Twórczość w godzinach nadliczbowych
Po pierwsze – kim „prywatnie” jest literat, jaka jest jego aktywność, kiedy nie tworzy literatury? Czy istnieje dla niego „wolny” czas? Jak go wypełnia? Czy w każdym aspekcie życia jest literatem? Po drugie – na czym polega fenomen artysty? Czy realizuje się tylko w jednej dyscyplinie sztuki? Jeśli artysta tworzy dzięki kilku mediom, to jaki jest jego status? Czy istnieje osobna kategoria artystów „multimedialnych”? Po trzecie – jak analizować i oceniać dzieła odmiennych rodzajów sztuk, których autorem jest jeden człowiek. Które z nich są bardziej istotne? Na ile w takich przypadkach idea korespondencji sztuk lub ich syntezy może wyjaśnić tego typu problem? Po czwarte – czy „twórczość w godzinach nadliczbowych” to aktywność profesjonalna? Czy efekty takiej twórczości mają wartość artystyczną? Czy „pełnym” artystą staje się ktoś, kto sam ocenia swe twory jako sztukę, czy też ktoś kończący akademię? Czy wreszcie to jedynie sukces (np. towarzyski, medialny, finansowy) wywołuje zainteresowanie, jakie opinia publiczna żywi dla „wytworów” (plastycznych, literackich, społecznych) osób znanych i sławnych?
Na te pytania odpowiadano bardzo różnie, co spowodowane było zastosowaniem odmiennych metod badawczych, temperamentami i niejednoznacznymi ocenami tych samych zjawisk przez różnych interpretatorów. Wśród nich zaś znaleźli się nie tylko pracownicy Pomorskiej Akademii Pedagogicznej, ale i studenci Koła Naukowego Polonistów tejże uczelni oraz zaproszeni do wypowiedzi pisemnych naukowcy z innych ośrodków akademickich i Stowarzyszenia Literackiego „Scriptus” z Gdyni. Powstała w ten sposób praca monograficzna pod metaforycznym tytułem Twórczość w godzinach nadliczbowych. Między sztuką a biografią. (Fragment Wstępu)
- Kategorie:
- Redakcja: Daniel Kalinowski
- ISBN: 83-88731-68-8
- ISBN druku: 83-88731-68-8
- Liczba stron: 296
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Słowo wstępne 5 Zbigniew Zielonka, Skąd brał pieniądze poeta piszący sobie a muzom? 11 Kwiryna Ziemba, Mickiewicz jako filolog klasyczny 29 Kazimierz Cysewski, Mickiewicz a muzyka. Konteksty i problemy 49 Zbigniew Sudolski, Kajetan Kraszewski – literat i astronom 69 Adela Kuik-Kalinowska, Pisać czy przeżyć? Sztuki plastyczne Norwida 79 Agata Knapczyk, Edward Miłkowski – ksiądz i poeta 95 Adela Kuik-Kalinowska, Literatura w rękach lekarza. Z biografii Aleksandra Majkowskiego 113 Daniel Kalinowski, Franz Kafka po godzinach 133 Paweł Mikołajewski, Witkiewiczowskie pasje – muzyka i malarstwo 149 Maria Rój, O „innym” LeÀmianie 165 Jacek Lyszczyna, Federico García Lorca – Poezja w rytmie flamenco 183 Grażyna Różańska, TwórczoÀć plastyczna Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej 195 Włodzimierz Szturc, „Nocna strona” istnienia (Genet i Ghelderode) 205 Dariusz Wołodźko, Szachy, motyle i boks Vladimira Nabokova 219 Anna Lenkiewicz, Rysunki Güntera Grassa 233 Leszek Engelking, Stolarz z Kladna. Droga życiowa i twórcza Jirˇíego Kolárˇa 241 Bernadetta Żynis, Konwicki – reżyser i rysownik, scenarzysta i aktor, a kiedyś też poeta… 263 Piotr Sobolczyk, Białoszewski dla kucharek? 279