Sztuka ma znaczenie
Tom ofiarowujemy Panu Profesorowi Ryszardowi W. Kluszczyńskiemu jako Jego uczniowie i uczennice, współpracownicy i współpracownice, przyjaciele i przyjaciółki. Książka ta stanowi formę podziękowań za intelektualne stymulacje, motywacje do eksplorowania twórczych działań oraz nade wszystko za naukowe inspiracje, jakie Mu zawdzięczamy. Trudno bowiem znaleźć osobę badającą filmową awangardę, sztukę wideo, a szczególnie sztukę nowych mediów i kulturę cyfrową, która nie odnosiłaby się do zaproponowanych przez Profesora ujęć, konceptualnych schematów i teoretycznych konstruktów lub w inny sposób nie czerpała z Jego dorobku – bogatego i ważnego dla współczesnych dyskursów kulturoznawczych. Tematyczne zróżnicowanie publikacji dowodzi, iż analizy sztuki i kultury nowych mediów – jakkolwiek ustanawiają węzłowy i najbardziej doniosły obszar refleksji Profesora – nie wyczerpują Jego zainteresowań oraz poszukiwań badawczych.
Ze Wstępu
Sztuka ma znaczenie jest tomem o charakterze jubileuszowym, ale to przeznaczenie nie zdominowało konceptu całości publikacji, którą można określić jako bardzo interesującą, przekrojową lekturę na temat sztuki współczesnej. Niezwykle cenne jest to, iż książka stanowi wyraz nie tylko rozmaitych powinowactw intelektualnych z Profesorem Kluszczyńskim, lecz także ciekawy zapis aktualnego stanu polskich badań nad kulturą wizualną, audialną, literacką, audiowizualną, popularną. Znajdują się w niej bowiem teksty o różnej randze i różnorodnym charakterze, w których podejmowane są zagadnienia z rozmaitych kręgów szeroko pojętej sztuki. Autorzy dali wyraz swych zainteresowań, niejednokrotnie zbieżnych z pracami Profesora Kluszczyńskiego albo inspirowanych nimi, jak również zaprezentowali obecnie prowadzone przez siebie badania lub po prostu, w sposób niemal osobisty, spisali własne przemyślenia na tematy, które często nie znajdują swego miejsca w licznych publikacjach, a czasem czekają na odpowiedni moment, by ujrzeć światło dzienne.
Z recenzji dr hab. Barbary Kity, prof. UŚ
- Kategorie:
- Redakcja: Dagmara Rode, Maciej Ożóg, Marcin Składanek
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8142-586-5
- ISBN druku: 978-83-8142-585-8
- Liczba stron: 478
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 I. Obrazy na wolności 11 Alicja Helman, Kino według Dimitri Kirsanoffa 13 Kamil Jędrasiak, Zagadnienie rytmu w kinie awangardowym 31 Małgorzata Jakubowska, Kino Godarda, czyli dwie lub trzy rzeczy, które o nim wiem 43 Andrzej Pitrus, Iluzoryczne światło elektronicznego księżyca 57 Karol Jóźwiak, Ewangelia Pasoliniego – między filmem a sztuką interaktywną 63 II. Film 75 Tomasz Kłys, Zaskakujący pean Trzeciej Rzeszy na cześć Powstania Listopadowego: o filmie Karla Hartla Ku wolności 77 Konrad Klejsa, Pamięć lat nazizmu w zachodnioniemieckim kinie lat 1965–1982 – zarys problematyki 93 Magdalena Saryusz-Wolska, Nikt nie woła Kazimierza Kutza – cztery płaszczyzny historii i filmu 115 Kamila Żyto, Dyskretny urok burżuazji Luisa Buñuela – między dwoma paradygmatami sztuki 137 Natasza Korczarowska, Dwa powroty Martina Guerre. Kino w perspektywie mikrohistorii 155 III. Transformacje i transgresje 169 Piotr Sitarski, Oliwki komisarza Maigret 171 Ewa Ciszewska, Supermen czeskiej kultury – Jára Cimrman 185 Katarzyna Prajzner, Mściciele zmieniają świat: o przemianach kina pod wpływem rewolucji cyfrowej 201 Dagmara Rode, „You have a pussy, I have a dick.” Porno jako strategia (marketingowa) w przemyśle muzycznym – przypadek Pussy Rammsteina 215 Blanka Brzozowska, „Playable city” albo historia pewnej kąpielowej kaczki. „Terapeutyczna” twórczość Florentijna Hofmana 231 IV. Cyberkultura 245 Piotr Celiński, Od pikseli do interaktywnej performatywności. Dynamika cyfrowej wizualności i obrazów 247 Mirosław Filiciak, Między graczem a widzem. Niestabilne historie gier cyfrowych 259 Maria B. Garda, Paweł Grabarczyk, Technologiczna wzniosłość demosceny 269 Andrzej Radomski, Badanie świata obrazów (na przykładzie Gwiezdnych wojen) 281 Jan Stasieńko, Ruch i posthumanizm – systemy motion capture w perspektywie historycznej 291 V. Sztuka interaktywna 305 Izabela Franckiewicz-Olczak, Między egalitaryzmem sztuki a elitaryzmem muzeum 307 Antoni Porczak, Interaktywność użytkownicza 319 Sidey Myoo, Wartości metafizyczne w sztuce elektronicznej 329 Agnieszka Przybyszewska, Strach przed czytaniem. Koncepcja lektury jako przejażdżki w kontekście wybranych prac José Aburto Zolezziego 341 Monika Górska-Olesińska, Trajektorie języka w bio-techno-logicznym świecie. „Ożywianie” 361 Anna Nacher, Sztuka dźwięku – choreografia odmiennych stanów materialności 383 Maciej Ożóg, Nadzór technologiczny i technologie nadzoru w twórczości Rafaela Lozano-Hemmera 395 Ewa Wójtowicz, Rok 2000 jest tylko 16 lat stąd. Sztuka elektronicznej autostrady 417 Paweł Sołodki, Narodziny, życie i śmierć dokumentu interaktywnego 429 Marcin Składanek, Konwencjonalne algorytmy sztuki generatywnej 445 Piotr Zawojski, Nowe media i sztuka nowych mediów w epoce postcyfrowej 461