Teatr uwikłany
Książka poświęcona koreańskiej sztuce teatralnej w pierwszych dekadach XX w., będącej odpowiedzią na oczekiwania nowej epoki i reakcją na przemiany historyczne, polityczne, społeczne i kulturowe, jakie w tej dobie przeżywała Korea i jej społeczeństwo. Wychodząc naprzeciw postulatom ówczesnych elit politycznych i przedstawicieli wpływowych środowisk intelektualnych, a także nowej, coraz bardziej wymagającej publiczności,
teatr koreański zaczął wprowadzać gruntowne zmiany, które zaowocowały powstaniem nowych gatunków, ukształtowanych pod silnym wpływem teatru japońskiego i zachodniego. Ujawniły one różnorodność oczekiwań i potrzeb Koreańczyków,
którzy wynieśli teatr do rangi wartości społecznej i nadali mu nowy, niespotykany wcześniej wymiar społeczny, sytuując go w nurcie ogólnonarodowych interesów i społecznych realiów okupowanego kraju. Autorka podejmuje próbę analizy procesu narodzin współczesnego teatru koreańskiego i wyznaczenia głównych funkcji sztuki teatralnej.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-2037-5
- ISBN druku: 978-83-235-1003-1
- Liczba stron: 454
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9 Rozdział I Spór o teatr koreański 31 Teatr p’ansori – od sztuki ludowej do elitarnej 34 Teatr Hǔidae – narodowy czy komercyjny? 41 Teatr Wǒn’gaksa – stary czy nowy? 56 Klasyczna opera ch’ang-gǔk – próba pogodzenia sztuki i rozrywki 64 Teatr „nowej szkoły” (shinp’a-gǔk) – próba pogodzenia misji społecznej i rozrywki 75 Amatorski ruch teatrów akademickich i szkolnych (soin-gǔk) – próba pogodzenia misji społecznej i sztuki 90 Instytut Sztuki Teatralnej – teatr rodzimy czy obcy? 100 Opinie pierwszych koreańskich teoretyków teatru 116 Yun Paeng-nam – społeczna funkcja teatru 116 Hyǒn Ch’ǒl – narodowa koncepcja teatru (minjung-gǔk) 123 Kim U-jin – wyzwolić ludzkiego ducha 134 Rozdział II Koreańskie metamorfozy teatralne – od reformy do rozrywki 149 Pierwsze próby reformowania teatru koreańskiego 152 Klasyczna opera ch’ang-gǔk – od teatru p’ansori do opery zachodniej 152 Teatr „nowej szkoły” (shinp’a-gǔk) – nowatorstwo czy imitacja? 164 „Dramat nowy” (shin-gǔk) – w stronę Zachodu 181 Kalejdoskop teatralny 199 Triumf popularnego teatru rozrywkowego (taejung-gǔk) 215 Towarzystwo T’owǒl i Pak Sǔng-hǔi – zakładnik epoki 218 Koreański Ośrodek Teatralny i Chi Tu-han – zakładnik teatru shinp’a 227 Instytut Sztuki Teatralnej i Yu Ch’i-jin – zakładnik własnych ideałów 235 Teatr Dalekiego Wschodu – mekka popularnego teatru rozrywkowego 252 Rozdział III Dramat koreański jako trybuna społeczna 270 Srebrny świat i krytyka starego porządku feudalnej Korei 272 Trzej pacjenci i obrona konserwatywnej obyczajowości 280 Rozpacz kobiety i apel o prawo do „wolnej miłości” (chayu yǒn’ae) 295 Śmierć Kim Yǒng-ila – głos protestu wobec nierówności społecznej 305 Wrak – zagrożone prawo do samostanowienia 317 Wół i obraz upadającej wsi koreańskiej 339 Miłość cię oszukała, przez pieniądze płaczesz – w obronie kisaeng 366 Zakończenie 390 Aneksy: współczesne kontrowersje i spory w koreańskiej krytyce teatralnej 396 Problem genezy klasycznej opery ch’ang-gǔk 396 Debata na temat premierowego przedstawienia zespołu Hyǒkshindan 409 Problem autorstwa sztuki Srebrny świat 414 Bibliografia 425 Wykaz wybranych, nazwisk i terminów koreańskich, japońskich i chińskich 438 Indeks wybranych nazwisk i terminów koreańskich, japońskich i chińskich 446