Umowy przenoszące autorskie prawa majątkowe
Stan prawny na: 20.09.2010 r.
Publikacja poświęcona została wszechstronnemu omówieniu zagadnień towarzyszących umowom przenoszącym majątkowe prawa autorskie. Umowy przenoszące nie były jeszcze w polskiej literaturze przedmiotem osobnej monografii, lecz omawiane są zazwyczaj w powiązaniu z umowami licencyjnymi. Różnice konstrukcyjne między tymi typami umów uzasadniają jednak ich odrębne potraktowanie, a szczególne unormowanie poświęcone umowom prawa autorskiego i surowe konsekwencje niedochowania ustawowych wymogów (łącznie z nieważnością umowy) nadają tym zagadnieniom istotną wagę praktyczną.
W książce szczegółowej analizie poddane zostały podstawowe zasady przenoszenia praw autorskich, granice podziału autorskich praw majątkowych, przedmiot przeniesienia (pola eksploatacji), strony umowy, zakres ochrony autora jako typowo słabszej strony umowy, wykładnia umowy oraz zakończenie stosunku umownego. Duży nacisk położono na wyjaśnienie regulacji dotyczących umów przenoszących autorskie prawa majątkowe w kontekście ogólnych zasad prawa cywilnego. Opracowanie zawiera także analizę zagadnień prawa prywatnego międzynarodowego oraz prawa konkurencji.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-0828-1
- ISBN druku: 978-83-264-0423-8
- EAN: 9788326408281
- Liczba stron: 540
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów str. 11 Od Autorów str. 15 Rozdział I Podstawowe zasady dotyczące umów przenoszących prawa autorskie str. 17 1. Wprowadzenie. Istota umów przenoszących prawa autorskie str. 17 2. Zakres przeniesienia praw - zasada specyfikacji pól eksploatacji i jej znaczenie str. 26 3. Nakaz wyraźnego wymienienia pól str. 45 4. Zakaz przenoszenia praw na przyszłych polach eksploatacji str. 50 5. Przeniesienie praw do utworu przyszłego str. 55 6. Dalsza przenoszalność str. 58 7. Prawa zależne str. 61 8. Konfiguracje podmiotowe str. 69 9. Konsekwencje zasady podwójnego skutku str. 71 10. Forma i jej zakres str. 73 11. Szczególne przypadki nabycia w prawie autorskim - umowa o pracę, organizacje zbiorowego zarządzania, programy komputerowe i utwory audiowizualne str. 75 12. Inne umowy mogące przenosić prawa autorskie str. 80 Rozdział II Umowa przenosząca a licencja str. 82 Rozdział III Umowa przenosząca w systemie prawa zobowiązań str. 94 1. Wprowadzenie str. 94 2. Umowy przenoszące w typologii umów str. 98 3. Umowa w części ogólnej prawa zobowiązań str. 99 4. Wykonanie zobowiązań str. 104 5. Dodatkowe zastrzeżenia umowne str. 108 6. Umowy odnoszące się do osób trzecich str. 112 7. Nienależyte wykonanie lub niewykonanie zobowiązania str. 115 8. Sprzedaż str. 118 9. Umowa o dzieło str. 119 10. Przyrzeczenie publiczne str. 122 11. Sposób zawarcia umowy str. 125 12. Obowiązki przedkontraktowe str. 125 13. Procedura zawarcia umowy str. 131 14. Wady oświadczenia woli str. 132 Rozdział IV Strony umowy przenoszącej majątkowe prawa autorskie do utworu str. 138 1. Wprowadzenie str. 138 2. Podmiot przenoszący majątkowe prawa autorskie str. 138 2.1. Wprowadzenie str. 138 2.2. Pojęcie "twórca" str. 139 2.3. Wielość podmiotów uprawnionych z tytułu autorskich praw majątkowych do utworu str. 142 2.4. Problem ustalenia podmiotu uprawnionego z tytułu autorskich praw majątkowych; zasady reprezentacji str. 145 3. Twórca jako konsument str. 150 4. Status prawny nabywcy autorskich praw majątkowych str. 163 Rozdział V Przedmiot umowy przenoszącej. Pola eksploatacji str. 165 1. Wprowadzenie str. 165 2. Definicje pojęcia pola eksploatacji w dotychczasowych wypowiedziach doktryny str. 167 3. Sposoby korzystania w zagranicznych porządkach prawnych str. 172 4. Propozycja rozumienia pojęcia pola eksploatacji w prawie polskim str. 181 5. Przykłady pól eksploatacji str. 195 6. Ograniczenia czasowe i terytorialne str. 201 Rozdział VI Wykładnia oświadczeń woli stron umowy przenoszącej prawa autorskie do utworu str. 205 1. Wprowadzenie str. 205 2. Szczególne reguły wykładni wynikające z przepisów prawnoautorskich str. 206 2.1. Wprowadzenie do problematyki str. 206 2.2. Artykuł 49 ust. 1 pr. aut. - zakres unormowania i stosowanie str. 207 2.3. Domniemanie udzielenia licencji (art. 65 pr. aut.) str. 212 2.4. Rola art. 41 ust. 2 pr. aut. w procesie interpretacji klauzul umownych str. 214 3. Zastosowanie ogólnych reguł wykładni do umów przenoszących majątkowe prawa autorskie do utworu str. 217 4. Dyrektywy wykładni z art. 49 ust. 1 pr. aut. oraz art. 65 k.c. - porównanie rezultatów ich zastosowania str. 221 5. Wnioski końcowe str. 223 Rozdział VII Wynagrodzenie z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do utworu str. 225 1. Uwagi wstępne str. 225 2. Sposoby ustalania wynagrodzenia należnego twórcy - uwagi ogólne str. 226 2.1. Systemy ustalania wynagrodzenia twórcy str. 226 2.2. Zasada walutowości oraz zastosowanie klauzul waloryzacyjnych przy ustalaniu wysokości wynagrodzenia str. 230 3. Zastosowanie reguł ustawowych w celu określenia wysokości wynagrodzenia twórcy w braku umownych ustaleń stron str. 231 4. Terminy i sposób dokonania zapłaty wynagrodzenia str. 234 5. Ochrona wynagrodzenia należnego twórcy w świetle przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz kodeksu cywilnego str. 239 5.1. Wprowadzenie str. 239 5.2. Podwyższenie wynagrodzenia twórcy na podstawie art. 44 pr. aut. oraz przepisów kodeksowych str. 240 5.3. Prawo do odrębnego wynagrodzenia na każdym polu eksploatacji str. 246 5.4. Uprawnienia informacyjne twórcy oraz prawo wglądu do dokumentacji str. 248 5.5. Ochrona wynagrodzenia procentowego twórcy w przypadku zmiany ceny egzemplarzy utworu str. 254 6. Wnioski końcowe str. 257 Rozdział VIII Odpowiedzialność za niewykonanie i nienależyte wykonanie zobowiązań wynikających z umowy przenoszącej majątkowe prawa autorskie do utworu str. 259 1. Wprowadzenie do problematyki str. 259 2. Instrumenty prawne mające doprowadzić do realnego wykonania zobowiązania str. 260 3. Instrumenty prawne pozwalające na zakończenie stosunku zobowiązaniowego str. 267 3.1. Wprowadzenie do problematyki str. 267 3.2. Odstąpienie od umowy na podstawie przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych str. 268 3.2.1. Odstąpienie od umowy przez twórcę str. 268 3.2.1.1. Wprowadzenie str. 268 3.2.1.2. Odstąpienie od umowy ze względu na nieprzystąpienie do rozpowszechniania utworu str. 268 3.2.1.3. Odstąpienie od umowy na podstawie art. 58 pr. aut. str. 276 3.2.2. Odstąpienie od umowy przez nabywcę autorskich praw majątkowych do utworu str. 281 3.3. Odstąpienie od umowy na podstawie przepisów kodeksowych str. 287 3.3.1. Przepisy części ogólnej prawa zobowiązań dotyczące umów wzajemnych str. 287 3.3.2. Przepisy dotyczące umowy o dzieło str. 290 4. Sankcje o charakterze rekompensacyjnym str. 295 4.1. Wprowadzenie str. 295 4.2. Zadośćuczynienie za krzywdę, wyrządzoną niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem zobowiązania przez jedną ze stron umowy str. 295 4.3. Odpowiedzialność odszkodowawcza strony dopuszczającej się naruszenia zobowiązań umownych w świetle przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych str. 300 4.4. Rekompensata uszczerbku majątkowego na podstawie art. 471 k.c. - sygnalizacja zagadnienia str. 306 4.5. Odsetki ustawowe oraz odsetki umowne na wypadek opóźnienia ze spełnieniem świadczenia pieniężnego str. 307 4.6. Kara umowna str. 310 5. Odpowiedzialność za usterki i wady prawne utworu str. 312 5.1. Wprowadzenie str. 312 5.2. Zakres zastosowania art. 55 pr. aut. str. 313 5.3. Przesłanki zastosowania sankcji z art. 55 ust. 1 pr. aut. str. 319 5.3.1. Zasady kwalifikacji cechy utworu jako usterki str. 319 5.3.2. Wina twórcy jako przesłanka odpowiedzialności za usterki utworu str. 327 5.4. Treść uprawnień przysługujących nabywcy autorskich praw majątkowych w przypadku usterek utworu str. 329 5.4.1. Wprowadzenie str. 329 5.4.2. Usunięcie usterek str. 330 5.4.3. Obniżenie wynagrodzenia str. 336 5.4.4. Odstąpienie od umowy str. 341 5.5. Sytuacja prawna stron na wypadek wad prawnych utworu str. 343 5.6. Artykuł 55 ust. 1 i 2 pr. aut. a unormowania regulujące zasady odpowiedzialności kontaktowej str. 349 5.7. Przyjęcie utworu str. 352 5.8. Normy wynikające z art. 55 pr. aut. - ius dispositivum czy ius cogens? str. 355 5.9. Odpowiedzialność za usterki utworu zbywcy, niebędącego twórcą str. 359 5.10. Odpowiedzialność za wady utworu wobec nabywcy końcowego - jej wpływ na rozliczenia stron umowy przenoszącej majątkowe prawa autorskie do utworu str. 362 5.10.1. Wprowadzenie str. 362 5.10.2. Odpowiedzialność z tytułu rękojmi str. 363 5.10.3. Utwór jako "produkt niebezpieczny" str. 363 5.11. Problem kwalifikacji aliud pro alio w świetle ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych str. 368 5.12. Podsumowanie str. 374 Rozdział IX Zakończenie stosunku umownego str. 375 1. Uwagi ogólne str. 375 2. Odstąpienie od umowy str. 376 3. Szczególne przyczyny odstąpienia od umowy przenoszącej prawa autorskie z ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych str. 379 3.1. Wprowadzenie str. 379 3.2. Odstąpienie od umowy przez twórcę ze względu na naruszenie zobowiązań umownych przez nabywcę autorskich praw majątkowych - sygnalizacja zagadnienia str. 379 3.3. Odstąpienie od umowy przez twórcę ze względu na istotne interesy twórcze str. 380 3.4. Odstąpienie od umowy przez nabywcę autorskich praw majątkowych ze względu na niedochowanie przez twórcę umówionego terminu dostarczenia utworu - sygnalizacja zagadnienia str. 389 3.5. Odstąpienie od umowy przez nabywcę autorskich praw majątkowych ze względu na usterki utworu lub jego wady prawne - sygnalizacja zagadnienia str. 390 4. Kodeksowe przyczyny odstąpienia od umowy przenoszącej autorskie prawa majątkowe do utworu str. 390 5. Pozostałe przyczyny odstąpienia od umowy - sygnalizacja zagadnienia str. 391 6. Skutki odstąpienia od umowy przenoszącej autorskie prawa majątkowe do utworu str. 392 6.1. Wzajemne rozliczenia stron oparte na zasadach ogólnych str. 392 6.2. Szczególne uprawnienia strony odstępującej od umowy lub jej kontrahenta str. 401 6.3. Umowna regulacja skutków odstąpienia od umowy str. 408 7. Rozwiązanie umowy przenoszącej autorskie prawa majątkowe do utworu w drodze zgodnych oświadczeń woli stron umowy str. 409 8. Rozwiązanie umowy na przez sąd - sygnalizacja zagadnienia str. 412 9. Wygaśnięcie umowy na skutek uchylenia się od skutków złożonego oświadczenia woli z powodu jego wadliwości str. 413 Rozdział X Jurysdykcja i prawo właściwe str. 416 1. Wprowadzenie str. 416 2. Jurysdykcja str. 420 3. Prawo właściwe dla umów i statut prawa autorskiego str. 428 4. Prawo właściwe dla prawa autorskiego str. 439 5. Prawo właściwe dla umów - wybór prawa str. 447 6. Prawo właściwe w braku wyboru prawa str. 449 7. Prawo właściwe dla formy str. 458 8. Przepisy wymuszające swoje zastosowanie str. 458 9. Porządek publiczny str. 464 10. Projekt ustawy - Prawo prywatne międzynarodowe str. 464 Rozdział XI Umowy przenoszące prawo autorskie w prawie konkurencji str. 466 1. Wprowadzenie str. 466 2. Zakres zastosowania prawa antymonopolowego str. 469 3. Zakres przedmiotowy prawa antymonopolowego str. 474 4. Prawo autorskie a prawo konkurencji str. 475 5. Szczególny status praw własności intelektualnej na gruncie polskiej ustawy? str. 484 6. Autor jako przedsiębiorca str. 489 7. Wyznaczenie rynku właściwego str. 494 8. Umowy przenoszące a koncentracja str. 501 9. Porozumienia ograniczające konkurencję - porozumienia horyzontalne str. 502 10. Ogólne uwagi o zwolnieniach grupowych str. 504 11. Porozumienia wertykalne - ograniczenia zbywcy str. 509 12. Porozumienia wertykalne - ograniczenia nabywcy str. 512 13. Nadużycie pozycji dominującej str. 522 Bibliografia str. 529