320
4.2.2.1.    Przebieg rządowo-samorządowego zespolenia  | str. 320
4.2.2.2.    Zwierzchnictwo starosty względem powiatowych służb, inspekcji i straży  | str. 335
4.2.2.3.    Zespolenie w perspektywie organizacji i funkcjonowania komisji bezpieczeństwa i porządku  | str. 348
4.2.2.4.    Zespolenie w perspektywie powiatowego zespołu zarządzania kryzysowego  | str. 353
4.2.3.    Samorządowy zakres powiatowej administracji zespolonej  | str. 354
4.3.     Zespolenie w administracji samorządowej – kontekst art. 3 u.s.w.  | str. 358
4.4.     Zespolenie w administracji samorządowej – przykłady instytucjonalizacji wspólnej obsługi i centrów usług społecznych  | str. 361
4.5.     Podsumowanie i wnioski  | str. 365
Rozdział 5
Formy współdziałania j.s.t. i obszary metropolitalne  | str. 371
5.1.     Uwagi wstępne  | str. 375
5.2.     Związki międzygminne, związki powiatów i związki powiatowo­‑gminne  | str. 379
5.2.1.    Pojęcie, kontekst normatywny oraz rodzaje związków  | str. 379
5.2.2.    Etapy tworzenia związku oraz materia statutowa – elementy  | str. 388
5.2.3.    Organy związku i ich kompetencje  | str. 395
5.2.4.    Wybrane aspekty z zakresu problematyki nadzorczej nad działalnością związku  | str. 402
5.3.     Porozumienie – rodzaje i charakter prawny  | str. 404
5.4.     Stowarzyszenia j.s.t.  | str. 408
5.4.1.    Kontekst normatywny  | str. 408
5.4.2.    Przesłanki tworzenia stowarzyszeń i ich charakter prawny. Elementy proceduralne  | str. 413
5.4.3.    Statut – elementy  | str. 419
5.4.4.    Organizacja i zadania  | str. 421
5.4.5.    Kontrola i nadzór  | str. 423
5.5.     Koncepcja obszarów metropolitalnych  | str. 425
5.5.1.    Metropolia, obszar metropolitalny, aglomeracja – uwagi terminologiczne  | str. 425
5.5.2.    Specyfika obszarów metropolitalnych  | str. 429
5.5.3.    Rodzaje aglomeracji miejskich  | str. 430
5.5.4.    Przegląd wybranych koncepcji zarządzania obszarami metropolitalnymi w Polsce  | str. 433
5.5.4.1.    Wprowadzenie  | str. 433
5.5.4.2.    Pierwsze koncepcje zarządzania obszarami metropolitalnymi  | str. 434
5.5.4.3.    Funkcjonalna koncepcja zarządzania obszarami metropolitalnymi M. Kuleszy  | str. 436
5.5.4.4.    Powiat metropolitalny Górnego Śląska i Zagłębia  | str. 437
5.5.4.5.    Ustawa o związkach metropolitalnych z 9.10.2015 r.  | str. 439
5.5.4.6.    Związek metropolitalny w województwie śląskim  | str. 441
5.5.4.6.1.   Wprowadzenie  | str. 441
5.5.4.6.2.   Podstawa prawna działania związku metropolitalnego w województwie śląskim  | str. 442
5.5.4.6.3.   Charakter prawny związku metropolitalnego w województwie śląskim  | str. 446
5.5.4.6.4.   Zadania związku metropolitalnego w województwie śląskim  | str. 452
5.5.4.6.5.   Organy związku metropolitalnego – rodzaje i funkcje  | str. 455
5.5.4.6.6.   Materia statutowa związku  | str. 461
Rozdział 6
Zadania samorządu terytorialnego  | str. 464
6.1.     Zadania samorządu terytorialnego a zadania terenowej administracji rządowej  | str. 470
6.2.     Podział zadań pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego  | str. 475
6.3.     Pojęcia zakresu działania, zadań, właściwości oraz kompetencji  | str. 485
6.3.1.    Uwaga wstępna  | str. 485
6.3.2.    Zakres działania  | str. 485
6.3.3.    Zadania  | str. 490
6.3.4.    Właściwość  | str. 490
6.3.5.    Kompetencja  | str. 495
6.4.     Przedmiotowy podział zadań  | str. 498
6.4.1.    Uwaga wstępna  | str. 498
6.4.2.    Zadania własne a zadania zlecone w drodze ustawy  | str. 498
6.4.2.1.    Zadania własne  | str. 498
6.4.2.2.    Zadania zlecone w drodze ustawy  | str. 501
6.4.3.    Zadania wynikające z ustaw a zadania wykonywane w drodze współdziałania  | str. 506
6.4.3.1.    Zadania wykonywane na podstawie porozumienia z organami administracji rządowej (porozumienie administracyjne)  | str. 506
6.4.3.2.    Zadania wykonywane na podstawie porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego (porozumienie komunalne)  | str. 510
6.5.     Zadania obowiązkowe a zadania dobrowolne  | str. 514
6.6.     Zadania o charakterze użyteczności publicznej a zadania wykonywane poza sferą użyteczności publicznej – charakterystyka pojęć podstawowych  | str. 518
6.7.     Zasada wykonywania zadań publicznych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego w świetle przedmiotowego podziału zadań  | str. 527
6.8.     Podmiotowy podział zadań samorządu terytorialnego  | str. 532
6.9.     Zadania miasta na prawach powiatu  | str. 533
6.10.   Zadania gmin o specjalnym statusie  | str. 540
6.10.1.   Uwagi wprowadzające  | str. 540
6.10.2.   Zadania miasta stołecznego Warszawy  | str. 541
6.10.3.   Zadania gmin uzdrowiskowych i posiadających status obszaru ochrony uzdrowiskowej  | str. 544
Rozdział 7
Formy realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego  | str. 548
7.1.     Realizacja zadań przez jednostki samorządu terytorialnego: kwestie pojęciowe  | str. 557
7.1.1.    Formy realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego – przedmiot badań nauki prawa administracyjnego i nauki publicznego prawa gospodarczego  | str. 557
7.1.2.    Formy działania a sposoby (metody) działań w świetle nauki prawa administracyjnego i nauki publicznego prawa gospodarczego  | str. 559
7.1.3.    Zasady i formy wykonywania gospodarki komunalnej  | str. 565
7.1.3.1.    Uwagi wstępne  | str. 565
7.1.3.2.    Znaczenie pojęć zasad i form  | str. 566
7.1.4.    Sposoby wykonywania zadań przez jednostki samorządu terytorialnego  | str. 569
7.2.     Podstawa wyboru sposobu i formy wykonywania zadania przez jednostkę samorządu terytorialnego  | str. 576
7.3.     Jednostki organizacyjne  | str. 582
7.3.1.    Pojęcie jednostki organizacyjnej  | str. 582
7.3.2.    Kategorie jednostek organizacyjnych  | str. 587
7.3.3.    Kontrowersje pojęciowe związane z jednostkami organizacyjnymi  | str. 591
7.4.     Umowy zawierane przez jednostki samorządu terytorialnego: pojęcie, podstawy zawierania, typy (art. 3 u.g.k. i regulacja szczególna)  | str. 595
7.4.1.    Prywatyzacja zadań publicznych – zagadnienia pojęciowe i uwarunkowania ustrojowe  | str. 595
7.4.2.    Podstawy „powierzania wykonywania zadań”; samodzielność organizacyjna jednostek samorządu terytorialnego i determinacja prawna umownego powierzenia zadań  | str. 601
7.4.2.1.    „Wolność działalności gospodarczej” a samodzielność organizacyjna jednostek samorządu terytorialnego  | str. 601
7.4.2.2.    Działania organizatorskie jednostek samorządu terytorialnego poprzedzające wybór wykonawcy  | str. 605
7.4.2.3.    Ustrojowe uwarunkowania zlecania wykonywania zadań własnych podmiotom zewnętrznym  | str. 607
7.4.3.    Umowy w celu powierzenia wykonywania zadań  | str. 613
7.4.3.1.    Publicznoprawne ramy umownego powierzania wykonywania zadań z zakresu gospodarki komunalnej; zasada związania administracji prawem i zasada swobody umów  | str. 613
7.4.3.2.    Charakterystyka systemowa umów: zamówień publicznych; umów koncesji; umów o partnerstwie publiczno- prywatnym  | str. 621
7.4.3.2.1.   Zagadnienia pojęciowe  | str. 621
7.4.3.2.2.   Elementy regulacji ustaw wskazanych w art. 3 u.g.k., w szczególności Prawa zamówień publicznych, przemawiające za zastosowaniem tych umów do powierzania wykonywania zadań z zakresu gospodarki komunalnej. Podsumowanie  | str. 627
Rozdział 8
Zasoby jednostek samorządu terytorialnego  | str. 639
8.1.     Uwagi wprowadzające  | str. 644
8.2.     Zasoby informacyjne samorządu terytorialnego  | str. 645
8.2.1.    Zasoby informacyjne – zagadnienia podstawowe  | str. 645
8.2.2.    Klasyfikacja zasobów informacyjnych samorządu terytorialnego  | str. 650
8.2.3.    Procesy informacyjne realizowane przez samorząd terytorialny  | str. 662
8.2.4.    Infrastruktura informacyjna administracji samorządowej  | str. 678
8.3.     Zasoby majątkowe jednostek samorządu terytorialnego  | str. 680
8.3.1.    Pojęcie mienia samorządowego  | str. 680
8.3.2.    Pochodzenie mienia jednostek samorządu terytorialnego  | str. 687
8.3.3.    Zasady zarządzania mieniem samorządowym  | str. 695
8.3.4.    Reprezentacja jednostek samorządu terytorialnego w sprawach majątkowych  | str. 701
8.3.5.    Sądowa ochrona samodzielności jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zarządzania mieniem  | str. 703
8.4.     Zasoby terenowe jednostek samorządu terytorialnego  | str. 707
8.4.1.    Terytorium jako element definiujący jednostkę samorządu terytorialnego a zasób jej nieruchomości  | str. 707
8.4.2.    Gospodarowanie przez organy jednostki samorządu terytorialnego nieruchomościami niewchodzącymi w skład jej zasobu nieruchomości  | str. 708
8.4.2.1.    Uwagi wprowadzające  | str. 708
8.4.2.2.    Kształtowanie ładu przestrzennego  | str. 709
8.4.2.3.    Kształtowanie krajobrazu  | str. 723
8.4.2.4.    Rewitalizacja  | str. 728
8.4.3.    Gospodarowanie przez organy jednostki samorządu terytorialnego nieruchomościami wchodzącymi w skład jej zasobu nieruchomości  | str. 736
8.4.3.1.    Uwagi wprowadzające  | str. 736
8.4.3.2.    Sprzedaż jako przykład czynności prawnej dotyczącej nieruchomości wchodzącej w skład zasobu nieruchomości jednostki samorządu terytorialnego  | str. 739
8.4.3.3.    Wycena jako przykład czynności faktycznej dotyczącej nieruchomości wchodzącej w skład zasobu nieruchomości jednostki samorządu terytorialnego  | str. 744
Rozdział 9
Źródła finansowania i zasady komunalnej gospodarki budżetowej  | str. 747
9.1.     Uwagi wprowadzające  | str. 749
9.2.     Źródła i zasady finansowania działalności jednostek samorządu terytorialnego  | str. 750
9.2.1.    Konstytucyjne zasady finansowania oraz zasady wynikające z Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego  | str. 750
9.2.2.    Ustawowo uszczegółowione źródła finansowania gmin, powiatów i województw samorządowych  | str. 756
9.2.3.    Prawnofinansowe kategorie źródeł finansowania samorządów w perspektywie konstytucyjnej  | str. 761
9.3.     Podstawowe zasady prowadzenia komunalnej gospodarki budżetowej  | str. 765
9.3.1.    Zasady prowadzenia gospodarki budżetowej (finansowej)  | str. 765
9.3.2.    Zasady budżetowe  | str. 767
9.4.     Budżet jednostki samorządu terytorialnego i jego znaczenie. Kategorie wydatków samorządowych  | str. 771
9.4.1.    Istota budżetu – definicja, elementy, zasada skorelowania wielkości budżetowych  | str. 771
9.4.2.    Uchwała budżetowa jako forma autoryzacji budżetu – jej znaczenie oraz charakter prawny  | str. 773
9.4.3.    Procedura budżetowa  | str. 777
9.4.4.    Kategorie i rodzaje wydatków samorządowych – zarys  | str. 781
9.5.     Budżet obywatelski i fundusz sołecki jako instytucje partycypacji społeczności lokalnej  | str. 783
9.5.1.    Analiza porównawcza budżetu obywatelskiego i funduszu sołeckiego  | str. 783
9.5.2.    Definicje i zakres stosowania  | str. 788
9.5.3.    Procedury zgłaszania i wyboru zadań  | str. 790
9.5.4.    Charakter prawny wydatków na realizację wybranych zadań  | str. 795
9.6.     Budżetowe formy organizacyjne finansowania zadań samorządowych  | str. 796
9.6.1.    Istota budżetowych form finansowania zadań samorządowych w kontekście zasady zupełności budżetu  | str. 796
9.6.2.    Jednostka budżetowa jako podstawowa forma finansowania zadań samorządowych  | str. 799
9.6.3.    Samorządowy zakład budżetowy jako formuła dla odpłatnej działalności samorządów  | str. 801
9.7.     Szczególne znaczenie subwencji i dotacji w systemie budżetowym jednostek samorządu terytorialnego  | str. 803
9.7.1.    Uwagi definicyjne i porównawcze  | str. 803
9.7.2.    Subwencje w systemie finansowania samorządów  | str. 810
9.7.3.    Dotacje jako kategoria dochodów oraz wydatków samorządowych  | str. 820
Rozdział 10
Działalność gospodarcza samorządu terytorialnego  | str. 833
10.1.   Uwagi wstępne  | str. 838
10.2.   Uwagi historycznoprawne  | str. 844
10.3.   Działalność gospodarcza samorządu terytorialnego z perspektywy Konstytucji RP z 2.04.1997 r.  | str. 852
10.4.   Uwarunkowania prowadzenia działalności gospodarczej przez gminę  | str. 860
10.4.1.   Uwagi wstępne  | str. 860
10.4.2.   Granice prowadzenia działalności gospodarczej – analiza na tle orzecznictwa sądowego  | str. 861
10.4.2.1.   Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego  | str. 861
10.4.2.2.   Orzecznictwo Sądu Najwyższego i sądów powszechnych  | str. 865
10.4.2.3.   Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego i sądów administracyjnych  | str. 871
10.4.3.   Granice prowadzenie działalności gospodarczej przez gminę – analiza na tle piśmiennictwa  | str. 873
10.4.4.   Uwagi końcowe  | str. 916
10.5.   Działalność gospodarcza powiatu  | str. 919
10.5.1.   Uwagi wstępne  | str. 919
10.5.2.   Granice prowadzenia działalności gospodarczej przez powiat  | str. 920
10.5.3.   Uwagi końcowe  | str. 928
10.6.   Działalność gospodarcza województwa  | str. 929
10.6.1.   Uwagi wstępne  | str. 929
10.6.2.   Granice prowadzenia działalności gospodarczej przez województwo  | str. 930
10.6.3.   Uwagi końcowe  | str. 940
10.7.   Podsumowanie  | str. 940
Rozdział 11
Pracownicy samorządowi  | str. 947
11.1.   Uwagi wprowadzające  | str. 953
11.2.   Kształtowanie się pozycji prawnej pracowników samorządowych  | str. 954
11.2.1.   Pracownicy samorządowi w okresie międzywojnia  | str. 954
11.2.2.   Koncepcje dotyczące określenia statusu pracowników samorządowych w związku z reaktywowaniem samorządu terytorialnego  | str. 965
11.2.3.   Rozwiązania przyjęte w ustawie z 22.03.1990 r. o pracownikach samorządowych  | str. 969
11.2.4.   Zmiany dotyczące pracowników samorządowych wprowadzone w związku z utworzeniem samorządu powiatowego i samorządu województwa  | str. 973
11.2.5.   Uchwalenie ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych  | str. 976
11.3.   Pojęcie pracownika samorządowego  | str. 979
11.3.1.   Pracownik samorządowy pracownikiem administracji publicznej  | str. 979
11.3.2.   Ustawowe określenie pracownika samorządowego  | str. 981
11.3.3.   Kategorie pracowników samorządowych  | str. 983
11.3.4.   Szczególne grupy pracowników samorządowych  | str. 984
11.3.5.   Podmioty wykonujące czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników samorządowych  | str. 988
11.4.   Nawiązywanie stosunku pracy z pracownikami samorządowymi  | str. 991
11.4.1.   Konstytucyjne prawo dostępu do służby publicznej  | str. 991
11.4.2.   Warunki zatrudnienia na stanowisku pracownika samorządowego  | str. 995
11.4.3.   Nabór kandydatów  | str. 997
11.4.4.   Służba przygotowawcza pracowników samorządowych  | str. 999
11.4.5.   Nawiązanie stosunku pracy na podstawie umowy o pracę  | str. 1001
11.4.6.   Nawiązanie stosunku pracy na podstawie powołania  | str. 1003
11.4.7.   Nawiązanie stosunku pracy na podstawie wyboru  | str. 1004
11.5.   Przekształcenie stosunku pracy pracowników samorządowych  | str. 1008
11.5.1.   Awans wewnętrzny  | str. 1008
11.5.2.   Powierzenie wykonywania innej pracy  | str. 1010
11.5.3.   Przeniesienie do pracy w innej jednostce  | str. 1011
11.5.4.   Zawieszenie stosunku pracy  | str. 1014
11.6.   Obowiązki i ograniczenia pracowników samorządowych  | str. 1015
11.6.1.   Uwagi ogólne  | str. 1015
11.6.2.   Obowiązki wynikające z ustawy o pracownikach samorządowych  | str. 1018
11.6.3.   Wykonywanie poleceń służbowych  | str. 1022
11.6.4.   Podleganie okresowej ocenie  | str. 1024
11.6.5.   Zakaz podległości służbowej między osobami bliskimi  | str. 1026
11.6.6.   Zakaz wykonywania zajęć sprzecznych z obowiązkami ustawowymi  | str. 1026
11.6.7.   Składanie oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej i o stanie majątkowym  | str. 1027
11.6.8.   Obowiązki wynikające z Kodeksu pracy  | str. 1029
11.6.9.   Obowiązki związane z wykonywaniem zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego  | str. 1030
11.7.   Uprawnienia pracownicze pracowników samorządowych  | str. 1031
11.7.1.   Uprawnienia ogólne  | str. 1031
11.7.2.   Uprawnienia płacowe określone w ustawie o pracownikach samorządowych  | str. 1032
11.8.   Odpowiedzialność prawna pracowników samorządowych  | str. 1035
11.8.1.   Uwagi ogólne  | str. 1035
11.8.2.   Odpowiedzialność „kodeksowa”  | str. 1036
11.8.3.   Odpowiedzialność majątkowa za rażące naruszanie prawa  | str. 1039
11.8.4.   Odpowiedzialność karna  | str. 1040
11.8.5.   Dochodzenie roszczeń ze stosunku pracy pracowników samorządowych  | str. 1042
11.9.   Ustanie stosunku pracy pracowników samorządowych  | str. 1043
11.9.1.   Uwagi ogólne  | str. 1043
11.9.2.   Ustanie stosunku pracy na podstawie wyboru  | str. 1044
11.9.3.   Ustanie stosunku pracy na podstawie powołania  | str. 1046
11.9.4.   Ustanie stosunku pracy na podstawie umowy o pracę  | str. 1049
11.10. Podsumowanie  | str. 1049
Autorzy  | str. 1053
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Słowa kluczowe: samorząd terytorialny

Inni Klienci oglądali również

19,78 zł
23,00 zł

Sygnały, modulacje i systemy. Laboratorium

Skrypt stanowi pomoc dydaktyczną do zająć laboratoryjnych z przedmiotu „Sygnały, modulacje i systemy” prowadzonego na Wydziale Elektroniki i Technik Informacyjnych PW. Zawiera instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych wzbogacone o część teorety...
32,25 zł
43,00 zł

Finansowanie rozwoju źródeł wytwórczych w krajowym systemie elektroenergetycznym

We współczesnym świecie energia elektryczna jest jednym z głównych zasobów wpływających na rozwój gospodarczy. Polski sektor elektroenergetyczny od lat boryka się z problemami wynikającymi m.in. z wysokiego stopnia zużycia t...
37,74 zł
51,00 zł

Prawo konstytucyjne i ustrój organów ochrony prawnej dla praktyków. Objaśnienia, wzory pism, kazusy i pytania

Publikacja jest pierwszym opracowaniem z zakresu prawa konstytucyjnego i ustroju organów ochrony prawnej adresowanym stricte do praktyków. Zawiera swoiste "instrukcje" pisania poszczególnych pism procesowych. Szczeg&oacut...
37,00 zł
50,00 zł

Prawo rodzinne

Publikacja stanowi syntetyczną prezentację norm regulujących problematykę prawa rodzinnego. Wzbogacają ją liczne objaśnienia graficzne: wykresy, schematy blokowe, tabele, a także wzory aktów stanu cywilnego i pism procesowych z omówieniem...
81,75 zł
109,00 zł

Prawo finansowe wobec wyzwań XXI wieku

Przedstawiamy Państwu kolejne, zbiorowe opracowanie środowiska naukowego zajmującego się w Polsce i sześciu państwach Europy Środkowo-Wschodniej prawem finansowym i finansami publicznymi. Niniejsza publikacja stanowi owoc dyskusji przedstawicieli nauki...
24,21 zł
26,90 zł

Prawa sukcesu. Tom V i Tom VI

Piąte PRAWO SUKCESU – „Inicjatywa i przywództwo” – Napoleon Hill ujawnia nam prawdopodobnie najważniejsze z praw rządzących naszym osobistym sukcesem. Jeżeli nie podejmiesz inicjatywy i nie zaczniesz dowodzić sobą i swoim...
29,48 zł
39,30 zł

Pieniądze i Prawo Przyciągania.

Pewnie zdziwisz się, ale klucz do prawdziwego szczęścia, wielkich pieniędzy i dobrobytu masz dosłownie na wyciągnięcie ręki. Co więcej, jest on dostępny dla każdego i nie wymaga wysiłku fizycznego ani zbyt długiego czasu. Wystarczy tylko zgłębić Prawo ...
27,90 zł
31,00 zł

Prawo a medycyna

Oddawane do rąk Czytelników opracowanie jest zbiorem tekstów poświęconych różnym aspektom prawa medycznego. Z natury rzeczy, z uwagi na zainteresowania autora, odnoszą się one z jednej strony do problematyki styku prawa medycznego ...
145,53 zł
189,00 zł

Nadużycie prawa w prawie administracyjnym

W polskiej literaturze brakuje kompleksowego opracowania zagadnienia nadużycia prawa w prawie administracyjnym w szerokiej i wieloaspektowej perspektywie. Efektem tego stanu nauki jest dość chaotyczne i przypadkowe wykorzystywanie tej konstrukcji w pra...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!