Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków
Tutoring jest jedną z metod edukacji spersonalizowanej, polegającą na systematycznej pracy w relacji mistrz–uczeń. Ma na celu wspieranie ucznia w rozwijaniu jego potencjału w oparciu o jego umiejętności i zainteresowania. Treść książki obejmuje:
założenia teoretyczne tutoringu,
opis procesu stawania się tutorem,
wdrażanie i finansowanie programów tutoringowych,
funkcjonowanie tutoringu w szkole, na uczelni i w edukacji nieformalnej, np. w organizacjach pozarządowych,
studia przypadków – opisy funkcjonowania tutoringu w różnych instytucjach,
wywiady z praktykami tutoringu.
Niewątpliwym walorem tej książki jest jej kompleksowość: autorzy kładą nacisk zarówno na wnikliwy opis teoretycznych podstaw metody, jak i na konkretne przykłady jej zastosowania. Adresaci:Publikacja stanowi bogate źródło wiedzy o tej metodzie oraz znakomitą inspirację do jej stosowania i wdrażania. Adresatami książki są osoby interesujące się edukacją w szkole i na uczelni oraz edukacją nieformalną i rozwojem osobistym."
Książka ta jest niezwykle ważną i potrzebną pozycją na polskim rynku wydawniczym. Przygotowane przez wybitnych znawców problematyki kompendium wiedzy na temat tutoringu stanowi lekturę obowiązkową dla wszystkich pragnących poznać najważniejsze trendy współczesnej edukacji.
Dr Małgorzata Sidor-Rządkowska Politechnika Warszawska
Pierwsza część niniejszej pracy zawiera świetne kompendium wiedzy na temat tutoringu. Autorzy wskazują na badania i projekty dotyczące zastosowania tej metody. Jednak szczególnie interesujące jest ukazanie przypadków praktycznego i – co najważniejsze – udanego zastosowania tego podejścia. Otrzymujemy zbiór inspirujących relacji z procesu wdrażania metody tutoringu do pracy szkoły, uniwersytetu oraz organizacji pozarządowych, możemy także przeanalizować wywiady z uczestnikami projektów tutoringowych.
Dr Stanisław Kowal kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8160-217-4
- ISBN druku: 978-83-8124-969-0
- EAN: 9788381602174
- Liczba stron: 356
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp | str. 9 Przedmowa do drugiego wydania | str. 13 Część I. Co to jest tutoring? Kim jest tutor? Rozdział 1. Czym jest tutoring? | str. 21 Piotr Czekierda Instytucje są tak dobre jak ludzie, którzy je tworzą | str. 22 Edukacja masowa, zindywidualizowana i spersonalizowana | str. 24 Mistrz, który pozwala spojrzeć głębiej | str. 28 Proces tutoringu i jego rodzaje (tutoring naukowy i rozwojowy) | str. 30 Tutoring, coaching, mentoring – różnice i podobieństwa | str. 33 Inspirować do wielkości | str. 40 Rozdział 2. Fundamenty i źródła tutoringu | str. 43 Bartosz Fingas Relacja mistrz–uczeń | str. 45 Edukacja spersonalizowana i etyka cnót | str. 51 Psychologia pozytywna | str. 57 Tutoring – między ideałem a rzeczywistością | str. 64 Rozdział 3. Praca tutorska i proces stawania się tutorem | str. 68 Marcin Szala Specyfika pracy tutora | str. 68 Stawanie się tutorem | str. 77 Proces kształcenia tutorów | str. 85 Podsumowanie | str. 94 Rozdział 4. Tutoring nie jest tani. Dlaczego się opłaca i jak go finansować? | str. 95 Damian Godlewski Jakie zasoby są potrzebne, by wdrożyć tutoring? | str. 95 Wdrażanie tutoringu w szkole. Ile to kosztuje? | str. 96 Jakie są długofalowe korzyści z wdrażania tutoringu? | str. 99 Sposoby finansowania programów tutoringowych | str. 104 Podsumowanie | str. 116 Część II. Tutoring – obszary zastosowań i badania Rozdział 1. Tutoring szkolny – personalizacja edukacji | str. 121 Paweł Zuchniewicz Bitwa o człowieka | str. 121 Razem możemy więcej | str. 123 Personalizacja a indywidualizacja | str. 126 Rzecznik | str. 128 Rozdział 2. Tutoring akademicki – pomiędzy epistemą a doxą. Tożsamość metody w kontekście kształcenia uniwersyteckiego | str. 129 Beata Karpińska-Musiał Wprowadzenie | str. 129 Skąd takie pozycjonowanie tutoringu w teorii i praktyce akademickiej? | str. 130 Doxa i epistema w tutoringu – spotkanie idei z doświadczeniem | str. 133 Tutoring a przywództwo ideowe z punktu widzenia pedagogiki | str. 135 Tutoring a epistemiczne struktury poznawcze – perspektywa językoznawcza i dydaktyczna | str. 137 Podmiot „stający się” i „tożsamość narracyjna” – hermeneutyka Paula Ricouera a mechanizmy działające w metodzie tutoringu akademickiego | str. 139 Podsumowanie oraz kontekst wdrożeń w instytucji kształcenia wyższego (HEI) | str. 141 Rozdział 3. Badania: tutoring w opinii nauczycieli akademickich – perła z lamusa czy perła do lamusa? | str. 146 Marta Kowalczuk-Walędziak Wprowadzenie | str. 146 Metodologia badań | str. 148 Analiza wyników badań | str. 150 Dyskusja i wnioski końcowe | str. 160 Rozdział 4. Tutoring w organizacjach pozarządowych i projektach społecznych | str. 165 Joanna Gardynik Charakterystyka tutoringu w organizacjach społecznych | str. 165 Cele osiągane w tutoringu w projektach społecznych | str. 166 Tutoring szansą dla organizacji pozarządowych | str. 169 Korzyści płynące z tutoringu w organizacjach społecznych | str. 171 Rozdział 5. Tutoring a edukacja domowa | str. 175 Marek Budajczak Główne terminy i ich definicje | str. 176 Interrelacje między tutoringiem a edukacją domową | str. 177 Społeczne perspektywy rozwijania relacji tutoring–edukacja domowa i ich stosunek do oświaty zbiorowej | str. 182 Część III. Studia przypadków Wprowadzenie: Co ma wpływ na skuteczne wdrożenie tutoringu? Kilka ważnych uwag na marginesie | str. 187 Krzysztof Słaboń Proaktywność / kreatywne podejście do rzeczywistości / przywództwo | str. 188 Budowanie zespołu, potęga pytania „dlaczego?” i wspólna wizja | str. 189 Myślenie strategiczne i zmiana | str. 191 Rozdział 1. Tutoring w szkole | str. 193 Tutoring w Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Poznaniu | str. 193 Miłosz Piękny, Katarzyna Rudnicka Tutoring w 2 Społecznym Liceum Ogólnokształcącym w Warszawie – jak wdrażaliśmy tutoring | str. 202 Magdalena Niemczuk-Kobosko Tutoring w zespole szkół nr 6 we Wrocławiu | str. 212 Anna Jędrzejczyk Tutoring w szkole „Żagle” Stowarzyszenia „Sternik”– między szkołą a rodziną | str. 221 Paweł Zuchniewicz Rozdział 2. Tutoring akademicki | str. 230 Tutoring na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie – Wydziałowa Indywidualna Ścieżka Edukacyjna po pięciu latach funkcjonowania | str. 230 Łukasz Danel, Jakub Kwaśny, Agnieszka Żur Tutoring w Kolegium „Artes Liberales” | str. 240 Krzysztof Rutkowski Tutoring na Wydziale Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego | str. 247 Ewa Szymczak, Mirosława Malinowska Tutoring na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego – w trosce o jakość w ilości | str. 257 Beata Karpińska-Musiał Tutoring na uniwersytetach w Oksfordzie i Cambridge | str. 272 Marcin Szala Rozdział 3. Tutoring w organizacjach pozarządowych i projektach społecznych | str. 284 Tutoring w Stowarzyszeniu Praktyków Kultury | str. 284 Daniel Brzeziński Tutoring w Akademii Przyszłości Stowarzyszenia Wiosna – nie rybę, nie wędkę, ale mentalność wędkarza | str. 288 Anna Wilczyńska, Anna Żaczek Tutoring w Szkole Liderów | str. 298 Małgorzata Lelonkiewicz, Agnieszka Szelągowska Tutoring w Programie Tutor Collegium Wratislaviense i Fundacji Dorastaj z Nami | str. 309 Joanna Gardynik Część IV. Wywiady Wywiad z Tomaszem Krupskim, podopiecznym w Programie Tutor | str. 321 Wywiad z Małgorzatą Witczak i Katarzyną Jędrzak, tutorkami z I Liceum Ogólnokształcącego im. Hugona Kołłątaja w Krotoszynie | str. 326 Wywiad z dr Sabiną Ratajczak, tutorką, prodziekan Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej | str. 332 Wywiad z dr Ewą Szymczak, prodziekan ds. kształcenia, Wydział Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego | str. 341 O autorach | str. 347