Teoria pracy
W związku z coraz bardziej złożonym procesem pracy, ze stale wzrastającymi wymaganiami wobec pracowników, koniecznością trafnego przewidywania ich zachowań oraz zmian dokonujących się w tym procesie pojawia się zapotrzebowanie na interdyscyplinarną teorię pracy, pozwalającą skutecznie rozwiązywać problemy w procesie pracy.
W książce wątki natury psychologicznej i pedagogicznej dotyczące tego procesu zintegrowane są z ujęciem charakterystycznym dla analizy systemowej.
W rozdziale I omówione zostało pojęcie pracy, wieloaspektowość jej procesu, implikacje dla człowieka i pracy wynikające z teraźniejszości i przyszłości, oczekiwania wobec pracowników oraz problemy i kierunki rozwoju pedagogiki pracy. Rozdział II zawiera uwagi krytyczne na temat dotychczasowego stanu teorii, rygory metodologiczne teorii, przyjętą koncepcję człowieka i jego cech, omówienie jej w aspekcie rozwoju człowieka oraz podstawowe założenia teoretyczne. W ośmiu kolejnych rozdziałach zaprezentowane zostały najważniejsze dla procesu pracy zagadnienia: relacje występujące w procesie pracy, rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji przez pracowników, ich potrzeby, funkcjonowanie zawodowe, aktywność i przedsiębiorczość, przystosowanie zawodowe, komunikowanie się oraz wypalenie zawodowe.
Zamieszczone w pracy rezultaty badań empirycznych przeprowadzone w odniesieniu do niektórych koncepcji teoretycznych opracowanych przez autorkę potwierdziły ich słuszność.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7587-085-5
- ISBN druku: 978-83-7587-085-5
- Liczba stron: 524
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 11 Rozdział I. Problemy pracy w pedagogice pracy 15 1. Pojęcie pracy 15 2. Wieloaspektowość procesu pracy 22 3. Teraźniejszość i przyszłość – implikacje dla człowieka i pracy 33 4. Oczekiwania wobec pracowników 42 5. Problemy i kierunki rozwoju pedagogiki pracy 49 Rozdział II. Podstawy teorii pracy 67 1. Dotychczasowy stan teorii – uwagi krytyczne 67 2. Rygory metodologiczne teorii 78 3. Przyjęta koncepcja człowieka i jego cech 82 4. Rozwój jako funkcja mechanizmu samoregulacji 93 5. Podstawowe założenia teoretyczne 111 Rozdział III. Relacje w procesie pracy 119 1. Relacje człowieka z otoczeniem – aspekty zachodzących zmian 119 2. Relacja pracownik – pracownik 130 3. Struktura i funkcje obiektów technicznych 137 4. Relacja człowieka z obiektami technicznymi 143 Rozdział IV. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji przez pracowników 159 1. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji – zagadnienia teoretyczne 159 2. Podejmowanie decyzji oparte na strukturze systemu sterującego 172 3. Warunki i style podejmowania decyzji 178 4. Podejmowanie decyzji przez pracowników w kontekście przyjętej koncepcji człowieka i jego cech 186 Rozdział V. Teoretyczna analiza pracy z punktu widzenia potrzeb człowieka 193 1. Potrzeby w koncepcjach psychologicznych 193 2. Koncepcja potrzeb sterowniczych człowieka 210 3. Zaspokajanie potrzeb sterowniczych w procesie pracy 225 Rozdział VI. Funkcjonowanie zawodowe człowieka 235 1. Wybór zawodu i działalność zawodowa ze względu na stałe indywidualne cechy osobowości 235 2. Stałe indywidualne cechy osobowości jako predyspozycje zawodowe 261 3. Znaczenie samosterowności człowieka w działalności zawodowej 285 4. Funkcjonowanie człowieka w kontekście procesów samoregulacji i organizacji 297 5. Role pełnione przez pracowników 310 6. Podmiotowość człowieka w procesie pracy 320 Rozdział VII. Aktywność i przedsiębiorczość człowieka w procesie pracy 333 1. Aktywność i jej mechanizmy 333 2. Przedsiębiorczość jako cecha działań człowieka i jej twórcze aspekty 343 3. Wpływ stałych indywidualnych cech osobowości na aktywność i przedsiębiorczość człowieka 355 4. Aktywność zawodowa człowieka w kontekście doznawanych emocji 359 Rozdział VIII. Przystosowanie zawodowe 373 1. Teoretyczne ujęcie przystosowania 373 2. Przystosowanie w sytuacjach zawodowych 383 3. Przystosowanie zawodowe w kontekście przyjętej koncepcji człowieka i jego cech 390 Rozdział IX. Komunikowanie się w procesie pracy 401 1. Teoretyczne aspekty komunikowania się 401 2. Funkcje i formy komunikowania się interpersonalnego 407 3. Przebieg i determinanty procesu komunikowania się w pracy 420 4. Umiejętności komunikowania się w kontekście koncepcji stałych indywidualnych cech osobowości 428 Rozdział X. Wypalenie zawodowe 439 1. Syndrom wypalenia zawodowego – przegląd badań i opinii 439 2. Wypalenie zawodowe w kontekście przyjętej koncepcji człowieka i jego cech 458 Uwagi końcowe 467 Literatura 471 Indeks nazwisk 501